Kivenlahden metro

Lisäksi metron kutsuminen osaksi "nopeampaa joukkoliikenneverkkoa" voi olla paikallaan verrattaessa sitä johonkin muuhun, mutta ei Etelä-Espoon nopeabussijärjestelmään.
 
Lisäksi metron kutsuminen osaksi "nopeampaa joukkoliikenneverkkoa" voi olla paikallaan verrattaessa sitä johonkin muuhun, mutta ei Etelä-Espoon nopeabussijärjestelmään.
Näinpä. Miksi metroa pitää rakentaa sinne, josta on kohtuullisen nopeat tai jopa nopeammat yhteydet sitä ilman? Onhan täällä vaikka kuinka kohteita, joista ei pääse nopeasti mihinkään - kuten vaikka Eira-Kamppi-Meilahti-Munkkiniemi/vuori-akseli. Vaikka metro, joka sille akselille rakennettaisiin, pysähtyisi tiheäänkin, jotta sillä voitaisiin korvata Hernesaaren raitiotien kanssa h14, h18 ja lähes koko s205, metron keskinopeus olisi silti yli kolminkertainen nykyiseen sekä tulevaan h14+18-runkolinjaan verrattuna. Mutta entä nyt rakennettu metro? Matinkylästä Kamppiin 16 minuutissa! Eläköön! Yhtä nopeasti kuin bussillakin! Älkääkä unohtako kaikkia espoolaisia Itäkeskuksessa shoppailijoita! He saavat 5 minuuttia säästöä Kampin kohdalla! Paitsi että tietysti kaikki jotka joutuvat käyttämään liityntälinjoja, heillä matka-ajat pitenevät, mutta eihän heitä varmaan montaa ole?;) Mutta miksi metroa pitää rakentaa skutsiin eikä sinne missä risteyksiä on keskimäärin 80 metrin välein ja asukastiheyskin suuri? Ai mutta anteeksi, unohdin, kiitäähän siellä sentään raitiovaunut, nuo Euroopan parhaan joukkoliikenteen katujunat.
 
Miksi metroa pitää rakentaa sinne, josta on kohtuullisen nopeat tai jopa nopeammat yhteydet sitä ilman?

Koska nämä kohtuullisen nopeat yhteydet on jo sössitty edellisellä miljardi-metroprojektilla, eikä näyttäisi kovin hyvältä metrokioskin kannalta että Matinkylän länsipuolelta posoteltaisiin sujuvasti suorilla busseilla helsinkiin. Vaikka vähänkin asiaan perehtyneelle tämä länsimetropelleily näyttäytyy täydellisenä idioottien puuhasteluna, niin suurta yleisöä (jota asia ei voisi vähempää kiinnostaa) ehkä onnistutaan jossain määrin summuttamaan kun yritetään pitää kulissit pystyssä.

Tokikaan valtio tuskin on nykytilanteessa pistämässä latiakaan lisää hukkaputken pidennykseen, joten voipite olla että Kivenlahdesta vielä jokunen tovi liityntäkörötellään Matinkylään.
 
eikä näyttäisi kovin hyvältä metrokioskin kannalta että Matinkylän länsipuolelta posoteltaisiin sujuvasti suorilla busseilla helsinkiin

Sepä olisikin vasta jotain, kun Iivisniemestä posoteltaisiin Stadiin bussilla nopeammin kuin Matinkylästä metrolla. Sillä niinhän siinä toki kävisi, kun ajoaikoja tutkii. Pitäisiköhän vinkata eräälle suuren puolueen puheenjohtajalle, että hoitaisi tällaisen pikku kiusantekolinjan sinne? :lol:
 
Kivenlahden metro on tainnut siirtyä jo sarjaan "on päätetty". HKL nimittäin hankkii jo metrojunia sitä varten, ja perusteena on että Espoon on hyväksynyt hankesuunnitelman. Sillä ei tietenkään ole mitään väliä, että mistä Espoo kaivaa sen 500 miljoonaa ja vielä saisi valtioltakin 200 miljoonaa päälle.

http://www.hel.fi/static/public/hel...7-9A71-DCBC30F39537/Metrojunien_hankinta.html

"Länsimetron jatkamisen osalta Espoon kaupunginvaltuusto on hyväksynyt kesäkuussa 2012 hankesuunnitelman välille Matinkylä–Kivenlahti. Rakentamisen käynnistämisestä päätetään erikseen valtionosuuden varmistuttua. Espoon suunnitelmissa on avata osuus liikenteelle jo vuonna 2018.

Kun otetaan huomioon Matinkylä–Kivenlahti –metron lisäkapasiteettitarve, määrittyy tarvittavien metrojunayksiköiden määräksi 20 metrojunayksikkö."

Tuo 20 on siis 3 yksikköä lisäystä aikaisemmin esityslistassa puhuttuun 17 yksikköön.

Päätös meni kai kuitenkin tänään pöydälle.
 
Päätös meni kai kuitenkin tänään pöydälle.
26.9.: Johtokunta sai kokouksessa selvityksen junatekniikkaan liittyvistä kysymyksistä ja edellytti puheenjohtaja Jessica Karhun ehdotuksesta, että saatu selvitys kirjataan esitykseen ja että hankinta tuodaan johtokunnalle uudelleen käsiteltäväksi.
 
Matinkylän-Saunalahden metro, olen tehnyt alueelle ekstensiivisen tarkastelun, ja päädyn suosittamaan pintarataratkaisua.

i) Matinkylän jälkeen metro nousee pintaradalle

ii) Finnoon ja Kaitaan asemat ovat pinnassa (Kulosaari/Siilitie tyyppisesti)

iii) Kaitaan jälkeen rata sukeltaa kevyeen tunneliin alittamaan Soukan - Soukassa tunneliasema

iiii) Soukan jälkeen metro nousee taas pintaradalle ja heti kohta siltaradalle

iiiii) Espoonlahdenkadulle siltarata ja Espoonlahden asema kauppakeskuksen itäpuolella kadun päällä

iiiiii) Rata jatkuu Espoonlahdenkadulta Espoonlahdenrannan yli edelleen siltaratana Kivenlahdentien eteläpuolelle ja sen linjausta mukaillen, Kivenlahden asema silta-asemana

iiiiiii) Rata jatkuu edelleen sillalla Kauklahdenväylän vasemmalle puolelle, jossa varaudutaan Kirkkonummen haaran, ja sitten ylitetään Länsiväylä sillalla, madaltuen pintaradaksi jatkuen Saunalahdentien ja Kurttilantien risteykseen, jossa Saunalahden asema - joka on Kulosaari/Siilitie/Mellunmäki - tyyppinen jotta mahdollinen jatko Kauklahteen käy päinsä.
 
[...] ja päädyn suosittamaan pintarataratkaisua.

Olis kannattanut päätyä eräitä vuosia sitten. Kuten todettua, Espoon valtuusto on hyväksynyt hankesuunnitelman, jossa koko rata on tunnelissa, ja mm. Finnoon alueesta on suunnittelukilpailu meneillään tältä pohjalta. Finnoo-hankkeen verkkosivujen mukaan metrokeskuksen kaavoittamisen pitäisi alkaa heti ensi kuussa ja rakentamisen 2015. Uskokoon ken haluaa. Joka tapauksessa virkamiehet nähtävästi ajattelevat, että tunnelirata "on päätetty".
 
Se on totaalisen vastenmielistä, että koko rata rakennetaan tunneliin. Melkein maailman lyhyimmästä metrosta tulee sitten kertaheitolla melkein maailman pisin maanalainen metro.

Se on ratikkapuolueelta suuri loukkaus joukkoliikennettä ja sen käyttäjiä kohtaan ettei pintarataa edes tutkittu. Suuren suuri virhe, joten jos loppuis jo Karlsruhe -yms. säklätys.
 
Se on ratikkapuolueelta suuri loukkaus joukkoliikennettä ja sen käyttäjiä kohtaan ettei pintarataa edes tutkittu.

Tämä lause menee noin 10 metriä yli hilseen. Metron on kokonaan tunneliin laittanut ihan metropuolue itse.

Trolli mikä trolli.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:54 ----------

Tai oikeastaan tämä on jo ihan hauskaa viihdettä. Mutta teet ylilyöntejä silti vähän vielä liian harvoin. Jatka vain kehittelyä sitkeästi, niin pääset vielä Comical Alin tasolle kevyesti.
 
Se on ratikkapuolueelta suuri loukkaus joukkoliikennettä ja sen käyttäjiä kohtaan ettei pintarataa edes tutkittu.

Kuten Elmo jo sanoikin, tämä alkaa jo täyttää komiikan piirteet. Mikään "ratikkapuolue" ei ole edes ehdottanut metroa saatika sen laittamista tunneliin. Länsimetro on päätetty rakentaa tunneliin pelkästään metromiesten toimesta. Ja joka muuta väittää esittää tiedolleen perustelut ja lähteen.

joten jos loppuis jo Karlsruhe -yms. säklätys.

Ruokin trollia: Kertoisitko tarkemmin mitä on "Karlsruhe -yms. säklätys".
 
Ruokin trollia: Kertoisitko tarkemmin mitä on "Karlsruhe -yms. säklätys".

Kysy Antero Alulta, josta täällä tietyt paljon puhuu. Jaa kuka se on? En minä vaan tiedä, mutta arvaan. Antero Alu, alumiinitehtailijan poika. Huonolla tuurilla käteen jää korttipakan huonoin kortti, joka ei poliittisen korrektiuden nimissä enää olekaan tiettyä väriä edustava Pekka vaan Rane Kantokoski, trolli. Pelataanko erä trollia? :)

Mitä Karlsruheen tulee, en oikein tiedä, miten ko. kaupungin liikennejärjestelyt olisivat sovellettavissa Helsinkiin enkä muista kenenkään sellaista täällä ehdottaneenkaan. Turku, jonka rautatieasema on korttelikaupungin reunalla mutta josta lähtee rautateitä moneen eri suuntaan, suht runsasväkisillekin alueille, taitaa olla kaupungeistamme se, jossa duoraitiotiellä olisi parhaimmat mahdollisuudet. Mutta ei sen käyttöönotto sielläkään ongelmitta ja edullisesti sujuisi.
 
Se että ratikkapuolue seisoi tumput suorina silloin kun olisi ollut aika toimia, niin siitä saa syyttää vaan itseään. Pintaradalle oli useita edellytyksiä, ja ratikkapuolue ei edes hiiskunut pintaradan selvitysedellytyksestä. Suuri virhe.
 
Se että ratikkapuolue seisoi tumput suorina silloin kun olisi ollut aika toimia, niin siitä saa syyttää vaan itseään. Pintaradalle oli useita edellytyksiä, ja ratikkapuolue ei edes hiiskunut pintaradan selvitysedellytyksestä. Suuri virhe.

Mitäköhän huuhaata tämä on? Eikö Kantokoski ole koskaan kuullut Tramwestistä? Miten "ratikkapuolue" voi syyttää itseään siitä, että Länsimetro tehdään kokonaan tunneliin, kun joukko raitiotieaktiiveja on ollut jopa niin aktiivisia, että on tehnyt vapaaehtoistyönä erittäin laadukkaan vastaehdotuksen, jolla Espoon joukkoliikenne olisi hoidettu laadukkaammin ja edullisemmin kuin metrolla?
 
Takaisin
Ylös