Sivu 6 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345678910 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 76-90/231

Viestiketju: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

  1. #76
    Renne avatar
    Liittynyt
    13.11.2010
    Viestejä
    215

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Vanhasen porvarihallitus tuon määrittelyn teki, jopa niinkin kaukana kuin Oulu. Iisalmen työssäkäyntialueeseen voisi kuulua, mutta ei kai Iisalmella paljoa työtä missä alueella käydä, ja taitaa kuulua Kuopion työssäkäyntialueeseen.

  2. #77
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Kaupunkiraideliikenteen lobbaaminen Kyllöselle voi edetä hyvinkin hedelmällisesti Transtechin kautta.
    Odotetaan vuoteen 2013 asti, että onko mitään lobbaamista, jos kaupunkiraideliikenteellä tarkoitamme raitiovaunuliikennettä.

  3. #78
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Odotetaan vuoteen 2013 asti, että onko mitään lobbaamista, jos kaupunkiraideliikenteellä tarkoitamme raitiovaunuliikennettä.
    Miksi pitäisi odottaa?

  4. #79
    Renne avatar
    Liittynyt
    13.11.2010
    Viestejä
    215

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Niinpä. Lobbaaminen on aloitettava heti. Syksyllä on budjetti.

  5. #80
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?


  6. #81

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2049

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Kiitos linkistä. Olisi hauska saada tähän vertailun vuoksi hallituspuolueiden lausunnot parin edellisen hallituksen osalta. Vanhoja hallitusohjelmia voisi tietysti lukea. Vastaavia virkkeitä raideliikenteestä on kuultu aika paljon ennenkin, ja sitten arkitodellisuudessa puhujat ovat panostateet radanpitoon minimienergiaperiaatteen mukaan.

  7. #82
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    HSL:n hallituksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki vaati eilen HS:ssa kilpailua junaliikenteeseen, koska VR-Yhtymä ei kykene hoitamaan enää junaliikennettä missään oloissa. Liikenneministeri vastasi, että vika ei ole VR-Yhtymässä vaan radoissa, eikä kilpailua tarvita.

    Onko ministerin vastaus uuden hallituksen linjaus vai jälleen kerran sitä, että ministeri kysyy junaliikenteeseen liittyvät asiat VR-Yhtymästä eikä ministeriössä käytetä omaa harkintaa lainkaan?

    HS:n jutussa sanottiin, että tarvitaan lakimuutoksia ja kilpailutuksen aloittaminen kestää 5–6 vuotta. Muuten HSL olisi valmis kilpailutukseen 2018. Asiathan eivät ole näin. Lainmuutoksia ei tarvita, VR-Yhtymän monopoliasema perustuu yksinomaan yksityisoikeudellisiin sopimuksiin, niin valtion kuin HSL:n liikenteenkin osalta. Jos HSL on tyytymätön VR-Yhtymän palveluun, sopimuksessa lienee irtisanomislauseke ja HSL voi irtisanoa sopimuksen.

    Ongelmalta toki voi tuntua, kenen kanssa HSL VR-Yhtymää kilpailuttaisi. Todellisuudessa se ei liene isokaan ongelma. Yritys, jolla on EU-alueella toimilupa, voi tulla kohtalaisen helposti toimimaan myös Suomeen. TraFilla tuskin on kanttia evätä minkään suuden eurooppalaisen rautatieliikennöitsijän toimilupaa Suomessa. Tuskin minkään niistä voi väittää pärjäävän turvallisuudessa huonommin kuin VR-Yhtymä. Ja ihan vierestä löytyy toinen lähijunaoperaattori, jolla ei ole täällä Helsingissä VR-Yhtymän jatkuvia ongelmia. Lukija saa arvata, kuka tämä toinen on!

    Kalustokaan ei ole ongelma. HSL omistaa käytännössä kohta hyvän satsin Sm5-junia. VR-Yhtymä toki voi tehdä kiusaa ja kieltäytyä vuokraamasta omia joutavaksi jäämiään junia, mutta siinä vaiheessa jopa omistajaohjauksessakin voi löytyä VR-Yhtymästä riippumatonta ajattelua. Toisaalta, iso eurooppalainen saa parissa vuodessa tilatuksi uusiakin junia tarvitsemansa määrän. Eikä niihin tarvita edes kotimaista rahoitusta tai kalustoyhtiötä. Vaihtoehtona sillä isolla on myös irrottaa kalustoa jostain muualta, varustaa ne hieman leveämmillä telelillä ja ehkä virittää sähkölaitteet sietämään 25 kV 15 kV:n sijasta sekä tuoda tänne. Ei se niin vaikeata ole ottaa toisen maan erityisolosuhteista kalustoa Suomen erityisolosuhteisiin.

    Eli ei muuta kuin toimeksi vain HSL:ssä, Tatu!

    Antero

  8. #83

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2049

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Liikenneministeri vastasi, että vika ei ole VR-Yhtymässä vaan radoissa, eikä kilpailua tarvita.
    Konduktööripulakin vissiin sitten johtuu radoista. No, johtuuhan se, kun ylityökiintiöt tulivat täyteen talven myöhästelystä, joka johtui radoista. VR:llä tosin oli puoli vuotta aikaa tehdä asialle jotain. Mutta ehkä kesälentsutkin johtuvat radapidosta.

  9. #84

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Mainittu "kilpaileva" lähiliikenneoperaattori naureskelee partaansa, kun junissa ei ole konnareita koskaan ollutkaan. Ei pahemmin tule peruutuksia konnaripulan takia

  10. #85
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3327

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Eihän HSL:n tarvitse välttämättä edes kilpailuttaa lähijunaliikennettä. Sehän voi hankkia sen samalla tavoin kuin Länsimetronkin liikenteen HKL-Metroliikenteeltä. Rautateillä ei ole PSA:n mukaista kilpailuttamisvelvollisuutta.

    Jännä juttu muuten: VR:llä on yksinoikeussopimukseen perustuva velvoite tämän vuoden aikana lanseerata oma matkakortti. Kysyin asiasta tutulta VR-lipunmyyjältä, eikä hän ollut kuullutkaan asiasta. Sopimus velvoittaa VR:ää niinikään solmimaan seutulippusopimukset toimivaltaisten seudullisten viranomaisten (= Tampere, Hämeenlinna, Lahti, tulevaisuudessa hyvällä säkällä myös Turku) kanssa, mikäli perusehdot (ISO 14443, clearing yms.) täyttyvät.

    Miksi näistä asioista ei puhuta julkisuudessa?


    Lähde:
    http://www.rautatiematkustajat.fi/VR_osto.pdf

    ---------- Viesti lisätty kello 18:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:27 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Mainittu "kilpaileva" lähiliikenneoperaattori naureskelee partaansa, kun junissa ei ole konnareita koskaan ollutkaan. Ei pahemmin tule peruutuksia konnaripulan takia
    Käsittääkseni rautatieliikenteessä konduktööri on pakollinen. Tosin riittää 1 per juna, loput voivat olla näitä "junamyyjiä" eli rahastajia.
    Sakari Kestinen

  11. #86
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5798

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    VR:llä on yksinoikeussopimukseen perustuva velvoite tämän vuoden aikana lanseerata oma matkakortti.
    Millä perusteella? Minä ainakin löysin sopimuksesta vain toteamuksen "Liikenteenharjoittajan oman matkakortin käyttö on tarkoitus aloittaa vuonna 2011."

  12. #87
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5798

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Kirjaus "Edistetään kaupunkiseutujen lähiraideliikenteen kehittämistä." tarkoittaa nimenomaan sitä, että Tampereen ja Turun raitiotien ja paikallisjunien toteutus etenee, huomaa monikko. Varsinaiset ratkaisut tehdään liikennepoliittisessa selonteossa.
    Liikennepoliittisen selonteon valmistelun virkamiestyöryhmän tilannekatsauksesta 3.2.2012 löytyy tällainen kirjaus:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minna Kivimäki
    Suurimpien kaupunkiseutujen (Helsingin, Turun ja Tampereen seudut) raideliikenneinvestointien suunnittelussa ja rakentamisessa lähtökohtana on, että valtio avustaa metroa ja pikaraitioteitä 30 %:n rahoitusosuudella ja osallistuu kaupunkirataan 50 %:n rahoitusosuudella.

  13. #88
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6465

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Tuo on linjauksena parempi kuin olisin saattanut uskoa. Toivottavasti menee ongelmitta läpi! Taitaa olla niin, että Tampereen ja Turun raitiotiehankkeet on aloitettava nyt tai ei koskaan. Jokeri samoin. Jos nimittäin tätä tilaisuutta ei nyt käytetä, niin mahtaako toista tullakaan?

    Ja muuten: yksi syy lisää maalata ne Laajasalon ratikat oransseiksi. Ihan oikeasti.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #89
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Hyvä kirjaus.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ja muuten: yksi syy lisää maalata ne Laajasalon ratikat oransseiksi. Ihan oikeasti.
    Jaa-a, pikaratikalla lienee mahdollista painella valtiorahoitteisesti myös muun kuin oranssin värisenä. Ja 50 pinnan ratkaisu tuonne lienee suhteellisen haastellista toteuttaa.

  15. #90
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Maalataan Helsingin tulevat pikaratikat yläosastaan keltaisiksi ja alaosastaan oransseiksi. Näin ne ovat ikään kuin perinteisen ratikan ja metron välimuotoja myös ulkokuorensa osalta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Seuraavan hallituksen liikenneinvestoinnit
    kirjoittanut I-Tuovinen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 08.01.2011, 10:18
  2. HSL: Tatu Rauhamäestä HSL:n hallituksen puheenjohtaja
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.01.2010, 13:10
  3. Liikennepolitiikka Espoossa vs. Helsingissä
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 31
    Viimeisin viesti: 29.12.2008, 12:28
  4. SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 13.11.2007, 14:13
  5. Tampere-Pirkkalan halpaterminaali, liikennepolitiikka ja aluepolitiikka
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 30.01.2007, 18:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •