Sivu 19 / 59 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91516171819202122232939 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 271-285/883

Viestiketju: Kivenlahden metro

  1. #271

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Mielenkiintoisempi asia itse jutussa (paperilehdessä) oli oikeastaan se, että sen mukaan Espoo päättää Kivenlahden jatkeesta ensi viikolla. Onko tässä nyt kyseessä oikeasti sitova päätös, vai onko tämäkin vaan tyypillistä Hesarin puuta heinää?
    Kyseessä on hankesuunnitelman hyväksyminen. Varsinainen rahat tiskiin -päätös tehdään kuitenkin esityksen mukaan vasta valtion 30 % osuuden varmistuttua. Kyseessä on siis sen verran sitova päätös, että se kelpaa valtiolle. Se osoittaa, että Espoo on päättänyt edetä metron rakentamiseen.

    Esityslista: http://espoo04.hosting.documenta.fi/...12231182-7.HTM

  2. #272

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Länsimetro

    Kiitos Elmolle linkistä esityslistaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Päätösehdotus
    Edellä esitetyt kustannusvähennykset ovat pääosin teoreettisia. Varikon kustannusten puolittaminen Helsingin kanssa olisi perusteltua läntisen varikon ollessa välttämätön koko metron toiminnalle. Kivenlahden 1000 autopaikan liityntäpysäköinti on toiminnallisesti hyvä ratkaisu ja hyödyttää ennen kaikkea lännen suunnasta tulevia. Sen kustannusten jakaminen hyötyjien suhteessa olisi perusteltua.
    Tuo siis kustannussäästöjä koskevassa kohdassa. Helsinki pääsisi maksamaan varikkoa ja ilmeisesti Kirkkonummi liityntäparkkia. 1000 auton liityntäparkki on ilmeisesti ilmastotavoitteiden ja hiilineutraalin Uudenmaan toteuttamista. Minne autoilijat olisivat menossa Kivenlahden liityntäparkista? Helsinkiin? Vaikuttaa äkkiseltään todella pitkältä metromatkalta, kun Länsiväylää pitkin pääsisi autolla aika paljon lähempänäkin olevalle asemalle, vaikka sitten Porkkalankadulle ei mahtuisikaan.

    Muoks: Liityntäpysäköintiin kokonaisuudessaan on näköjään 71,5 milliä eli yli 10 % 701 miljoonan potista (summa ilman odottamattomille kustannuksille varattua 10 prosenttia).
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 06.06.2012 kello 11:44.

  3. #273
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Vs: Länsimetro

    Esityslista on sikäli aika hauska, että siinä ei missään kohtaa kerrota, miksi tämä metrojatke tarvitaan tai minkä verran matkustajia sille odotetaan.

    No, merkityksettömiä sivuseikkojahan nuo tietysti ovatkin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #274

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    miksi tämä metrojatke tarvitaan
    Ilmaston ja hiilineutraaliuden takia?

  5. #275
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Ilmaston ja hiilineutraaliuden takia?
    Toi on huono vitsi. Ilmastolle olisi paljon enemmän hyötyä siitä, että toteutettaisiin samalla rahalla sellaisia hankkeita, jotka tarjoaisivat vaihtoehdon autoilulle. Vaikka jokeri.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #276

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Ilmaston ja hiilineutraaliuden takia?
    Eivät ole tavoitteet ja toimet samalla sivulla. Kyllähän Helsingissäkin on suunnitelmat kolmelle miljardille eurolle autoilutunneleita, samaan aikaan viralliset tavoitteet helisevät vihreyttään. Listataanpas kuitenkin vähän syitä, miksi metrotunneli Espoon perukoille ei vaikuta hiilidioksidipäästöihin vähentävästi:

    • Raskas rautatierakentaminen uudelle väylälle. Vertaa valtion rataverkon hiilidioksidipäästöihin. Tunnelit ovat tätä työläämpiä rakentaa ja lisäksi niihin kuuluu ylläpidollisten ja turvallisuuslaitteiden energiankulutus.
    • Matkasuoritteen kokonaismäärä kasvaa, kun olemassaolevia väyliä ei lakkauteta. Kun nyt on Länsiväylä, tulevaisuudessa on Länsimetro ja Länsiväylä.
    • Mikäli oletetaan, että metron varrella siirtyisi myös autoliikennettä metroon, jää Länsiväylälle enemmän tilaa Kirkkonummelta tuleville autoilijoille. Koska Kirkkonummi on kauempana kuin Espoo, autoilun suorite kasvaa metron myötä. Kirkkonummelta pääsee kätevästi piakkoin valmistuvaa Länsiväylän jatketta pitkin.


    Mielekäs päästöjen leikkaaminen onnistuu vähentämällä matkasuoritetta, ei kasvattamalla sitä. Jokainen matka on päästöjä, vaikka se kuinka olisi päästötön metro. Matkan pitää siis olla lyhyt, ihanteellisesti jalankulkumatka. Rakentaminenkin on päästöjä, joten valmista infraa pitää kierrättää mahdollisimman paljon. Uudisrakentaminen pitääkin kohdentaa matkojen lyhentämiseen, kuten uusiin keskustakortteleihin.

  7. #277

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Toi on huono vitsi.
    Selvennykseksi: vitsiksi se oli tarkoitettukin, olis pitänyt laittaa perään

    Nyt siis tehdään 70 miljoonalla parkkipaikkoja ja vapautetaan tilaa enemmälle autoilulle Länsiväylältä.rakenneta oikein minnekään.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.06.2012 kello 22:12. Syy: jaettu viesti kahtia

  8. #278
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kyseessä on hankesuunnitelman hyväksyminen. Varsinainen rahat tiskiin -päätös tehdään kuitenkin esityksen mukaan vasta valtion 30 % osuuden varmistuttua. Kyseessä on siis sen verran sitova päätös, että se kelpaa valtiolle. Se osoittaa, että Espoo on päättänyt edetä metron rakentamiseen.

    Esityslista: http://espoo04.hosting.documenta.fi/...12231182-7.HTM
    Hankesuunnitelma hyväksyttiin eilen maanantaina äänin 62-5.

  9. #279

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    285

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    No eipä ainakaan liikenneministeri ole lupailemassa valtion rahaa hukkaputken länsijatkolle:
    ”Minulla ei ainakaan ole sellaisia rahoja.”

  10. #280
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Kyllönenhän on kostautumassa vähintäänkin kohtuulliseksi ministeriksi. Onni onnettomuudessa, että Arhinmäki päätti jatkaa harrastustaan valtiorahoitteisesti ja otti itselleen höyhenenkevyen hassutteluministerin salkun.

  11. #281

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Mahtaako vastaus Raide-Jokerin rahoittamiseen olla sama? Tietty 30 % osuus 243 miljoonasta (rata + varikko) on aika paljon vähemmän kuin 767 miljoonasta.

  12. #282

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Mahtaako vastaus Raide-Jokerin rahoittamiseen olla sama? Tietty 30 % osuus 243 miljoonasta (rata + varikko) on aika paljon vähemmän kuin 767 miljoonasta.
    Jokeri nyt on sen verran tarpeenmukaisempi liikenneyhteys, että voittaisi tuon jatkeen vaikka olisi tuplasti kalliimpi. Se saattaa ihan hyvin saada vähän enemmänkin kuin 30% tukea.

  13. #283

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Jokeri nyt on sen verran tarpeenmukaisempi liikenneyhteys
    Olen herttaisen samaa mieltä, mutta mikä mahtaa olla valtion virkamiesten käsitys? Nykyinen ministeri asennoitunee lähtökohtaisesti positivisesti, ainakin, jos ei tulla pyytämään 153 milliä (30 % Kivenlahden metrosta).

  14. #284

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Kivenlahden metro menee minusta selvästi Jokerin edelle, kun se on niin keskeinen osa seudun nopeampaa joukkoliikenneverkkoa.

    Jokeri on taas enemmän ylikuormitetun bussilinjan kehittämistä, joka palvelee enemmänkin aika lyhyitä matkoja ja liityntää. Jokerin kustannusarvio on muuten oikeastaan kaikkiin muiden länsimaiden pikaratikoihin verrattuna murto-osa(20-35 %) kilometriä kohden. Jokerin kustannusarvio pompsahtaneekin todella hurjasti hankesuunnittelun yhteydessä.

  15. #285

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kivenlahden metro menee minusta selvästi Jokerin edelle, kun se on niin keskeinen osa seudun nopeampaa joukkoliikenneverkkoa.
    Juuri siksi Jokeri on seudun kehittämisprioriteettien kannalta tärkeämpi. Lyhyet ja kuormitetut yhdeydet tukevat yhdyskuntarakenteen tiivistämistä. Pitkillä ja nopeilla yhteyksillä syntyy hajautetumpaa rakennetta - ei yhtä hajatautettua kuin lähiömotareilla, mutta hajautetumpaa kuin ratikoilla.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Automaattinen metro
    kirjoittanut Saaresi foorumissa Metrot
    Vastauksia: 2184
    Viimeisin viesti: 26.08.2017, 20:32
  3. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •