Oikoradan uudet asemat

Liittynyt
4 Marraskuu 2008
Viestit
420
Kuuma-kunnat ehdottavat nelkää uutta asemaa ja asemaseutua Mäntsälään ja yhtä Ristikytöön (Tuusulaan)

http://www.kuuma.fi/ajankohtaista.asp#10

Hyvä että mietitään. Paikkojen valinnasta en osaa sanoa paljoakaan, paitsi että Mäntsälän taajamalla olisi tuon jälkeen kaksi asemaa.

Se, mikä pisti vähän silmään on, että ratageometriaa jouduttaisiin useammassakin paikassa muuttamaan, että saadaan asema mahtumaan. Eikö tähän ole yhtään varauduttu rataa rakennettaessa? Onhan se nyt ihan selvää, että jos rataa tehdään, sitä kannattaisi myös hyödyntää. Ja lähiliikenteen volyymi on moninkertainen kaukoliikenteeseen verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Se, mikä pisti vähän silmään on, että ratageometriaa jouduttaisiin useammassakin paikassa muuttamaan, että saadaan asema mahtumaan.

En löytänyt jutusta noin tulkittavissa olevaa kohtaa. Ymmärsin niin, että ainostaan uusien asemien (mahdollisesti*) vaatimat lisäraiteet ja/tai muu asemainfrastruktuuri vaativat maaleikkauksia ja pengerryksiä. Itse pääraiteisiin ei olisi tarvetta koskea.

*Vaikka laituriraiteet on lähes aina parempi olla erillään pääraiteista, pääradallakin pärjätään varsin hyvin, vaikka iso osa asemista on linjalla olevia seisakkeita. En täten katso, että aivan jokainen laituri vaatisi sivuraiteisuutta.
 
Oliko niin, että Oikorata on ratageometriansa puolesta suunniteltu nk. suurnopeusradaksi? Ehkäpä siksi laituriraiteet suunnitellaan johdonmukaisesti irti pääraiteista.
 
*Vaikka laituriraiteet on lähes aina parempi olla erillään pääraiteista, pääradallakin pärjätään varsin hyvin, vaikka iso osa asemista on linjalla olevia seisakkeita. En täten katso, että aivan jokainen laituri vaatisi sivuraiteisuutta.

Oliko niin, että Oikorata on ratageometriansa puolesta suunniteltu nk. suurnopeusradaksi? Ehkäpä siksi laituriraiteet suunnitellaan johdonmukaisesti irti pääraiteista.

RAMO 7 Rautatieliikennepaikat sanoi:
7.9.1.2 Raide henkilölaiturin vieressä
Vaatimukset raiteesta henkilölaiturin vieressä ja henkilölaiturista on annettu RAMOn osassa 16 ”Laiturit”.
Henkilölaituria ei saa rakentaa sellaisen raiteen viereen, jossa raiteen suurin nopeus on yli 200 km/h.

http://rhk-fi-bin.directo.fi/@Bin/c...pdf/1704859/RAMO 7 Rautatieliikennepaikat.pdf
 
ks. sivut 6 ja 11.

Kappas joo. Tosin sivulla 6 puhutaan tavararaiteen uudelleenlinjausta, ja tätä raidettahan ei vielä ole olemassa. Mutta sivulla 11 ollaan kyllä siirtämässä nykyisiä raiteita.

Kiitoksia myös ultrixille tuon laituriraiderajoituksen kaivamisesta.
 
Jos noita lähdetään rakentamaan, niin voisko valtio ryhtyä samalla grynderiksi ja hoitaa, että aseman ympäristöön rakennetaan pieni ja tiivis taajama?
 
Eiköhän tuossa oikeasti haluta tuo Levannon asema ja ehkä yksi asema Mäntsälän ja Haarajoen väliin. Z-junan asemien väli Mäntsälästä pohjoiseen on nyt 40km, joka on aivan käsittämätön. Paikallisjunaliikenteeseen nyt vaan kuuluu käyttää asemiakin, ei pelkkää rataa. 40km henkilöautolla päivittäin asemalle ja takaisin ei ole kovin toimiva ratkaisu.

Mäntsälän eteläpuolelle tuolla asemamäärällä saataisiin suuri määrä verraten tiivistä omakotitalo- ja rivitaloaluetta, joka loisi kunnalle loogisen roolin pääkaupunkiseudulla. Uusia pientalonukkumalähiöitä radanvarressa. Näinkin kauas Helsingistä muuttavat tuntuvat kaipaavan niitä omia tonttejaan ja uudet 600 neliön tontit ovat menneet kuin kuumille kiville. Aseman viereen kaavoitetut kerrostalotontit sen sijaan ovat jääneet lunastamatta ja rakentamatta.

Kolmella uudella asemalla ja niiden nurkilla olevalla Hyvinkää-tyyppisellä tiivillä omakotitaloalueella on mielestäni Mäntsälän kunnan kannalta hyvä strateginen pohja. Miten valtio tähän suhtautuu on sitten ihan oma asiansa. Varmasti vähentäisi henkilöautoliikennettä.
 
Eiköhän tuossa oikeasti haluta tuo Levannon asema ja ehkä yksi asema Mäntsälän ja Haarajoen väliin. Z-junan asemien väli Mäntsälästä pohjoiseen on nyt 40km, joka on aivan käsittämätön. Paikallisjunaliikenteeseen nyt vaan kuuluu käyttää asemiakin, ei pelkkää rataa. 40km henkilöautolla päivittäin asemalle ja takaisin ei ole kovin toimiva ratkaisu.

Paremmin seutua tuntevat voivat sanoa tarkasti missä kohtia Mäntsälän aseman ja Lahden väliä on jo valmiina sivuraiteet
 
Miten valtio tähän suhtautuu on sitten ihan oma asiansa. Varmasti vähentäisi henkilöautoliikennettä.

Hyvin taitaa suhtautua, jos hallitusohjemaa luetaan.

Kataisen I hallituksen liikennepolitiikka sanoi:
Joukkoliikenteen palvelutasoa parannetaan, tavoitteena matkustajamäärien kasvu ja yksityisautoilun vähentäminen. On pyrittävä suunnitelmalliseen yhdyskuntarakenteeseen. Liityntäpysäköintipaikoituksia on lisättävä. .... Toteutetaan valtakunnallinen joukkoliikenteen aikataulu- ja reittipalvelu. Edistetään kaupunkiseutujen lähiraideliikenteen kehittämistä.

Mäntsälä on nyt tainnut pelata korttinsa aivan oikeaan aikaan. Liikenneministeri Arhinmäeltä löytynee ymmärrystä uusille asemille. Onko teillä siellä Mäntsälässä vasseja valtuustossa? Voisi vielä edesauttaa asiaa lisää jos ottaisivat yhteyttä ministeriin...
 
Piti oikein tarkistaa Mäntsälän vasemmistolaisten tilanne – 2 paikkaa http://www.mantsala.fi/paatoksenteko/kunnanvaltuusto 43:sta. Mäntsälä on klassisesti ollut hyvin Keskustavoittoinen kunta, mutta ehkä kuntaan muuttaneiden vuoksi valtasuhteet ovat muuttuneet. http://yle.fi/vaalit2008/tulospalvelu/kunnat/uusi_valtuusto_kno505.html .

Pitää toivoa parasta – oikorata tehtiin savolaisten ja Pietarilaisten ehdolla, ehkä matkan varrella asuvat / sinne muuttavat saavat seuraavaksi parempaa palvelua.

Itselle keskustan aseman nurkilla asuvana isoin parannus olisi Z-junan vuorovälin tiivistäminen. Tunnin vuoroväli on armoton, huonosti ajoitettuun aamupalaveriin tullessa keskustassa menee kolme varttia kivien potkimiseen / kahvinhörppimiseen.
 
Pitää toivoa parasta – oikorata tehtiin savolaisten ja Pietarilaisten ehdolla, ehkä matkan varrella asuvat / sinne muuttavat saavat seuraavaksi parempaa palvelua.

Eipä oikeastaan, vaan lähinnä yhden yksittäisen pitäjän ehdoilla. Mitä tähän uusien asemien selvitykseen tulee, niin kyseessähän on lähinnä tekninen selvitys siitä minne näitä asemia on ylipäätään mahdollista läiskiä. Tuskinpa noiden korpiasemien rataverkolle tiputtelu on uudenkaan hallituksen prioriteettilistalla kovinkaan korkealla.
 
Ei nyt ihan niinkään.

Mahdolliset asemapaikat ovat Mäntsälän lisäksi lähempänä Orimattilaa, Kärkölää, pientä osaa Järvenpäästä, Tuusulasta sekä ehkä Pornaisista ja Pukkilasta. Levannon asemapaikka on alun alkaenkin suunniteltu lähinnä naapurikuntien tarpeeseen, eteläisten paikkojen ollessa hyödyllisiä lähinnä juuri niiden lähelle mahdollisesti rakennettaville taajamille. Levanto on näistä paikkana sellainen, joka lienee alun alkaenkin suunniteltu osaksi rataa, loppujen ollessa enemmän uustuotantoa.

Mäntsälän pinta-ala on suurempi kuin Helsingin ja Espoon kokonais (maa) pinta-ala, ja rata on vielä rakennettu aika lailla kunnan keskeltä halkaisten. Ei siis ihme jos suurin hyöty tulisi niille, joiden maille rata on rakennettu.
 
Lahti voisi rakentaa vaikka kokonaisen uuden kaupunginosan oikoradan varrelle.
 
Takaisin
Ylös