Informaatiojärjestelmät

Liittynyt
17 Tammikuu 2007
Viestit
14
Tämä ei ole kehityshanke, mutta sen pitäisi olla. Siirtäkää oikean otsikon alle, jos siltä tuntuu.

Joukkoliikenteen käytön suurimpia esteitä on se, että käyttökelpoisista vuoroista ja yhteyksistä on vaikea saada tietoa. Jokainen välivaihe, aikataulun esiin kaivaminen, tietokoneen käynnistäminen, tiedon syöttäminen, nostaa käyttökynnystä todella paljon. Tiedot pitäisi saada esiin kuin sormia napsauttamalla, jotta päivää voi suunnitella kunnolla. Yksi esimerkki on kuntatalon aulassa oleva näyttö, josta lähtijä näkee käytettävissä olevat bussit.

Pysäkeillä olevat jatkuvasti todellisen tilanteen mukaan päivittyvät näytöt ovat erittäin hyvä askel oikeaan suuntaan. Seuraavaksi pitäisi saada lisää helppoja tapoja saada pysäkin, lähdön ja reitin tiedot hetkessä näkyviin kotona, työpaikalla ja liikkeellä ollessa.

Nykyiset palvelut perustuvat siihen, että käyttäjä syöttää palveluun tiedot ja saa sitten haluamansa yhteydet. Näin toimii esimerkiksi Reittiopas. Seuraavan askelen pitäisi olla se, että käyttäjän eteen aukeaa ensimmäisenä pikavalintalista, jossa ovat hänen tallentamansa yhteydet. Klik, ja seuraavat yhteydet näkyvät. Sama toiminallisuus on vielä tärkeämpi kännyköissä, joihin tiedon syöttäminen on vaivalloista.

Kodeissa olisi tärkeää saada aikaan helppo tapa pitää näkyvissä seuraavat lähtevät vuorot lähipysäkeiltä ilman tarvetta kaivaa niitä erikseen esille.

Näihin palveluihin tarvittava alusta on jo olemassa HSL:n nykyisissä palveluissa. Käytettävyys paranisi merkittävästi hyvin pienillä parannuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Seuraavan askelen pitäisi olla se, että käyttäjän eteen aukeaa ensimmäisenä pikavalintalista, jossa ovat hänen tallentamansa yhteydet. Klik, ja seuraavat yhteydet näkyvät. Sama toiminallisuus on vielä tärkeämpi kännyköissä, joihin tiedon syöttäminen on vaivalloista.

Kyllähän tuo esivalittujen yhteyksien tallettaminen on jo systeemeissä. Helppokäyttöisyys on sitten kysymys erikseen. Ainakin Turun Brahe-palvelun osalta toimivat lisäksi myös ihan tavalliset selaimen kirjanmerkit, joihin voi laittaa useimmiten käyttämänsä pysäkit. Toimii ihan siedettävästi hitaahkossa peruspuhelimessakin. Itseäni on webbisovelluksissa häirinnyt se, että edes mobiiliversioita ei ole oikein kunnolla optimoitu postimerkin kokoisille näytöille, joita kuitenkin valtaosalla käyttäjistä taitaa edelleen älypuhelinaikakaudellakin olla. Turussa on myös bussien GPS-paikannus tainnut olla enemmän pimeänä kuin toiminnassa, jolloin webbipalvelusta saa pelkästään aikatauluun perustuvaa tietoa.

Jonkun sortin seuraava askel voisi olla puhelinten paikannuksen hyödyntäminen loppuun asti, eli niin, että puhelin automaagisesti tietäisi lähimmät pysäkin ja niiden seuraavat lähdöt. Näitäkin on viritelty, mutta itse en ainakaan ole nähnyt oikeasti helppokäyttöistä tapausta.
 
Yksi oiva, mullistava tapa on: Käytä kännykkää puhelimena ja soita Liikenneinfokeskukseen!
 
Koska aikataulut eivät muutu kuin 2 kertaa vuodessa niin voi pitää lompakossa mukanaan lappua johon on kirjoittanut ylös erilaisia lähtöaikoja paikoista joissa tulee joskus mutta ei joka päivä käytyä.

t. Rainer
 
Huh, jengi ehdottaa paperilappusia, ja puhelimen käyttämistä puhelimena ihan aiheelliseen ongelmaan - miten aikatauluihin ja linjastoon perehtymätön löytäisi helposti joukkoliikenteellä tiensä haluamaansa kohteeseen?

Homman pitäisi mennä näin näillä kosketusnäyttöpuhelimilla:
1. Avaat sovelluksen
2. Käyttäjältä näkymättömissä softa hakee gps-fixin ja sitä kautta sijainnin
3. Klikkaat näytöltä haluamasi kohteen, mikäli tallennettuna. Mikäli ei tallennettuna selaat kartalta tai kirjoitat osoitteen
4. Sovellus näyttää sopivat yhteydet näytöllä
5. Klikkaat haluttua yhteyttä
6. Softa ohjaa sinut oikealle pysäkille, siis myös navigointi
7. Softa ilmoittaa tarvittaessa missä pitää vaihtaa, ja voit kartalta seurata matkan etenemistä

Ja toteutuksenkaan ei pitäisi mitenkään vaikeata olla, katsokaa vaikka "Joukkoliikenteen visualisointi" - ketjua.
 
Viimeksi muokattu:
Homman pitäisi mennä näin näillä kosketusnäyttöpuhelimilla:
1. Avaat sovelluksen
2. Käyttäjältä näkymättömissä softa hakee gps-fixin ja sitä kautta sijainnin
3. Klikkaat näytöltä haluamasi kohteen, mikäli tallennettuna. Mikäli ei tallennettuna selaat kartalta tai kirjoitat osoitteen
4. Sovellus näyttää sopivat yhteydet näytöllä
5. Klikkaat haluttua yhteyttä
6. Softa ohjaa sinut oikealle pysäkille, siis myös navigointi
7. Softa ilmoittaa tarvittaessa missä pitää näyttää, ja voit kartalta seurata matkan etenemistä

HSL alueella Andropas (Android puhelimille) tekee tämän jo kohtien 1-5 osalta, näyttää myös reitin pysäkille, ei kylläkään navigoi.
7. kohtaa en ymmärrä, mitä pitää näyttää, vai pitäisikö olla painaa/jäädä pois?
 
HSL alueella Andropas (Android puhelimille) tekee tämän jo kohtien 1-5 osalta, näyttää myös reitin pysäkille, ei kylläkään navigoi.
7. kohtaa en ymmärrä, mitä pitää näyttää, vai pitäisikö olla painaa/jäädä pois?

Juu, tuli pikku typo: Eli näyttää missä pitää vaihtaa linjaa, tarvittaessa opastaa vaihtopysäkille. Sama myös määränpäässä, ilmoittaa pysäkin jolla tulee jäädä pois ja ohjaa jopa kotiovelle saakka.
 
Itse käytän HSL kännykkälippu- ja Andropas -sovelluksia välillä sekä aikataulukirja on puhelimessani PDF-muodossa (jolloin ei vaadita edes internetyhteyttä). Nokioille suosittelen Buswatchia, joka toimii myös offline-tilassa. Ainoa ongelma on Helmi-sovelluksen puuttuvuus - avaat sovelluksen, kirjoitat pysäkin ja siinä se - tiedot päivittyvät joka hetki. Buswatch on aika sentapainen, ainoa ongelma on ettei se ole Androidille. Siis ihan sovellus joka ei vaadi internetiä kun selailee jo ladattuja pysäkkejä joilla ei ole Helmiä kuitenkaan. Ja muistaa omat pysäkit ja pysäkkiyhdistelyt.
 
Huh, jengi ehdottaa paperilappusia, ja puhelimen käyttämistä puhelimena ihan aiheelliseen ongelmaan - miten aikatauluihin ja linjastoon perehtymätön löytäisi helposti joukkoliikenteellä tiensä haluamaansa kohteeseen?

Homman pitäisi mennä näin näillä kosketusnäyttöpuhelimilla:
1. Avaat sovelluksen
2. Käyttäjältä näkymättömissä softa hakee gps-fixin ja sitä kautta sijainnin
3. Klikkaat näytöltä haluamasi kohteen, mikäli tallennettuna. Mikäli ei tallennettuna selaat kartalta tai kirjoitat osoitteen
4. Sovellus näyttää sopivat yhteydet näytöllä
5. Klikkaat haluttua yhteyttä
6. Softa ohjaa sinut oikealle pysäkille, siis myös navigointi
7. Softa ilmoittaa tarvittaessa missä pitää vaihtaa, ja voit kartalta seurata matkan etenemistä

Ja toteutuksenkaan ei pitäisi mitenkään vaikeata olla, katsokaa vaikka "Joukkoliikenteen visualisointi" - ketjua.

Aika hyvin tuo kyseinen netti-sovellus taipuu tuohon. iPuhelimella kun tallentaa tuon vielä työpöydälle linkiksi, niin aukeaa suoraan koko näytölle.

1) Avaa linkki työpöydältä
2) Klikkaa "Locate me" nappia, joka hakee sijainnin GPS/GSM/WLAN-paikannuksella
3) Raahaa kartta saapumiskohteeseen, klikkaa karttaa ja valitsee "Select destination"
4) Sovellus näyttää nopeimman reitin suoraan kartalla, ja avaa yhteyden ensimmäisen nousun popupiksi. Näyttää myös kävelyreitin pyskille.
5) Matkaa voi seurata kartalla, ja selata nousuja, ja poistumisia next ja previous-linkellä. Tuohon voisi kyllä ohjelmoida niin, että oma sijainti näkyisi jatkucasti erivärisenä markerina.
 
HSL alueella Andropas (Android puhelimille) tekee tämän jo kohtien 1-5 osalta, näyttää myös reitin pysäkille, ei kylläkään navigoi.

Ja iPhonelle vastaava ohjelma on ReittiGPS. Tekee ilmeisesti jokseenkin samat asiat.

Näistä Reittioppaaseen perustuvista palveluista puuttuu kuitenkin kaikista (kun kerran Reittioppaastakin puuttuu) reaaliaikaiset tiedot. Se se vasta käytännöllistä olisikin, kun puhelin osaisi kesken matkan kertoa vaikka että jatkoyhteys onkin myöhässä, olet aikaisemmin perillä kun jatkat tällä pidemmälle ja kävelet loput.

Myöskään pysäkkiaikatauluja ei mitenkään kovin helposti saa pelkkään sijaintiin perustuen; joskus olisi käytännöllistä vain nähdä lähimpien pysäkkien aikataulut ja suunnitella itse reitit niitä hyväksikäyttäen.
 
Huh, jengi ehdottaa paperilappusia, ja puhelimen käyttämistä puhelimena ihan aiheelliseen ongelmaan - miten aikatauluihin ja linjastoon perehtymätön löytäisi helposti joukkoliikenteellä tiensä haluamaansa kohteeseen?
Unohtui vielä mainita, että sitten on vielä olemassa sellainenkin kuin paperille painettu kartta (linjakartta, tms). Voi myös kommunikoida ihmisten kanssa ilman kännykkää, iphonea tai sellaista.
On sitä löydetty perille ennenkin...
 
Myöskään pysäkkiaikatauluja ei mitenkään kovin helposti saa pelkkään sijaintiin perustuen; joskus olisi käytännöllistä vain nähdä lähimpien pysäkkien aikataulut ja suunnitella itse reitit niitä hyväksikäyttäen.
Ainakin iPhonelle löytyy Stop Map -softa, joka toetuttaa tuon varsin näppärästi. Myös vielä hivenen keskeneräiseltä vaikuttava Kyyti-sovellus näyttää kartalla lähistön pysäkit ja lisäksi poikkeusinfotiedot ja ratikoiden ajantasaiset sijainnit.

Toivottavasti liikennevälineiden ajantasaista paikkatietoa ryhdytään hyödyntämään kunhan paikannus kaikkiin busseihin lippujärjestelmäuudistuksen myötä tulee. Olisihan se varsin hienoa, jos "mobiilireittiopas" tietäisi, että matkustajalle paras yhteys onkin bussi, jonka piti mennä pysäkiltä jo 3 minuuttia sitten tai, että vaihtoyhteys näyttäisi ohittavan vaihtopysäkin etuajassa, joten kannattaakin vaihtaa toiselle linjalle jo aiemmalta pysäkiltä.
 
Näistä Reittioppaaseen perustuvista palveluista puuttuu kuitenkin kaikista (kun kerran Reittioppaastakin puuttuu) reaaliaikaiset tiedot. Se se vasta käytännöllistä olisikin, kun puhelin osaisi kesken matkan kertoa vaikka että jatkoyhteys onkin myöhässä, olet aikaisemmin perillä kun jatkat tällä pidemmälle ja kävelet loput.

Lisäsin tuonne reaali-aikaiset lähdöt (haetaan omista lähdöistä). Niin että näyttää aina 5 seuraavaa lähtöä. Joko lähtöajasta, tai vaihdossa bussin aikataulunmukaisesta saapumisajasta.
 
Itselleni riittää informaatioksi aikataulukirja, pysäkkiaikataulut, HSL:n reittiopas, linjakartat ja jos en aina ole varma vaihtoyhteydestä niin aina voin kysyä kuskilta neuvoa (tietenkin riippuu kuskista kuinka hyvin osaa neuvoa) puhelimessani ei ole nettiä enkä sellaista puhelimeen kaipaakaan, suunnittelen reittini ennalta kotona reittioppaan avulla ja varaan tietysti tarpeeksi aikaa vaihtoihin, aina pitää ajatella että bussi saattaa tulla pysäkille +-5min arvioidusta ajasta, ei pidä tehdä niin tiukkaa aikataulua ettei pysäkillä ole aikaa odottaa 5 minuuttia!
 
Entäs ne joilla ei ole kalliita kännyköitä? Mitä he saavat, paitsi aikatauluvihkosen ja aikataulut pysäkillä?

Tai sitten ottaa oppia, itse en ole aikatauluja milloinkaan hirveämmin jaksanut tutkiskella, silti tiedän koska pitää mennä pysäkille ja koska linjuri saapuu.
Yksinkertaisesti kokelemalla ja erehtymällä, ja vaikka olen erehtynyt olen silti ehtinyt ajoissa määränpäähän. Jaa miten? Siten että lähden aina ajoissa.

Nyt kun olen kerran tai kaksi erehtynyt niin muistan ulkoa koska bussi tulee ja koska pitää pysäkille mennä.
 
Takaisin
Ylös