Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

Ja 50 pinnan ratkaisu tuonne lienee suhteellisen haastellista toteuttaa.

Juu, selonteossa "metro" tarkoittanee helsinkiläistä mallia. Vaikka saattavathan liikenneministeriön tyypit kukaties viettää keskenään aikaa keskustellen JFL-tyyliin metron määritelmästä. :smile:

Eikös 30 pinnaa olisi sekin aika hyvin Laajasalon ratikalle, kun Soininvaara laskeskeli, että sen saisi rahoitettua tonttien arvonnousulla muutenkin.
 
Eikös 30 pinnaa olisi sekin aika hyvin Laajasalon ratikalle, kun Soininvaara laskeskeli, että sen saisi rahoitettua tonttien arvonnousulla muutenkin.

Olisi, mutta jos olisin LVM niin edellyttäisin kyllä kunnollisia suunnitelmia eikä mitään autojen ja arkkitehtien armoilla olevaa hidasratikkaa.
 
Juu, selonteossa "metro" tarkoittanee helsinkiläistä mallia. Vaikka saattavathan liikenneministeriön tyypit kukaties viettää keskenään aikaa keskustellen JFL-tyyliin metron määritelmästä. :smile:

Eikös 30 pinnaa olisi sekin aika hyvin Laajasalon ratikalle, kun Soininvaara laskeskeli, että sen saisi rahoitettua tonttien arvonnousulla muutenkin.

Onko sillä nyt väliä, kun ei se metrokaan saa enempää kuin 30 % rahoitusta? 50 % edellyttää, että rata on valtion rautatie. Tai niin ainakin veikkaisin, että metro ja juna viime kädessä määritellään toisistaan eroavaksi.
 
HS:n pääkirjoitus sanoi:
Helsingin ja Riihimäen välille tulee lisää raiteita.

Eli Kytömaan ja Riihimäen välille. Ymmärtääkseni aluksi siis Kytömaan ja Kyrölän välille sekä Purolan ja Jokelan välille.


HS:n pääkirjoitus sanoi:
Oikoradalta rakennetaan suora yhteys Riihimäen pohjoispuolelle --

Juu ei. :)


HS:n pääkirjoitus sanoi:
Eräällä tavalla hallituksen liikennehankkeiden linjaus on kuitenkin Münchausenin temppu --

Münchhausen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllä se on niin, että valtioneuvostossa on taas sössitty vaikka Hesari aivan selvästi ilmoittaa mitä rakennetaan ja minne. Ja sama pätee sakuihin, opettelisivat kirjoittamaan vapaaherrojensa nimet oikein.
 
Silleen jännä tämä sixpack, että päätöksiä syntyy eikä edes aivan huonoja sellaisia, vaikka koko ajan tuntuu olevan joku selkkaus ja skandaali päällä.
 
Olen kasvavalla arvostuksella seurannut liikenneministerin tekemisiä viimeisten viikkojen aikana. Ensimmäistä kertaa aikoihin tuntuu, että maalla on liikenneministeri, joka tekee itse työtään, eikä ainoastaan lue ääneen ja kumileimaa velikerhojen keskenään tekemiä päätöksiä.

Tuntuu aivan epätodelliselta, että kerrankin joku puuttuu tähän liikennehankkeissa rehottavaan sisäpiirikulttuuriin, jossa aliarvioidaan kustannuksia, ylitetään ne rajusti ja katsotaan sormien läpi suuriakin virheitä projekteissa.

Onkohan tämä unta?

(Vielä kun Kyllönen pistäisi myös raidepuolen kerhot polvilleen, suoritus olisi täydellinen.)
 
Öh, saako näin kestopuusilmänä kysyä että missä nuo em. nimim. Kanin ja janihyvärinen mainitsemat "tekemiset" nyt sitten näkyvät erityisen hyvinä?

Minusta siinä ei ole kummoisia saavutuksia vielä että toimii kuten kepublikaani Tiilikainen sanoi, "postinkantajana ministeriön ja eduskunnan välillä" tuoden säkki päässä asiakirjoja ministeriöstä eduskunnan käsittelyyn.

Kyllösen Kiljotiini vaikuttaa puolestaan olevan isännätön operaattori vailla muuta punaista lankaa kuin karsinta. Karsintaa osaa tehdä kuka vaan, se ei ole erityinen osaamisala. Tervala & The Boyz virkakunnan pitkäaikaisina jäseninä lienevät tienneen faktaksi sen, että
a) hankkeita ei saa läpi päätöksenteon rationaaliargumentein vaan muutoin,
b) hankkeita ei saa läpi oikeilla hintalapuilla vaan pienemmillä, joskus tuntuvasti pienemmillä jolloin
c) A+B= maan tapa.

Vai uskooko joku tosissaan että julkisen puolen päätöksenteossa olevat hankkeet toteutuisivat talousarviossaan?
Milloin näin olisi historiassa käynyt, edes inflaatiokorjatusti?

Minun silmääni ministeri Kyllösen aikaansaannokset ovat olemattomia.
Kyllösen julkisuudessa olleissa tekemisissä ja lausunnoissa paistaa kirkkaana perehtymättömyys faktapremisseihin ja menettelytapoihin. Voi toki olla että lupaukset repiä ja polttaa asiakirjoja ovat mukaansatempaavia ja hienoja mutta en osaa pitää niitä minään erityisosaamisena.
Idols-myötähäpeää tulee avauksista GPS-seurannasta tienkäyttäjien verotukseen, joka hienona saunaillan puheenvuorona pääsi Kyllösen huulilta julkisuuteen saakka.
1,5 vuotta on ollut nyt jo six-packin kommunistisiiven liikenneministerillä aikaa perehtyä hallinnonalansa asioihin eikä vielä sille vaikuta että pitäisi ainakaan asiaosaamisesta paljoa kiitosta jakaa. Tällä forumillakin kirjoittaa (tie- ja joukko-) liikenneasioista paremmin perillä olevia asiaosaajia kuin Kyllönen on. Siten Kyllönen mahtuu hienosti samaan sarjaan edellisten liikenneministerien kanssa erottumatta siitä erityisesti mitenkään. Ehkä en vaan huomaa, mutta yleensä kysyvälle vastataan ja ohjataan sokeaa.
 
Kyllönen toimii hyvin koska hän laittaa aktiivisesti vastuualueensa virastoa kuriin ja noudattamaan sovittua käytäntöä, ei maan tapaa. Sillä, mitä höyrypäisiä visioita on tullut eduskunnassa sovittua, ei ole niinkään väliä tämän varossa.

Hän nimenomaan on postinkantaja. Postinkantaja, joka kovistelee virastolta postin, mikä on sovittu tehtäväksi. Ja järjestää seuraukset, jos sovittua postia ei tule.
 
Idols-myötähäpeää tulee avauksista GPS-seurannasta tienkäyttäjien verotukseen, joka hienona saunaillan puheenvuorona pääsi Kyllösen huulilta julkisuuteen saakka.
1,5 vuotta on ollut nyt jo six-packin kommunistisiiven liikenneministerillä aikaa perehtyä hallinnonalansa asioihin eikä vielä sille vaikuta että pitäisi ainakaan asiaosaamisesta paljoa kiitosta jakaa.
GPS:n yhdistäminen verotukseen ei ole mikään Kyllösen saunassa keksimä idea. Mm. edellisen hallituksen keskustalaisen pääministerin nimittämä ilmastopoliittinen asiantuntija Oras Tynkkynen (vihr.) esitti tätä.

Edellisen hallituksen keskustalainen liikenneministeri puolestaan teetti jopa selvityksen siitä, miksi liikennehankkeiden budjetit eivät pidä paikkaansa. Nyt sama ex-ministeri ja sama puolue tekee kaikkensa kampittaakseen Kyllöstä, joka on puuttunut samaan asiaan. Hämminkiä hyödyntääkseen keskusta on eilen myös ilmoittanut vaativansa liikennehankkeiden kärjestä pudonneen, kyseenalaisen viitostien remontin takaisin listalle, vaikka hämmingin syy on se, että liikennerahaa on entistäkin vähemmän.

Vallan Suomessa tulisi kaikilla muillakin aloilla kuulua kansalle, jota edustaa eduskunta ja sen hallituksen ministerit. Rakennusliikkeiden, maakuntalehtien ja virkamiesten muodostamalle äänekkäälle velikerholle valta ei kuulu, vaikka tähän asti niin on ollutkin.
 
Tällä forumillakin kirjoittaa (tie- ja joukko-) liikenneasioista paremmin perillä olevia asiaosaajia kuin Kyllönen on. Siten Kyllönen mahtuu hienosti samaan sarjaan edellisten liikenneministerien kanssa erottumatta siitä erityisesti mitenkään. Ehkä en vaan huomaa, mutta yleensä kysyvälle vastataan ja ohjataan sokeaa.
Koska meillä on ollut viimeksi JLF-kirjoittajia pätevämpi liikenneministeri?
 
Kyllösen asiantuntemus ei välttämättä ole sen suurempi kuin edeltäjillä eikä sen suurempi kuin perusjantterilla muutenkaan, mutta ero aikaisempiin on siinä, että hän edellyttää virkamiesten noudattavan ohjeita, määräyksiä ja käskyjä. Siitä on nyt noussut hirveä meteli, kun maan tapa on ollut se, että virkamies tekee mitä tykkää ja ministeri on kumileimasin.

Minusta on suorastaan huvittavaa, että puhutaan jopa ministerin eroamisesta sen vuoksi, että Tervalan esikunta valehtelee tiehankkeiden budjeteissa, kuten on ollut maan tapa iät ja ajat. Ja puhutaan vieläpä pikkusummista. Siis pikkusummista verrattuna vaikkapa länsimetron satojen miljoonien kustannusylityksiin. Kenen eroa vaadittiin, kun metro maksoi 452 Me:n sijaan, jaa, paljonkohan se tällä hetkellä onkaan? 900 Me? Vielä ei ole miljardi kai paukkunut, mutta kyllä se sieltä vielä tulee, onhan tässä neljä vuotta aikaa.

Minä nostan hattua Kyllöselle. Rohkea tyyppi. Harmi vaan, että kun hallituskausi päättyy, Maan Tapa varmaankin siirtää hänet mahdollisimman vähähaittaisiin tehtäviin jonkun kemijärven kunnanjohtajaksi. Eihän noin vahvaa ja tekevää ihmistä saa päästää herrojen hiekkalaatikolle.
 
Takaisin
Ylös