Eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesuunnitelma 2011

Onko se Liisankatu ainut vaihtoehto mahdolliselle Laajasalon ratikalle?

Sellaista olen kuullut, että suunnittelijoilla olisi haluja ainakin selvittää, voisiko rata tulla Nihdistä Hakaniemen kautta keskustaan. En kyllä oikein sitä ymmärrä, kun Siltasaarenkatu on vilkas ja ahdas jo nyt, lisäksi matka-aika Laajasalosta keskustaan pitenisi aikalailla. En tiedä, tehdäänkö tuosta selvitys. Jatkoyhteydet rautateille olisivat tietysti tuota kautta hyvät sitten kun Pisara on olemassa.
 
Kyllä Liisanpuistikkoon mahtuu ihan kunnon silmukka, jos halutaan. Siis puistoa kiertäville kaduille. Parkkipaikkojakaan ei kohtuuttomasti menetetä. Olen itse toiveajatellut niin, että Välimerenkatu–Liisanpuistikko olisi tilapäinen linja joskus 2016 alkaen, jatkuu siitä sitten idemmäs kun sen aika on. Mutta ilmeisesti Välimerenkatu ei toteudu tuossa aikataulussa.

Jos sinne kääntäisi joka toisen kympin tässä Kruunuvuorenrantaa odotellessa? Lasipalatsilta pohjoiseen kympin kuromitus olisi varmaan tuon jälkeenkin suurempi kuin molempien etelähaarojen yhteensä, joten sikäli ei ongelmaa. Samalla saataisiin Krunasta yhteys Töölön suuntaan, ja tosiaan joukkoliikenteen palvelu lähelle kaikkialla.

Haittana sitten tulisi sekava kirjainsotku numerointiin, ja pitäisi rakentaa se yksi lisäsilmukka. Ja sitoutua siihen siltaan jo tuossa vaiheessa, koska ilman tuossa olevaa siltaa investoinnissa tuskin olisi järkeä.
 
Haittana sitten tulisi sekava kirjainsotku numerointiin,...
Tuollaisiin teennäisiin numeroitiin ei pidä mennä.
Vapaana on vielä vanhoja ratikkanumeroita kuten 2, 12 ja 15 on myös vapautumassa.

Tosin kakkonen pitäisi varata pyhän kolmosen pariksi.
12 kulki aikoinaan Kuusitielle ja 15 Töölöntulliin.
5 on varattu Munkkivuoreen.
 
Tuollaisiin teennäisiin numeroitiin ei pidä mennä. Vapaana on vielä vanhoja ratikkanumeroita kuten 2, 12 ja 15 on myös vapautumassa.

Tosin kakkonen pitäisi varata pyhän kolmosen pariksi.

12 kulki aikoinaan Kuusitielle ja 15 Töölöntulliin. 5 on varattu Munkkivuoreen.

Helsingin Kulkuneuvot 31.8.1953 sanoi:
Linjojen tunnukset.

Kun linjatunnukset H ja K on poistettu, on päästy siihen, että kaikki varsinaiset eli päälinjat on merkitty numeroilla. Numeron jälkeen asetettu kirjain osoittaa, että kysymys on poikkeuslinjasta, joka pääasiassa kulkee numeron osoittaman päälinjan reittiä, mutta on lyhempi tai poikkeaa sivulle.

Vanhalla kaksoislinjalla N:eek: 3 osoittavat kirjaimet B ja T kuitenkin kiertosuunnan. Täyden johdonmukaisuuden saavuttamiseksi on periaatteessa päätetty, että sopivan tilaisuuden tullen 3B:stä ja 3T:stä tehdään linjat 2 ja 3.

Näin on siis sovittu jo 1953, että Kolmosen turhat kirjaimet hävitetään ja B:stä tehdään Kakkonen ja T:stä Kolmonen.
Kyseinen Kulkuneuvot löytyy (tietenkin) SRS:n sivustolta, ja siteerattu kohta on sivulla 30.
 
Sopiva tilaisuuskin olisi ollut, vaikka ehkä vähän myöhemmin kuin vuonna 1953 kuviteltiin, sillä kun Jlk päätti Kampin raitiolinjasta, niin vaihtoehtoina olivat linjat 2 ja 3 taikka linjat 3B ja 3T. Molemmissa siis itse linjat ja reitit samoja, mutta tunnukset erilaisia. No, lautakunta käytti tilaisuuden mutta päätti toisin kuin vielä 1953 ajateltiin. Saatiin siis 3B ja 3T.

Vuonna 1950 nuo B ja T olivat vain kolmen vuoden ikäisiä lapsosia, tänä päivänä jo stadilaisia legendoja.
 
Kah, niinpä näkyy olevan. Täytyi oikein tarkistaa. 30.4.2008 näkyy Jlk tehneen päätöksen, ja siellä tosiaan olivat vaihtoehtoina 2/5 ja 3B/3T. Olikin aika prosessi tuo linjastopäätös aikanaan.
 
Mielestäni 5 sopisi paremmin (Kalasatama-)Kumpula/Vallila-Pasila-(Ilmala)-...-radan tunnukseksi, kun kaikki 5x ja 5xx-tunnuksin varustetut linjatkin ovat poikittaislinjoja. Munkkivuoreen 18, kun kerta ratikan on tarkoitus korvata nyky-18:aa. Jos Munkkivuoreen jätettäisiin jokin bussiyhteys 52/V:n lisäksi, voisi sen numeroida Munkkivuoren postinumeroa myötäillen 35:ksi.
 
Olikin aika prosessi tuo linjastopäätös aikanaan.
Ja ilmeisesti tuo päätös on yhtä pyhä kuin kolmoset.
On kyllä melko ihmeellistä, että tuosta sotkusta ei voi päästä eroon, kuinka paljon aiheuttaakaan epätietoisuutta satunnaisille kolmosen kulkijoille.

---------- Viesti lisätty kello 8:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:35 ----------

1A:n puuttuminen linjastosuunnitelman kartasta näyttää aiheuttaneen ihan omanlaisensahuhun sen poistamisesta.

1A pitäisi poistaa ja ykköstä ajaa sen reitillä täyspäiväisesti, niinkuin käpylän ketjussa on esitetty.
tosin siinä on päällekkäisyyksiä kolmosten kanssa ja tulevaisuudessa myös kuutosen kanssa.
 
1A:n puuttuminen linjastosuunnitelman kartasta näyttää aiheuttaneen ihan omanlaisensahuhun sen poistamisesta

1A on mukana liikennemallitarkastelussa. Sen puuttuminen kartalta on lapsus. Ei sikäli syytä huoleen. Lautakunnan kokousta varten tehtiin jo viime viikolla korjattu kartta, jossa linja on mukana.
 
Kslk hyväksyi suunnitelman kokouksessaan eilen. Jäsen Johanssonin vastaehdotus eli yhden virkkeen lisäys listatekstiin puheenjohtaja Männistön kannattamana hyväksyttiin yksimielisesti: "Jatkosuunnittelussa on huolehdittava siitä, ettei Kruununhaan joukkoliikenteen palvelutaso heikkene nykyisestään eteläisen kantakaupungin liikenteen kehittämisen seurauksena."

Tällainen lisäys on vähän hassu, sillä kslk:lla ei ole päätösvaltaa joukkoliikenteen linjaston, reittien, vuorovälien tai vastaavien asioiden suhteen, vaan se päätösvalta on ulkoistettu HSL:lle ja sen hallitukselle. Jos HSL kuitenkin tahtoo kunnioittaa kslk:n tahtoa, se voi aina hankkia pakettiauton ajamaan eestaas Mariankatua ja kiepsahtamaan vaikka Kauppatorilla. Kun tuota on vuoden päivät ajettu ja todettu että matkustajia on 0,9 / lähtö ja yksi puudeli, niin sen voikin sitten laittaa pakettiin.

Sinänsä ymmärrän kyllä Kruununhaan asukkaita, sillä alueella on nyt todella monipuolinen joukkoliikennepalvelu. Mutta HSL on viime vuonna laatinut palvelutasonormit, ja Kruununhaka täyttä ylimmän kategorian palvelutasonormit ihan hyvin myös suunnitelmassa esitetyllä linjastomallilla. Jos ei mitään saa muuttaa eikä muiden alueiden liikennettä sujuvoittaa, niin nuo normit olisi voinut jättää sitten laatimatta, olisi säästynyt virkamiesten työpanos.
 
Useat asukasjärjestöt vaativat HSL:ää oikaisemaan Tammikuussa tehdyn päätöksen jolla Etelä-Helsingin linjastoa muutetaan ensi Elokuussa http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/asukasjarjestot_bussilinjat_ennalleen/ Töölön, Meilahden, Punavuoren, Kumpulan, Kruunuhaan, Kulosaaren ja Herttoniemen asukasjärjestöt vaativat linjojen säilyttämistä ennallaan. "Järjestöjen mukaan ratkaisuja tehtäessä asukkaiden kuuleminen on ollut puutteellista eivätkä kansalaisten vaikutusmahdollisuudet ole toteutuneet hallintolain mukaisesti"
On tämä valittaminen kyllä uskomatonta, mitään ei saa koskaan muuttaa vaikka muutoksien positiivinen vaikutus olisi huomattavasti negatiivista suurempi! Toivottavasti HSL ei taivu painostuksen alla, vaan toteuttaa suunnitellut muutokset.
 
Takaisin
Ylös