- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Tositilanne Espoossa on kuitenkin se, että E-Espoon asukkaista 20% asuu kävelymatkan päässä metroasemasta ja 80% ei.
Mun mielestä tämä diibadaaba pitäisi jo lopettaa. Tuon mantran hokeminen on jo keskustelijoiden aliarvioimista. Tottakai länsimetro sujuvoittaa matkoja Rastilasta Niittykumpuun, mutta se ei ole syy vaan seuraus. Ei kukaan perustele kutosen ratikkaakaan sillä, että sillä pääsee Aleksanterin teatterilta Sörkan vankilaan kätevästi. Metro nyt vaan sattuu yhdistämään E-Espoon ja I-Helsingin, mutta ei siitä mitään suurimittakaavaista etua ole, koska tuollaisten matkojen osuus on minimaalinen.
Se ei ole mitään diibadaabaa vaan metsän näkeminen puiden läpi. Kehäykkösen likennemäärät puhukoot puolestaan.
Itä-Helsingin väestömäärä ymmärtääkseni ylittää Helsingin kantakaupungin tuntuvasti, ja koska itä-Helsinki ei ole työpaikaomavarainen niin se tarvitsee hyvät liikenneyhteydet sekä Helsingin keskustaan, että keskustan ohi länsipuolen työpaikka-alueille Espooseen ja myös Lauttasaareen, että myös kehämaiset yhteydet kuten Jokeri Helsingin pohjoisosiin.
Metron läntisen osuuden valmistuminen tuo n 200.000 helsinkiläistä ja vantaalaista matkasta riippuen 10-20 minuuttia lähemmäksi Espoota ja Lounais-Helsinkiä kuin nykyiset yhteydet joissa joko vaihdetaan kulkuneuvoa ja mahdollisesti sen lisäksi myös kävellään kilometrin pituisia matkoja Helsingin keskustassa.
Monen espoolaisenkin matkat muihin kohteisiin kuin Kamppi ja Ruoholahti paranevat metron myötä kun yksi vaihto tai pitkä kävely keskustassa jää pois.
Vaikka eivät vaikutukset matkustajamäärissä ja matkavirroissa näy heti metron 1. liikenöintipäivästä alkaen niin 5-20 vuoden päästä alkaa näkyä, kun ihmisille tarjoutuu parempia mhdollisuuksia valita missä asuu.
t. Rainer