Nopean raideliikenteen rakennusaikaiset hiilidioksipäästöt

Liittynyt
11 Helmikuu 2011
Viestit
54
Amerikkalaisessa http://www.theatlanticcities.com/commute/2011/11/how-green-high-speed-rail/492/ siteerataan (maksullista) julkaisua "Can high speed rail offset its embedded emissions?" jonka on kirjoittanut Jonas Westin ja Per Kågeson KTH:sta Tukholmasta. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920911001155 Valitettavasti artikkeli on maksullinen.

Onkohan lähestymistavassa tolkkua, vai unohtuuko tuossa jotain oleellista? Voiko vastaava korvaavuustilanne tulla esiin Helsingin lähialueella? Mieleen tulee sekä nopea lentokenttärata että toki myös Helsinki - Tallinna unelma.

Verotetaanko tulevaisuudessa myös rakentamisen hiilidioksipäästöjä vai ovatko nuo jääneet päästömekanismin ulkopuolelle.
 
Onkohan lähestymistavassa tolkkua, vai unohtuuko tuossa jotain oleellista? Voiko vastaava korvaavuustilanne tulla esiin Helsingin lähialueella? Mieleen tulee sekä nopea lentokenttärata että toki myös Helsinki - Tallinna unelma.
Toki kysymyksen esittämisessä on tolkkua. Pitäähän tietenkin laskea todellinen muutos. Enkä ole yllättynyt siitä, missä suuruusluokassa tulos on. Unohtuuhan meillä sekin, että metrorata kuluttaa yhtä paljon energiaa kuin metrojunat. Mutta ei sitä missään ympäristötaseissa lasketa. Saati tätä rakastettua tunnelinkaivamista Helsingin (ja Espoon sekä Vantaan metsien) alle.

Mutta ei pidä myöskään unohtaa perustamisen ympäristökuormaa vaihtoehtoisesta liikenteestä. Kapasiteettia tai toteutunutta suoritetta kohden moottoritien rakentamisen ilmastokuorma on moninkertainen radan rakentamiseen verrattuna. Eikä ilman ilmastokuormaa synny lentokenttää, kuten ei myöskään lentokoneita. Jos nyt pohditaan, tehdäänkö suurnopeusrata ja ajatellaan, että unohdetaan motarin teon ilmastokuorma siksi, että se motari on jo tehty, niin ei sekään mene oikein. Kun tehdään suurnopeusrata, se on vaihtoehto jollekin tulevalle lentoliikenteelle, lentokentälle, moottoritielle ja autojen valmistamiselle. Ja kuinka moni laskee koskaan, että auton valmistamisen ilmastokuorma on luokkaa 12 % auton eliniän aikaisen polttoaineen ilmastokuormasta?

Antero
 
Takaisin
Ylös