Puolilippu HSL-alueelle

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Minusta pitäisi olla sellainen lipputuote jolla saa matkustaa ruuhka-aikojen ulkopuolella. Perustelut:
- Lisää matkustajia.
- Ei merkittävää kululisäystä, ruuhka-aikojen puolelle joukkoliikenteessä on tilaa eli tämä tuskin aiheuttaa lisävuorojen tarvetta. Ainoa poikkeus jonka keksin voi olla lähijunat joita ajetaan hyvinkin lyhyillä runkoilla, mutta tämäkin on ilmeisesti vähentymässä kun kalustojärjestelyistä pyritään eroon.
- Lisää lipputuloja, vaikka osa kausikortin omistajista vaihtaisi uuteen lippuun niin luultavasti uusia matkustajia tulisi enemmän.
- Parantaa keskimäärin pienituloisten ryhmien liikkumista, eläkeläiset, työttömät, kotona olevat vanhemmat tosin ehkä ei.

Ja se voisi toimia jotenkin näin, kutsutaan tätä vaikka puolilipuksi:
- Kausilippu puoleen hintaan
- Ruuhka-aikaan toimii alennuskorttina, arvolla voi osta kertalipun puoleen hintaan
 
Viime vuosikymmenellä kokeiltiin päiväarvolippua joka oli normaalia arvolippua halvempi, halvemman lipun pystyi ostamaan klo 9-14 välillä, alennus tosin ei ollut järin suuri, n.0,30e. minkähän takia tästä tuotteesta sittemmin luovuttiin?
 
Viime vuosikymmenellä kokeiltiin päiväarvolippua joka oli normaalia arvolippua halvempi, halvemman lipun pystyi ostamaan klo 9-14 välillä, alennus tosin ei ollut järin suuri, n.0,30e. minkähän takia tästä tuotteesta sittemmin luovuttiin?

Tuotteesta luovuttiin tietenkin siksi, että sitä käytettiin liikaa (kuten esimerkiksi Matkakortin alkuaikojen vyöhykelisää, joka piti siksi poistaa valikoimasta) tai liian vähän (kuten esimerkiksi VR:n Lomapassia, joka piti siksi poistaa valikoimasta).
 
Ainoa poikkeus jonka keksin voi olla lähijunat joita ajetaan hyvinkin lyhyillä runkoilla, mutta tämäkin on ilmeisesti vähentymässä kun kalustojärjestelyistä pyritään eroon.
Eikös tuo ole jo historiaa? Työpöytäni äärestä on näkymä Tikkurilan asemalle ja kyllä havaintoni mukaan N-juna ajelee nykyään koko arkipäivän 150-metrisenä (3 x Sm1-2 tai 2 x Flirt).
 
Tuotteesta luovuttiin tietenkin siksi, että sitä käytettiin liikaa (kuten esimerkiksi Matkakortin alkuaikojen vyöhykelisää, joka piti siksi poistaa valikoimasta) tai liian vähän (kuten esimerkiksi VR:n Lomapassia, joka piti siksi poistaa valikoimasta).

Tässä tapauksessa lähes kaikki kysyntä menee marginaalikustannuksien alle täyttämään väljiä liikennevälineitä ruuhka-aikojen väleillä, joten vaikka matkustajakohtainen tuotto on pienempi, matkustajien aiheuttamat lisäkustannukset ovat lähes olemattomat. Vaatii näköalatonta kirjanpitoa, jos hiljaisen ajan lipputuote ei ole kannattava isollakin kysynnällä, koska kysyntä pahimmillaankin vaatii lähinnä kalliiden ruuhkavuorojen muuttamista vain vähän kalliimmiksi kokopäivävuoroiksi.

Lipun hyödyllisyyttä ja matkustajakuntaa voidaan laajentaa edelleen ilta-ajan kelpoisuudella, jolloin harrastuksiin, juhlimaan yms. iltamenoihin menevä ihminen saa edullisen kausilipun joka tasoittaa iltaruuhkan jälkeistä kysyntää edelleen.

Jos informaatio toimisi, ruuhka-aikana ruuhkasuuntaa vastaan liikkuva voisi myös saada alennusta. Käytännössä alennus pitäisi antaa lippua leimatessa tms. jotta lippua ei tarvitsisi erikseen ostaa etukäteen. Esim. että ruuhkaa vastaan mennessä saisi hyvityksen arvossa (kuitenkin korkeintaan 2x/päivä) joka vastaisi yhteensä 30% päivän kausilipun hinnasta. Tätä arvoa olisi hyvä voida muuttaa kaudeksi.
 
Kausilippu johon saisi ladata matkapäiviä ja josta päivät vähenisivät vain todellisen käytön mukaan olisi monen matkustajan kannalta erinomainen tuote ja saisi toki maksaakin hieman enemmän kuin normaali kausilippu. Tosin ei tule toteutumaan, koska:

Tuotteesta luovuttiin tietenkin siksi, että sitä käytettiin liikaa

Mutullahan nämä varmaan vedetään ja matkustajan kannalta optimaalisten tuotteiden lanseeraaminen nähdään oletusarvoisesti lyhytjänteisesti ainoastaan mahdollisena kustannustekijänä, eikä potentiaalisena mahdollisuutena lisätä joukkoliikenteen käyttöä pitkällä tähtäimellä.
 
Kausilippu johon saisi ladata matkapäiviä ja josta päivät vähenisivät vain todellisen käytön mukaan olisi monen matkustajan kannalta erinomainen tuote ja saisi toki maksaakin hieman enemmän kuin normaali kausilippu. Tosin ei tule toteutumaan, koska:
Matkakorteilla tämä olisi mielestäni yksinkertaisimmillaan toteutettavissa näin:
1. Lukijaan leimataan aina matkustettu matka.
2. Mikäli päivän aikana käytetyn arvon summa ylittää esimerkiksi 1/20 osan kk-lipun hinnasta, ei peritty arvo ylitä tätä hintaa.
3. Mikäli edellisten 30pv aikana käytetyn arvon summa ylittää kk-lipun hinnan, ei peritty arvo kuitenkaan ylitä tätä hintaa.

Näin matkustaja saisi aina itselleen edullisimman lipputuotteen, lataamatta kortilleen muuta kuin arvoa.
 
Kausilippu johon saisi ladata matkapäiviä ja josta päivät vähenisivät vain todellisen käytön mukaan olisi monen matkustajan kannalta erinomainen tuote ja saisi toki maksaakin hieman enemmän kuin normaali kausilippu.

Mä en ymmärrä miksi ylipäätään pitää erotella ns kausiliput ja arvoliput. Lontoossa on käytössä vain yksi Oyster card. Se veloittaa erikseen joka matkasta, mutta sillä on myös päiväkohtainen (ja vyöhykekohtainen) hintakatto, eli parista ekasta matkasta menee ns. arvolippu mutta kun matkoja kertyy tarpeeksi, loput ovat sinä päivänä ilmaisia. Tällöin se on käytännössä kausilippu.

Muistaakseni Oysterissä on päiväkohtaisen lisäksi myös viikkokohtainen katto jne mutta siitä en nyt ole varma. Teknistä estettä tällaisille ei kuitenkaan ole, voi olla vaikkapa päiväkatto, 30 pv:n katto ja vuosikatto.

Tuo tarkoittaa sitä, että yhdellä selkeällä tuotteella voi matkustaa kerran viikossa torille taikka joka päivä töihin. Hinnat voi sovitella samaan tapaan kuin nytkin eli kun maksaa ne päivittäiset työmatkansa niin saa samalla hinnalla kulkea illat ja viikonloput ilmaiseksi tai jos maksaa kymmenen kuukautta täyttä maksua, niin saa kaksi maksutonta bonuskuukautta jne.
 
Lipun voisi toteuttaa niin, että päivälipun vaihtoaika olisi vain 50 min (sillä ehtii matkan kuin matkan yhteen suuntaan ja lisäaikaa saisi 10 min ainoastaan, jos lipun aktivoi 91/K-linjalla, joka on yksinkertaisesti niin syrjässä) ja sen hinta 1.00€. Lipun saisi 9.30-14.00 välillä. Voimassaoloalue sama kuin sisäisen. Lippu olisi pahvisiru, jonka ostaminen vaatisi lisäeuron. Näinollen 1. päivälippu sisältäisi pahvisirukortin sekä päivälipun valmiiksi ladattuna ja hinta olisi 2€. Kortin saisi kuljettajalta tai kioskista. Seuraavaa päivälippua ei tarvitsisi ostaa kuljettajalta vaan vanhan voisi asettaa automaattiin, se tunnistaisi sen päivälipuksi ja sen jälkeen syötät euron sisään ja taas sinulla olisi päivälippu, tällä kertaa vain 1€:lla ja se aktivoituisi kuten vuorokausilippukin.

Jos automaattiin syöttää enemmän tasaeuroja, valmiina olisi useampi päivälippu. Kuljettajalta ei saisi ladattua lisää lippuja, mutta kioskeista kylläkin. Alennusryhmille lippu olisi sama, mutta 1. lippu kortteineen maksaisi vain 1,20€. Kioskilla lisää päivälippuja ladatessa ja tarvittaessa alennusryhmään kuuluvuuden kertovan todistuksen näyttäen saisi päivälippuja ladattua 0.60€:lla/kpl.
 
Eikös tuo ole jo historiaa? Työpöytäni äärestä on näkymä Tikkurilan asemalle ja kyllä havaintoni mukaan N-juna ajelee nykyään koko arkipäivän 150-metrisenä (3 x Sm1-2 tai 2 x Flirt).

Eipä ole historiaa. N. klo 9-15 välillä jos Helsingin lähtöaikoja katellaan (Keravalta voi lähteä myöhemmin takasinpäin pitkä pötkö) niin ajetaan yleensä noin miten sanoit, mutta sen jälkee 1-2yksikköisinä, ja jo kahdeksan jälkeen yhdellä yksiköllä. Päivällä saattaa olla osa vuoroista vain kaksi yksikköisiä. Ihan omiin matkustaja-kokemuksiin perustuu tämä.
 
Entäs jotenkin näin?

Sisäinen liikenne
Päivälippu 5 € (matkakortilla 4 €)
Asiointilippu (voimassa klo 9-14) 2,5 € (matkakortilla 2 €)

Muita lippuja ei yksinkertaisesti myytäisi. Jos matkan aloittaa matkakortin asiointilipulla, sen vilauttaminen uudestaan klo 14 jälkeen "päivittäisi" lipun päivälipuksi, veloittaen toiset kaksi euroa.

Seutuliikenne (koko seutu, Keravaa ja Kirkkonummea myöten)
Päivälippu 10 €, (matkakortilla 8 €)
Asiointilippu (voimassa klo 9-14) 5 € (matkakortilla 4 €)

Matkakortin sisäisen päivälipun ja asiointilipun päivittäminen seudulliseksi kävisi samalla tavalla kuin asiointilipun päivittäminen päivälipuksi, kortinlukijalle vilauttamalla.


Toinen vaihtoehto, Antero Alkun ehdottama kertalippumallihan olisi se, että myydään matkustusaikaa järjestelmään, ja lipun voimassaoloalue on koko HSL-alue. Lippuvaihtoehdot olisivat siis esim. 30 min lipusta päivälippuun ja vasta sitä pidemmät kaudet olisivat vyöhykkeinä ostettavia.


Kolmas vaihtoehto onkin "Oyster", eli hintakatot päivittäisessä ja kuukausittaisessa liikkumisessa. Sitä voi myös soveltaa vaihtoehdoissa 1 ja 2. "Analogiseksi" paperikertalipuksi selkein tuote olisi kuitenkin lippu, joka on joko voimassa koko seudulla tai koko päivän.
 
Sisäinen liikenne
Päivälippu 5 € (matkakortilla 4 €)
Asiointilippu (voimassa klo 9-14) 2,5 € (matkakortilla 2 €)

Seutuliikenne (koko seutu, Keravaa ja Kirkkonummea myöten)
Päivälippu 10 €, (matkakortilla 8 €)
Asiointilippu (voimassa klo 9-14) 5 € (matkakortilla 4 €)

Melko kallista - Joukkoliikenne on.

Kolmas vaihtoehto onkin "Oyster"

Tämä. Mitä sitä keksimään pyörää uudestaan, kun Lontoossa se ollaan jo tehty. "Oysterin" lisäksi sitten vielä normaalit kertaliput, muuta ei tarvita.
 
Miksei Oyster-tyylinen kertalippu voisi olla teknisesti identtinen mutta kertaladattu sarjalippu?

Konseptissa luovutaan kertalipusta, ja pienin ostettava lippu on "päivälippu", jota voi käyttää joko kaksi kertaa vuorokaudessa (oikea päivälippu, 24h) tai kahtena eri päivänä yhteen matkaan.

Lipputuotteita olisi siis enää kolme: Vapaasti ladattava älykortti, päivän (kahden matkan) pahviälykortti, viikon (10 matkan) pahviälykortti. Kaikki ovat perusperiaatteeltaan samanlaisia, ja myös satunnainen päivälippuasiakas tuntee toimintaperiaatteen nopeasti. Seutulippuna myydään viikon lippuja periaatteella, että seutumatka kuitataan useammalla tavallisella matkalla vyöhykerajojen mukaan.
 
Tuo tarkoittaa sitä, että yhdellä selkeällä tuotteella voi matkustaa kerran viikossa torille taikka joka päivä töihin. Hinnat voi sovitella samaan tapaan kuin nytkin eli kun maksaa ne päivittäiset työmatkansa niin saa samalla hinnalla kulkea illat ja viikonloput ilmaiseksi tai jos maksaa kymmenen kuukautta täyttä maksua, niin saa kaksi maksutonta bonuskuukautta jne.

Kuulostaa tosiaan selkeältä kuin lentoyhtiöiden bonusohjelmat ja vakuutusten hinnoittelu :) Näen tiettyjä etuja siinäkin, että yleisimmässä tuotteessa on yksi kiinteä kuukausimaksu ja sillä selvä. Mm. Antero Alkun siteeraamissa joukkoliikennetutkimuksissa havaittiin voimakas korrelaatio kuukausilipun käyttäjien osuuden ja joukkoliikenteen suosion välillä.

Lontoo on kertamaksupainotteisempi kuin meidän järjestelmämme, mutta säännölliset matkustajat käyttävät Oysterille ladattavaa kausilippua aivan kuin meillä. Esimerkiksi vyöhykeyhdistelmälle 1+2 päiväkohtainen hintakatto on 8 puntaa tai 6,6 puntaa, jos ei matkusta ruuhka-aikoina. Pelkille kuukauden työpäiville tuo tekee 160 tai 132 puntaa. Kuukausikausilippu on 106 puntaa. Ilmaisia lounaita ei valitettavasti tarjoilla Lontoossakaan.
 
Takaisin
Ylös