Eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesuunnitelma 2011

Monta matkustajaa linjalla 17 on keskimäärin krunikan päässä? Saako jostain tuollaisen tilaston ulos? Koko linjan kuormitus oikein käy vertailukohdaksi, kun Punavuoressa ja Kampissa on kuitenkin matkustajia, jotka muuten käyttäisivät linjoja 14 ja 18.

Tänään klo 16 maissa tuli linjan 17 bussi vastaan Kampintorin kohdalla, oli juuri kääntymässä Fredalta UKK:lle suuntana Kruununhaka, matkustajia bussissa oli tasan yksi! Kyllä todella kannattaa ylläpitää tällaista linjaa jonka bussit liikkuu vilkkaimpaan ruuhka-aikaankin tyhjänä!
 
Tänään klo 16 maissa tuli linjan 17 bussi vastaan Kampintorin kohdalla, oli juuri kääntymässä Fredalta UKK:lle suuntana Kruununhaka, matkustajia bussissa oli tasan yksi!

Siellähän oli suorastaan matkustajaruuhka. Yleensä kun h17:llä ajetaan vain terveisiä. :D
 
Nykyinen järjestely on linjojen h16, h17 ja h81 osalta fiasko. Linjan 16 edelliselle versiolle riitti matkustajia tasaisesti, myös nykylinjan 17 liikennöintiajan ulkopuolella ja viikonloppuisin reittinsä monipuolisuuden ansiosta (kesällä liikenteeseen palaava Copterline, Merisatama, Johanneksenkirkko, Kauppatori, Senaatintori/Tuomiokirkko, Hakaniemen tori...) Nykyisillä linjoilla 16, 17 ja linjan 81 jatkeella taas on hiljaista kuin talvisessa metsässä. Myönnettäköön, että 16:lla oli useita poikkeusreittejä ja reittimuutoksia, mutta HSL aiheutti itse reittimuutokset vatvomalla Kauppatorin ja Kruunuhaan välistä reittiä ja muuttamalla jatkuvasti pysäkkijärjestelyjä. Linja 16 tarjosi myös ainoana yhteyden Etelä- ja Itä-Helsingin välille. Ehdottaisinkin, että:

• Linja 16 nykyisessä muodossaan lakkautetaan
• Linja 17 nykyisessä muodossaan lakkautetaan
• Ei perusteta uusia pätkälinjoja, kuten suunniteltu 80A
• Palautetaan linjan 16 vanha versio ja pidennetään sitä tarvittaessa suunnitellun linjan 80A reittiä Herttoniemestä Itäkeskukseen
• Lisätään linjan 81 reitille Mustikkamaassa kääntö

Metromatka Kulosaareenkaan ei sinänsä pidennä matka-aikaa Mustikkamaalle nimeksikään, kun nytkin bussilla körötellään keskustasta joka tapauksessa Kulosaaren kautta.
 
Knightriderin ehdotus kuulostaa erittäin hyvältä, mutta tästäkin olisi varmasti joku valittamassa. Tässä suunnitelmassa suurin valittamisen aihe olisi todennäköisesti Rautatientorilta suoran yhteyden puuttuminen Korkeasaareen.

Tähän suunnitelmaan ehdotan seuraavia lisäyksiä ja muutoksia:
- linja 11 palautetaan ajettavaksi syyskaudella yhdellä bussilla ja kesäkaudella kahdella (81:n kierto Mustikkamaalla voidaan muuttaa ajettavaksi harvemmin vaikka A-vuoroilla, tai jopa lopettaa kokonaan)
- linja 17 korvataan kokopäiväkiertolinjoilla 17A ja 17B, joiden reitti olisi Kruununhaka - Rautatientori - Kamppi - Eira - Kauppatori - Kruununhaka (kartta on hyvin karkea esitys mahdollisesta reitistä.)
- linja 16 palautetaan, mutta reitille Kauppatori - Kulosaari - Herttoniemi (- Itäkeskus.) Aikataulut synkronoidaan linjan 17A kanssa, jolloin muodostuu matkaketju Itä-Helsingistä Etelä-Helsinkiin.
- linjan 24 vuoroväliä harvennetaan talviliikenteessä 30 minuuttiin muulloin kuin ruuhka-aikana uuden linjan 17 tuomien lisäyhteyksien myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän aiheen vierestä, mutta nähtäväksi jää. Copterlinen piti palata liikenteeseen jo pari vuotta sitten.
No, 16 oli joka tapauksessa ainoa yhteys itään Hernesaaresta. Kutosratikan jatkekin korvaisi enemmänkin h14:n jatkeen kuin h16:ta.
Knightriderin ehdotus kuulostaa erittäin hyvältä, mutta tästäkin olisi varmasti joku valittamassa. Tässä suunnitelmassa suurin valittamisen aihe olisi todennäköisesti Rautatientorilta suoran yhteyden puuttuminen Korkeasaareen.

Tähän suunnitelmaan ehdotan seuraavia lisäyksiä ja muutoksia:
- linja 11 palautetaan ajettavaksi syyskaudella yhdellä bussilla ja kesäkaudella kahdella (81:n kierto Mustikkamaalla voidaan muuttaa ajettavaksi harvemmin vaikka A-vuoroilla, tai jopa lopettaa kokonaan)
- linja 17 korvataan kokopäiväkiertolinjoilla 17A ja 17B, joiden reitti olisi Kruununhaka - Rautatientori - Kamppi - Eira - Kauppatori - Kruununhaka (kartta on hyvin karkea esitys mahdollisesta reitistä.)
- linja 16 palautetaan, mutta reitille Kauppatori - Kulosaari - Herttoniemi (- Itäkeskus.) Aikataulut synkronoidaan linjan 17A kanssa, jolloin muodostuu matkaketju Itä-Helsingistä Etelä-Helsinkiin.
- linjan 24 vuoroväliä harvennetaan talviliikenteessä 30 minuuttiin muulloin kuin ruuhka-aikana uuden linjan 17 tuomien lisäyhteyksien myötä.
Ehdotuksesi mukainen 17A/B olisi liian yhteneväinen raitiolinjaverkon kanssa linjan 6 jatkeen jälkeen. Linjaa 16 ei kannata lyhentää, koska kukaan ei palvelisi Erottajalta matkustavia Hernesaareen eikä itään. Erottaja on myös hyvä vaihtopaikka h16:n, h20:n ja h24:n välillä. Ehdottamasi 17A/B-linja olisi kuitenkin hyvä raitiolinja korvaamaan mm. h14:n ja h24:n eteläpäät.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän aiheen vierestä, mutta nähtäväksi jää. Copterlinen piti palata liikenteeseen jo pari vuotta sitten.

Niin piti, mutta nyt Copterlinen sivuilla näyttää tältä (Screenshot 28.2.2013):
--

Copterline 2013.png

--

Ja vielä vuonna 2005 ennen onnettomuutta reaaliaikataulu näytti tältä (Screenshot 6.1.2005 / archive.org):
--

AAQ_01012005.png
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No, 16 oli joka tapauksessa ainoa yhteys itään Hernesaaresta. Kutosratikan jatkekin korvaisi enemmänkin h14:n jatkeen kuin h16:ta.
Linjaa 16 ei kannata lyhentää, koska kukaan ei palvelisi Erottajalta matkustavia Hernesaareen eikä itään. Erottaja on myös hyvä vaihtopaikka h16:n, h20:n ja h24:n välillä. Ehdottamasi 17A/B-linja olisi kuitenkin hyvä raitiolinja korvaamaan mm. h14:n ja h24:n eteläpäät.

Ei tuota Erottajaa juuri kukaan käyttänyt vaihtopysäkkinä linjoille 20 tai 24 silloinkaan kun 16 vielä ajoi Hernesaareen, tuskin sen enempää tarvetta olisi nytkään. Nykyiset yhteydet Eteläiseen Helsinkiin ovat kattavat vaikkakin yhteys Itä-Helsinkiin muuttui vaihdolliseksi. Linjan 16 entisille palvelualueille pääsee linjoilla 1A, 3B, 10, 14, 18 ja 24. Matka-aikakaan ei vaihdollisilla metroyhteyksillä ole pidempi kuin suora yhteys linjalla 16 aikanaan oli, joten en näe mitään syytä muuttaa linjaa 16 takaisin entiselle reitilleen. Sen sijaan täysin turha linja 17 pitäisi lakkauttaa ja linjat 1/1A kannattaisi yhdistää yhdeksi linjaksi jonka perusreitti kulkisi myös ruuhka-ajan ulkopuolella Eiraan, näin säilyisi yhteys Krunikasta Viiskulman terveysasemalle jonka takia tämä supersuosittu 17 piti perustaa.
 
Nykyinen järjestely on linjojen h16, h17 ja h81 osalta fiasko.

Minusta hyvä ratkaisu voisi olla linjan h17 lopettaminen, nykyisen linjan h16 ajaminen jatkossa Kulosaaren metroaseman kautta, niin että sillä on ohitusaika Kulosaaren metroasemalla sekä linjan h81 Kulosaaren käynnin poistaminen.
 
"Menestyslinja" 17 tuli vastaan tuossa viime viikolla. Se oli juuri lähtenyt Rautatientorin pysäkiltä kohti Kruununhakaa. Kello oli 15 iltapäivällä, ei siis aivan hiljaisin liikennöintiaika. Matkustajia oli kokonaista kolme kappaletta! Kaikkeen sitä on HSL:llä varaa. :(

Nyt linjaa on tarkoitus kehittää https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/luonnos_liikennointisuunnitelma_2014_2015_1.pdf niin, että se kulkisi yhdessä suunnassa Arkadiankatua ja vuoroväli pitenisi 25 minuutista 30 minuuttiin. Saataisiin sitten 14:n ja 18:n matkustajia kyytiin Kampista, jos ne uskaltavat tuollaiseen nousta.

Eikö tuolla 30 minuutin vuorovälillä, joka on kaikin tavoin parempi kuin 25 min, pystyisi ajamaan Arkadiankatua molempiin suuntiin? Saisi tälle linjalle vielä yhden merkityksen, nimittäin etutöölöläisten lepyttelemisen kun Luonnontieteellisen museon pysäkin tarjonta vähän kasvaisi. Ja olisi se selkeämpääkin, että molemmissa suunnissa ajetaan samaa reittiä.

Samalla bussilinjoille 14 ja 18 lisätään taas kullekin yksi lisäauto. Sitä myöten Munkkivuoren ratikka saanee H/K:ksi suunnilleen 2,0. Uskomattoman korkea. Mutta eipä sillä väliä, kun ei virkamiehistöä kiinnosta sitä toteuttaa.
 
Takaisin
Ylös