Sivu 12 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28910111213141516 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 166-180/231

Viestiketju: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

  1. #166

    Liittynyt
    04.10.2013
    Viestejä
    37

    oletus Vs: Eduskuntavaalit 2015

    Kannattaa nyt muistaa, että tieverkolla on myös muitakin käyttäjiä kuin henkilöautot. Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu kokonaismassa on noussut hiljattain 60 tonnista 76 tonniin. Kansantalouden syöksykierteen oikaisussa olisi ensiarvoisen tärkeää saada teollisuuden toiminnan puitteet kuntoon Suomessa, ja siihen valtiovalta pystyy vaikuttamaan esim. energia- ja logistiikkakustannusten kautta. Ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassan kasvattaminen on askel oikeaan suuntaan, ja luonteva jatke tähän on tieverkon parannukset tärkeimmiksi katsotuissa kohteissa.

  2. #167

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Mikä tullee olemaan uuden hallituksen kanta Tampereen ja Turun raitiotiehankkeisiin ja valtion 30 % osuuteen?

  3. #168
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Saavat kunhan Pasilan metrokin.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 21:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:19 ----------

    http://www.hs.fi/kaupunki/a1423887860091

  4. #169
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Eduskuntavaalit 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vesa. Näytä viesti
    Kannattaa nyt muistaa, että tieverkolla on myös muitakin käyttäjiä kuin henkilöautot. Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu kokonaismassa on noussut hiljattain 60 tonnista 76 tonniin. Kansantalouden syöksykierteen oikaisussa olisi ensiarvoisen tärkeää saada teollisuuden toiminnan puitteet kuntoon Suomessa, ja siihen valtiovalta pystyy vaikuttamaan esim. energia- ja logistiikkakustannusten kautta. Ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassan kasvattaminen on askel oikeaan suuntaan, ja luonteva jatke tähän on tieverkon parannukset tärkeimmiksi katsotuissa kohteissa.
    Paitsi että ajoneuvoyhdistelmien massojen kasvattaminen (pl. varauksella maa-aineskuljetukset) oli askel täysin väärään suuntaan, kun mm. EU:n virallisten tavoitteiden mukaan päämäärä olisi siirtää rahtia maanteiltä rautateille. Tätä tavoitetta uusi hallitus voisi edistää esimerkiksi perustamalla nyt lopulta sen (ainakin alkuvaiheessa) valtiollisen kalustoyhtiön ja edistämällä uusien toimijoiden tuloa Suomen rautatieverkolle mm. kilpailuttamalla henkilöjunaliikennettä.

    Ajoneuvoyhdistelmien suurimpien sallittujen kokonaismassojen nosto aiheuttaa myös sen, että kaikkien liikennöitsijöiden on kilpailukykysyistä "pakko" hankkia kaikki uusi kalusto mahdollisimman järeänä ja sitä suurempaa kantavuutta halutaan tietysti hyödyntää. Nyt kun alempaa tieverkkoa (metsäautotiet, yhdystiet, ehkä seututietkin?) ei ole mitoitettu kestämään tälläistä kuormitusta, ja kun toisaalta viime vuosina ei ole ollut rahaa tehdä kovin paksuja päällysteitä, niin jossain vaiheessa tulee ongelmia.

    Helpommalla voisi päästä, kun kuljetettaisiin pienemmillä autoilla tavara lähimmälle asemalle ja siitä junan kyytiin. Ja jatkaa yhdistettyjen kuljetusten teknisten ratkaisujen kehittämistä siitä, mihin 1970- ja 1980-luvulla jäätiin. Toki tässäkin on varmasti jokin tasapaino on löydettävissä esim. 1950-luvun tiheän tavara-asemaverkoston ja nykytilanteen välillä.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  5. #170
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Tukeeko hallitus Helsingin pikaratikoita?

    LINKKI: Bulevardiradat kuvaan https://4.bp.blogspot.com/-8oBIrqRWW...0/bulradat.jpg

  6. #171

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Pientä esimakua aletaan saada Keskustan liikennepoliittisista tavoitteista hallitusneuvotteluissa, eli Malmin lentokentän säilyttäminen saattaa päätyä neuvottelujen asialistalle:
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015...?ref=hakemisto
    http://yle.fi/uutiset/keskusta_halua...htalon/7949618

  7. #172

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3620

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Autoton espoolainen Näytä viesti
    Pientä esimakua aletaan saada Keskustan liikennepoliittisista tavoitteista hallitusneuvotteluissa, eli Malmin lentokentän säilyttäminen saattaa päätyä neuvottelujen asialistalle.
    Keskustan liikennepoliittinen linja vaikuttaa selvältä; ei kaupungistumiselle, ei joukkoliikenneinvestoinneille. Kyllä ilmailulle ja autoilulle. Perussuomalaisetkin ovat ajaneet innokkaasti autoveron alentamista tai poistamista. Pahimmillaan edessä voi olla aikamoinen täyskäännös autoilun suosimisen suuntaan.

    Muistakaa sitten hurrata, jos Tampereen ratikan rahat torpataan, yhtä innokkaasti kuin Pisara-radan kaatuessa.

  8. #173
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3550

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Olen miettinyt asiaa (vaikka hallitusta ei ole vielä muodostettukaan) ja näen asiassa myös positiivisia puolia ja "ei niin joukkoliikennemyönteinen hallitus" pakottaisi kunnat etsimään ja toteuttamaan enemmän kustannustehokkaita ratkaisuja. Tarkoitan tällä bussiliikenteen sujuvoittamiseen tähtääviä ja raitioteitä, jotka voidaan toteuttaa ilman valtion varoja. Väkimäärä kasvaa ja liikenne lisääntyy, se on selvä. Sille porukalle on tarjottava myös joukkoliikennevaihtoehtoja, jotka pystyvät kuljettamaan massoja.

    Länsimetro ja kehärata aloittavat, se on selvä. Muut suuren suunnutelmat voivat joutua jäähylle ainakin seuraavan hallituskauden ajaksi.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #174

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    223

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Keskustan liikennepoliittinen linja vaikuttaa selvältä; ei kaupungistumiselle, ei joukkoliikenneinvestoinneille. Kyllä ilmailulle ja autoilulle. Perussuomalaisetkin ovat ajaneet innokkaasti autoveron alentamista tai poistamista. Pahimmillaan edessä voi olla aikamoinen täyskäännös autoilun suosimisen suuntaan.

    Muistakaa sitten hurrata, jos Tampereen ratikan rahat torpataan, yhtä innokkaasti kuin Pisara-radan kaatuessa.
    Tampereesta en osaa olla huolissani, siellä ollaan edetty jo niin pitkälle ja saman valtuuston, joka on hankkeen takana, pitäisi hyväksyä rakentaminen.

    Turku sensijaan, jossa suunnittelu on ollut leväperäisempään, edennyt hitaammin, liikenneympäristökin on huonompi ja päättäjät olleet empiväisempiä mennee tämän seuruksena nyt varmaan ainakin jäihin vuosikymmeneksi, jos ei kokonaan haudata.
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 23.04.2015 kello 20:31.

  10. #175
    aki
    aki on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3537

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Muistakaa sitten hurrata, jos Tampereen ratikan rahat torpataan, yhtä innokkaasti kuin Pisara-radan kaatuessa.
    Voi hyvinkin olla että uusi hallitus suosii kevyempiä raideratkaisuja kuten Tampereen ja Turun raitiotiet ja ehkäpä 550:n nostaminen raiteille saisi nyt uutta puhtia. Toivon että keskustavetoinen hallitus näkisi näiden kevyempien, edullisempien ja paremmin palvelevien hankkeiden hyödyt ja näin voi hyvinkin olla koska miljardiluokan pisara on pahasti vastatuulessa.

  11. #176

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2127

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Turku [...] mennee tämän seuruksena nyt
    Turussa ei ole poliittista tahtoa hankkeen toteuttamiseen muutenkaan, oli maan hallitus kepu tai ei. Ellei nyt sitten joku tule Helsingistä näille lupaamaan maksaa koko hoidon.

  12. #177

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    968

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Keskustan liikennepoliittinen linja vaikuttaa selvältä; ei kaupungistumiselle, ei joukkoliikenneinvestoinneille. Kyllä ilmailulle ja autoilulle. Perussuomalaisetkin ovat ajaneet innokkaasti autoveron alentamista tai poistamista. Pahimmillaan edessä voi olla aikamoinen täyskäännös autoilun suosimisen suuntaan.
    Oheisesta kaaviosta voit arvioida, mitä osaa tai arpaa minkäänlaisilla hallituskokoonpanoilla on ollut Suomen joukkoliikenteen menestykseen huonosti onnistuneessa taistelussa markkinaosuudesta. Rahaa on kyllä pistetty menemään kalleimpiin mahdollisiin joukkoliikennehankkeisiin.
    Nimi: kulkutapaosuus.jpg
Katselukertoja: 300
Koko: 90,4 KB

  13. #178

    Liittynyt
    19.07.2006
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    343

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Olisiko jostain saatavilla tuon hienon kuvaajan kaveriksi tuon henkilöliikenteen määrän näinä vuosina ilmaisevaa kuvaajaa? Prosentuaalisestihan muutos ei näytä olleen kovinkaan suuri ja vaihteluväli hyvinkin pieni mutta mitä lienevät määrät?

  14. #179

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3620

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Oheisesta kaaviosta voit arvioida, mitä osaa tai arpaa minkäänlaisilla hallituskokoonpanoilla on ollut Suomen joukkoliikenteen menestykseen huonosti onnistuneessa taistelussa markkinaosuudesta. Rahaa on kyllä pistetty menemään kalleimpiin mahdollisiin joukkoliikennehankkeisiin.
    Niin. Tuostakin kuvaajasta nähdään, että joukkoliikenneinvestointeihin ei ole panostettu riittävästi. Toisaalta merkittävässä osassa Suomea lähijoukkoliikenne on kadonnut kokonaan viimeisten käyttäjien kuollessa, joka on ollut aika väistämätöntä kehitystä. Lisää käyttäjiä joukkoliikenteelle on kyllä saatu ihan viime vuosina Helsingissä ja Helsingin seudulla, jossa on tehty pitkävaikutteista työtä ja investoitu merkittävästi. Tämä siitä huolimatta, että autoilun suhteelliset kulut ovat laskeneet.

    Nyt kun uuden hallituksen pääpuoluetta kannattavat joukkoliikenteen käyttäjät ovat laskettavissa melkein yhden käden sormin, Helsingin seudun kehitys ja jo pitkäjänteiseltä näyttänyt panostus vaikuttaa selvästi heikentyvän. Sitä vielä korostaa se, että yleensä keskustan hallituskausilla Helsingin seudulta viedään hallituksen päätöksillä tuhkatkin pesästä. Kasvava Helsingin seutu on Suomen ainoa kaupunki, joka pystyy kilpailemaan maailmalla tietotyössä ja kehitys vaatii investointeja.

    Pitää vaan toivoa, ettei Keskustan ja Perussuomalaisten voimakas asema johda entistäkin rajumpaan rahan kaatamiseen toivottomille syrjäseuduille ja kuoleviin pikkukaupunkeihin. Toki syrjäseuduilla asuvat pitää pitää jotenkin hengissä, mutta investointitarpeet ovat ihan muualla.

  15. #180
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    "Pitkäjänteistä kehitystä" eivät ole miljardi-investoinnit, jotka eivät vaikuta tuon taivaallista joukkoliikenteen käyttöön. Aidosti pitkäjänteistä on suosia edullisia mutta vaikuttavia investointeja, tyypillisesti raitioteitä. (Ja tämän viikon vaihteeksi Berliinissä vietettyäni totean, että kunpa Suomessa tiedettäisiin edes mitä kaikkea jopa hyvin organisoidulla bussiliikenteelläkin voidaan saada aikaan siellä minne kiskoja ei ole varaa heti tehdä.)

Vastaavia viestiketjuja

  1. Seuraavan hallituksen liikenneinvestoinnit
    kirjoittanut I-Tuovinen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 08.01.2011, 10:18
  2. HSL: Tatu Rauhamäestä HSL:n hallituksen puheenjohtaja
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.01.2010, 13:10
  3. Liikennepolitiikka Espoossa vs. Helsingissä
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 31
    Viimeisin viesti: 29.12.2008, 12:28
  4. SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 13.11.2007, 14:13
  5. Tampere-Pirkkalan halpaterminaali, liikennepolitiikka ja aluepolitiikka
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 30.01.2007, 18:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •