Puolilippu HSL-alueelle

Psykologisesti paras olisi kertalipun hinnan alentaminen 2 euroon - kuitenkin samalla poistaen vaihto-oikeuden. Tämä sopii myös yhteen HSL:n vaihtoja lisäävään liityntä- ja runkolinjataktiikkaan, kun kohta ei pääse mihinkään ilman kahta vaihtoa.

Myöskin rahaa säästävä hyötyisi tästä - jos hän aikoo kävellä lähimmälle runkolinja-asemalle ja tehdä yhden matkan ja kävellä/pyöräillä loppumatkan, hänen ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Ja matkakorttiaan lataamaan meneväkään ei vaihtoja tarvitse vaan maksaa vain sen 2 euroa. Kaksieuroinen on myöskin helpompi maksuväline kuin useampi kolikko.

Jos tekee kahteen suuntaan vaihdollisen matkan, voisi sitten harkita sitä 5 euron päivälippua tai yölippua ajasta riippuen.

Automaatista voisi valita keskipäivän vaihdottoman kertalipun hintaan 1.40€, muihin aikoihin vaihdottoman lipun hinnalla 1,80€ tai kertalipun, minkä voi ostaa milloin vain (paitsi yötaksan aikaan) ja vaihtoja voi tehdä saman vuorokauden 24:00 asti, hintaan 5€. Yöaikaan saisi 5€:n hintaista yölippua, joka käy yhtenä vuorokautena 0:00 ja 4:30 välillä. 5€-liput saisi myös kuljettajalta samaan hintaan ja vaihdoton kertalippu maksaisi sen 2€ (keskipäivällä 1.50€).
 
Psykologisesti paras olisi kertalipun hinnan alentaminen 2 euroon - kuitenkin samalla poistaen vaihto-oikeuden.

No ei, tämähän olisi ihan Koiviston Auto-hinnoittelua. Minä en kertakaikkiaan tajua miksi nykyiseen kertalippuun pitäisi koskea yhtään mitenkään. Nyt ehdotetaan kilpaa erilaisia keinoja tehdä lipuista mahdollisimman kalliita tai sitten juuri jotain tällaista käsittämätöntä rajoittamista.

Vielä kerran: Mikä vika on nykyisessa kertalipussa jolla voi matkustaa haluamaansa paikkaan ilman vaihtoa tai vaikka sadan vaihdon matkan, jos haluaa? Voidaanhan niitä väännellä vaikka minkälaisia hinnoittelumalleja, Helsinki 1,90 e jolla saa matkustaa bussissa 5 pysäkin verran ja sitten kolmen minuutin vaihto-oikeus junaan tai 2,10e lippu jolla saa matkustaa vain metrossa paitsi lauantaisin klo 17-18 voi vaihtaa Vuosaaressa bussiin...

Vai pidettäiskö se kertalippu kuitenkin selkeänä?
 
No ei, tämähän olisi ihan Koiviston Auto-hinnoittelua. Minä en kertakaikkiaan tajua miksi nykyiseen kertalippuun pitäisi koskea yhtään mitenkään. Nyt ehdotetaan kilpaa erilaisia keinoja tehdä lipuista mahdollisimman kalliita tai sitten juuri jotain tällaista käsittämätöntä rajoittamista.

Vielä kerran: Mikä vika on nykyisessa kertalipussa jolla voi matkustaa haluamaansa paikkaan ilman vaihtoa tai vaikka sadan vaihdon matkan, jos haluaa? Voidaanhan niitä väännellä vaikka minkälaisia hinnoittelumalleja, Helsinki 1,90 e jolla saa matkustaa bussissa 5 pysäkin verran ja sitten kolmen minuutin vaihto-oikeus junaan tai 2,10e lippu jolla saa matkustaa vain metrossa paitsi lauantaisin klo 17-18 voi vaihtaa Vuosaaressa bussiin...

Vai pidettäiskö se kertalippu kuitenkin selkeänä?
Kertalipussa selkeintä olisi juurikin, että se nimensä mukaisesti kävisi vain kerran, eikä siinä olisi vaihto-oikeutta. Tämä on aivan yleinen tapa muuallakin, kuin Koiviston autolla; esim. Tallinnassa on suurinpiirtein ehdotetunlainen systeemi. Yksi lippu = yksi matka, siinä ainoa ja selkeä raja. Vaihtoehtoina olisi siis kaksi lippua: Vaihdoton KERTAlippu tai 5€ päivä/vuorokausilippu. Ja kertalipusta alennusta hiljaisina tunteina. Mielestäni perin selkeää.
 
Hampurissa oli lippujärjestelmä toteutettu siten, että kertalippuja kyllä teknisesti ottaen oli, mutta niiden ostaminen oli usieimmissa tapauksissa idiotiaa, kun päivälippu oli niin halpa (olisiko ollut vaikkapa 1,9 kertaa kertalipun hinta). Minusta tämä tuntui hyvältä diililtä, enkä tuntenut maksavani itseäni kipeäksi vaan ennemminkin säästäväni niitä päivälippuja ostellessani.

Käytännössä ehdotettu pelkkien vitosen hintaisten päivälippujen myyminen tuntuu ihan reilulta idealta, mutta lisäksi pitäisi olla tarjolla saksankieliselle kielialueelle tyypillinen lyhyen matkan lippu (saksaksi Kurzstrecke). Sillä saa matkustaa kolmen paikallisjuna- tai metroasemanvälin pituisen matkan, jossa 2 bussi- tai ratikkapysäkinväliä tulkitaan yhdeksi metroasemanväliksi. Lyhytmatkalippu on selkeä konsepti, joka täydentää vyöhykeperusteisen lippujärjestelmän puutteita.

Tällainen lippu maksaa kaupungista riippuen eurosta reiluun puoleentoista euroon ja sen lanseeraamalla saadaan vältettyä monet epäreiluustekijät, kuten parin pysäkinvälin pituinen matka Leppävaarasta Pitäjänmäkeen hintaan 4€ tai ylikallis matka lipunlatausautomaatille. Tällainen lippu ei myöskään tulisi yhtä suosituksi kuin vyöhykelippu aikoinaan, joten sen ei samalla tavoin pitäisi saada HSL:ää konkurssiin kuin vyöhykelisä aikanaan YTV:n ;) (Mä olen muuten vyöhykelisän poistumisesta yhäkin lähes joka kerta vihainen kun kävelen Pitäjätnmäeltä Mäkkylään tai Hanasaaresta Lauttasaareen. Tällainen imagonluonti ei voi olla HSL:n etujen mukaista...)

Tällainen lyhytlippukäytäntö mahdollistaisi hyvin kertalippujen myynnin päivälippuina, mikä ainakin oman arkikokemukseni mukaan on matkustajalle hyvältä tuntuva hinnoittelu. Satama- ja lentokenttälinjoille voitaisiin lisäksi haluttaessa tuoda tarjolle poikkeushinnoittelu, jossa matkustaja voisi vaikkapa hintaan 2,5€/5€ ostaa vain kyseisessä välineessä kelpaavan vaihdottoman lipun. Tällöin turistitkaan eivät jäisi paitsioon. Turistit voivat tuntua määrällisesti merkityksettömältä joukolta, mutta ainakin omaa intoani matkustaa Tukholmaan ylipäätään vähentää aikalailla se, ettei siellä myydä busseihin kertalippuja ulkomaalaisille...
 
Lyhytmatkalipun ongelmana on se, että miten valvotaan lipun käyttöä? Lukeeko lipussa lähtöpysäkin nimi?
 
Mitäs tämä nyt on?

Busseissa ei käsitellä lainkaan rahaa. Ei ole automaattejakaan autossa tai pysäkillä.

Kerran olen tuota itsekin saanut maistaa (extempore päätin hypätä bussin kyytiin). Pysäkille jätettiin ja ratkaisuna ei sitten ollut muuta kuin kävellä pitkä matka vesisateessa metroasemalle suojaan...
 
Ainoa voimassaoloalue-ratkaisu, minkä keksin, oli rajoitus sille tariffivyöhykkeelle, jolle lippu ostetaan niin, että vyöhykkeet ovat myös pienikokoisia (esim. Töölöntullin eteläpuolinen kantakaupunki). Se tosin syö vähän ideaa systeemin helpolta tajuttavuudelta satunnaiselle matkustajalle, jossa vitosella saa matkustaa miten lystää kalenterivuorokauden ajan, mutta säännöllinen matkalainen ostaa sen kausilippunsa valitsemalleen alueelle.
 
Lyhytmatkalipun ongelmana on se, että miten valvotaan lipun käyttöä? Lukeeko lipussa lähtöpysäkin nimi?

Berliinissä ostettaessa lyhytmatkalippu bussinkuljettajalta tai raitiovaunussa olevasta automaatista siihen tulostuu linjan numero ja lähtöpysäkin nimi. Samaten, kun lipun leimaa S- tai U-Bahnin lipunleimausautomaatissa, siihen tulostuu kyseisen aseman nimi. Leimattaessa etukäteen ostettu lyhytmatkalippu bussissa tai ratikassa siihen tulostuu vain linja sekä kellonaika. Lyhytmatkalippu ei oikeuta poikkeamiseen, eli sen voimassaoloaika on rajattu sen pituiseksi kuin kolme asemanväliä kuljettuun suuntaan vaihtoineen vaatii. Muistaakseni Berliinin säännöillä vaihto lyhytmatkalipulla on sallittu vain S+U-verkolla, eli ratikoissa ja busseissa vaihtaminen ei ole sallittua.

---------- Viesti lisätty kello 2:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:55 ----------

Mitäs tämä nyt on?

Tukholmassa kertalipuja myydään vain harvassa sijaitsevilla kioskeilla, jotka eivät myöskään ole läheskään aina auki. Kertalippu on tarkoitus ostaa poikkeustapauksia lukuunottamatta kännykkälippuna, joka toimii kuitenkin vain ruotsalaisilla matkapuhelinliittymillä. Jos ruotsalaista matkapuhelinliittymää ei ole, on ainoa vaihtoehto ensin jotenkin selvittää lähimmän lipunmyyntikioskin sijainti, kävellä sen luokse ja toivoa sen olevan auki. Ja sitten vielä kävellä kioskilta lähimmälle bussipysäkille. Hauskinta on, että ainakaan kun jokunen vuosi sitten yritin Viikkarin satamasta SL:n bussin kyytiin, se ei onnistunut, koska lippuja ei voinut ainakaan silloin ostaa mistään lähimailta. Paikalta kuitenkin lähti yksityisen operaattorin bussi, jossa kertalippu maksoi saman 4 euroa kuin SL:nkin kapineissa, mutta ilman vaihto-oikeutta muille linjoille. Jos halusi Centralstationetilta jatkaa matkaa, oli ostettava toinen 4€ kertalippu, joka sitten kelpasi SL:n välineisiin.
Tämän ihanan asiakasystävällisen lipunmyyntikäytännön ansiosta ankea kävelymatka vilkkaastiliikennöidyn tien ja kallioseinämän välissä lähimmälle metroasemalle on tullut tutuksi...
 
Tämän ihanan asiakasystävällisen lipunmyyntikäytännön ansiosta ankea kävelymatka vilkkaastiliikennöidyn tien ja kallioseinämän välissä lähimmälle metroasemalle on tullut tutuksi...
Off-topic, mutta kannattaa ensi kerralla kokeilla kävellä Folkungagatania Medborgarplatsenille. Muistaakseni matkan varrella on ainakin yksi Pressbyrån, saatan toki muistaa väärinkin.

edit: muistin väärin, mutta onhan niitä eräitä muitakin jälleenmyyjiä ko. kadulla
 
Viimeksi muokattu:

Jeps! Ei siinä tarvitse montaa askelta tallata, eli noin 400 metriä risteyksestä ylämäkeen Sofia Matbutikeniin, Folkungagatan 134:ään. Noin 50 metriä lähempänäkin on (ainakin ollut ennen) Ersta Kiosk & Tobak, joka jälleenmyy SL:n lippuja. Siitä sattuu Erstagatanin risteyksen kohdalta huristella myös bussilinja 3, jolla voikin sitten mennä, ei pelkästään (toiseksi) lähimmälle tunnelbana-asemalle, Slussenille, vaan suorastaan vanhaan kaupunkiin saakkaa, ja toki voi halutessaan jättäytyä kyydistä vasta keskustan tuntumassa, Tegelbackenin pysäkillä.

Sitten kysymys Viking Linella kulkeville: Eikö laivan respassa myydä SL-lippuja vai onko laivavyhtiöllä pikkurahan kiilto silmissä vain omien bussien lippuja saatavana? Itse en enää vuosiin ole kulkenut Vikingillä kuin vain pari kertaa tarjous-/ilmaislipuilla.
Tallink Silja nimittäin reiluna myy omien bussimatkojen lisäksi myös lippuja SL:n liikenteeseen, ja tietääkseni ihan kioskihintaan, eli halvemmalla kuin tunnelbanan lippuluukun täti tai setä.
 
Sitten kysymys Viking Linella kulkeville: Eikö laivan respassa myydä SL-lippuja vai onko laivavyhtiöllä pikkurahan kiilto silmissä vain omien bussien lippuja saatavana? Itse en enää vuosiin ole kulkenut Vikingillä kuin vain pari kertaa tarjous-/ilmaislipuilla.
Tallink Silja nimittäin reiluna myy omien bussimatkojen lisäksi myös lippuja SL:n liikenteeseen, ja tietääkseni ihan kioskihintaan, eli halvemmalla kuin tunnelbanan lippuluukun täti tai setä.
Onko olemassa asia, joka HSL-alueella on hoidettu jopa paremmin kuin SL-alueella? Olympiaterminaalin edestä kun löytyy lippuautomaatti, tosin siis vain yksi sellainen. Laivojen saapumisaikaan siinä on jonoa yllin kyllin. Seurauksena moni laivalta tuleva matkustaja luopuu jonottamisesta ja ostaa lippunsa raitiovaunun kuljettajalta, mikä tietenkin valitettavasti hidastaa raitiovaunun kulkua.

Silja Linen terminaalin lähellä sijaitsevalla Gärdetin Tunnelbana -asemalla on muistaakseni kolme SL:n lippuautomaattia. Tosin SL:n automaateissa oli ainakin vielä vuosi sitten se puute, ettei niistä voi ostaa kuin yhden kertalipun kerrallaan, ts. kertalippujen lukumäärää ei pysty(nyt) valitsemaan. Niinpä matkalippujen ostaminen esim. neljän hengen seurueelle on huomattavan hidasta. Lähetin SL:lle palautetta ja lupasivat tutkia tämän asian parantamista. Toivottavasti prosessin kehittyminen ei ole yhtä hidasta kuin ruotsalaisissa organisaatioissa yleensä kuvitellaan olevan: "päätämme tämän päivän kokouksessa niistä asioista, jotka valitsemme huomisessa kokouksessa käsiteltäväksi ylihuomisen kokouksessamme". :D
 
Onko olemassa asia, joka HSL-alueella on hoidettu jopa paremmin kuin SL-alueella?

No, siis onhan Londonviaduktenin pysäkilläkin kertalippuautomaatti. Eri asia on sitten, minkä maalaiset kortit siinä toimii. Kolmisen vuotta sitten suomalaiset Visat ei olleet käypää kamaa, mutta noin vuosi sen jälkeen tanskalaisella Visalla sai lipun vingutettua.

Ja lisäksi tuohon pysäkille lienee melkein se sema matka kuin aiemmin mainituille kioskeille. Eli se asia on (toistaiseksi) hoidettu paremmin HSL-alueella.

Silja Linen terminaalin lähellä sijaitsevalla Gärdetin Tunnelbana -asemalla on muistaakseni kolme SL:n lippuautomaattia. Tosin SL:n automaateissa oli ainakin vielä vuosi sitten se puute, ettei niistä voi ostaa kuin yhden kertalipun kerrallaan, ts. kertalippujen lukumäärää ei pysty(nyt) valitsemaan.

Valitettavasti asian laita on näin vielä tänä päivänäkin. Itse testasin tämän Sandsborgin asemalla pari viikkoa sitten. Palautteesi tutkiminen on valitettavasti saattanut päätyä kokous- ja kahvittelutuokioiden loputtomaan jatkumoon.
 
Takaisin
Ylös