Eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesuunnitelma 2011

Tiivistelmä: Pyöritellään bussilinjastoa pois Kaivokadulta, ei muita itsenäisiä toimenpiteitä.

14-18 järjestely runkolinjaksi on kuitenkin vahvaa petaamista Munkkivuoren raitiotietä varten.
 
Suunnitelma on minusta kokonaisuutena hyvä. Esitetty bussilinjasto on nykyistä huomattavasti selkeämpi ja todennäköisesti vähemmän häiriöaltis. Linjojen 14, 18 ja 16 uudistukset ovat tervetulleita. Oikeasti linjaa 24 ei tule juuri kukaan käyttämään, mutta kun se siellä pyörii, niin eivät pääse mammat valittamaan. Hyvä siis noin. Samalla vähenee bussien seisottaminen Erottajalla.

Suurimpana haasteena näen tässä sen, että HSL:n on hankala lähteä toteuttamaan suuria linjastouudistuksia, kun se kilpailuttaa bussilinjansa aivan liian pieninä paketteina, ja ne paketit erääntyvät kaikki eri aikoina. Tässä pitäisi rohkeasti tehdä koko uudistus kerralla esimerkiksi syksyllä 2012 ja neuvotella liikennöitsijöiden kanssa poikkeusjärjestelyistä korvauksineen kunnes nykyiset paketit erääntyvät. En tiedä, onko HSL halukas käyttämään siihen rahaa. Jos ei ole ja tätä kokonaisuutta yritetään muokkailla kerran-kaksi vuodessa aina kunkin yksittäisen linjan kilpailutuksen lähestyessä, niin sitten tulee hankalat ja sekavat ajat.

Raitioliikenteen luotettavuuden kannalta noin yleensä olisi Korkeavuorenkadun-Kapteeninkadun rata perusteltu Tehtaankadulle asti, mutta tässä on kovasti menty asukkaiden ehdoilla, ja asukasmielipiteethän ovat aina konservatiivisia. No, ollaan tietysti alueella jolla asukkaat edellyttävät, että heitä kuunnellaan ja poliitikot vahtivat, joten toivottavasti kaikki ovat lopputulokseen tyytyväisiä.

Hylkeen tavoin panin merkille, että linjat 14 ja 18 ovat yhä enemmän runkolinjamainen pari, mikä enteilee mukavasti ratikka-aikaa. Tosin viitosratikan kannalta olisi tietysti edullisempaa verrata tulevan ratikan kustannuksia nykyiseen huippukalliiseen, tehottomaan ja epäluotettavaan bussiliikenteeseen, se antaisi ratikalle mukavasti H/K-etua. ;)
 
Suurimpana haasteena näen tässä sen, että HSL:n on hankala lähteä toteuttamaan suuria linjastouudistuksia, kun se kilpailuttaa bussilinjansa aivan liian pieninä paketteina, ja ne paketit erääntyvät kaikki eri aikoina. Tässä pitäisi rohkeasti tehdä koko uudistus kerralla esimerkiksi syksyllä 2012 ja neuvotella liikennöitsijöiden kanssa poikkeusjärjestelyistä korvauksineen kunnes nykyiset paketit erääntyvät. En tiedä, onko HSL halukas käyttämään siihen rahaa. Jos ei ole ja tätä kokonaisuutta yritetään muokkailla kerran-kaksi vuodessa aina kunkin yksittäisen linjan kilpailutuksen lähestyessä, niin sitten tulee hankalat ja sekavat ajat

Vaihtoehtona on suunnitella uudistettu linjasto ja päättää, että se toteutetaan seuraavan mahdollisena vuonna, jolloin kaikki nykyiset sopimukset ovat päättyneet. Ennen tätä vuotta päättyvät sopimukset sitten uusitaan lyhyempinä sopimuksina vain tuohon suureen muutoksen vuoteen jatkuvina. Järjestely olisi mukava myös liikennöitsijöille, jotka saisivat hyvissä ajoin tiedon tulevista muutoksista ja niihin liittyvistä kilpailutuksista.
 
Hylkeen tavoin panin merkille, että linjat 14 ja 18 ovat yhä enemmän runkolinjamainen pari, mikä enteilee mukavasti ratikka-aikaa. Tosin viitosratikan kannalta olisi tietysti edullisempaa verrata tulevan ratikan kustannuksia nykyiseen huippukalliiseen, tehottomaan ja epäluotettavaan bussiliikenteeseen, se antaisi ratikalle mukavasti H/K-etua. ;)

Toisaalta toimiva 14/18 kerää varmasti oleellisesti enemmän matkustajia, joka on kouriintuntuva vaatimus linjan jatkokehittymisestä. Lisäksi lähes kaikki remontit jota runkoa varten voi tehdä ovat käytännössä omia kaistoja, jotka siirtyvät sellaisenaan tai vastaavana raitiovaunukaistoiksi.

Isommat linjauudistusten laakit saadaan edullisesti ihan vain odottelemalla yhden kilpailutuskierroksen (5v?) ajan. Optioilla ja lyhyemmillä kausilla voidaan järjestää mikä tahansa linjakokonaisuus samaan kierrokseen. Ensin laaditaan kokonaissuunnitelma ja säädetään linjat osumaan. Hiotaan suunnitelmaa säästöliekillä kunnes tulee toteutuskierroksen aika.

Linjauudistuksia voi valmistella yhden vuodessa niin, että ensimmäisen 5v jälkeen melkein joka vuosi voidaan uudistaa jokin kokonaisuus. Viiden vuoden jaksossa voisi luulla, että valituksetkin saataisiin käsiteltyä.

Ongelmaksi muodostuvat pitkät linjat, jotka kattavat useampia linjakokonaisuuksia. Mielestäni näitä pitäisi joka tapauksessa kehittää itsenäisesti ihan jo luotettavuuden takaamiseksi.
 
Lopullinen (toteutuva) linjasto ei välttämättä ole esitetynlainen. HSL:llä on tiettävästi valmisteilla samankaltainen, mutta pidemmälle viety (ja muutenkin ammattimaisemmin ajateltu) oma suunnitelmansa. Mutta siihen on oikea aika palata vasta sitten, kun se esiintyy julkisissa asiakirjoissa tai niiden liitteissä.
 
Lopullinen (toteutuva) linjasto ei välttämättä ole esitetynlainen. HSL:llä on tiettävästi valmisteilla samankaltainen, mutta pidemmälle viety (ja muutenkin ammattimaisemmin ajateltu) oma suunnitelmansa

Kuulostaa hiukan oudolta, koska tuossa asiakirjapaperissa sanotaan suunnitelman tehdyn nimen omaan yhteistyössä hsl:n kanssa. Luulisi tällaisen asian jossain kohtaa tulleen mainituksi. Tosin suunnitelmahan on melko luonnosmainen ja siten kaiketi tarkoitettu pohjaksi hsl:n suunnittelutyölle, mikä ainakin olisi luonteva tapa tehdä asioita nykytilanteessa. Toivottavasti tässä ei nyt ole luvassa jotain typerää reviiritappelua taikka muuta nokittelua.
 
Muuten ihan kiva, mutta Kruununhaka näyttää jäävän aika vähälle huomiolle... Ehkä se seiska sitten riittää sinne?
 
Muuten ihan kiva, mutta Kruununhaka näyttää jäävän aika vähälle huomiolle... Ehkä se seiska sitten riittää sinne?

Kruununhaastahan jää tuossa luonnoksessa pois ainoastaan linjan 18 lenkki ja linjan 16 osuus Mariandulta, Snellua kulkevat linjat 1/1A ja 7A/B riittävät varmasti koska etäisyys Mariankadun pysäkkeihin on hyvin lyhyt. Sen nykyisen 18-linjan lenkin voi korvata vaikka linjalla 16 siten, että ajetaan Keskustan suuntaan reittiä Poihjoisranta-Kirkkokatu-Mariankatu-Liisankatu.
 
Musta jotenkin näin:
1 Käpylä - Pasila - Kamppi - Tehtaankatu
7 Ilmala - Kurvi - Senaatintori - Arkadiankatu - Paavalinkirkko


Tai
7 Messukeskus - Kamppi - Tehtaankatu
10A Ilmala - Kurvi - Senaatintori - Pikku - Huopalahti
10B Kirra - Pikku - Huopalahti
1 Käpylä - Rautatientori - Kirra

Tai
7 Messukeskus - Kamppi - Tehtaankatu
10A Ilmala - Kurvi - Senaatintori - Pikku - Huopalahti
10B Kirra - Pikku - Huopalahti
1 Käpylä - Ooppera - Kirra
 
Kruununhaastahan jää tuossa luonnoksessa pois ainoastaan linjan 18 lenkki ja linjan 16 osuus Mariandulta, Snellua kulkevat linjat 1/1A ja 7A/B riittävät varmasti koska etäisyys Mariankadun pysäkkeihin on hyvin lyhyt. Sen nykyisen 18-linjan lenkin voi korvata vaikka linjalla 16 siten, että ajetaan Keskustan suuntaan reittiä Poihjoisranta-Kirkkokatu-Mariankatu-Liisankatu.

Kruununhaankin ratkaisu enteilee kovasti ratikka-aikaa. Tässä ikään kuin siivotaan valmiiksi bussilinjat pois, jolloin palvelu ei ratikan tullessa supistu, kun bussilinja vaan korvautuu Laajasalon/Sompasaaren ratikalla.

Mietin tuossa, miksi tämän suunnitelman julkaisu on kestänyt niin kovin kauan. Mutta sitten ymmärsin, että johdinautothan sitä ovat viivästyttäneet. Samanaikaisesti on ollut käynnissä kaksi rinnakkaista selvitystä: johdinautoselvitys, jossa keskustan bussilinjastoon ei ole juuri koskettu sekä E-Helsingin selvitys, jossa käyttövoima on nykyinen ja keskustan bussilinjasto järkevämpi. Joku voisi ihmetellä, mikseivät vasen ja oikea käsi ole yhdistäneet voimiaan, mutta lopputuloksen kannalta tämä on kyllä parempi näin.
 
Mä sanoisin, että vallalla on aiempaa rohkeammat näkemykset ja uskallus puuttua johinkin aiemmin hieman "pyhiin ikoneihin"(esim. h18).
 
Mä sanoisin, että vallalla on aiempaa rohkeammat näkemykset ja uskallus puuttua johinkin aiemmin hieman "pyhiin ikoneihin"(esim. h18).

Sama fiilis. Minusta se on positiivista, kunhan ei mene liiallisuuksiin. Mutta tällä tavoin tehtynä periaate on ehdottomasti oikea. Tässä on tehty nykyistä parempi linjasto ja samalla peräti säästetty rahaa! Varsinkin 14+18-runkolinja miellyttää.

Minulla on suuret odotukset Raitiolinjan 5 esisuunnitelman suhteen – siinä kaiketi tehdään vastaavanlaista linjastotyötä Länsi-Helsingin kanssa. Mitä voimakkaampi rooli ratikalla on Topeliuksenkadulla, sitä enemmän se vaikuttaa myös busseihin 39-45 ja sitä kautta ehkä esim. Manskun bussiin 41 jne.
 
Lopullinen (toteutuva) linjasto ei välttämättä ole esitetynlainen. HSL:llä on tiettävästi valmisteilla samankaltainen, mutta pidemmälle viety (ja muutenkin ammattimaisemmin ajateltu) oma suunnitelmansa.

Eteläisen niemen suunnitelma on oikeastaan vain alueellisesti rajattu osa HSL:ssä työn alla olevasta kokonaisuudesta. Synkronointi tehtiin viimeksi noin kuukausi sitten ja sen jälkeen HSL:ssä on tehty pieniä viilauksia myös tälle alueelle. Mitään olennaisia muutoksia minulla ei kuitenkaan ole tiedossa eli päälinjat ovat edelleen samat. Suunnitelma on tarkoituksellakin yleispiirteinen, koska yksityiskohtia joudutaan käytännössä aina hiomaan. Aluerajauksen takia mukana ei myöskään ole sellaisia muutoksia, jotka eivät koske eteläistä niemeä, vaikka niistä ennakkotietoja olisikin ollut käytettävissä.
 
Toisaalta toimiva 14/18 kerää varmasti oleellisesti enemmän matkustajia, joka on kouriintuntuva vaatimus linjan jatkokehittymisestä.

Tuo ei tullut mieleen, mutta se on kyllä ihan totta. Toivottavasti HSL osaa markkinoida tämän muutoksen riittävän voimakkaasti koko vaikutusalueen asukkaille. Jos ajatellaan, että nykyinen sekametelisoppa muuttuu yhdeksi 5 min välein kulkevaksi runkobussilinjaksi, niin tottahan tuota kelpaa krantummankin käyttää. Itse asiassa minäkään tuskin viitsisin Kampista tallustaa enää Lasipalatsin ratikkapysäkille, jos tietäisin vaihdottoman bussin tulevan aina enintään 5 minuutin päästä.

Lisäksi lähes kaikki remontit jota runkoa varten voi tehdä ovat käytännössä omia kaistoja, jotka siirtyvät sellaisenaan tai vastaavana raitiovaunukaistoiksi.

Tämä on vähän vaikeampi juttu kyllä. Paciuksenkadulla ja Tukholmankadulla ne omat ratikkakaistat olisi jo olemassa, bussikaistoille ei oikein ole tilaa. Tilan saisi kun ottaisi autoilta yhdet kaistat pois, mutta onko poliittista tahtoa?

Huopalahdentiellä tilanne ei ole helpompi. Ratikan saisi rinnakkaiskadulle, jolloin rinnakkaiskadun rooli kyllä muuttuu eikä ratikka pääsisi kovin kovaa ajelemaan. Toisaalta ratikka välttäisi kaikki liikennevalot Tietokujan ja Turunväylän kohdalla. Bussi ei rinnakkaiskadulle oikein sovi. Tietysti koko kadun voi rakentaa uudelleen ja varata vaikkapa keskelle joukkoliikennekaistat, mutta sitten ollaan huonojen valoetuuksien armoilla, kun valo-ohjattuja suojateitä ja muita risteyksiä on tasaiseen tahtiin eikä valo-ohjaus ainakaan nyt ole kovin sujuva.

Tässä mielessä ajankohtaisin kysymys lienee Topeliuksenkatu. Esitetäänkö sen ensi vaiheen raitiotie rakennettavaksi omille kaistoille vai sekakaistoille? Merkittävä periaatteellinen linjanveto, jossa toivoisi suunnittelijoilta kaukonäköisyyttä.
 
Takaisin
Ylös