Sivu 59 / 59 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1939495556575859
Näytetään tulokset 871-883/883

Viestiketju: Kivenlahden metro

  1. #871
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti

    Jos vuoroväli Itäkeskuksen ja Kampin välillä on 2,5 min ja kullakin linjalla (Kivenlahti–Mellunmäki, Tapiola–Vuosaari, Kamppi–Itäkeskus) 7,5 min, niin ei siellä ahdasta tule nelivaunuisillakaan junilla. Tosin tuo voi pakottaa rakentamaan Laajasalon ratikan ja Jokerin ja ehkä joskus kauempana tulevaisuudessa myös metromatkustajat joutuvat muiden kulkumuotojen tapaan tyytymään seisomapaikkoihin. Östersundomin metrosta ei minusta oikein kannata puhua – se ei ole lähivuosikymmenien asia kuitenkaan.
    Kolme linjaa aiheuttaa epätasaisen vuorovälin osalle asemista.

  2. #872
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    Kolme linjaa aiheuttaa epätasaisen vuorovälin osalle asemista.
    Niin tekee. Kaikkea ei voi saada. Lännen kuormitukset ovat kuitenkin sen verran maltillisia, ettei siitä pitäisi olla suurempaa käytännön haittaa siinä mielessä, että olisi ylitäysiä ja vajaita junia. Vajaiksi ne jää kaikki.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #873

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Kun kerran kallis metro rakennetaan on siitä parempi ottaa kaikki irti ja tarjota hyvän vuorovälin palvelua koko linjalle. Kulunvalvonta ja automatisointikin on takaiskuista huolimatta tärkeää saada kuntoon, jotta linjan keskiosalla voidaan tarjota 2-2,5 minuutin vuoroväliä ja linjojen päissä 4-5 minuutin vuoroväliä. Silloin koko metrolinjan varrella matkustajilla on tavoitettavissa aikatauluton joukkoliikennepalvelu.

  4. #874
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kun kerran kallis metro rakennetaan on siitä parempi ottaa kaikki irti...
    ...tekemällä sille täyspitkät laiturit sen standardin mukaan, joka Helsinkiin aikanaan on valittu.

    Niin ei kuitenkaan tehty, sillä onhan Helsingin seudulla tapana soutaa niin kovaa vastavirtaan kuin suinkin jaksetaan, muun maailman naureskellessa ympärillä. Automaattimetron kanssa ei onneksi jaksettu enää, vaan käännyttiin takaisin. Mutta laituripituudet taidetaan kyllä soutaa maaliin asti, ja kovasti näyttää siltäkin, että Kivenlahteen saadaan maailman ehkä vähäkäyttöisin tunnelimetro – siitä huolimatta, että sinne pakkosyötetään väkeä busseilla ympäri Espoota.

    Noin joukkoliikenteen käytön kannalta on sinänsä ihan samantekevää, kulkeeko se metro Kivenlahteen 5 tai 7,5 minuutin välein. Itse asiassa olisin aika yllättynyt, jos Espoo maksaa kovin monen vuoden ajan ylitiheän vuorovälin liikennöimisestä. Eiköhän siinä käy niin, että vuosi-pari ajellaan vajaalla kuormalla ja sen jälkeen "yllättävät säästötarpeet pakottavat" pidentämään Espoon metron vuoroväliä niin, että se on jotenkuten suhteessa kuormitusasteeseen. Helsingille ja sen pohjattomalle kukkarolle metro voi olla kruununjalokivi, mutta Espoolle se on silti vain autokaupungin riippakivi, joka rakennettiin muista kuin joukkoliikenteellisistä syistä ja jonka käyttö ei ole lainkaan niin seksikäs asia kuin rakentaminen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #875
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Eikö Kivenlahden metron voisi tehdä yksiraiteisena, jos se siis tehdään joka tapauksessa vaikka sitten Espoon rahoilla? Kuitenkin niin, että asemilla olisi aina kaksi raidetta jolloin ne toimisivat samalla kohtauspaikkoina. Eikös tällöinkin voida ajaa junia 7,5 minuutin välein (vaikkakin Kivenlahdelle 10 minuuttiakin riittäisi)?

  6. #876
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Eikö Kivenlahden metron voisi tehdä yksiraiteisena, jos se siis tehdään joka tapauksessa vaikka sitten Espoon rahoilla? Kuitenkin niin, että asemilla olisi aina kaksi raidetta jolloin ne toimisivat samalla kohtauspaikkoina. Eikös tällöinkin voida ajaa junia 7,5 minuutin välein (vaikkakin Kivenlahdelle 10 minuuttiakin riittäisi)?
    Jos ollaan tarkkoja, koko metron voisi tehdä yksiraiteisena. Kysymyshän on vain siitä, että junat ajoitetaan niin, että kohtaamiset ovat aina asemilla. Kuten muuten ovat usein nytkin. Köyden varassa toimivilla rinneradoilla tämä periaate toimii sananmukaisesti vuorenvarmasti. Köysi voidaan korvata virtuaalisella pakkoajoituksella, jonka tekee – tietenkin – automaattiajo.

    Onneksi kukaan ei pilanpäiten esittänyt tätäkin asiaa automaattimetron ideointi- ja kehitysvaiheen kuumina vuosina. Aivan varmasti ajatus olisi saanut kannatusta perustelulla ”näin säästämme 50 % metron kustannuksista”.

    Tästä voi nyt kirjoittaa huumorin hengessä, mutta kun katsotaan taaksepäin, tällaisesta ajauksesta on oikeasti huumori kaukana.

    Asemien lyhentämiseen päädyttiin selityksellä, että se säästää 33 % metron kustannuksista. Todellinen säästö oli 5 % ja ottamalla huomioon säästämisen edellytyksenä tehtävät hankinnat automaattiin ja laiturioviin, mentiinkin kustannusten lisäämisen puolelle.

    Kun Laajasalon raitiotien kanssa vielä kilpaili metro, loppumetreillä virkamiesjohto esitti epätoivoisena mutta vakavissaan yksiraiteisuutta ja asemien vähentämistä. Säästöt tietenkin yli 50 %?

    Automatisointia perustelvissa raporteissa laskettiin, että pääradan lähijunista tapahtuu matkustajien siirtymistä metroon, kunhan metrosta saadaan automaatti. Liikennemalli voi näin laskea, mutta jokainen ymmärtää, ettei näin todellisuudessa tapahdu. Mutta tämäkin oli perustelu hankinnalle.

    Olen myös kuullut, että 2000-luvun automatisointi käynnistyi ylipäätään vahingossa eräässä kokouksessa lausutusta keskustelun kevennyksestä. Jonka yksi läsnäolija ottikin vakavissaan.

    Totuus on tarua ihmeellisempi, sanoo sananlasku.

    Antero

  7. #877

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Automatisointia perustelvissa raporteissa laskettiin, että pääradan lähijunista tapahtuu matkustajien siirtymistä metroon, kunhan metrosta saadaan automaatti. Liikennemalli voi näin laskea, mutta jokainen ymmärtää, ettei näin todellisuudessa tapahdu. Mutta tämäkin oli perustelu hankinnalle.
    No johan on selitys?

    Eli se tietää sen kanssa että varmaan saman liikennemallin laskema joukkoliikennematkojen "vain" 6000 matkustajan kasvu pk-seudulla, jos Pisara-rata rakennetaan, on kanssa täysin puppua.

    t. Rainer

  8. #878
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Eli se tietää sen kanssa että varmaan saman liikennemallin laskema joukkoliikennematkojen "vain" 6000 matkustajan kasvu pk-seudulla, jos Pisara-rata rakennetaan, on kanssa täysin puppua.
    Niin, voi olla, ettei tuollaista kasvua tapahdukaan, vaan voi tapahtua jopa vähennys.

    Antero

  9. #879
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Eli se tietää sen kanssa että varmaan saman liikennemallin laskema joukkoliikennematkojen "vain" 6000 matkustajan kasvu pk-seudulla, jos Pisara-rata rakennetaan, on kanssa täysin puppua.
    Kuten aiemmin on sanottu, kaikki mikä sieltä Emme-liikennemallista tulee, on puhdasta puppua. Se on olemassa vain kolmesta syystä:

    - sillä voidaan lähtöoletuksia peukaloimalla saada näyttämään kannattavalta sellainen hanke, jolla ei ole muuten mitään toteutusedellytyksiä mutta jonka On Sovittu haluaa tehdä, esimerkiksi länsimetro, jonka kohdalla arvioitiin matka-ajat liian lyhyiksi, kustannukset liian pieniksi jne tai vaikka tämä automaattimetro

    - sillä voidaan lähtöoletuksia peukaloimalla saada näyttämään kannattamattomalta sellainen hanke, jota On Sovittu ei halua tehdä, esimerkiksi kansalaisten ehdottama kampusratikka, jonka emmetyksestä HKL "unohti" koko kampusalueen kokonaan, jolloin ratikka ei "yllättäen" saanutkaan matkustajia. Munkkivuori on vähän samansuuntainen, tosin sen laskelma saatiin viime metreillä korjattua ja nyt, bussiliikenteen lisäännyttyä, sen H/K huitelee jo lähempänä kakkosta, mutta ei se hanke toki silti mihinkään etene

    - sillä voidaan turvata aran virkamiehen selusta tilanteessa, jossa virkamies ei uskalla tai halua ottaa vastuuta päätösehdotuksistaan, vaan mieluummin piiloutuu tietokoneen antamien, käytännössä mielivaltaisten lukujen taakse
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #880

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Tämän päivän HBL uutisoi, että Skanska ja Länsimetro Oy ovat solmineet sopimuksen Soukan aseman louhintatöistä. Matinkylän – Kivenlahden kankkulan kaivon, ööh tunnelin louhinta aloitetaan ensi kuussa ja valmista tulisi aikasintaan vuonna 2020.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  11. #881
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Tämän päivän HBL uutisoi, että Skanska ja Länsimetro Oy ovat solmineet sopimuksen Soukan aseman louhintatöistä. Matinkylän – Kivenlahden kankkulan kaivon, ööh tunnelin louhinta aloitetaan ensi kuussa ja valmista tulisi aikasintaan vuonna 2020.
    Ikävä uutinen Espoon veronmaksajien kannalta.

    Kokonaisuutena on jopa koomista, että samaan aikaan kun poliitikot kieltäytyvät joukkoliikenteen lipunhintojen korotuksista ja subvention lisäämisestä, he vaativat, että tehdään lisää niitä virheitä, joiden vuoksi on joko nostettava lippujen hintoja tai lisättävä subventiota. Olisin odottanut, että Espoossa olisi otettu järkeä käteen kuten Helsingissä otettiin automaattimetron kanssa. Näyttää siltä, että Länsimetro Oy elää samalla tavalla kuin Helsingissä metrotoimisto 1970-luvulla.

    Antero

  12. #882
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3551

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Tämän päivän HBL uutisoi, että Skanska ja Länsimetro Oy ovat solmineet sopimuksen Soukan aseman louhintatöistä. Matinkylän – Kivenlahden kankkulan kaivon, ööh tunnelin louhinta aloitetaan ensi kuussa ja valmista tulisi aikasintaan vuonna 2020.
    Länsiväylä 16.5:

    "Metrojohtaja: myös länsimetron jatko myöhästyy". Länsimetron kakkosvaiheen rakentaminen venyy ensi vuosikymmenelle.

    - Jo tässä vaiheessa on täysin selvää ykkösvaiheen kokemusten valossa se, että Matinkylä-Kivenlahti -osuus ei valmistu vuoden 2020 aikana, Länsimetro oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi myöntää.

    - Olisi epäreilua väittää alueelle muuttoa suunnitteleville sellaista.

    Saksi viittaa muun muassa ykkösvaiheen testien venymiseen.

    - Testeille on varattava reilusti enemmän aikaa kuin alun perin on mietitty.

    Metrojohtaja on alkuvuodesta käynyt läpi länsimetron kakkosvaiheen hankesuunnitelman. Nyt suunnitelma on päivitettävänä omistajalla eli Espoon kaupungilla.

    Ykkösvaiheen satojen miljoonien kustannusylitysten takia myös hankesuunnitelman kustannusarvio käydään tiukalla kammalla läpi.

    Espoon kaupunginvaltuuston Kesäkuussa 2012 hyväksymässä hankesuunnitelmassa länsimetron rakennuskustannuksiksi arvioitiin 767 miljoonaa euroa.

    Rakennusindeksillä tarkastettu hinta-arvio on tällä hetkellä 801 miljoonaa euroa.

    Riittääkö reilut 800 miljoonaa kakkosvaiheen rakentamiseen?

    - Se riippuu paljon siitä, millaisen metron omistaja (Espoon kaupunki) haluaa metroyhtiön rakentavan, Saksi muotoilee.

    Hän viittaa muun muassa tuleviin liityntäliikenteen terminaaleihin ja liityntäpysäköinnin järjestämiseen.

    - Se, tehdäänkö asemista "halvan" vai "vähemmän halvan" näköisiä vaikuttaa sekin loppuhintaan, tosin melko vähän, Saksi huomauttaa.

    Metrojohtaja viittaa länsimetron ykkösvaiheen oppeihin sekä vuosien varrella muuttuneisiin ja kiristyneisiin turvallisuusmääräyksiin, jotka tulevat vaikuttamaan jatkorakentamisen hintaan.

    Saksi ei ennen hankesuunnitelman päivitystä halua ennakoida länsimetron kakkosvaiheen hintalappua.

    Hankesuunnitelman päivitys on aloitettu kaupunkitekniikan keskuksessa vajaat kaksi viikkoa sitten. Valmista pitäisi olla kesälomien jälkeen.

    - Hankesuunnitelma on tehty viisi vuotta sitten sen hetkisen tiedon perusteella. Nyt laskelmat pitää päivittää tämän hetken tietämyksen mukaan, kaupunkitekniikan keskuksen johtaja Harri Tanska huomauttaa.

    Hänkin on haluton ennakkoon arvioimaan, nouseeko hinta-arvio tai kuinka paljon.

    Päivityksillä on kiire, sillä länsimetro oy:n on tarkoitus aloittaa asemien rakennusurakoiden kilpailutus syksyllä.

  13. #883

    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    9

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Jonkinlaista alustavaa päivitystä aikataulu- ja kustannusarvioihin: http://www.lansivayla.fi/artikkeli/5...yli-miljardiin

    Jutussa sanotaan, että "Länsimetron jatke Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu liikennöitävään kuntoon aikaisintaan vuonna 2022". Kustannusten veikkaillaan ylittävän miljardin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Automaattinen metro
    kirjoittanut Saaresi foorumissa Metrot
    Vastauksia: 2184
    Viimeisin viesti: 26.08.2017, 20:32
  3. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •