Eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesuunnitelma 2011

Toivottavasti HSL ei taivu painostuksen alla, vaan toteuttaa suunnitellut muutokset.

HSL käsittelee oikaisuvaatimuksen itse. Tietenkään se ei sen perusteella lähde esittämään vastatehdyn päätöksen pyörtämistä.

Vastauksen antaa hallitus. Se voi periaatteesa pyörtääkin päätöksensä, mutta mitä nyt olen hallituksen jäsenten ajatuksia kuullut, niin ei ole todennäköistä, että päätös mihinkään muuttuisi. Ja miksi muuttuisikaan. Asiaa on valmisteltu vuosikausia ja asukastilaisuuksia on järjestetty useita, materiaali on ollut verkossa, valtuustoryhmätkin ovat keskustelleet ennen päätöksentekoa. Huonoja puolia tietysti on, mutta hyvät peittoavat ne moninkertaisesti.

Korkeintaan minusta olisi kutkuttavaa sellainen tilanne, jossa hallitus nyt uudessa käsittelyssä toteaisi, että kun ovat edelleen noin tyytymättömiä eikä se bussi 17 näemmä lievittänyt tyytymättömyyttä, niin otetaan se turhana rahareikänä pois. :)

Oikaisuvaatimukselle ei ole mitään perusteita (se, että päätös ei ollut jonkun mielestä kiva ei ole oikaisuperuste). Eli ei asia tuosta mihinkään tule muuttumaan, ja hyvä niin.
 
HSL:n hallituksen esityslista 14.2. on netissä. Siinä ei ole kohtaa, joka koskisi Kruununhaka-seuran ym. jättämää oikaisuvaatimusta. Voi tietysti tulla kokoukseen lisälistalta, en tiedä.
 
Vs: Metroliikenteen katkos 14. - 22.7.2012

Onko kukaan pannut merkille, millainen megakampanja parhaillaan on käynnissä, kun kantakaupungin bussilinjasto menee kuukauden päästä kerralla uusiksi ja Länsi-Helsinkiin luodaan tiheävuorovälinen ja laadukkuuteen pyrkivä runkolinja, ensimmäinen laatuaan? ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metroliikenteen katkos 14. - 22.7.2012

Onko kukaan pannut merkille, millainen megakampanja parhaillaan on käynnissä, kun kantakaupungin bussilinjasto menee kuukauden päästä kerralla uusiksi ja Länsi-Helsinkiin luodaan tiheävuorovälinen ja laadukkuuteen pyrkivä runkolinja, ensimmäinen laatuaan? ;)

Täytyy muistaa että Heinäkuussa ihmiset lomailevat, joten tässä vaiheessa ei ehkä vielä kannata hirveästi alkaa tiedottamaan reittimuutoksista, varmasti noista muutoksista aletaan tiedottamaan kunnolla Elokuun alussa kaikissa mahdollisissa medioissa. Tarkoitatko tuolla uudella runkolinjalla pelkkää 39:ä vai linjojen 14, 18 ja 39:n yhdistelmää? Vaikka linjoilla tulee olemaan pitkä yhteinen osuus, niin en silti miellä niitä runkolinjaksi koska kaikilla on Lännessä eri päätepisteet, sanoisinkin että noilla linjoilla on vahva yhteinen osuus välillä Kamppi-Munkkivuori.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metroliikenteen katkos 14. - 22.7.2012

Vaikka linjoilla tulee olemaan pitkä yhteinen osuus, niin en silti miellä niitä runkolinjaksi koska kaikilla on Lännessä eri päätepisteet, sanoisinkin että noilla linjoilla on vahva yhteinen osuus välillä Kamppi-Munkkivuori.

Aiheen vierestä, mutta tämähän on aivan yleinen runkolinjojen toimintaperiaate. Kikka on siinä, että runko-osuudesta tehdään matkustajien kannalta niin helposti luettava, että he hahmottavat kaikkien yksittäisten linjojen bussit selvästi kuuluviksi esim. "siniselle" tms. runko-osuudelle, jonka reitin ja vuorovälin kaikki tietävät. En tiedä, miten hyvin tämä on Helsingin suunnitelmassa hoidettu.
 
Vs: Metroliikenteen katkos 14. - 22.7.2012

Vaikka linjoilla tulee olemaan pitkä yhteinen osuus, niin en silti miellä niitä runkolinjaksi koska kaikilla on Lännessä eri päätepisteet, sanoisinkin että noilla linjoilla on vahva yhteinen osuus välillä Kamppi-Munkkivuori.
Minä edustan tässä asiassa samaa "koulukuntaa". Kyllä 14:n, 18:n ja 39:n uudelleenjärjestely nyt toteutettavalla järjestelyllä jää kauas Tukholman Stomlinjestä tai joidenkin muiden ulkomaisten kaupunkien vastaavista runkobusseista. Sitä vastoin Bussi-Jokerissa (550) on jo ihan yksiselitteisesti runkolinjan ainesta.
 
Vs: Metroliikenteen katkos 14. - 22.7.2012

Täytyy muistaa että Heinäkuussa ihmiset lomailevat, joten tässä vaiheessa ei ehkä vielä kannata hirveästi alkaa tiedottamaan reittimuutoksista, varmasti noista muutoksista aletaan tiedottamaan kunnolla Elokuun alussa kaikissa mahdollisissa medioissa.

Rohkenen epäillä, ettei mitään mittavaa tv- radio- ja ulkomainoskampanajaa ole luvassa. Syytä kyllä olisi, samoin kuin olisi syytä kertoa ysin jatkeesta. Toivon siis olevani väärässä.

Tarkoitatko tuolla uudella runkolinjalla pelkkää 39:ä vai linjojen 14, 18 ja 39:n yhdistelmää? Vaikka linjoilla tulee olemaan pitkä yhteinen osuus, niin en silti miellä niitä runkolinjaksi koska kaikilla on Lännessä eri päätepisteet, sanoisinkin että noilla linjoilla on vahva yhteinen osuus välillä Kamppi-Munkkivuori.

Kaikkia kolmea linjaa tarkoitin. Niillä syntyy erittäin tiheä vuoroväli Munkkivuoresta Kamppiin ja tiheä vuoroväli Pitäjänmäentieltä Kamppiin / Munkkivuoresta Punavuoreen. Aikataulut on myös tahdistettu, tai ainakin sitä on yritetty. Toivottavasti matkustava kansa sisäistää kaiken tämän.

En tiedä, miten hyvin tämä on Helsingin suunnitelmassa hoidettu.

Ei kovin hyvin. Olisi voinut numeroida postinumeroiden mukaan 14 -> 36 ja 18 -> 35. Silloin kaikki nämä kolme runkolinjan osaa olisivat 35, 36, 39, mikä käsittääkin kaikki 30-sarjan bussit. Se olisi ollut huomattavasti selkeämpää minun mielestäni.

(Vielä taitaa olla olemassa "Suurhallin" erikoislinja 30, mutta sen uudelleennumerointi olisi pieni vaiva, jos niin haluttaisiin tehdä.)

Kyllä 14:n, 18:n ja 39:n uudelleenjärjestely nyt toteutettavalla järjestelyllä jää kauas Tukholman Stomlinjestä tai joidenkin muiden ulkomaisten kaupunkien vastaavista runkobusseista.

Niinhän se valitettavasti jää. Kuten jää meidän 550-bussi heidän Tvärbanasta taikka meidän metromme heidän metroverkostaan jne jne. Sanotaanko näin, että suomalaiset erikoisolosuhteet huomioiden tuo 14+18+39 on kuitenkin hyvä saavutus. Parannus nykytilanteeseen.
 
Vs: Metroliikenteen katkos 14. - 22.7.2012

Voihan olla, että HSL ei vain halua nuolaista ennen kuin tipahtaa. Tällainen järjestely on koko lailla uutta meillä, järjestelyissä on varmasti hiukan lastentautia ja ehkä aikataulutustakin täytyy hioa. Voihan se olla turhaa varovaisuutta, mutta olettaisin että HSL haluaa nyt ensin itse katsoa, miten homma toimii ja vasta sitten alkaa markkinoimaan. Mutta sitä sopiikin miettiä, mikä olisi paras tapa tiedottaa tällaisen linjan olemassa olosta.
 
Vs: Metroliikenteen katkos 14. - 22.7.2012

Voihan olla, että HSL ei vain halua nuolaista ennen kuin tipahtaa. Tällainen järjestely on koko lailla uutta meillä, järjestelyissä on varmasti hiukan lastentautia ja ehkä aikataulutustakin täytyy hioa. Voihan se olla turhaa varovaisuutta, mutta olettaisin että HSL haluaa nyt ensin itse katsoa, miten homma toimii ja vasta sitten alkaa markkinoimaan. Mutta sitä sopiikin miettiä, mikä olisi paras tapa tiedottaa tällaisen linjan olemassa olosta.

No tuo ehkä toimisi lähtökohtana, jos vanhatkin linjat jäisivät. Mutta koska niille vanhoille matkustajille reitti muuttuu yhdellä kertaa, ei tuollaista tiedotusta voi tässä edes harkita.
 
Vs: Metroliikenteen katkos 14. - 22.7.2012

No tuo ehkä toimisi lähtökohtana, jos vanhatkin linjat jäisivät. Mutta koska niille vanhoille matkustajille reitti muuttuu yhdellä kertaa, ei tuollaista tiedotusta voi tässä edes harkita.

Luonnollisestikaan mikään ei estä tiedottamasta muutoksista ensi hätään, kuten bussien linjamuutoksista tavataan tiedottaa: tiedotteet asiasta alueen asukkaille, tieto muutoksista netissä, lehdistötiedotteet ja jutut paikallislehdissä ja lopuksi näkyvästi tieto uudessa aikataulukirjassa. Tietenkin. Mitä luultavammin homma menee tällä kaavalla ensi syksynä: asiasta informoidaan tasan samoin kuin mistä tahansa suuremmasta linjastomuutoksesta.

Pohdiskelin tämän uuden vahvan runkolinjatasoisen reitin lanseerausta. Siihenhän alkaisi olla aihetta, kun on jotain parempaa tarjolla. Nykyisille kulkijoille heikompikin tiedotus riittää kyllä, sillä bussinkäyttäjät tietävät kyllä, että bussin käyttäminen vaatii aikatauluja tai reittiopasta, siten satunnaiskäyttäjäkin saa tiedon aikanaan. Se ei ole ongelma. Vaan ongelma on paljon miellyttävämpi: kuinka saada uusille potentiaalisille käyttäjille tiedoksi, että nyt kantakaupungin raitiotieverkkoa täydentää yhteys, joka on niin tiheästi liikennöity, että se kannattaa lisätä sinne mentaaliseen raitiotiekarttaan kunkin päässä. Varsinkin, kun tämä yhteys paikkaa aivan selkeää aukkoa nykylinjastossa. Itse asiassa uskallan arvata, että muutaman vuoden päästä käyttäjää on siihen malliin, että linjan muuttamista raitiotieksi on pakko alkaa harkitsemaan, kun ihmiset alkavat tajuta, että kun menee tuonne pysäkille, niin hetken päästä tulee bussi. Jos satunnaisen odotusajan laskee mukaan, niin tarjolla on huomattavan nopea yhteys välille Punavuori - Kamppi - Töölö.
 
Toivotaan, että HSL perustelee selkeästi hallinto-oikeudelle miksi linjastomuutos on tehty, mitä sillä on haettu ja kuinka paljon se parantaa luotettavuutta. Nimby-yhdistyksille olisi ihan hyvä tehdä selväksi, että jos jokin epäluotettava linja muutetaan sellaiseksi, että se toimii, niin siihen on tyytyminen. Helsingin kokoisessa kaupungissa ei vaan yksinkertaisesti voi järjestää jokaiselle vaihdottomia matkoja. Eikä kaupunkilaisilta ole paljon muutenkaan kyselty, että haluavatko he polttaa miljoonia euroja automaattimetropelleilyyn tai haluavatko länsimetron varren matkustajat siirtyä liityntäliikenteen käyttäjiksi. Päätösiä tehdään välillä parempaan suuntaan ja välillä huonompaan suuntaan ja siihen on tyytyminen.

Paranisi myös kruununhakalaisten käyttää sitä elintärkeää terveysasemabussiaan kun siihen nyt turhaan poltetaan hillitömästi rahaa, jolla olisi parannettu muuten kaupungin liikennetarjontaa. Tai parempi on tietenkin, että eivät käytä sitä 17:sta niin voidaan lopettaa sekin pelleily.
 
Toivotaan, että HSL perustelee selkeästi hallinto-oikeudelle miksi linjastomuutos on tehty, mitä sillä on haettu ja kuinka paljon se parantaa luotettavuutta. Nimby-yhdistyksille olisi ihan hyvä tehdä selväksi, että jos jokin epäluotettava linja muutetaan sellaiseksi, että se toimii, niin siihen on tyytyminen. Helsingin kokoisessa kaupungissa ei vaan yksinkertaisesti voi järjestää jokaiselle vaihdottomia matkoja. Eikä kaupunkilaisilta ole paljon muutenkaan kyselty, että haluavatko he polttaa miljoonia euroja automaattimetropelleilyyn tai haluavatko länsimetron varren matkustajat siirtyä liityntäliikenteen käyttäjiksi. Päätösiä tehdään välillä parempaan suuntaan ja välillä huonompaan suuntaan ja siihen on tyytyminen.

Paranisi myös kruununhakalaisten käyttää sitä elintärkeää terveysasemabussiaan kun siihen nyt turhaan poltetaan hillitömästi rahaa, jolla olisi parannettu muuten kaupungin liikennetarjontaa. Tai parempi on tietenkin, että eivät käytä sitä 17:sta niin voidaan lopettaa sekin pelleily.
Onpa sinulla kova negatiivisuus sitä kohtaan, että ihmiset yrittävät vaikuttaa heille tärkeisiin asioihin. Kaikkeen tyytyviä kansalaisia meillä on mielestäni aivan liikaa, hyvä että edes joku uskaltaa joskus tehdä jotain konkreettista.

Samaa olisi pitänyt yrittää niille metropelleillekin. En pidä sellaista joukkoliikennettä kovin kilpailukykyisenä ja korkeatasoisena, jota käyttävät vain ne, "joiden on tyytyminen" ylhäältä annettuun.
 
Takaisin
Ylös