Uusi raitiolinja: Suur8

Liittynyt
13 Marraskuu 2010
Viestit
215
Miten olisi raitiolinja Suur-8?

-Suurkasin tarkoitus ei ole tehdä tarpeettomiksi nyt suunniteltuja ratoja, vaan täydentää niitä.

-Suurkasin tarkoitus on olla poikittaislinja, mutta myös ympyrälinja.

-Katkoviivat ovat mahdollisia reittejä linkittää 8 keskustassa.

-Katkoviivoja olisi voinut piirrellä myös sinne tänne, esim. Kustaa Vaasan tietä ja Ruskeasuolta Mannerheimintietä tullille ja oopperalle. Tai Koskelantietä.

-Tai että Töölöstä tuleva Kallion kautta keskustaan menevä 8A/8B (kumpi se sitten olisikaan) menisi Kaarlenkadun ja Porthaninkadun kautta, mutta ehkä Kurvin kautta on selkeämpi.

-Suur-8 tarvitsisi useamman kohdan integraation muihin rataverkkoihin, vaikka raitiolinjoihin, nykyisiin ja tuleviin, se olisi vahvasti saumattu. Metro myös Sörnäisissä ja Hakaniemessä vahvasti, ja mahdollisesti myös Ruoholahti, Kamppi, RT ja Kaisaniemi. R-torin yhteyden painoarvo ei ole niin tärkeä, etteikö Suur-8 toisaalta voisi kulkea Bulevardia ja Aleksanterinkatua Kruunuhakaan.

-Takatöölön mahdollisia uusia raiteita ei tässä huomioitu.

-Suurkasin pohjoiselta osalta tuossa suunnitelmassa on lyhyet kävelymatkat Käpylän sekä Huopalahden asemille. Toisaalta venytetyt raitiolinjat 10 ja 1 voisi hoitaa vaihtoyhteydet hieman etäämmältä. Tosin nyt tuo kattaa enemmän alueita.

-Suora linkki Jokeri-asemille? Mutta tarkoituksena ei ole vesittää muita suunniteltuja raiteita, esim. 10 ja 1 jatkoa.

-Suurkasin ideana on että nykyinen kasin reitti säilyy ainakin Ruoholahdesta Arabianrantaan (tai Hämeentien ja Kustaa Vaasan risteykseen. Mutta tosin nykyisen kasin päissä Arabianrannassa ja Ruoholahdessa (ja Jätkäsaaressa muutokset voisivat olla mahdollisia, nykyisiin typistykset).

-Jos suur8 menisi Käpylän aseman kautta Metsäläntietä Pohjois-Pasilan kautta Ilmalan asemalle, hoituisi siinä jokin yhteystarve, sekä suur8 tulisi yhdistettyä A,M,I ja muihin kaupunkiraide, kehärata sekä pisararatoihin. Tosin puoltaisin myös Käpylän aseman, Metsälän ja Pohjois-Pasilan katkoviivan jättämistä pois.

-Suurkasin tarkoitus olisi siis poikkittaismatkat ja olla ympyrälinja, X tyyppisiä matkoja, S tyyppisiä matkoja, L tyyppisiä matkoja. Yhteysmatkoja vaihtoasemille/pysäkeille, integraatiolinja, lyhyen matkan ja pitkän matkan matkoja, mihin se vaan innovoidaan.

- Miinusta suunnitelmassa on Pasilan aseman jääminen pois, mutta jotenkin kasin luonteeseen kuuluu Helsinginkadun yhteys. Hahmottelin tuohon joitain suurkasiin Pasilat liittävää katkoviivayhteyttä, mutta ei se oikein sopinut kokonaisuuteen, joten otin pois.

-Suurkasista voisi tehdä seuraavat suunnitelmat: isosuur8, mediumsuur8, ja pikkusuur8. Tämä tehty kartta on kai isosuurkasin ja mediumsuurkasin välimuoto, mutta voisi kai sellainenkin suunnitelma olla kuin tosi-isosuur8 :), mutta menettääkö silloin optimaalisesta sivuun ja ennestään pitenee matka-ajat.

Ensireaktiot?
Ideat?
Kommentit?
Millaisen suurkasin sinä hahmottelisit?
 

Liitetiedostot

  • suur8.jpg
    suur8.jpg
    149.4 KB · Lukukerrat: 1,417
Viimeksi muokattu:
Tuo Metsäläntie on mielenkiintoinen kiskovaihtoehto. Toisaalta se olisi nopea ja luultavasti helpohko rakentaa (tila). Toisaalta reitillä ei ole juuri asutusta. Eli luontevampi osana pidempiä matkoja, onko vaikkapa Kumpula - Meikku välilä matkustajia?
 
Metsäläntie olisi ihan mukava vaihtoehto, sillä silloin suur8 linkittyisi saumattomasti Käpylän ja Ilmalan asemien kautta kaupunkiratoihin Leppävaaraan, Vantaankoskelle, Tikkurilaan, sekä tulevaan kehärataan ja myöhemmin pisaraan eikä uhkaisi Oulunkylän ja Huopalahden jokeri-yhteyksiä ja mahdollisia 10 ja 1 pidennyksiä.

Metsäläntietä Käpylään ja Ilmalaan olisi perusteltua, sillä Metsälän alueen ja Pohjois-Pasilan maankäyttö on muuttumassa rajusti. Mutta Metsälä koukkaus vie Hartwall-areena yhteyden.

Metsäläntietä voisi mennä suoraan Haagaan ja Munkkivuoreen, mutta nyt on alkanut tuntumaan, että palvelevin yhteys olisi Hakamäentietä, Vihdintietä ja Lapinmäentietä - Haagan liikenneympyrän ja Huopalahden jäädessä pois. Jokeri-yhteyksiä ei haluta uhata eikä mahdollisia Munkkivuoren ratikkaa, 10-ratikan pidennystä Huopalahden asemalle ja Jokerille sekä vastaava Oulunkylässä.
Käpylä ja Ilmala olisivat siis ideaalit suurkasin juna-integrointiasemat.

Munkkivuori-Munkkiniemi katkoviiva pois.

Keskustan suurkaseilu olisi kyllä hyvä pitää pienenä. Ruoholahti-Jätkäsaareen menee muitakin ratikoita. Ruoholahdessa on myös metro. Kampin tienoilla olisikin Jätkäsaari-Ruoholahti-kulkijoille yhteys Töölön suuntaan meneviin raitiolinjoihin, myös suurkasiin.
Eli.. Tota.. Mechelininkadun rata jäisi pois ja suurkasi kulkisi Runebergia Kamppiin ja sieltä Mansku Aleksin kautta Krunikkaan ja Hakaniemeen. Myöskin jos Fredrikille tulee raiteet, voisi suurkasi kulkea Runebergilta Bulevardille ja heti Manskulta Stockan kulmalta Aleksille.
 
Tässä Suur-8 raitiolinjan eräs vahvakin kandidaatti. Jouduin suoristamaan suurkaseilua keskustassa melkoisesti.

Tuohon jos laittaisi vielä kaikki raitioliitynnät olisi kartta melkoisen kattava, nykyiset, tulevat ja suunnitellut, sekä linjat 10 ja 1 pidennykset Jokereille Huopalahteen ja Oulunkylään.

Tasaus- ja linjatunnusvaihtopysäkkeihin en ota kantaa.

Ruohojätkäsaaresta siis jäisi 8 pois yhteys Töölöön, mutta Kallioon ja Arabiaan säilyy. Tosin Ruohojätkän ratikasta olisi vaihtoyhteys suurkasiin heti Kampissa.

Mechelininkadun kiskot pyörätieksi? No on semmoinenkin mahdollisuus että nykyisen 8:n ollessa / muotoinen linja, tekemättä uusia kiskoja ollenkaan, voisi olla myös \ muotoinen linja, jolloin tulisi X linja suurkasin rinnalle tai tilalle. Kai se uusi \ olisi sitten Munkkivuoren tienoilta Katajanokalle. Mutta voisi kai tän / + \ = X linjan laittaa vaikka Pasilaan. Go figure.
 

Liitetiedostot

  • suur82.jpg
    suur82.jpg
    134.2 KB · Lukukerrat: 1,321
Tuossa on taas tiellä se Arabianrannan kiusallaan raitiotielle rakennettu kerrostalo. Miten mahtaisi poliittisesti onnistua kiskojen saaminen juuri rempatulle Hakamäentielle? Utopiat Tiederatikka (Otaniemeen) + Jokeri + nykyisten linjojen jatkopalat Jokerille ja toisaalta Suurkasi taitavat olla keskenään vaihtoehtoisia. Epäilen, että Suurkasille ei riitä kysyntää jos nuo muut toteutuvat.
 
Arabiassa 8 tulisi takaisin kokonaan Hämeentielle, jos ei kokonaan Kustaa Vaasan tielle.

Jokerin kanssa Suur8 ei ole kilpaileva, ei lähellekään, eihän edes tosissaan ole suunniteltu muutamien raitiolinjojen ylettämistä Jokerin reitille, että jouhevat vaihdot raitiolinjoihin kantakaupunkiin päin toteutuisi, eikä pelkästään vaihdot juniin ja metroon.

Jo nyt olisi tarvetta jatkaa esm. 10 Huopalahteen ja 1 Oulunkylään.

Suurkasi yhdistyisi junaverkkoon Ilmalassa ja Käpylässä. Suurkasista tulisi myös Pohjois-Pasilan syöttöliikenne. Ilmalantorilla vaihto 9. Jos nuo ratikkaliitännät listaisi kaikki menisi siinä niin pitkä aika.

Jos Suur-8 oikeasti kilpailisi? Jokerin kanssa voi sen tuoda Metsälästä Hakamäentielle, mutta yhteys Käpylän asemalle olisi Hankala toteuttaa. Voisi Suur-8 olla täysin muunkinlainen, kuin koluta laita-alueita Arabiat ja Koskelat ja Huopalahdet.

Suurkasi olisi kyllä Helsingin projekti verrattuna Jokeri-rataan sekä Länsimetroon tai Kehärataan ynnä Pisaraan, joihin kaikkiin Suur-8 tarjoaisi saumattoman liityntäyhteyden.

---------- Viesti lisätty kello 13:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:02 ----------

Juuri rempatun, tosin stadin mittakaavassa aikoja sitten rempatun, mutta siis Hakamäentien kiskoremonttia voisi kustannella esim. Pohjois-Pasilan ja Metsälän alueen maa- ja kiinteitökeinottelulla, rakennusoikeuksilla, asuntojen ja tilojen arvonnousulla.

Tiederatikan syntyyn en usko. Eihän se kata edes kuin muutaman Kampuksen. Oikea Tiedelinja on jo, vaihtojen päässä, Esim. Jokerilla ja Länsimetrolla pääsee Otaniemeen. Suurkasissa taasen on kuten Taideteollinen, Meilahti. Ok. Viikkiin ei ole raideyhteyttä, mutta eikös sinne tullut metro.

Ps. Suurkasista on myös metrovaihdot Tullinpuomilta ja Oopperalta: Töölön metroon. Niin Ei Pasilakaan katveeseen jää.

Seudullisten raidesuunnitelmien lisäksi Helsingin tulee panostaa myös sisäisiin uusiin ratkaisuihin.
 
Viimeksi muokattu:
Jokerin kanssa Suur8 ei ole kilpaileva, ei lähellekään, eihän edes tosissaan ole suunniteltu muutamien raitiolinjojen ylettämistä Jokerin reitille, että jouhevat vaihdot raitiolinjoihin kantakaupunkiin päin toteutuisi, eikä pelkästään vaihdot juniin ja metroon.

Ei ole suunniteltu Suurkasiakaan. Kuvitteellisessa tilanteessa, jossa Jokeria ollaan rakentamassa, ne kilometrin tai kahden jatkopalat näyttävät kyllä mielestäni aika lailla selviöiltä verrattuna Suurkasiin. Siis ainakin jos Jokerin tekniseksi standardiksi ei valita köysirataa tai sukellusvenettä.

Jo nyt olisi tarvetta jatkaa esm. 10 Huopalahteen ja 1 Oulunkylään.

No nimenomaan.

Juuri rempatun, tosin stadin mittakaavassa aikoja sitten rempatun, mutta siis Hakamäentien kiskoremonttia voisi kustannella esim. Pohjois-Pasilan ja Metsälän alueen maa- ja kiinteitökeinottelulla, rakennusoikeuksilla, asuntojen ja tilojen arvonnousulla.

En tässä epäillyt rahojen löytymistä, vaan sitä, että autopuolue antaisi rakentaa ratikkakiskoja väylälle, jota on juuri laajennettu kumipyöräliikenteen pullonkaulojen poistamikseksi. Olen siis täysin tietoinen, että pullonkaulat vaan siirtyivät eri paikkaan ja että ratikat mahdollisesti oikeasti auttaisivat ongelmaan, mutta poliittinen todellisuus voipi olla hankala.

Viikkiin ei ole raideyhteyttä, mutta eikös sinne tullut metro.

Juu, niin kuin joka paikkaan muuallekin. Sitä odotellessa.
 
Suur-8 raitiolinjan yhteydet Pasilaan/kaupunkijunaverkkoon hoituisi siis Ilmalan ja Käpylän asemilta, Oopperan Pisara-asemalta, Keskustan Pisarasta ja steissiltä ylipäätään ja Hakaniemen Pisara-asemalta.

Yhteyksiä Länsi- ja Itämetroon sekä toiseen metrolinjaan olisi siis Kampissa, Töölöntori-Oopperalla, Meilahdessa, Koskelassa, sekä myöskin Rtorilla, Hakaniemessä, Sörnäisissä.
 
Tässä myös eräs ehdotus Suur-8 raitiolinjaksi. Tämän avulla Jätkäsaareen, Munkkivuoreen ja Kalasatamaankin suunnitellut raitiolinjat jäävät rauhaan, sillä suurkasia olisi voinut kieputtaa Jätkän lisäksi Kalasatamassa. Tämä reittiveto ei myöskään missään määrin uhmaa raidejokeria.
 

Liitetiedostot

  • suur83.jpg
    suur83.jpg
    144.5 KB · Lukukerrat: 1,470
Tässä on loistavaa ideaa. Pohjois-Pasilan remontilla säästetään raitio 1, kunhan tehdään tämä Mansku-Ruskeasuo-Pohjois-Pasila-Käpylä-Koskela-Hämeentie Heiluri.
Tilausta tulee jopa kahdelle raitiolinjalle, eli kun raitio 1 jatkuisi Oulunkylän asemalle, tuo heiluri tarvitsisi numeron itsellensä ellei se olisi 8. Helsinginkadun kiskoista ei ole niin puolensa, se oli kai siinä näyttämään potentiaalinsa.

Tämä ketju voisi olla ehkä enemmän raitioreitti-kokeilu ketju. Ehkä ketjun voisi siirtää jopa otsakkeet Raitiovaunut alle.
 
Ruohojätkäsaaresta siis jäisi 8 pois yhteys Töölöön, mutta Kallioon ja Arabiaan säilyy. Tosin Ruohojätkän ratikasta olisi vaihtoyhteys suurkasiin heti Kampissa.

Mechelininkadun kiskot pyörätieksi?

Kasi tietysti palvelee montaa eri tarkoitusta (kuten poikittaislinjat yleensäkin), mutta yksi sen keskeinen funtkio on tarjota yhteys ruoholahden työpaikka-alueelle suuresta osasta kantakaupunkia. Ruuhka-aikaan tuo länsipää linjasta on sangen täysi. Sinne pitäisi siis tarjota jokin muu linja kulkemaan nykyistä kasia vastaavaa reittiä, jos kasi muuttuisi joksikin muuksi.

Ja Mechelininkadulle on tulossa pyörätiet molemmin reunoin jo ihan lähivuosina. Tarkemmin vaikka tästä. Tuollaisia keskelle rakennettuja pyöräteitä ei nykyään juuri suosita enää Helsingissä.
 
Niin, nykyistä 8 reittiä ei kannata ehdoin tahdoin muuttaa. Eikä tarvitsekaan, sillä raitioliikennettä voitaisiin laajentaa esimerkiksi seuraavasti.

Helsinginkadun 8-mallisista linjoista ei innostuttu, siis koska alkuperäinen 8 poikkesi paljon reitiltään, tässä siten ehdotus "suur-8" linjoiksi:
Kuva

Tässä ehdotus uudeksi linjaksi (A+B):
Kuva

---------- Viesti lisätty kello 20:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:22 ----------

* 8B voisi käyttää myös Pikku-Huopalahden silmukkaa.
- jotakin raitiolinjaa tulisi jatkaa Huopalahteen Jokerille.
* 8B voisi kulkea myös Kurvin kautta, jotta saavuttaa Sörnäisten metroaseman Hakaniemen lisäksi.
- Kurvi on jo ruuhkainen risteys.

* Uusi raitiolinja voisi kulkea myös Kumpulan kautta, mutta Koskelan palveleminen myös ei olisi turhaa.
* Uuden raitiolinjan Kallion reitti voi olla mikä tahansa, mutta pääpiirteissään linjan tulisi kulkea isoja menoväyliä, eikä kieppua sisäkaduilla.
- riittääkö yhteys Hakaniemen metroasemalle vai tulisiko mukana olla myös Sörnäisten asema, vaikuttaa reittiin.

Trivia:
Raitiolinjaa 1/1A tulisi kehittää, ja juuri esim. jatkaa Oulunkylään. Nykyinen harvennettu vuoroväli tulisi myös tihentää, sekä jatkaa liikennettä klo. 19 jälkeen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mitä mieltä foorumin raitioharrastajat ovat 8B linjasta?
Kartta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mitä mieltä foorumin raitioharrastajat ovat 8B linjasta?

Munkkivuorelaiset halunnevat suoran yhteyden Mannerheimintien eteläpäähän jos heille raitiotie rakennetaan. Miksi tuon nimi muuten on 8B kun sillä ei näyttäisi olevan kasin kanssa mitään yhteistä?
 
8 on eteläisestä läntisestä kantakaupungista itäiseen pohjoiseen kantakaupunkiin, 8B on pohjoisesta läntisestä kantakaupungista itäisen eteläiseen kantakaupunkiin, ja raitiolinjat kohtaavat Helsinginkadulla. Tietenkin, esim. 8B tapauksessa, se ei olisi Munkkivuoren ainoa raitiolinja. 8B voisi käyttää myös Munkkiniemen tai Pikku-Huopalahden silmukkaa.
 
Takaisin
Ylös