Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

Ei tuo yhteinen lippujärjestelmä niin paljoa maksa kun siihen siirrytään pikkuhiljaa. Ylläpito voi tulla jopa halvemmaksi kun kaikki softa on samanlaista. Toki siirtymään menee aikaa, mutta suunta on oikea.
Minä näen myös asian tältä kannalta. Uutta on perustaa operaattoreiden välinen clearingjärjestelmä. Mutta kun tämä yleislippu toteutetaan samalla kun siirrytään PSA:n mukaiseen liikenteeseen kautta maan, ei tule oikeastaan mitään ylimääräisiä kuluja. Ja ne kulut, jotka tulevat, voidaan maksaa esim. niistä säästöistä, joita PSA:n mukaisesta liikenteestä tulee kunnille verrattuna nykyiseen seutulippuperiaatteeseen.

Antero
 
Jos kaikki softa on samanlaista, sen vanhentuessa koko roska menee uusiksi perisuomalaisen byrokratian perinteen mukaisesti.

Softassa ei ole kyse standardisoftasta, vaan standardikäyttöliittymistä. Yksilöt ja organisaatiot voivat toteuttaa softan parhaalla katsomallaan tavalla integroitumaan oman valmiin järjestelmänsä ja prosessinsa kanssa, ja yhteensopivuus onnistuu tietysti standardikäyttöliittymällä.

Uusia ominaisuuksia puskiessa kasataan ja julkistetaan uudet käyttöliittymät, jotka perustuvat ja täydentävät vanhoja. Ei siis uudisteta kaikkea, vaan täydennetään vanhaa. Käyttöliittymien on aina oltava lisenssittömiä (lue: rajoittamaton lisenssi), kattavasti dokumentoituja ja itsenäisesti testattavissa.

Valtakunnallinen matkakortti on uusi ominaisuus, ei uusi järjestelmä. Valtakunnallista matkakorttia voidaan tukea vaikka vitosen maksavalla lukijalaitteella joka ruuvataan lipunmyyntilaitteeseen ja liitetään siihen sarjaliitännällä (tai USBilla), ja lipunmyyntilaitteeseen vain ohjelmoidaan valtakunnallisen matkakortin käyttöliittymät vanhan ja toimivan järjestelmän ehdoilla. Lukijat asennuksineen eivät voi maksaa kuin korkeintaan kymmenen miljoonaa alle vuoden aikataululla, tämä on valtiopoliittinen investointi. Ohjelmistotuki lipunmyyntijärjestelmiin voidaan hoitaa vaikka könttätukina (luokkaa miljoona euroa kappale) kaikille käytössä oleville lipunmyyntijärjestelmien toimittajille sillä ehdolla, että ohjelmistotuki tarjotaan olemassaoleville asiakkaille ilmaiseksi käyttöönottoaikataulun mukaisesti.
 
Toisin kuin useimmat tämän foorumin kirjoittajat, niin linja-autoliitto ei ole yhtään tyytyväinen hallitusohjelman joukkoliikennemyönteisyyteen:
http://www.linja-autoliitto.fi/fi/l...17.html?uri=/fi/lehdistotiedotteet/index.html
Minä voin kyllä olla ihan samaa mieltä Kääriäisen kanssa tässä asiassa. Ikävä, etteivät ole LA-liitossa lukeneet hallitusohjelmasta mitään muuta. Erittäin mielelläni kuulisin LA-liiton kommentin mm. tähän maanlaajuiseen joukkoliikennelippuun. LA-puolellahan tämä on jo käytössä, vaikka rajoittuukin pelkkiin linja-autoihin. Mutta siellä on monta firmaa, jotka kaikki kelpuuttavat Matkahuollon piletit. Jos siihen järjestelmään lisätään yksi junaoperaattori ja pari lentoyhtiötä ja sisävesilaivuria, niin määrällisesti ei Matkahuollon lippujärjestelmässä paljon muutu.

Toinen asia, josta kuulisin mielelläni LA-liiton kantaa, on VR-Yhtymän henkilöliikennemonopoli. Olen Kääriäisen kanssa samaa mieltä esimerkiksi Mäntsälän junaliikenteestä ja sen valtiontuesta. Kovin kalliiksi tuli veronmaksajille siirtää yksityisten bussifirmojen asiakkaat valtion monopoliyhtiön asiakkaiksi. Yhteiskuntatalouden ja ympäristön kannalta saattoi olla hyvä toimi, mutta ei se kyllä kokonaisuutena joukkoliikenteen menestymismahdollisuuskia juuri edistä.

LA-liitto voisi ottaa kantaa myös Pisaraan. Kuinkahan monta sataa vuotta maaseudun bussiyhteyksiä saisi pidetyksi yllä miljardilla, joka tuskin tuo uusia joukkoliikennematkustajia? Tätä asiaahan ei muuta se, ovatko ne yhteydet nykyisenkaltaista ostoliikennettä vai PSA-liikennettä, tulojen ja kustannusten ero on kummassakin tapauksessa maksettava. No, mummut varmaan ostavat mopoautoja. 15.000 euroa lohkee eläkkeistä ihan noin vain, ja toisen silmän kaihileikkaus riittänee mopokortin saamiseksi.

Antero
 
HS kertoo: Vasemmistoliitto valitsi ministereikseen Merja Kyllösen ja Paavo Arhinmäen. Merja Kyllönen nousee liikenneministeriksi ja Paavo Arhinmäki ottaa kulttuuri- ja urheiluministerin tehtävät.

Tämäpä on outoa. Stadilainen joukkoliikenteen käyttäjä Arhinmäki olisi tuntunut hyvältä liikenneministeriltä. Wikipedia ei kerro Kyllösestä paljoakaan, eikä ainakaan mitään sellaista, mistä voisi päätellä hänellä olevan ymmärrystä liikenneasioista. Tietääkö joku paremmin?
 
Merja Kyllönen sanoi:
Bingoemäntänä aloitin jo vähän toisella kymmenellä ja sen jälkeen onkin oltu museonvalvoja/oppaana, pesulatyöntekijänä, hoitoapulaisena, kassamyyjänä, myymäläapulaisena, laboratoriohoitajana, järjestyksenvalvonta tehtävissä ja apteekissa avustajana. Suomussalmen apteekki on tämänhetkinen työnantaja eli avustajan tehtävissä ollaan.
http://www.runoratsu.fi/ Kyllösen kotisivut.
Noilla tiedoin näyttäisi, että hän on hyvin kaukana esimerkiksi pääkaupunkiseudun liikenneasioista. Mutta mistä minä tiedän.
 
Lehdistötiedotteesta lainattua:

Vasemmistoliitto.fi sanoi:
Liikenneministeriksi valittu Merja Kyllönen painottaa, että liikenneministerin pesti on erityisesti pohjoisen näkökulmasta tärkeä paikka. Hän korostaa koko maan liikenneyhteyksien hoitamista, mutta tässä taloustilanteessa tilanne on erittäinen haasteellinen. Kyllönen uskoo, että vahvalla tahdolla ja innovatiivisuudella uusillekin hankkeille on mahdollista hankkia rahoitusta.

Etäisesti hirvittää tämmöinen tapaus. Kyllöstä ja hänen uraansa en tunne, mutta äkkiseltään hän vaikuttaa heikolta liikenneministeriltä. Virkamiesvetoisesti on jo elelty ainakin tarpeeksi tähänkin saakka. "Koko maan yhteyksien hoitaminen" -mantra ei todellakaan kuulosta miltään suurelta näkemykseltä. No, Kepu ei ole hallituksessa. Pitää toivoa, että ohjelmaan tehdyt kirjaukset kaupunkien joukkoliikenteestä oikeasti tarkoittavat jotain.
 
"Koko maan yhteyksien hoitaminen" -mantra ei todellakaan kuulosta miltään suurelta näkemykseltä. No, Kepu ei ole hallituksessa. Pitää toivoa, että ohjelmaan tehdyt kirjaukset kaupunkien joukkoliikenteestä oikeasti tarkoittavat jotain.

Toivoa sopii että ministeri ymmärtää edullisten mutta laajasti palvelevien hankkeiden merkityksen suhteessa suppea-alaisiin megainvestointeihin. Jos näin niin sitten ainakin raitiotiehankkeilla voi olla mahdollisuuksia, samoin rataverkon pikkuparannuksilla kuten Riihimäen kolmioraiteella. Onhan se mahdollista että kainuulaisesta näkökulmasta Pisara ei näyttäydykään maailman tärkeimpänä hankkeena. Erilainen näkökulma virkistää.

Mutta annetaanpa ministerin nyt ensin asettua virkaansa, ei tuomita etukäteen.
 
Vaikka nyt en Arhinmäen kompetenssia liikenneasioissa mitenkään erityisen hyvänä pidä ja vaikka tämä Kyllönen saattaa hyvinkin kostautua ihan kelpo ministeriksi, niin onhan tuo nyt hieman huvittavaa että puolueen puheenjohtaja ottaa tarjolla olleista vaihtoehdoista itselleen tuon höyhenenkevyen hassutteluministerin salkun.
 
onhan tuo nyt hieman huvittavaa että puolueen puheenjohtaja ottaa tarjolla olleista vaihtoehdoista itselleen tuon höyhenenkevyen hassutteluministerin salkun.

Arhinmäki laittoi kovana futisfanina tehtävät tärkeysjärjestykseen, otti itselleen urheiluasiat ja antoi vähemmän tärkeät jutut Kainuuseen. Kyllösen lausumat "pohjoisen näkökulmasta" jo kertovat olennaisen, hän mieltää olevansa aluepoliittisin perustein tehtäväänsä valittu. Jäämme odottelemaan ehdotuksia Taivalkosken radan avaamisesta ja muutamasta uudesta"kekkostiestä".
 
Viimeksi muokattu:
Uuden Suomen spekulaation mukaan salkkujako oli näpäytys Arhinmäelle. Vasemmistoliitto ei todellakaan ole yksimielisesti lähdössä hallitukseen ja hallitusohjelmaan ei olla varauksettomasti tyytyväisiä. Sen verta uskaltanee joka tapauksessa päätellä, että tätä nykyä liikenneasiat eivät ole vasemmistoliitossa kovin tärkeitä.
 
Merja Kyllösen raideliikennekantoihin tulee todennäköisesti vaikuttamaan se, että Transtech on Kainuun suurimpia teollisia työnantajia. Kaupunkiraideliikenteen lobbaaminen Kyllöselle voi edetä hyvinkin hedelmällisesti Transtechin kautta.
 
On myös järkevää aluepolitiikkaa Vasemmistoliitolta laittaa ministereiksi myös Pohjois-Suomesta. Vihreiden kummatkin ministerit tulevat etelästä, no toinen Turusta.

Vasureiden ministerinsalkku Kainuuseen/Koillismaalle on puolueen arvostus heidän siellä nauttimaan suureen äänestyssuosioon.

Arhinmäelle sopii kulttuuri- ja urheilusalkku. Arhinmäellä ei ole taustansa vain Helsingin jalkapallohulinoissa, vaan myös vaihtoehtoliikkeissä ja aktivistipiireissä kuten Sinnemäelläkin.

Kyllönen tulee varmasti saamaan suuret taustatuet puolueelta liikenneasioihin, niin pääkaupunkiseudun projektien kuin Turun ja Tampereen ratikoihin, sekä Pohjoisemman Suomen ratahankkeisiin.

Itse olen ymmärtänyt myös, että SDP hengittää Vasemmistoliiton niskaan siten että tällä hallituskaudella painopistettä siirretään moottoriteistä raiteisiin. Myös Vihreät äänestävät raideprojektien puolesta.

Kyllönen on luultavasti paljon parempi liikenneministeri kuin Keskustan Vehviläinen, uskokaa tai älkää.

Ja miten sattuikaan sopivasti Transtechin olevan kuihtuvan Kainuun ilopilke. Transtechilta ratikat ei vain Helsinkiin myös Tampereelle ja Turkuun ja samaan syssyyn Ouluunkin. Kyllösen Suomussalmi kuuluu Oulun työssäkäyntialueeseen.
 
Kyllösen Suomussalmi kuuluu Oulun työssäkäyntialueeseen.

Tämä kyllä venyttää hieman työssäkäyntialueen määrittelyä... Sieltä kestää muistaakseni kolmisen tuntia ajaa Ouluun eli ihan jokapäiväinen työssäkäynti ei ole realistista. Mutta toisaalta se lienee totta, että siellä on aika vähän töitä paikallisesti ja varmaan moni suuntaan Ouluunkin töiden perässä tavalla tai toisella.
 
Takaisin
Ylös