Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

On se jännä kun ei varmaan ymmärretä kilpailuttaa millään muulla kriteereillä kuin hinta, kallimmaksi se huonosti tehty tulee kun sitä paikataan ja paikataan kun kerralla hyvin tehty vähän kalliimpi voisi tulla halvemmaksi. Eikös sitä laatua kannattais kanssa kilpailuttaa, ja tutkia miten yritys on edelliset hommansa hoitanut.
 
Se virtsa lienee jo housuissa. Waltti-kortteja on mainoslauseen mukaan jo käytössä 110 000 kpl ja systeemissä mukana mm. Oulu ja kohtsillään Tampere ja Turku. Systeemin toimittaja Tieto Oy, joka on myös VR:n nykyisen ja HSL:n tulevan systeemin toimittaja. Ks.http://www.lmj.fi/

Mutta Waltilla tuskin on tämän kanssa tekemistä, enempi tässä ostetaan yhden myyntikanavan kautta lippu koko matkalle. Että matkaketju ylipäänsä on mahdollinen, tulee varaus tapahtua jokaisen (kaukoliikenne)tuottajan liikennevälineeseen, jotta ei tapahtuisi ylibookkausta.

Itse näen tämän erinomaisena mahdollisuutena nykyisille alan palveluverkostojen järjestäjille. Varmaan suurimpia haasteita on clearing, jotta jokainen tuottaja saa sille kuuluvansa korvauksen. Toisaalta mobiiliapplikaatio, joka tekee näissä myyntikanavissa kerralla ko varaukset, ei liene mahdoton toteuttaa.
 
Mutta Waltilla tuskin on tämän kanssa tekemistä, enempi tässä ostetaan yhden myyntikanavan kautta lippu koko matkalle. Että matkaketju ylipäänsä on mahdollinen, tulee varaus tapahtua jokaisen (kaukoliikenne)tuottajan liikennevälineeseen, jotta ei tapahtuisi ylibookkausta.

Toki, mutta tuon myyntikanavan täytynee joka tapauksessa tehdä nuo tarvittavat varaukset ja muut käytössä oleviin Tiedon systeemeihin, ts. siitä, että Tieto on aika iso osa kokonaisuutta ei taida päästä välttiin. Ja vähän epäilen, että mistään siunaantuisi uudenlaista hankintaosaamista valtakunnalliseen systeemiin, kun alalla näköjään melkein kaikki on totuttu tilaamaan Tiedolta.
 
Jos yhtenäinen lippujärjestelmä toteutuu, kuten nyt on esitetty, niin valtio ei itse ryhdy tilaamaan mitään sovellusta, vaan asettaa pelkät standardit. Käytännössä jatkossa joukkoliikenteen taikka julkisen liikenteen harjoittamisen ehtona tulee olemaan avoimet rajapinnat kolmansille osapuolille, eli Waltin, HSL:n Onnibussin, Uberin ja siis ihan kaikkien liikennepalveluiden tuottajien pitää myydä lippunsa sellaisina, että jokin toinen osapuoli voi välittää näitä lippuja eteenpäin mobiilisti. Käytännössä ratkaisu lienee kaksiulotteinen viivakoodi tai miksei pelkkä lippunumero tai tunnus ihan tekstinä. Yhdistelmälippuja voi ryhtyä sitten myymään uudet niin sanotut MaaS-palveluntuottajat, joille jää myös täysi vapaus hinnoitella kokonaisuutensa, esimerkiksi mahdollisuus tarjota liikkumispalveluita kuukausimaksua vastaan. MaaS-operaattori toki sitten tulouttaa itse liikennepalvelun tuottajille heidän määrittämän hinnan. Valtio ei siis tilaa mitään softia, vaan pitää huolen rajapinnoista, standardeista ja regulaatiosta yleensä niin, että pienilläkin toimijoilla on mahdollisuus päästä järjestelmään mukaan, niin liikennepalvelun tuottajina kuin MaaS-palveluiden myyjänäkin.

Ja aika varmasti joku tekee myös aivan perusversion MaaS-palveluista, eli yksinkertaisen mobiilisovelluksen reittioppaan kera, jolla yksinkertaisesti saa koostettua yhden lipun eri toimijoiden lipuista ja hinta sama kuin erilliset liput erikseen ostettuina ilman mitään alennuksia, paketteja tms.
 
Suomi Areena keskustelussa liikenneministeri Berner kertoi tänään, että hallitusohjelmassa on ajatus lisätä lähijunaliikennettä ja tarjota tätä mahdollisuutta uusille operaattoreille. Lisäksi hän kertoi raiteiden käyttöasteen olevan Suomessa 35 %, mikä on Euroopan alhaisimpia lukuja. Joten raiteille kyllä mahtuisi lisää liikennettä. Tietysti joillain asemaväleillä käyttöaste on paljon enemmän.

Sakari Aalto
 
Takaisin
Ylös