Sivu 49 / 59 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 92939454647484950515253 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 721-735/883

Viestiketju: Kivenlahden metro

  1. #721

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Mitä tulee liikenneministeri Kyllöseen, yleensä Suomen poliittisessa järjestelmässä ei ole tapana, että yhden ministerin väistyessä uusi peruuttaa kaikki edellisen ministerin kaudella tehdyt päätökset.
    Ei toki ole, mutta uusia päätöksiä voidaan tehdä. Kyllösen tapauksessa ongelmana eivät niinkään ole tehdyt päätökset, vaan tekemättä jättämiset, Kyllösen kyvyt eikä halut eivät vaan riittäneet joukkoliikennemyönteisten päätösten ajamiseen. Oli varsin säälittävää, ettei aikaisemmalla liikenneministerillä ollut rohkeutta panostaa enemmän laadukkaaseen joukkoliikenteeseen.

    Nyt onneksi osaamattoman vasurin tilalle liikenneministeriksi tulee pätevä Kokoomuslainen, jolta toivottavasti löytyy tarmoa ajaa joukkoliikenteen etua tässäkin vaikeassa taloustilanteessa. Toivotaan, että vielä saadaan myös myös eteenpäin länsimetron jatkohanke, jota Kyllönen ei joukkoliikennekielteisyydessään ja osaamattomuudessaan ollut kykenevä viemään eteenpäin.

  2. #722

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    969

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Kivenlahden metroa ei voi kutsua joukkoliikennemyönteiseksi hankkeeksi kuin värittyneeltä mutu-tuntumalta, koska siitä ei ole olemassa mitään kunnollista ympäristövaikutus- tai hyöty/kustannusanalyysiä.

    Ei ole Kyllösen vika, että Veljet luulivat voivansa loputtomasti tehtailla ilman selvityksiä, läpihuutojuttuna hyväksyttäviä raha-anomuksia miljardihankkeilleen. On Kyllösen suuri ja historiallisesti merkittävä ansio, että tällainen demokratian ohittava rahanjako on lopetettu.

  3. #723

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Ei ole Kyllösen vika, että Veljet luulivat voivansa loputtomasti tehtailla ilman selvityksiä, läpihuutojuttuna hyväksyttäviä raha-anomuksia miljardihankkeilleen. On Kyllösen suuri ja historiallisesti merkittävä ansio, että tällainen demokratian ohittava rahanjako on lopetettu.
    Liikennepoliittisesti nyt näyttää jo paljon paremmalta kun Kyllönen ja häntä metrohankkeen sabotointiin ohjannut joukkoliikennetoverikunta on syrjäytetty pois liikennepolitiikan avaintehtävistä, oppositioon, jossa voi vaan räksyttää, ei vaikuttaa. Nyt pitää vaan toivoa, että Henna pystyy vielä hallituksen loppukaudella korjaamaan rahoituslinjaa eikä joukkoliikenteelle pääse syntymään pysyvää vahinkoa. Oikeastaan vasemmistoliiton lähtö sattui siinä mielessä hyvään aikaan, että liikenneministerin ylikäveleminen olisi ollutkin poliittisesti vaikeaa. Voi kyllä olla, että nyt Kivenlahden jatko tarvitsee myös vetoapua Tampereelta. Jos ratikalta tulee valtionapuhakemus, se koplaantunee mukavasti Kivenlahden metron kanssa.

  4. #724

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    969

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Joukkoliikenteelle ei synny minkäänlaista vahinkoa siitä, että Kivenlahteen ei tule metroa. Mitään vahinkoa ei olisi syntynyt, vaikka koko Länsimetro olisi jäänyt toteuttamatta.

    Ketään ei myöskään ole "syrjäytetty", vaan liikenneministeri lähti, koska hänen puolueensa lähti hallituksesta. Trolliyhteiskuntaoppi erikseen.

  5. #725
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6002

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kyllösen kyvyt eikä halut eivät vaan riittäneet joukkoliikennemyönteisten päätösten ajamiseen.
    Minä en muista liikenneministeriä, joka olisi tehnyt yhtä joukkoliikennemuotoisia päätöksiä kuin Kyllönen. Hän mm. esti yleisen säännön soveltamisen, ei taipunut siirtymäajan pidentämiseen EU:n palvelusopimusasetuksen käyttöönotossa, siirsi suurten hankkeiden rahoituksen painopistettä selvästi joukkoliikennehankkeiden puolelle ja pisti autoilumyönteisiä "on sovittu" -herrakerhoja kuriin.

  6. #726
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Minä en muista liikenneministeriä, joka olisi tehnyt yhtä joukkoliikennemuotoisia päätöksiä kuin Kyllönen.
    Tarkoitit varmaan ”joukkoliikennemyönteisiä”? Itse olen samaa mieltä Kyllösestä. Ja oikeastaan koko hallituksesta sikäli, että tämän hallituksen liikennepoliittinen ohjelma oli joukkoliikenteen näkökulmasta mielestäni vallankumouksellinen mm. ottaessaa kaupunkien joukkoliikenteen valtion rahoitustuen piiriin ja kirjatessaan tavoitteen siitä, että hankearviointia kehitetään joukkoliikennehankkeiden hyötyjä paremmin kuvaavaksi.

    Vertaan Kyllöstä liikenneministerinä Vapaavuoreen asuntoministerinä. Kumpikin oli ministerinä alalla, joka ei ollut henkilölle entuudestaan tuttu. Niinpä he ovat kuunnelleet oman ministeriönsä virkamiesten asiantuntemusta ja noudattaneet sovittuja periaatteita ja käytäntöjä. Eivätkä hyväksyneet ainakaan näkyvästi välistävetoja, vaan olleet tiukkana jopa asioissa, joissa ministerin poliittisen taustan vuoksi olisi voinut odottaa muuta. Kokoomuslainen Vapaavuori pani hanttiin liikemiesten kauppakeskuksille, Kyllönen piti sovituista tavoista kiinni Kivenlahden metron kanssa, vaikka jopa oman puolueen espoolainen kansanedustaja oli vaatimassa rahaa ohi kaikkien sääntöjen.

    Minusta on vahinko, että isommat poliittiset kuviot lopettivat Kyllösen uran liikenneministerinä.

    Antero

  7. #727

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Joukkoliikenteelle ei synny minkäänlaista vahinkoa siitä, että Kivenlahteen ei tule metroa.
    Syntyy sikäli, että arvovaltasyistä jatkeen lähiöiden busseja ei ajeta keskustaan. Metro tarjoaa paremman palvelutason kuin liityntäbussi.

  8. #728
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Puolueet kyllä kohta tarjoavat vaihtoehtoa/vaihtoehtoja. Jatkeen asukkaat ja työssäkävijät eivät bussiralliin tule olemaan tyytyväisiä.

  9. #729

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    969

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Kuten kantokoskikin tunnustaa, liityntäbussiralli ei helpota vaan vaikeuttaa asiakkaiden joukkoliikenteen käyttöä. Liityntäbussiralli kuuluu kuitenkin oleellisena osana fundamenttiin, kun oikeille suurkaupungeille tyypillistä joukkoliikenneratkaisua, eli metroa rakennetaan liian pienelle kaupunkiseudulle. Suuri osa metromatkoista toteutuu tällöin konseptilla metro+bussiralli tai metro+kävele-loput-itse, vaikka fundamentalistit kuinka haluavat korostaa suoria metromatkoja ja niiden erinomaisuutta, asiakkaiden todellisuudesta välittämättä.

  10. #730

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Kuten kantokoskikin tunnustaa, liityntäbussiralli ei helpota vaan vaikeuttaa asiakkaiden joukkoliikenteen käyttöä. Liityntäbussiralli kuuluu kuitenkin oleellisena osana fundamenttiin, kun oikeille suurkaupungeille tyypillistä joukkoliikenneratkaisua, eli metroa rakennetaan liian pienelle kaupunkiseudulle. Suuri osa metromatkoista toteutuu tällöin konseptilla metro+bussiralli tai metro+kävele-loput-itse, vaikka fundamentalistit kuinka haluavat korostaa suoria metromatkoja ja niiden erinomaisuutta, asiakkaiden todellisuudesta välittämättä.
    Mun on välillä vaikea ymmärtää, miksi tästä vaihdollisesta keskustayhteydestä metron yhteydessä tehdään niin iso juttu. Kuitenkin samat henkilöt tuntuvat tällä foorumilla hyväksyvän ajatuksen Manskun ja Hämeentien bussirallin vähentämisestä korvaamalla osa busseista suoralla ratikalla, osa vaihdollisella bussi+ratikka/juna yhteydellä.

    Keskusta on kuitenkin loppujen lopuksi vain matkakohde muiden joukossa, ja jopa sellainen jonne kuljetaan autolla muita kohteita huomattavasti vähemmän, johtuen sen ikävästä liikenneympäristöstä autolla kuljettaessa. Josta päästäänkin mun mielestä siihen, että vaihdottomiin keskustayhteyksiin panostamisen sijaan tulisi nyt kun metro tulee, panostaa siihen, että mahdollisimman moni kohde on yhden vaihdon päässä kaikkialta Etelä-Espoosta, riittävän tiheillä vuoroväleillä. Käytännössähän tämä vaatisi liityntäbussien ajamisen Keilaniemeen/Otaniemeen, jolloin vaihdot metroon, Jokeriin, 506 ym sujuisivat mahdollisimman helposti.

    Vaihtoehtoisesti jatkaa (raide)Jokeri noihin suurempiin ilman metroa jääviin lähiöihin, jolloin liityntäbussit voisivat olla enemmän etelä-pohjois suuntaisia, tarjoten myös koko rantaradan vaikutusalueen yhdellä vaihdolla.

  11. #731

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Mun on välillä vaikea ymmärtää, miksi tästä vaihdollisesta keskustayhteydestä metron yhteydessä tehdään niin iso juttu. Kuitenkin samat henkilöt tuntuvat tällä foorumilla hyväksyvän ajatuksen Manskun ja Hämeentien bussirallin vähentämisestä korvaamalla osa busseista suoralla ratikalla, osa vaihdollisella bussi+ratikka/juna yhteydellä.
    Vaihdollisuus on hyvä, jos se nopeuttaa matkaa. Näinhän käy esimerkiksi kauempaa Pääradan varrelta keskustaan matkustavilla, kun vaihtavat nopeaan junaan. Vaihdollisuus on ok, jos matka nopeutuu vain vaihtovastuksen verran, ja siedettävä, kun matka-aika pysyy samana. Vaihdollisuus on pahasta, jos matka-aika hidastuu.

    Valitettavasti suurelle osalle Etelä-Espoota Länsimetro tarkoittaa keskustamatkan hidastumista. Matka myös esim. Meilahteen saattaa muuttua vaihdottomasta kahdesti vaihdolliseksi, ja on hiukan vaikea uskoa, ettei tämä hidastaisi matkaa. Matka liityntäalueelta vaikkapa Niittykumpuun saattaa jopa nopeutua (en ole tutkinut asiaa), mutta esimerkiksi Tapiolaan, Otaniemeen ja Keilaniemeen on jo nyt vaihdoton tai yhdesti vaihdollinen, nopea matka käytännössä koko Etelä-Espoosta. Näidenkin alueiden kauempana metroasemasta sijaitsevien osien saavutettavuus huononee.

  12. #732
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6002

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tarkoitit varmaan ”joukkoliikennemyönteisiä?
    Joo, niin piti kirjoittaa.

  13. #733
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Mun on välillä vaikea ymmärtää, miksi tästä vaihdollisesta keskustayhteydestä metron yhteydessä tehdään niin iso juttu. Kuitenkin samat henkilöt tuntuvat tällä foorumilla hyväksyvän ajatuksen Manskun ja Hämeentien bussirallin vähentämisestä korvaamalla osa busseista suoralla ratikalla, osa vaihdollisella bussi+ratikka/juna yhteydellä.
    Hinta/palvelutasosuhde on metroliitynnän osalta aivan käsittämätön. Se vielä olisi ymmärrettävää, että halvalla saisi roskaa. Mutta se että siitä ollaan valmiit maksamaan tolkuttomia summia ei oikein liikenteellisten eikä yhteiskuntataloudellisten syiden perusteella palaudu normaalijärkeen.

  14. #734
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lounais-Espoon julkinen liikenne bussseilla Matinkylään on bussiralli. Syöttöliikenne raideasemille ei ole bussirallia. Syöttöliikenteen varassa on muutenkin vain noin 30% raiteiden asukkaista pientalo-alueilla. Muut kävelevät koska matkat ovat lyhyitä.

    Kauppakasseja kannetaan ympäri Suomea moninkertaisia matkoja verrattuna pääkaupunkiseudun joukkoliikennetarjontaan. Eräs metromyytti onkin että metrosta tai lähijunaraiteista ylipäätään pitää valittaa, kaikki tietävät että ne ovat erinomaisia. Ja siksi Tampereen ja Turun seudulla käynnistellään myös raskasjunajoukkoliikennettä raitioprojektien ohella. Arvioisin joukkoliikenteen käyttöasteen kasvavan molemmissa kaupungeissa heti vähintään 15%, ja tarjonnan mukaan, se mitä nyt suunniteltu, muutaman vuoden kuluttua avaamisesta käyttöaste kasvanut 15% kolminkertaisesti.
    Viimeisin muokkaaja sebastin; 03.04.2014 kello 01:19.

  15. #735

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Lounais-Espoon julkinen liikenne bussseilla Matinkylään on bussiralli. Syöttöliikenne raideasemille ei ole bussirallia.
    Onko Lounais-Espoon syöttöliikenne Matinkylän metroasemalle siis bussirallia vai ei?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Automaattinen metro
    kirjoittanut Saaresi foorumissa Metrot
    Vastauksia: 2184
    Viimeisin viesti: 26.08.2017, 20:32
  3. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •