Kivenlahden metro

Joo, mutta se että puolivälissä lyödään hanskat tiskiin vaikka valittuun ratkaisuun olisi voinut myös vaikuttaa, ei siitä voi syyttää kuin itseään.
 
Joo, mutta se että puolivälissä lyödään hanskat tiskiin vaikka valittuun ratkaisuun olisi voinut myös vaikuttaa, ei siitä voi syyttää kuin itseään.

Päätänihän mä tässä seinään lyön, mutta...

Viitsisitkö selittää, mitä tarkoitat? Jos joukko ihmisiä tekee vapaaehtoisesti vaihtoehtoisen suunnitelman, ja tekee kaikkensa sen edistämiseksi, miten ihmeessä tämä tarkoittaa hanskojen lyömistä tiskiin puolivälissä?
 
Länsimetron jatkeen osalta seisoivat tumput suorina jo lyötyään hanskat tiskiin, vaikka tehdystä ratkaisusta olisi voinut saada paremman edellyttämällä pintaratkaisun tutkimisen. Mutta suut olivat supussa.
 
Joo, mutta se että puolivälissä lyödään hanskat tiskiin vaikka valittuun ratkaisuun olisi voinut myös vaikuttaa, ei siitä voi syyttää kuin itseään.

TramWest-suunnitelman päivitetty versio on julkaistu 28. 2. 2008. Espoon valtuusto äänesti Länsimetron puolesta 26. 9. 2006. Kyseisen valtuuston päätöksen reunaehtona oli valtion sitoutuminen myös Kivenlahteen ulottuvaan kakkosvaihtoehtoon. Toisin sanoen TramWest-ryhmä teki töitä ainakin puolitoista vuotta sen jälkeen, kun metroratkaisu oli hyväksytty valtuustotasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Se että ratikkapuolue seisoi tumput suorina silloin kun olisi ollut aika toimia, niin siitä saa syyttää vaan itseään. Pintaradalle oli useita edellytyksiä, ja ratikkapuolue ei edes hiiskunut pintaradan selvitysedellytyksestä. Suuri virhe.
Olit ilmeisesti itse tekemässä toteutunutta selvitystä, kun olet noin tuohtunut. Voisitko valaista enemmän asiaa ja osuuttasi seudun joukkoliikennehankkeissa?
 
Länsimetron jatkeen osalta seisoivat tumput suorina jo lyötyään hanskat tiskiin, vaikka tehdystä ratkaisusta olisi voinut saada paremman edellyttämällä pintaratkaisun tutkimisen. Mutta suut olivat supussa.

Miksi ratikkapuolueen pitäisi ylipäätään ottaa kantaa siihen, tehdäänkö Kivenlahden metro pintaan vai tunneliin? Se on metro silti. Käsittämätön tämä syyllistämistarpeesi. Yhtä hyvin voisin syyllistää sinua metropuolueeseen kuuluvana siitä, että seisoit tumput suorina 30 vuotta, kun Espoossa jahkattiin länsimetron kanssa.
 
Kivenlahteen kannattaa muutenkin mennä tunnelissa jos Espoo päättää jatkeen toteuttaa. Lisääntyvän rakennusoikeuden arvo noilla seuduilla kompensoi varmasti hyvin mahdollista rakennuskustannusten hintaeroa pintavaihtoehtoon nähden.
 
Metron aiheuttama maan arvon nousu kun on ollut niin tehokasta Kalasatamasta itään. Maa on niin kallista, että sen paras käyttö on nelikaistainen katu eritasoristeyksin.
 
Nyt puhutaan länsimetron jatkeesta, eli osuudesta Matinkylä-Saunalahti. Ratikkapuolue olisi voinut vaikuttaa siihen että rata tehdään pintaan, mutta suut olivat supussa. Tunnelimetro on hyvä ratkaisu Matinkylään asti, mutta sen jälkeen olisi ollut paljon edellytyksiä pintaradalle, mutta kukaan ei hiiskunut asiasta, edes sen vertaa että pintalinjaus olisi selvitetty. Oleellisesti pintarata ei tietenkään ole erityisen parempi kuin tunnelirata - paitsi maisemat. Edes niiden maisemien takia jatkeosuus olisi voinut olla pinnassa.

Tramwest suunnitelmaa päivitettiin, mutta ei silloin kun päätettiin jatkeesta, ei kukaan hiiskunut sanallakaan että tutkittaisiin metrojatkeen pintareitti. Seisoivat suut supussa, lapaset kädessä, kun hanskat oli lyöty tiskiin. Ja miksi Tramwest suunnitelmaa edes päivitettiin? Sitä päivitettiin nimimerkki Sebastinin esittämän kritiikin takia, jolloin Tramwestiin lisättiin muun muassa eritasoratkaisuja tasoristeysten sijaan.
 
Metron aiheuttama maan arvon nousu kun on ollut niin tehokasta Kalasatamasta itään. Maa on niin kallista, että sen paras käyttö on nelikaistainen katu eritasoristeyksin.

Tarkoitin lähinnä Kivenlahden metron tilannetta, tunneli versus pintarata. Se on selvä, että mihinkään taloudellisesti järkeviin ratkaisuihin ei olla päästy, eikä päästä millään osuudella kun konseptina on metro.
 
Sitä päivitettiin nimimerkki Sebastinin esittämän kritiikin takia, jolloin Tramwestiin lisättiin muun muassa eritasoratkaisuja tasoristeysten sijaan.
Tramwestiin tehtiin päivitys siksi, että kustannustaso tarkistettiin kun julkaistiin uusia metrosuunnitelmia uusin kustannuksin. Lainaus projektin etusivulta:
Tramwest.fi sanoi:
TramWest julkaistiin ensi kerran maaliskuussa 2006. Kun länsimetron kasvanut kustannusarvio tuli julkisuuteen tammikuussa 2008, ryhdyimme tarkistamaan, mitä kuluneet kaksi vuotta ovat vaikuttaneet TramWestiin.

Vuoden 2006 jälkeen Helsingissä oli myös tehty isojakin kaavoituspäätöksiä, joista osa oli ristiriidassa vuoden 2006 Tramwest-suunnitelman kanssa. Nämä uudet kaavat otettiin huomioon Tramwestiin alkuvuodesta 2008.

JLF:llä nimimerkkiä Sebastin käyttävä henkilö ei kuulunut porukkaamme.

Antero
 
Metron aiheuttama maan arvon nousu kun on ollut niin tehokasta Kalasatamasta itään.

HSL:n julkaisussa 30/2010 kirjoitetaan:

"...asunnon hinta riippuu merkittävästi metroaseman läheisyydestä, jota on mitattu aineistoissa asunnon ja aseman välisenä linnuntie-etäisyytenä (kuva 6.5). Tämä kuvaa liikenneyhteyden paikallista vaikutusta. Tuloksen mukaan 250–750 metrin etäisyydellä asunnon hinta on noin 4 % korkeampi kuin yli 1000 metrin etäisyydellä, kun muut tekijät on kontrolloitu. Välittömästi metroaseman lähellä (alle 250 m.) positiivinen vaikutus on pienempi kuin 250–750 metrin etäisyydellä, mikä viittaa metroaseman läheisyyden mukanaan tuomiin negatiivisiin ulkoisvaikutuksiin (häiriöt, melu, liikenne)."

Asuinkiinteistöjen arvoa nykyisen metroverkon alueella on tutkittu ja keskimäärin kiinteistöjen arvo on kasvanut 250 - 750 metrin etäisyydella metroasemista. Yli kilometrin etäisyydellä metroasemista kiinteistöjen arvo on hieman negatiivinen verrattuna metroa edeltävään aikaan. Muutokset johtuvat saavutattavuuden muutoksista.
 
Ei tuo 4 % vielä tee Kontulasta Munkkiniemeä. Ei edes Roihuvuoresta Munkkivuorta. Itä-Helsingin asuntojen hintataso laahaa kaukana perässä. Metrosta huolimatta, metron vuoksi, metron ansiosta. Valitkaa itse mukavin ja sopivin.
 
Takaisin
Ylös