Kivenlahden metro

Onko Lounais-Espoon syöttöliikenne Matinkylän metroasemalle siis bussirallia vai ei?

Kyllähän se nyt on kaikille itsestään selvää, että bussit eivät mihinkään katoa kuin pelkästään Länsiväylältä ja Helsingin päässä autoliikenteen tieltä pois. Sitähän Sebastinit ja muut tuntuvat toivovan: lisää kaistoja Länsiväylälle.
 
Kyllähän se nyt on kaikille itsestään selvää, että bussit eivät mihinkään katoa kuin pelkästään Länsiväylältä ja Helsingin päässä autoliikenteen tieltä pois. Sitähän Sebastinit ja muut tuntuvat toivovan: lisää kaistoja Länsiväylälle.
Näinhän se on. Tätä itsestäänselvyyttä ei tarvitsisi jatkuvasti täällä käsitellä, jollei 60-luvun vinyylisoitin olisi jäänyt pahasti pyörimään paikalleen. Tai voi verrata myös liikaa ottaneen kanssa jankkaamiseen Lauttasaaren Kujis-pubissa. Ekshänyt shepastin vai petterri vai kantokshki ushkokuntää on shulle shelitetty ainakin sshata krrtaa.
 
Hyvä sebastin/kantokoski/petteri,

Kauppakasseja kannetaan ympäri Suomea moninkertaisia matkoja verrattuna pääkaupunkiseudun joukkoliikennetarjontaan.

Muualla Suomessa kauppakasseja kannetaan ostoskeskuksen ovelta auton takakonttiin. Pidempiä matkoja kauppakasseja kantavat ne, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää henkilöautoa.

Nyt onneksi osaamattoman vasurin tilalle liikenneministeriksi tulee pätevä Kokoomuslainen, jolta toivottavasti löytyy tarmoa ajaa joukkoliikenteen etua tässäkin vaikeassa taloustilanteessa.

Onneksi Kokoomus ei ole kuin joukkoliikennevihamielisin puolue.

Eikö moderaattorilla ole mahdollisuutta tarkastaa tulevatko em. nimimerkkien viestit samalta IP-osoitteelta tai samalta IP-osoitealueelta?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaihdollisuus on hyvä, jos se nopeuttaa matkaa. Näinhän käy esimerkiksi kauempaa Pääradan varrelta keskustaan matkustavilla, kun vaihtavat nopeaan junaan. Vaihdollisuus on ok, jos matka nopeutuu vain vaihtovastuksen verran, ja siedettävä, kun matka-aika pysyy samana. Vaihdollisuus on pahasta, jos matka-aika hidastuu.

Valitettavasti suurelle osalle Etelä-Espoota Länsimetro tarkoittaa keskustamatkan hidastumista. Matka myös esim. Meilahteen saattaa muuttua vaihdottomasta kahdesti vaihdolliseksi, ja on hiukan vaikea uskoa, ettei tämä hidastaisi matkaa. Matka liityntäalueelta vaikkapa Niittykumpuun saattaa jopa nopeutua (en ole tutkinut asiaa), mutta esimerkiksi Tapiolaan, Otaniemeen ja Keilaniemeen on jo nyt vaihdoton tai yhdesti vaihdollinen, nopea matka käytännössä koko Etelä-Espoosta. Näidenkin alueiden kauempana metroasemasta sijaitsevien osien saavutettavuus huononee.

En ole valmis ihan noin tiukkaan rajoitteluun vaihdollisuuden hyvyydestä ja pahuudesta. Vaihdollisen järjestelmän plussapuolelle tulee ehdottomasti myös mahdollisuus keskittää liikennettä hiljaisempaan ja lähipäästöttömään raideliikenteeseen. Tämä hyöty toki tulee tässä tapauksessa täysin Helsingille.

Kamppikaan nyt ei kuitenkaan aivan keskustassa ole ja Kampin itäpuolella sijaitseviin kohteisiin metro keskimääräisesti nopeuttanee matkaa, sekä luo uusia sinne suuntautuvia matkoja. Mikäli matka Meilahteen tosiaan muuttuu vaihdottomasta kahdella vaihdolla varustetuksi, on linjastosuunnittelussa mielestäni epäonnistuttu pahasti, nähden vain keskustan todellisena matkakohteena. Muualle menevät kulkekoot autolla kuten tähänkin saakka. Täysin metron syyksi en kuitenkaan tuotakaan ole valmis laittamaan, ja nykyiselläänkin nämä suorat yhteydet ovat varsin onnettomia: Harvat vuorovälit ja aikataulun paikkansapitämättömyys. Siinä mielessä ottaisin mielummin tiheämmät vuorovälit ja yhden fiksusti järkätyn vaihdon.
 
En ole valmis ihan noin tiukkaan rajoitteluun vaihdollisuuden hyvyydestä ja pahuudesta. Vaihdollisen järjestelmän plussapuolelle tulee ehdottomasti myös mahdollisuus keskittää liikennettä hiljaisempaan ja lähipäästöttömään raideliikenteeseen. Tämä hyöty toki tulee tässä tapauksessa täysin Helsingille.

Totta. Kirjoitin oman viestini lähinnä matkustajan näkökulmasta, mutta toki tuo on ihan varteenotettava pointti tuokin. Jos vaihtopaikan yhteydessä voi asioida esim. ruokakaupassa, vähentänee se vaihtovastustakin entisestään.

Kamppikaan nyt ei kuitenkaan aivan keskustassa ole ja Kampin itäpuolella sijaitseviin kohteisiin metro keskimääräisesti nopeuttanee matkaa, sekä luo uusia sinne suuntautuvia matkoja.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt esitettyjä matka-aika-arvioita metrolle, se ei ole sen nopeampi Matinkylästä keskustaan kuin Länsiväylää kulkeva bussikaan. Tällöin matka nykyisen metron varrellekaan ei nopeudu, koska metroon voi jo nyt vaihtaa Ruoholahdessa tai Kampissa. Länsimetron asemien likeltä nykymetron asemien likelle matkustaminen kyllä sujuvoituu huomattavasti, kun muuttuu vaihdottomaksi.

Mikäli matka Meilahteen tosiaan muuttuu vaihdottomasta kahdella vaihdolla varustetuksi, on linjastosuunnittelussa mielestäni epäonnistuttu pahasti, nähden vain keskustan todellisena matkakohteena. Muualle menevät kulkekoot autolla kuten tähänkin saakka. Täysin metron syyksi en kuitenkaan tuotakaan ole valmis laittamaan, ja nykyiselläänkin nämä suorat yhteydet ovat varsin onnettomia: Harvat vuorovälit ja aikataulun paikkansapitämättömyys. Siinä mielessä ottaisin mielummin tiheämmät vuorovälit ja yhden fiksusti järkätyn vaihdon.

Riippuen siitä missä päin Etelä-Espoota asuu, linjat 503-506 tarjoavat nykyään vaihdottoman yhteyden Meilahteen (ja muuallekin, toki). Linjoja ajetaan enimmäkseen ruuhka-aikaan, eikä vuorovälikään kummoinen ole - käsittääkseni yleensä 20 minuuttia - mutta matka on tosiaan vaihdoton. Jos asuu Tapiolaan vievän liityntälinjan varrella, pääsee jatkossa yhdellä vaihdolla, mutta jos välissä on pakko käyttää metroa, vaihtoja tulee kaksi. Ja hiukan epäilen, että vaihtoja ei järjestetä kovinkaan paljon fiksummin kuin nykyään (mikä siis yleensä ei ole kovin fiksusti).

Yleisen vapaa-ajan liikkumisen kannalta itsekin pidän parempana vaihtoehtona tiheitä vuorovälejä, selkeitä linjoja ja vaikka sitten muutamaa vaihtoa, mutta työmatkalla arvostaisin kyllä vaihdottomuutta. Nykyinen työmatkani on vaihdollinen, mikä tarkoittaa, ettei esimerkiksi koko matkaksi voi keskittyä mihinkään, oli se sitten huvia tai hyötyä.
 
Eikö moderaattorilla ole mahdollisuutta tarkastaa tulevatko em. nimimerkkien viestit samalta IP-osoitteelta tai samalta IP-osoitealueelta?

On mahdollisuus ja olen käyttänytkin sitä. Tässä tapauksessa IP-osoitteet eivät ole paljastaneet väärinkäytöstä - enkä usko siihen muutenkaan. Vaikuttaa vain foorumikiusaamiselta syyttää sääntörikkomuksesta ilman todisteita. Ei kaikkia ratikankannattajiakaan syytetä täällä Anteron multipersooniksi.
 
Ihan mielenkiinnosta, mitä pidät Helsingin keskustana ja kuinka pieni alue oikein on kyseessä?

Karkeasti varmaan Kamppi - Espat - Kaisaniemi kolmion sisäpuolta. Merkittäviä kohteita kantakaupungissa tämän lisäksi koko metron varsi Ruoholahti - Kalasatama, joidenka lisäksi Teollisuuskadun ympäristö, Etu-Töölö kokonaisuudessan ja Meilahti. Tuo kommentti, ettei Kamppi ole aivan keskustassa tarkoitti enemmänkin sitä, että Länsimetro nopeuttanee yhteyksiä Kampin itäpuoliseen kantakaupunkiin, jossa kuitenkin kohteita maantieteestä johtuen huomattavasti Kampin länsipuolta enemmän.
 
Helsingin Sanomat: Länsimetron jatke on vahvassa nosteessa minihallitusneuvotteluissa

Tämä olikin arvattavissa Stubbin voitettua kokoomuksen puheenjohtajuuden. Stubbhan on espoolaisena puhunut vahvasti Länsimetron jatkeen puolesta.

Tässä tais nyt Vasemmistoliiton lähtö hallituksesta koitua ratkaisevaksi. Kyllönen piti kiinni sovituista asioista, eli liikennepoliittisesta selonteosta, kehyksistä ja ministeriön käytännöistä hankkeiden arvioinnissa. Virkkunen ei tainnut ehtiä liikenneministeriöön keskittyä lainkaan ennen lähtöään Brysseliin, ja nyt Stubb ja Espoo pääsevät mellastamaan tyhjiössä.
 
Mietin tässä tänään, että minkälaisilla vuoroväleillä tuota Kivenlahden metroa on tarkoitus liikennöidä. Matkustajamäärät ovat samaa luokkaa nelosen ratikalla, ja nelosella kulkee ruuhkassa 6 min välein 26,5 m pitkiä ja 2,3 m leveitä vaunuja. Metrojunista tulee 90 m pitkiä ja 3,2 m leveitä. Jos ajatellaan suunnilleen yhtä ahdasta kuormaa, niin yksi metrojuna imee sisäänsä 4,7 ratikan matkustajat, mistä tulee mukava 28 minuutin vuoroväli Kivenlahteen.
 
Mietin tässä tänään, että minkälaisilla vuoroväleillä tuota Kivenlahden metroa on tarkoitus liikennöidä.
Eikös automaattiporukka ole luvannut, että voidaan ajaa 2,5 minuutin vuoroväliä, kuten ilman automaattia nykyiselläkin radalla. Puolet junista ei kuitenkaan aja Tapiolaa pidemmälle, joten sitten ajetaan lännemmäksi 5 min vuoroväliä.

28 min / 5 min = 5,6. Eli Kivenlahden metroa ajettaisiin 5,6 kertaa suuremmalla kapasiteetin tarjonnalla kuin on tarpeen.

Antero
 
Takaisin
Ylös