Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

Malmin kentän tapauksessa taitaa olla kysymys siitä, että kentän ylläpito aiheuttaa LVM:lle kuluja. Kuluja piti nyt karsia, joten Malmin lentokentän lopettaminen on yksi karsintakohde. Helsingin ja valtion välillä ei tässä liiku rahaa. Alueen luovutus lenotkenttäkäyttöön on tapahtunut korvauksetta. Siten Helsinki ei maksa valtiolle mitään, eikä lentotoiminnan kulut sisällä valtion maksuja Helsingille.

Itse en kannata Malmin lopettamista, vaikka en itse kenttää tarvitse lentämiseen enkä lenkkeilyyn. Pidän vain huonona kaupungin monimuotoisuuden supistamista. Ja pelkään, että kun Malmin kentästä on nyt jo tullut arvovaltakysymys, asiaa ei suostuta selvittämään kunnolla. Niinpä ensin päätetään kentän lakkauttamisesta, sitten tehdään jotain, joka tekee lentotoiminnan mekaanisesti mahdottomaksi ja vasta sen jälkeen ryhdytään selvittämään, kelpaako alue rakentamiseen. Ja sitten todetaan, että kas, joku olikin oikeassa, ei tätä voi rakentaa. Ja se siitä, lentotoiminta on tärvätty ja alue jää joutomaaksi, jonka laidalla rapistuvat suojellut rakennukset, joita kukaan ei halua käyttää eikä ylläpitää.

Tällaisesta löytyy jo esimerkki. Arabianrannan piti jatkua Kyläsaareen ja sieltä Kalasatamaan. Suurien suunnitelmien kanssa lopetettiin entiset toiminnat, purettin rautatie ja ryhdyttiin kokeilemaan, saako tänne saveen pysymään taloja pystyssä. Sai kyllä, mutta niin suurella rahalla, että nyt meillä on sitten viihtyisää ja laajaa rantaniittyä hehtaarikaupalla vartin päässä Kaivokadusta.

Eli kun saveen ja suohon rakentaminen ei ole kannattavaa Kyläsaaren etäisyydellä Kaivokadusta, miten se olisi kannattavaa Malmilla?

Ja vielä, ei valtion kehysriihessä päätetä Helsingin kaavoituksesta. Kaavoituksen hoitaa kunta. Kehysriihessä karsitaan vain valtion menoja.

Antero
 
Malmin lopettamiseen liittyy vahvasti Helsingin kaupunginjohtajan mittavat omistukset Malmin kauppakeskuksesta. Tämän vuoksi uutta lähiötä kauppakeskuksen viereen on ajettu kuin käärmettä pyssyyn välittämättä lähiöbunkkereiden vaatimasta paalutuksesta suolle ja lentokentän päällysteissä käytetyn öljyn pilaamista maista, mitkä molemmat tulevat nostamaan rakentamisen hinnan pilviin. Oman lisänsä antaa myös viereinen Tattarisuon alue, jonka teollisuus on omiaan lisäämään pilaantuneita maita putsattavaksi.
 
Malmin lopettamiseen liittyy vahvasti Helsingin kaupunginjohtajan mittavat omistukset Malmin kauppakeskuksesta. Tämän vuoksi uutta lähiötä kauppakeskuksen viereen on ajettu kuin käärmettä pyssyyn...

...70-luvulta saakka. Pajusesta voi olla mitä mieltä tahansa ja itsekin näkisin hänet mieluummin eläkkeellä kuin "kehittämässä" Helsinkiä, mutta intressi Malmin lentoaseman alueen rakentamista asunnoiksi on vanha ja käynyt vuosien saatossa aina vain vääjäämättömämmäksi.
 
Tällaisesta löytyy jo esimerkki. Arabianrannan piti jatkua Kyläsaareen ja sieltä Kalasatamaan. Suurien suunnitelmien kanssa lopetettiin entiset toiminnat, purettin rautatie ja ryhdyttiin kokeilemaan, saako tänne saveen pysymään taloja pystyssä. Sai kyllä, mutta niin suurella rahalla, että nyt meillä on sitten viihtyisää ja laajaa rantaniittyä hehtaarikaupalla vartin päässä Kaivokadusta.
Antero

Onko tuo nyt noin? Arabianrannan kohdalla loppu ranta jätetään kyllä rakentamatta, mutta kyllä Arabianrannan ja Kalasataman väliselle alueelle rakennetaan. http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/kalasatama/perustietoa/kartat: Tuosta kun katsoo tuon toisen kartan, niin näkee, että aikataulun mukaan tuo alue rakennetaan hitaasti. Suurin osa rakentamisesta tapahtuu vuosina 2018-2030. Tuon aloituskorttelin alueella on jo alkanut tapahtua. http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2011/Ksv_2011-02-24_Kslk_05_El/9F009D27-5DEF-44FF-9952-0D980826ACFA/Hermanni,_Kylasaarenkujan_tonttien_21676-5_ja_6_as.html: Kyläsaarenkujan varteen on jo rakennettu noita opiskelija-asuntoja. Hankalan maaperän vuoksi rakennuksia on jouduttu sijoittelemaan uudelleen. Tässä vielä lainaus asiasta:

Asemakaavan muutoksessa rakennusmassat on sijoitettu uudelleen siten, että vältetään rakentaminen pohjaolosuhteiltaan kaikkein vaativimmalle alueelle. Rakennusoikeus on keskitetty Kyläsaarenkujan varteen yhteen 5–7-kerroksiseen rakennusmassaan. Muutos tekee alueen varauksen saajan tutkimusten mukaan hankkeesta toteuttamiskelpoisen.
 
Jospa se Viira-pikaraitiotie kanssa toteutuisi samassa yhteydessä kuin Malmiin saadaan asuntoja sen reitin varrelle. Eilispäivän Hesarin kartassakin oli raitiotie piirretty siihen.

Väitteet että Helsingin pormestarilla olisi oma lehmä ojassa saada asuntoja rakennetuksi sinne kuuluu noihin toistuviin olkiukkojuttuihin mitä on saanut lukea tästä lentokentästä. Se on pormestarin veli joka omistaa yhden K-cittarin Malmilla eikä pormestari. Mikä takaa että lentokentän uudet asukkaat kävisivät juuri siinä kaupassa? Yhtä hyvin ne voi käydä Prismassa joita on yksi sekä Malmilla että toinen Viikissä.

t. Rainer
 
Jospa se Viira-pikaraitiotie kanssa toteutuisi samassa yhteydessä kuin Malmiin saadaan asuntoja sen reitin varrelle. Eilispäivän Hesarin kartassakin oli raitiotie piirretty siihen.

t. Rainer

Näin minäkin toivon, mutta perustuen siihen mikä esimerkiksi Latokartanon joukkoliikenneratkaisu on, uuden alueen joukkoliikenne perustuu busseihin 705, 705B, 705V ja 705N, joilla menee noin puoli tuntia keskustaan. Osa busseista ajaa Malmin kautta mutta ne ajavat eri vuorovälillä kuin juna.
 
Raitiotie ei vaikuta realistiselta, kun se käytännössä vaatii Jokeri 2:sen raitiotienä (joka taas ei tule Jokeri-1-raitiotietä ennen) ja sekä Viiran jatkeen, vaikkei edes Viiraa Viikkiin ole tehty.
Olen kuullut selityksen, että Viiraa ei tehty juuri siksi, kun Malmin kenttä sai jatkoaikaa.
 
Kuulostaa selittelyltä. Viiralle olisi riittävästi käyttäjiä jo Arabian-Viikin-Latokartanon akselilta, josta jatko edelleen uusille alueille olisi helpompaa kuin koko pätkän rakentaminen kerrallaan.

Lahdenbulevardin odottamisen vielä ostaisin, kun sitä pitkin voisi saada Viikin mutkaista katuverkkoa vähän nopeamman linjan keskustaan.
 
Hallituspuolueet ovat tänään sopineet kulttuuri -ja liikenneministerien salkkujen jaosta. Kulttuuriministerin salkku menee demareille ja Liikenneministerin pestin saa kokoomus. Uusia ministereitä ei tule, vaan pestit jaetaan nykyisille ministereille.

Lähde: YLE

Katsotaan nyt sitten kenelle tuo liikenneministerin pesti menee. Itse pitäisin tyydyttävänä vaihtoehtona hallinto -ja kuntaministeri Henna Virkkusta. Epäilen kuitenkin että tähän halutaan nyt mies, joten ehkäpä salkku meneekin elinkeinoministeri Vapaavuorelle tai eurooppaministeri Stubbille:(
 
Tässähän on vielä toivoa, että metrorahoitus vielä lisäbudjettiin ilmaantuu kun Kokoomus saa liikenneministerin salkun. Toivotaan parasta.
 
Olen kuullut selityksen, että Viiraa ei tehty juuri siksi, kun Malmin kenttä sai jatkoaikaa.
Raide-Jokeri-2:n toteutus ei kuitenkaan tästä riipu, ja se taas tarvitaan, että saadaan laajennettua koko ratikkaverkostoa Malmille. Pelkkä tynkäratikan jatke+liityntäbussit olisi yhtä järkevä ratkaisu, kuin Kivenlahden metrokin, sillä erolla, että keskustaankin päästäkseen joutuisi joko köröttelemään tai vaihtamaan. Nyt, kun on aikaa suunnitella, voitaisiin tehdä kerralla hyvää jälkeä esimerkiksi vähentämällä dieselbussien roolia seudulla.

Sekä junaan että ratikkaan pitää päästä 30 000 asukkaan kaupunginosasta vaihdotta ja raitiovaunuverkon on oltava kattava. Juna tarjoaa nopean yhteyden Malmin keskustaan, Pasilaan, itään (mieluiten Pietariin saakka), Helsingin ytimeen ja rautatieverkolle ylipäätään. Raitiotie taas tarjoaisi hyvän paikallisliikenneverkon - Raide-Jokerit ja kaksi ratalinjausta Viikin suunnalta, toinen kutosen päättäriltä Viikinrannan, tiedepuiston ja Latokartanon kautta sekä toinen linjan h73 reittiä Malmin Nesteelle ja siitä pohjoiseen. Linjaukset toimisivat samalla liityntäyhteyksinä "Malmin lentokentän" juna-asemalta etelään/Viikin suuntaan, eikä asemalta etelään/keskustan suuntaan tarvittaisi busseja ollenkaan. Lyhyet liityntälinjat Puistolantielle-Heikinlaaksoon-Porttipuistoon, Alppikylään ja ympäröiville omakotitaloalueille kuten Kuusikkoon voitaisiin hoitaa vaikka sähköbusseilla - alueelle tyypilliset harvat vuorovälit, ruuhkattomat tieyhteydet, nopeat sekä lyhyet linjasivut ja pitkät odotusajat päätepysäkeillä sopivat niille mainiosti.
 
Espoon metron mahdollista jatkoa Matinkylästä pitäisi tutkia vain pintaratana. Eli uudet selvitykset vaihtoehdoista. Sille varmasti löytynee nyt Kokoomuksen välityksellä suunnittelurahaa, ilman että paljon missään kysellään on niihin [lisäselvityksiin] rahaa. Ulkoistetaan se vielä jollekin kaupunkien usein (aina) käyttämistä Konsultti Oy firmoista.
 
Olisiko luotettava siihen, että pienen apupuolueen jättämät ministeripaikat annetaan jollekin toiselle pienelle apupuolueelle. Vihreätkin tosin on nykyään syvällä metroveli/veeär-verkostoissa.

Ei näyttänyt käyvän näin;

"Katainen: Liikenneministerin tehtävät Virkkuselle
01.04.2014 14:05 | STT
Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) kertoo, että Henna Virkkunen ottaa hoitaakseen liikenneministerin tehtävät. Hän hoitaa jatkossa myös kuntaministerin tehtäviä.
SDP päättää kulttuuri- ja urheiluministerin tehtävien jaosta ministeriensä kesken torstaina, sanoo valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd.).
Urpilaisen mukaan päätös tehdään puoluehallituksen ja eduskuntaryhmän kokouksien yhteydessä aamupäivällä.
Hallituspuolueet sopivat eilen, että vasemmistoliitolta vapautuneita ministerisalkkuja varten ei nimitetä uusia ministerejä. Tehtävät jaetaan SDP:n ja kokoomuksen kesken. Kokoomus saa hoitaakseen liikenneministerin salkusta jäävät tehtävät.
Vasemmistoliiton ministereiltä vapautuvien erityisavustajien tehtävät jaetaan tasan hallituspuolueiden kesken. Valtiosihteerin pestiä ei täytetä."

http://www.elisa.net/katainen-liikenneministerin-tehtavat-virkkuselle/
 
Tämä vaikuttaa hyvältä, Henna Virkkunen on tyyppi, joka voi hyvinkin saada Länsimetrorahoitukseenkin vauhtia.
 
Tämä vaikuttaa hyvältä, Henna Virkkunen on tyyppi, joka voi hyvinkin saada Länsimetrorahoitukseenkin vauhtia.

Minä taas luulen että kehysriihessä sovittuja asioita ei enää tämän hallituksen aikana tulla avaamaan. Käsittääkseni Henna Virkkusen tehtäväksi loppukaudelle jää lähinnä pitää kiinni tehdyistä säästöpäätöksistä ja hoitaa keskeneräisiä hankkeita hallituskauden loppuun saakka. Eiköhän se Kivenlahden jatkeen rahoitus jää seuraavan hallituksen riesaksi.
 
Takaisin
Ylös