Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Nopean raideliikenteen rakennusaikaiset hiilidioksipäästöt

  1. #1

    Liittynyt
    11.02.2011
    Viestejä
    54

    oletus Nopean raideliikenteen rakennusaikaiset hiilidioksipäästöt

    Amerikkalaisessa http://www.theatlanticcities.com/com...peed-rail/492/ siteerataan (maksullista) julkaisua "Can high speed rail offset its embedded emissions?" jonka on kirjoittanut Jonas Westin ja Per Kågeson KTH:sta Tukholmasta. http://www.sciencedirect.com/science...61920911001155 Valitettavasti artikkeli on maksullinen.

    Onkohan lähestymistavassa tolkkua, vai unohtuuko tuossa jotain oleellista? Voiko vastaava korvaavuustilanne tulla esiin Helsingin lähialueella? Mieleen tulee sekä nopea lentokenttärata että toki myös Helsinki - Tallinna unelma.

    Verotetaanko tulevaisuudessa myös rakentamisen hiilidioksipäästöjä vai ovatko nuo jääneet päästömekanismin ulkopuolelle.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Nopean raideliikenteen rakennusaikaiset hiilidioksipäästöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Peba Näytä viesti
    Onkohan lähestymistavassa tolkkua, vai unohtuuko tuossa jotain oleellista? Voiko vastaava korvaavuustilanne tulla esiin Helsingin lähialueella? Mieleen tulee sekä nopea lentokenttärata että toki myös Helsinki - Tallinna unelma.
    Toki kysymyksen esittämisessä on tolkkua. Pitäähän tietenkin laskea todellinen muutos. Enkä ole yllättynyt siitä, missä suuruusluokassa tulos on. Unohtuuhan meillä sekin, että metrorata kuluttaa yhtä paljon energiaa kuin metrojunat. Mutta ei sitä missään ympäristötaseissa lasketa. Saati tätä rakastettua tunnelinkaivamista Helsingin (ja Espoon sekä Vantaan metsien) alle.

    Mutta ei pidä myöskään unohtaa perustamisen ympäristökuormaa vaihtoehtoisesta liikenteestä. Kapasiteettia tai toteutunutta suoritetta kohden moottoritien rakentamisen ilmastokuorma on moninkertainen radan rakentamiseen verrattuna. Eikä ilman ilmastokuormaa synny lentokenttää, kuten ei myöskään lentokoneita. Jos nyt pohditaan, tehdäänkö suurnopeusrata ja ajatellaan, että unohdetaan motarin teon ilmastokuorma siksi, että se motari on jo tehty, niin ei sekään mene oikein. Kun tehdään suurnopeusrata, se on vaihtoehto jollekin tulevalle lentoliikenteelle, lentokentälle, moottoritielle ja autojen valmistamiselle. Ja kuinka moni laskee koskaan, että auton valmistamisen ilmastokuorma on luokkaa 12 % auton eliniän aikaisen polttoaineen ilmastokuormasta?

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 195
    Viimeisin viesti: 30.03.2017, 18:07
  2. Helsingin nopean raideliikenteen verkosto 2035
    kirjoittanut Renne foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 74
    Viimeisin viesti: 05.01.2013, 20:42
  3. HKL: HKL:stä raideliikenteen tuottaja
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.12.2009, 15:10
  4. Bussin ja raideliikenteen kilpailukykyerot
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 02.04.2007, 12:59
  5. Turun raideliikenteen kehittäminen
    kirjoittanut helleh foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 07.08.2005, 19:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •