Kivenlahden metro

Mielestäni on silti järkevää jatkaa metroa Matinkylästä Kivenlahteen, kun kerran Länsimetro Matinkylään tulee joka tapauksessa. Jatkeella saadaan liityntäliikennettä vähennettyä melko paljon.

Myös Matinkylän oli järkevä, koska Ruoholahden metro oli jo, eikä kannattavuuslaskelmiakaan siksi tarvittu. Tällä logiikalla linjaa voi jatkaa Maarianhaminaan ja edelleen Tukholman metroon.
 
Olisiko Pönttövuoren tunnelit pitäneet jättää rakentamatta vain siksi koska ne maksoivat?
 
Ruoholahden metro ei ole vaikuttanut Espoon liikenteeseen millään tavalla. Bussit kulkevat Kamppiin eikä liityntäliikennettä tarvita.

Matinkylän metro on aivan eri asia. Se pakottaa osan espoolaisista liityntäliikenteeseen. Kivenlahden metro eliminoi aika ison osan täsät hankaluudesta.

Ei Matinkylän metrosta enää kannata kiukutella. Se ei enää muuksi muutu.

Vastausta siihen, mikä olisi Kivenlahden metrojatkeen vaihtoehto, ei tullut nytkään.
 
Vaikka sebastin haluaa pysyä pelleilytasolla, todettakoon silti, että Kivenlahden metro ei vielä keväällä 2014 ollut kannattava investointi, ja sen osoitti mm. H/K-laskelma, jota Espoo kaikin tavoin pyrki peittelemään ja vähättelemään.

Koska investointia ei pystytty perustelemaan valtiolle järkisyillä, keksittiin koplaus kaavoitukseen ja asuntotuotantoon, jonka vastineeksi valtio voi rahoittaa metroa. Tämä siis kasvavassa kaupungissa, jossa on kaavoitettu ja rakennettu valtavasti koko ajan.

Ja kas, veljille tulikin kuin tilauksesta tilanne, jossa pääministeri vaihtuu ja käydään uudet hallitusneuvottelut. Myös järkevästä ja veljiä ärsyttäneestä liikenneministeristä oli vähän aikaisemmin päästy eroon. Oli siis olemassa valtatyhjiö, johon taitavat veljet osaavat kyllä hyökätä. Ja katso, yhtäkkiä muuttui Kivenlahden metro hyväksi hommaksi, jota valtio tukee mielellään.

Ja tällainen sumutus menee kritiikittä läpi olosuhteissa nimeltä Suomi.
 
Kaniltakaan ei tullut vastausta, miten hän hoitaisi Etelä-Espoon joukkoliikenteen Matinkylästä eteenpäin.

Kuulisin mielelläni jotakin muutakin kuin H/K -kritiikkiä. Siis mikä on vaihtoehtosi?
 
Kaniltakaan ei tullut vastausta, miten hän hoitaisi Etelä-Espoon joukkoliikenteen Matinkylästä eteenpäin.

Kylmästi H:n ja K:n kannalta paras vaihtoehto, jos ei lasketa melua ja pölyä Kampissa, olis varmaan jatkaa nykymallilla (Matinkylän metro tietysti korvaa joka tapauksessa osan busseista). Se ei tietysti sovi, koska bussien poistamisesta on jo maksettu miljardi.

Bussiliityntä Matinkylään ei minusta näytä mitenkään ylivoimaisen hankalalta. Tilaahan siellä on ja iso terminaali rakenteilla.
 
Itse poistaisin metrovastaisuudestani huolimatta liityntäbussit saastuttamasta Etelä-Espoon länsiosia. Kysypä soukkalaiselta tai kivenlahtelaiselta pitääkö hän vaihtoa "toimivana systeeminä".

En itse ainakaan pidä. Ei suuri terminaali tee vaihtoa toimivaksi.
 
Sellainen mielikuva, että Kivenlahden metro jotenkin poistaisi "saastuttavat" liityntäbussit, on aivan väärä. Jokainen metropätkä on tähän astikin vaatinut laajan liityntäliikenteen korvaamaan raskaan perusratkaisun palvelutasopuutteita, ja niin on myös, jos Kivenlahden osuus toteutuu. Myös Ruoholahden-Matinkylän osuudelle tulee iso liityntäbussijärjestelmä, josta Matinkylästä Kivenlahteen päin suuntautuva liityntäliikenne on vain pieni osa.

Se on totta, että Matinkylästä länteen ajavasta liityntäliikenteestä tulee ongelmallista terminaalin ja Länsiväylän välisen metreissä lyhyen mutta minuuteissa pitkän keston takia. Kun tämä yhdistetään liitynnän jo itsessään tuottamaan ikävyyteen, kritiikkiä on luvassa, ja pelastajaksi sitten rakennetaan uusi miljardihanke Kivenlahteen. Mutta julkisella sektorillahan ei raha näytä loppuvan, kun on kyse näistä projekteista.
 
Itse poistaisin metrovastaisuudestani huolimatta liityntäbussit saastuttamasta Etelä-Espoon länsiosia. Kysypä soukkalaiselta tai kivenlahtelaiselta pitääkö hän vaihtoa "toimivana systeeminä".

En itse ainakaan pidä. Ei suuri terminaali tee vaihtoa toimivaksi.

No juu, vaihdot tunnelimetroon eivät ole niitä näppärimpiä, ja Matinkylän kolossista ei minusta näytä tulevan mitenkään miellyttävää paikkaa, kaupunkimaisuudesta puhumattakaan. Toisessa vaakakupissa on sitten 760 miljoonaa euroa (plus normaali turpoaminen), jolla hinnalla moni kivenlahtelainen ja soukkalainen ei edelleenkään saa vaihdotonta metroyhteyttä tai ainakaan asemaa kohtuulliselle kävelyetäisyydelle.
 
Kaniltakaan ei tullut vastausta, miten hän hoitaisi Etelä-Espoon joukkoliikenteen Matinkylästä eteenpäin.

Kuulisin mielelläni jotakin muutakin kuin H/K -kritiikkiä. Siis mikä on vaihtoehtosi?

Itse olen aiemmin tässä ketjussa esittänyt että metroa olisi voinut jatkaa yhdellä asemalla Suomenojalle jolloin Soukka-Kivenlahti alueen liityntäbussiliikenteen olisi voinut ajattaa sinne Matinkylän sumpun sijaan. Toinen vaihtoehto olisi tietysti jatkaa suoria bussiyhteyksiä KIvenlahden alueelta Kamppiin, mutta se ei ole kovin realistista kun metro jokatapauksessa Matinkylään tulee. Suomenoja olisi ollut hyvä kompromissi koska liityntäliikennettä Soukka-Kivenlahti alueelle jää jokatapauksessa melko paljon.
 
Itse olen aiemmin tässä ketjussa esittänyt että metroa olisi voinut jatkaa yhdellä asemalla Suomenojalle jolloin Soukka-Kivenlahti alueen liityntäbussiliikenteen olisi voinut ajattaa sinne Matinkylän sumpun sijaan. Toinen vaihtoehto olisi tietysti jatkaa suoria bussiyhteyksiä KIvenlahden alueelta Kamppiin, mutta se ei ole kovin realistista kun metro jokatapauksessa Matinkylään tulee. Suomenoja olisi ollut hyvä kompromissi koska liityntäliikennettä Soukka-Kivenlahti alueelle jää jokatapauksessa melko paljon.

Tuon olis teoriassa voinut toteuttaa myös siten, että metrorata tulisi Finnoossa pinnalle tai ainakin matalaan kaivantoon, jossa tasoero bussilaituriin olisi mahdollisimman pieni. Tosielämässä tietty Finnoon suunnittelussa ei kai ole ollut muita kuin tunnelivaihtoehtoja.
 
Liityntäliikenne ja liityntäliikenne. Ei ole sellaista joukkoliikennettä olemassa että jokaisen kotiovelle saadaan vaihdoton yhteys. Mutta noin kilometrin säteen sisällä asuville tulee lähettyville nopean raideliikenteen asema täysine palveluineen. Alle kilometrin säteellä asuvat reilusti yli 50% itäpuolella kävelee metrikselle. Liityntäliikenne on myös kaupungin/kaupunginosien sisäistä liikennettä, ja näitä bussiyhteyksiä yhdistetään kulkemaan metroasemien kautta.
 
Itse poistaisin metrovastaisuudestani huolimatta liityntäbussit saastuttamasta Etelä-Espoon länsiosia. Kysypä soukkalaiselta tai kivenlahtelaiselta pitääkö hän vaihtoa "toimivana systeeminä".

Soukassa tai Kivenlahdessa - siis nimenomaan lähellä niiden metroasemia - asuvia Kivenlahden metro tietysti hiukan helpottaisi. Sitten taas niille, jotka jatkeen jälkeenkin joutuvat turvautumaan liityntäliikenteeseen, jatke jopa huonontaa tilannetta.

Esimerkki: Saunalahdesta - jossa muuten ei kunnollista kauppaa ole - pääsee Matinkylän metron jälkeen Ison Omenan kauppoihin suoralla bussilla, eikä edes takaisinpäin tullessa tarvitse kävellä puolta kilometriä moottoritien toiselle puolelle. Kivenlahden metron jälkeen pitäisi ensin matkustaa bussilla Kivenlahteen tai Espoonlahteen ja sen jälkeen vielä vaihtaa metroon. Sekä Kivenlahdessa että Espoonlahdessa on kyllä kauppoja, mutta kovin vähän erikoisliikkeitä tai muita palveluita. Yhteys Helsinkiinkään ei nopeutuisi, kun metro tekee niin pitkän lenkin Soukassa.
 
Kivenlahden metron vaihtoehtoja kaipaaville: jos ajatellaan, että Espoolla olisi miljardi poltettavaa joukkoliikenneinvestointeihin Matinkylän metron jälkeen, ja oletetaan, että sitä jo tehtyä hukkaputkea on pakko liikennöidä nimenomaan metrona, niin sillä extramiljardilla saisi esimerkiksi nykyaikaiset ja nopeat pintaraideyhteydet kaikkien Espoon aluekeskusten välille.

Jos Kivenlahden metro toteutuu, niin pahinta ei ole miljardin kaataminen hukkaan vaan se, että se imee loputkin rippeet liikennöintirahoista. Jopa metron ystävät ovat täälläkin havahtuneet siihen, että Matinkylän metron aloittaessa on bussiliikennettä karsittava todella rajulla kädellä, sielläkin minne metro ei kulje, jotta rahat riittäisivät metron pyörittämiseen. Kivenlahden vaiheessa tilanne on kahta kauheampi. Mutta onneksi Espoossa pääsee kulkemaan autolla aika hyvin.
 
Takaisin
Ylös