Uusi raitiolinja: Suur8

Häntien liikennettä voidaan kyllä perustella linjan muun liikenteen tarpeella, esim 8B keräisi/jakaisi vähimmät matkustajat Katajanokalla, mutta linjan muu liikenne olisi perusteltua. 8B voisi myös kääntyä Sompasaaressa tai Laajasalossa. Talinrannanhäntä on tietysti hieman eri asia, sillä ratkaisu vaatii uutta rataa - mutta ainakin linjaus olisi Munkkivuoren keskeltä eikä aluetta kiertäen. Ideaali tilanne olisi kai että Munkkivuoren ja Munkkiniemen ratikat kääntyisivät toisissansa - eli Munkkiniemen ratikka kulkisi Munkkiniemeen mutta kävisi Munkkivuoressa kääntymässä, samoin Munkkivuoren ratikka kulkisi Munkkivuoreen mutta kääntyisi Munkkiniemessä. Häntien kannalta on tietenkin ongelmahkoa.

---------- Viesti lisätty kello 7:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 7:17 ----------

Raitiolinjan 1 häntäongelma ei ole kuvitellun todellinen, linjaus Koskelantielle ja/tai jatkaminen Koskelan ohitse 65A:n reittiä Oulunkylän asemalle täyttäisi hännän. Jokseenkin on ihmeellistä kuohkaamista Talinrannanhännästä, sillä esim. Veräjämäki on iso kerrostaloalue, mutta 65A palvelee vain alueen eteläosaa, ja siellä kävelymatkat ovat pitkiä. Talinranta ei ole ongelma.

Kartta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
58 ei enää oikein toimi bussina, matkustajia on liikaa kankeisiin ovikäytäntöihin nähden eli vilkkailla pysäkeillä seistään ikuisuus ja liikenne on muutenkin epäluotettavaa, kun väylät ruuhkaantuvat epätasaisesti ja vaikkapa Herttoniemen liittymässä saatetaan seistä pari-kolme valokiertoa. Mutta bussi tarjoaa kuitenkin vaihdottomat yhteydet Itikseen asti, ratikka ei sitä tekisi. Pisimmillään 58:n "korvaava" ratikka voisi ehkä kulkea Kalasatamasta Munkkiniemeen, mutta mitäs tehdään niille, jotka tahtovat Meilahdesta idemmäs? Pakotetaanko vaihtamaan? Tai Munkkivuoresta?

Mites olisi jos rakennettaisiin se raide-jokeri ja tiederatikka, joka jatkaa Itäkeskukseen asti. Tällöin "tiederatikka" ajaisi pätkän Itäkeskus-Viikki-Arabia-Kumpula-Pasila-Meilahti-Munkkiniemi-Otaniemi ja korvaisi suurelta osin linjan 58. Kalasataman ratikka (Kalasatama-Pasila-Meilahti) hoitaisi sitten käytännössä loput. Herttoniemeen ei tällä vielä saataisi vaihdottomia yhteyksiä, mutta sinnekin pääsisi joko Roihupellosta tai Kalasatamasta vaihdolla.

Jokerihan on erinomaisen kannattava hanke ja 58:n korvaamalla luultavasti tiederatikkakin.
 
58 ei enää oikein toimi bussina, matkustajia on liikaa kankeisiin ovikäytäntöihin nähden eli vilkkailla pysäkeillä seistään ikuisuus ja liikenne on muutenkin epäluotettavaa, kun väylät ruuhkaantuvat epätasaisesti ja vaikkapa Herttoniemen liittymässä saatetaan seistä pari-kolme valokiertoa.
Lisätään vielä sekin että minä en oikein usko bussikaistoihin Nordenskiöldinkadulla poliittisesti.

Mutta bussi tarjoaa kuitenkin vaihdottomat yhteydet Itikseen asti, ratikka ei sitä tekisi. Pisimmillään 58:n "korvaava" ratikka voisi ehkä kulkea Kalasatamasta Munkkiniemeen, mutta mitäs tehdään niille, jotka tahtovat Meilahdesta idemmäs? Pakotetaanko vaihtamaan? Tai Munkkivuoresta?
Bussilla ja jatkossa ratikalla Kamppiin metrolla. Mun tekisi mieli väittää että aika moni idästä tuleva tekee jo nyt noin, 58 kuitenkin palvelee loppujen lopuksi aika pientä osaa Itä-Helsingistä, ts. siihenkin pitää matkustajan käytännössä tulla liityntäliikenteellä.

Olisi mielenkiintoista nähdä jotain dataa 58:n matkustajakäyttäytymisestä. Mun teoria on se että Itä-Helsinkistä tulevat jää suuremmaksi osin Pasilassa pois, siltä se ainakin vähän näyttää, mutten tiedä. Täten se ysin jatko palvelisi AKK-Meikku välin hyvin. Bussilinja sitten niin että 59 vahvistetaan.

Pikaratikka sitten joskus minusta vaikka niin että Tiedelinja jatkaa Itikseen, Raide-Jokerin Viikki-Itis on aika nopea eikä tuo nyt ole kilometreinä kovin iso kieppi.

---------- Viesti lisätty kello 23:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:54 ----------

Iske kesämegalomania, toimisko nyt,
http://maps.google.fi/maps/ms?msid=...&ll=60.187452,24.949608&spn=0.094902,0.308647
 
Viimeksi muokattu:
Lisätään vielä sekin että minä en oikein usko bussikaistoihin Nordenskiöldinkadulla poliittisesti.

Mä en usko niihin poliittisesti myöskään Paciuksenkadulla enkä Tukholmankadulla.

Olisi mielenkiintoista nähdä jotain dataa 58:n matkustajakäyttäytymisestä. Mun teoria on se että Itä-Helsinkistä tulevat jää suuremmaksi osin Pasilassa pois, siltä se ainakin vähän näyttää, mutten tiedä. Täten se ysin jatko palvelisi AKK-Meikku välin hyvin. Bussilinja sitten niin että 59 vahvistetaan.

Niin olisi. Tosiaan pitäisi tehdä linjaparin 58/59 matkustajista kunnollinen käyttäjätutkimus, ettei tarvitsisi arvailla, että Meikun hoitsut ajaa kotiin Puotinharjuun jne. Mitä jos ne asuukin "kaikki" Myyrmäessä ja vaihtaa Pasilassa junaan? Tai jotain vastaavaa. Kyllä mullakin on sellainen tuntuma, että Pasilassa porukka vaihtuu aika lailla (sen takia ne pysäkkiajat onkin niin kamalat), mutta tieto olisi parempi kuin tuntuma.

Helppo ratkaisu olisi 9 Munkkaan, 59 Itikseen ja 58 pois. Säästäisi reippaasti rahaa ja ratainvestointi on minimaalinen. Noi tiederatikat on ihan eri aikavälin juttuja, valitettavasti. Sen sijaan tuon 9:n jatkon saisi pyörimään kunhan vaunumäärä antaa myöten. Tarkoittanee käytännössä viiden vuoden päästä, jos NrI-vaunuja ei romuteta.

Toivon, että 14:lle tehdään vastaava tutkimus nyt Munkkivuoren ratikan yhteydessä, että saisi esim. tietää, kuinka moni matkustaa juuri Pitäjänmäentieltä Munkkaan tai Meikkuun jne.
 
Ei toimi linkki...
Korjasin, pitäis toimia. Eikä se nyt niin hieno ole :)

---------- Viesti lisätty kello 23:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:37 ----------

Mä en usko niihin poliittisesti myöskään Paciuksenkadulla enkä Tukholmankadulla.
Tukholmankadulla epäilen ihan jo teknisestikin, Nordenskiöldinkatu on sentään leveä.

Niin olisi. Tosiaan pitäisi tehdä linjaparin 58/59 matkustajista kunnollinen käyttäjätutkimus, ettei tarvitsisi arvailla, että Meikun hoitsut ajaa kotiin Puotinharjuun jne. Mitä jos ne asuukin "kaikki" Myyrmäessä ja vaihtaa Pasilassa junaan? Tai jotain vastaavaa. Kyllä mullakin on sellainen tuntuma, että Pasilassa porukka vaihtuu aika lailla (sen takia ne pysäkkiajat onkin niin kamalat), mutta tieto olisi parempi kuin tuntuma.
Kyselin tuota, nykyinen data kertoo vaan nousut per pysäkki, eli ei suoraan sitä mistä mihin mennään, tosin voi siitä jotain päätellä.

Eikä se nyt sinänsä ihan mahdoton ajatus ole ajaa reippaasti pidemmällä vuorovälillä (sanotaan 15-20 min) jotain Itis-Meikku linjaa, ja niin ettei se kierrä Pasilan aseman kautta. Tuon voisi kytkeä 24:n, eli muuttaisi sen suosiolla hieman tiheämmäksi liityntälinjaksi, Seuraari - Meilahti - Itäkeskus. Juu sillä ei enää pääse suoraan keskustaan Seurasaaresta, mutta päinvastoin kuin bussilla 24 sillä olisi sentään jotenkin tolkullinen vuoroväli.

Helppo ratkaisu olisi 9 Munkkaan, 59 Itikseen ja 58 pois. Säästäisi reippaasti rahaa ja ratainvestointi on minimaalinen. Noi tiederatikat on ihan eri aikavälin juttuja, valitettavasti. Sen sijaan tuon 9:n jatkon saisi pyörimään kunhan vaunumäärä antaa myöten. Tarkoittanee käytännössä viiden vuoden päästä, jos NrI-vaunuja ei romuteta.
Jep, ja sitäpaitsi tuo antaisi vähän lisää optioita MuVun ratikalla kun sinne suuntaan tulisi kolme linjaa. Esimerkiksi tuo ysi Pitäjänmäen suuntaan, vitonen MuVuun ja nelonen kuten nyt.
 
Kyllä mullakin on sellainen tuntuma, että Pasilassa porukka vaihtuu aika lailla (sen takia ne pysäkkiajat onkin niin kamalat), mutta tieto olisi parempi kuin tuntuma.

No itse olen aamuruuhkasta itään päin matkustajana kerännyt sen verran tuntumaa (yleensä 8.30-8.40 busseilla, mutta silloin tällöin muitakin), että uskoisin pystyväni jonkinasteiseen luotettavuuteen, jos väitän että 58:sta siihen suuntaan porukasta vaihtuu Pasilassa 80 %. Toisesta suunnasta en sitten niin tiedä. Pasilasta itään lähdetään seisomakuormalla, mutta koko AKK:n ajan sekä lähtee että nousee matkustajia niin, että Junatieltäkin on monesti lähdetty seisomakuormalla. Seuraavalla pysäkillä Kalasatamassa kyllä tyhjenee jo reilusti. Loput pysäkit itää kohti harventavat aika tasaisesti kuormaa, 3-6 ihmistä kerrallaan.

Eikä ne seisoma-ajat Pasilassa niin kamalia ole. Paljon suurempi syypää on ne liikennevalot. Pasilassa on pystynyt lastauksen aikana arvioimaan, että kokeneilla matkustajilla matkakortti piippaa 1,5 sekunnin välein. Vaikea kuvitella, että vanhoilla almexeilla olisi päästy nopeampaan, vaikka sitä täällä monesti on väitetty.

58:lla on kyllä iso ongelma jo epätasaisessa kuormituksessa ennen Pasilaa. 58B saa usein tulla puolillaan, koska 58 on jo Meilahden kohdalla 5 minuuttia myöhässä ja lähes täynnä. Vähän aikaa käytin myös Meilahden pysäkkiä (ja olin yksi niitä harvoja Pasilan yli matkustavia) ja tarkoituksella otin aina 58B:n juuri väljyyden vuoksi. Ei haittaa, vaikka se tulisi vähän myöhemminkin, koska takuuvarmasti se saa edellä ajavan 58:n kiinni. Ja Junatiellä oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että köyhän talon porsaiden marssimuodostelmassa tultiin. Riippumatta siitä, miten Pasilasta lähdettiin.
 
Mä käytän ylipäätään bussia erittäin vähän ja mun 58-kokemukset on luokkaa muutaman kerran vuodessa. Sen lisäksi olen Pasilan asemalla huvikseni sen touhua joskus seuraillut. Eli mun tuntuma on tosiaan vain tuntumaa, ja ties miten epäluotettavaa sellaista.

Ne kerrat, kun sitä olen Pasilassa tai Herttoniemessä varsinaisesti odotellut, se ei kuitenkaan todellakaan ole tullut aikataulussa. Ja ne on iltapäiviä joko ennen iltaruuhkaa tai sen jälkeen, joskus myös viikonloppuja. Se ottaa oikeasti päähän, kun matkustaa arvolla, vaihtoaikaa on 10 min jäljellä ja näyttö kertoo, että bussi tulee 4 min kuluttua. Sitten se vaihtoaika ei kuitenkaan oikeasti riitä. Eipä se elämä ole yhdestä kertalipusta kiinni, mutta mieli tekisi kuitenkin valittaa jollekin. No, nythän mä pääsin valittamaan. :)

Joskus olen yrittänyt odotella 58:a myös AKK:lla, mutta kun se ei kuitenkaan tule, niin ei viitsi. Minuuttinäytöt on ihan vitsejä sen kohdalla. Ja epäluotettavuuden näkee myös kalustomäärästä, siellä on kerta kaikkiaan älyttömät kierrosajat.

Mun mielestä Pasilassa seistään hirvittävän kauan. Malli on se, että matkustajien sisääntulo kestää niin kauan, että sinne pysäkille kertyy koko ajan uusia eikä jono lopu ns. koskaan. Kyllä mä yli minuutin, lähes kahden, aikoja olen siinä huvikseni kellotellut suunnassa Itikseen päin, nämäkin iltapäivällä. Pitäisi joskus merkitä niitä ihan ylös, senhän voi tehdä pysäkiltäkin, ei tarvii istua siellä bussissa.

58 ja 58B kuulostaa ihan samalta kuin 14 ja 14B. Kannattaneisi vaan luopua noista B-linjoista, siirtää autot päälinjalle ja tihentää vuoroväliä.

Mitenkäs Vristo, jos luet tämän niin sähän kai ajelet 58. Millainen tuntuma sulla on luotettavuudesta, pysäkkiajoista, matkustajien vaihtuvuudesta Pasilassa jne?
 
No itse olen aamuruuhkasta itään päin matkustajana kerännyt sen verran tuntumaa (yleensä 8.30-8.40 busseilla, mutta silloin tällöin muitakin), että uskoisin pystyväni jonkinasteiseen luotettavuuteen, jos väitän että 58:sta siihen suuntaan porukasta vaihtuu Pasilassa 80 %. Toisesta suunnasta en sitten niin tiedä. Pasilasta itään lähdetään seisomakuormalla, mutta koko AKK:n ajan sekä lähtee että nousee matkustajia niin, että Junatieltäkin on monesti lähdetty seisomakuormalla. Seuraavalla pysäkillä Kalasatamassa kyllä tyhjenee jo reilusti. Loput pysäkit itää kohti harventavat aika tasaisesti kuormaa, 3-6 ihmistä kerrallaan.
Vastaa suurin piirtein mun käsitystä.

Eikä ne seisoma-ajat Pasilassa niin kamalia ole. Paljon suurempi syypää on ne liikennevalot.
Se Asemapäällikönkadun ja Ratapihantien risteys ei toimi lainkaan. Mun diagnoosi on että siinä on liikaa konfliktisuuntia, muistelen liikennevalosuunnittelijoiden selittäneen samaa sen jälkeen kun se silta aukesi. Jotenkin niitä pitäisi saada karsittua ja tuo pitäisi kyllä miettiä joukkoliikennesuunnitelunkin osana.

Muuten asia auttaisi henkilöautoliikenteen läpiajon kieltäminen sillalle, viimeistään silloin kun se uusi veturitie ja siihen liittyen kaksi uutta alikulkua tehdään. Luotettavuuden parantamisohjelmasta löytyy: "Pasilansillan muuttaminen joukkoliikennekaduksi ruuhka-aikoina. Aikasäästöä 1-4 min/lähtö, kun huomioidaan lyhentyneet jonot vasemmalle Pasilankadulta ja Ratapihantieltä käännyttäessä... Arvioidut liikennöintikustannussäästöt linjatunneista 100 000 €/vuosi"

Ja joo, aikataulut 58:lla lähinnä vitsi. Toinen koominen yksityiskohta on että ainakin silmämääräisesti 500-sarjan seutubussit on paljon tyhjempiä, helsinkiläinen ei kolminumeroiseen bussin uskalla.:)
 

Tuohan on aivan mahtava idea! :D Ehkä virittäisin eteläpäätä niin, että 2 ja 7 linkittyisivät jotenkin (esim. Freda-Bulevardi-Mansku-Aleksi) ja 6 jäisi nykyiselle tolalleen, mutta kokonaisuutena tuon on kyllä hieno.

Se Asemapäällikönkadun ja Ratapihantien risteys ei toimi lainkaan. Mun diagnoosi on että siinä on liikaa konfliktisuuntia, muistelen liikennevalosuunnittelijoiden selittäneen samaa sen jälkeen kun se silta aukesi. Jotenkin niitä pitäisi saada karsittua ja tuo pitäisi kyllä miettiä joukkoliikennesuunnitelunkin osana.

Muuten asia auttaisi henkilöautoliikenteen läpiajon kieltäminen sillalle, viimeistään silloin kun se uusi veturitie ja siihen liittyen kaksi uutta alikulkua tehdään. Luotettavuuden parantamisohjelmasta löytyy: "Pasilansillan muuttaminen joukkoliikennekaduksi ruuhka-aikoina. Aikasäästöä 1-4 min/lähtö, kun huomioidaan lyhentyneet jonot vasemmalle Pasilankadulta ja Ratapihantieltä käännyttäessä... Arvioidut liikennöintikustannussäästöt linjatunneista 100 000 €/vuosi"

Oikeastaan mun nähdäkseni tuossa kohtaa ei tarvitsisi olla risteystä henkilöautoille ollenkaan. Kielletään henkilöautolla ajo Ratapihantieltä sekä Pasilansillalle että Asemapäällikökadulle. Jälkimmäiselle suuntautuvat automäärät ovat joka tapauksessa minimaalisia ja sinne haluavat voivat mainiosti kiertää tulosuunnasta riippuen joko Teollisuuskadun tai Rautatieläisenkadun kautta. Kun ei ole enää risteystä vaan pelkkää suoraan ajoa henkilöautoille, ei ole ongelmaakaan.
 
Kaid, katkoin ne seiskan renkaat ihan tarkoituksella, ajatuksena että ihan ruuhkaisimpaan ydinkeskustaan ajavien vaunujen määrää vähentäisi. Sen kutosen laitoin siihen toiseen seiskan puolikkaaseen kiinni (kilvenvaihto) siksi että Bulevardilla alkaisi tuon myötä olla joo muutenkin ihan tarpeeksi ratikkaa.

Ysin jatkosta Meikkuun, ajatuksena siis korvata kokonaan tai osittain 58 kuormitetuimmalla osuudella, keksin tänään budjettivaihtoehdon. Reijolankadulta Manskulta kääntyminen on vähän tyhmä, juuri kun Topeliuksenkadun ansiosta saadaan ratikoilta yksi jumi pois niin tehdään toinen. Vaihtoehtona voisi olla ajaa suoraan Reijolankadulta Manksun yli Stenbäckinkadulle ja edelleen Topeliuksenkadun kautta Hartmaninkadulle. (Tästä on täällä keskusteltu aiemminkin.)

Mitä jos tekisi tällaisen silmukan:
Ysi (joka on siirretty toisesta päästä Jätkään) tulee Pasilasta ja ajaa yllä kuvattua reittiä Hartmaninkadulle. Mutta siitä se jatkaakin Tukholmankadun kautta Manskulle ja edelleen Kolmikulmalle saakka.

Manskulla suurin kuormitus kympillä on Töölöntullista etelään (kai?) joten tuolle voisi järjestää vaunut niin että pudottaisi kympin 7,5 min vuorovälille ja käyttäisi vapautuneen kaluston tuohon ysiin. Ajallisesti Kolmikulma - pasila lienee sama kuin huolehti - kirurgi. Voi olla ettei riitä mutta pelkkä 58b on kahdeksan ruuhkavuoroa.
 
Mitä jos tekisi tällaisen silmukan:
Ysi (joka on siirretty toisesta päästä Jätkään) tulee Pasilasta ja ajaa yllä kuvattua reittiä Hartmaninkadulle. Mutta siitä se jatkaakin Tukholmankadun kautta Manskulle ja edelleen Kolmikulmalle saakka.

Mitä hyötyä on siitä, että nämä ovat yhtä ja samaa linjaa?
 
Mitä hyötyä on siitä, että nämä ovat yhtä ja samaa linjaa?
En ole ihan varma mitä tarkoitat. Siis voihan tuolla Meikussa tehdä kilvenvaihdon. Jos taas tarkoitat että miksei tuota voisi tehdä niin että vaikka olisi kaksi vastaavaa linjaa 10A ja 9 jotka kääntyy ympäri Meikussa niin onhan tuo nyt minust monimutkaisempaa. Siellä pitäisi esimerkiksi olla kääntösilmukka.
 
En ole ihan varma mitä tarkoitat. Siis voihan tuolla Meikussa tehdä kilvenvaihdon. Jos taas tarkoitat että miksei tuota voisi tehdä niin että vaikka olisi kaksi vastaavaa linjaa 10A ja 9 jotka kääntyy ympäri Meikussa niin onhan tuo nyt minust monimutkaisempaa. Siellä pitäisi esimerkiksi olla kääntösilmukka.

No jos oikein ymmärsin, ehdotit linjaa, joka lähtee Jätkäsaaresta, ajaa Kaivokadun ja Kallion kautta Pasilaan, josta Meilahteen Haartmaninkadulle. Sitten se sama linja jatkaisi Meilahdesta Manskua Kolmikulmaan, jossa ympäri ja paluu reittiä Mansku-Tukholmank-Haartmanink-Stenbäckink-Reijolank-Pasila-Kallio-Kaivokatu-Jätkäsaari.

Linja nyt ensinnäkin risteää itsensä kanssa, mikä on ihan katastrofaalista informaatioviestinnän kannalta. Vaihtoehtoisesti ajattelit, että Kolmikulmalta lähdetäänkin Kallioon, eli Jätkäsaarta ei tässä versiossa olisikaan. Siinäkin tapauksessa Lasipalatsille asti kulkisi kaksi ysiä, jotka menevät ihan eri suuntiin.

Mutta jos tämä nyt hoidettaisiin kilpienvaihdolla, mitä edelleenkään on hyötyä tuosta rengaslinjasta? Olethan juuri tehnyt itse Meilahteen yhden ison kääntösilmukan. Ei löydy monta matkustajaa, jotka haluaisivat tulla Pasilasta ja käydä sakkokierroksella Biomedicumilla ja sitten jatkaa Manskua etelään. Varsinkin kun tuossa on se suora seiskakin, ja löytyy sieltä 3T:kin. Miksei siis yhtä hyvin katkaista linjaa kahdeksi linjaksi: 9 Jätkäsaari/Kolmikulma-Kallio-Pasila-Meilahti ja 10B Kolmikulma-Meilahti. Paitsi että tuo 10B on huonompi kuin nykyinen 10B - sillä olisi vain yksi lisäpysäkki, jonka 4 kuitenkin hoitaa -, joten se voidaan poistaa.

Jos muuten puhutaan tuosta alkuperäisestä ehdotuksestasi, laittaisin mieluummin 9:n pohjoishännän Pitäjänmäen asemalle. Ratikka toimisi paljon paremmin juna-aseman liityntäyhteytenä kuin 14 voisi nykyään toimia. Pitäjänmäen aseman eteläpuoli kaipaisi muutenkin kehitystä, ja tilaa löytyisi miljoonien edestä pari teollisuushallia poistamalla.
 
No jos oikein ymmärsin, ehdotit linjaa, joka lähtee Jätkäsaaresta, ajaa Kaivokadun ja Kallion kautta Pasilaan, josta Meilahteen Haartmaninkadulle. Sitten se sama linja jatkaisi Meilahdesta Manskua Kolmikulmaan, jossa ympäri ja paluu reittiä Mansku-Tukholmank-Haartmanink-Stenbäckink-Reijolank-Pasila-Kallio-Kaivokatu-Jätkäsaari.

Linja nyt ensinnäkin risteää itsensä kanssa, mikä on ihan katastrofaalista informaatioviestinnän kannalta.
Joo, ja sen voisi hoitaa kilvenvaihdolla.

Vaihtoehtoisesti ajattelit, että Kolmikulmalta lähdetäänkin Kallioon, eli Jätkäsaarta ei tässä versiossa olisikaan. Siinäkin tapauksessa Lasipalatsille asti kulkisi kaksi ysiä, jotka menevät ihan eri suuntiin.
Eiku Jätkästä.

Mutta jos tämä nyt hoidettaisiin kilpienvaihdolla, mitä edelleenkään on hyötyä tuosta rengaslinjasta? Olethan juuri tehnyt itse Meilahteen yhden ison kääntösilmukan.
Tämä minun olisi pitänyt selittää paremmin: en ole tehnyt. Idea siinä kolmosen ja seiskan viemisessä Topeliuksenkadulle on se että vaihde missä nyt hyvin helposti joko Nordenskiöldinkadulle kääntyvä tai Manskua jatkava linja jumittaa toiseen suuntaan jatkavan takana muuttetaan risteykseksi ja tämä sujuvoittaa vilkasta ratikkaliikennettä. Jos Reijolankadun rata tehdään niin että yhdistyy Manskun rataan niin siinä on ihan sama ongelma, tilanpuutteen vuoksi erillisten kääntyvien kiskojen saaminen olisi vähän vaikeaa. Eli tarkoitus on tehdä linjasto niin että ainakin normaalitilanteessa vain ajataan Mankun yli eikä käännytä sille, toki siinä voi olla vaihteet poikkeustilanteita varten.

Jos muuten puhutaan tuosta alkuperäisestä ehdotuksestasi, laittaisin mieluummin 9:n pohjoishännän Pitäjänmäen asemalle. Ratikka toimisi paljon paremmin juna-aseman liityntäyhteytenä kuin 14 voisi nykyään toimia. Pitäjänmäen aseman eteläpuoli kaipaisi muutenkin kehitystä, ja tilaa löytyisi miljoonien edestä pari teollisuushallia poistamalla.
Itse olen jotenkin pitänyt Valimoa luontevampana, siitä voisi ehkä jatkaa vielä Pohjois-Haagaankin ja toisaalta jos halutaan nimenomaan junaliityntä niin Huopalahti olisi paras. Mutta tuo pointti siitä teollisuusalueesta Pitäjänmäen asemalla kehityskohteena on kyllä eri hyvä. Mitä olet mieltä, menisikö ratikkakiskot junaradan ali ja jos niin mistä? Se nykyinen alikulku pystykaltevuuksineen tuntuu vähän hankalalta. Jatko Konalaan?
 
Takaisin
Ylös