Kivenlahden metro

^ Kuus vuotta aikaa löytää lisäkustannuksia. Tuskin jää alle puolentoista miljardin. Ihan cowa suoritus jo alunpitäen kannattamattomaksi lasketulta hukkaputkelta :D
 
Aika kova suoritus verrattuna siihen, että Kivenlahden metrossa on vain 8 kilometriä rataa ja 5 asemaa, kun taas Matinkylän metrossa oli 13 kilometriä rataa ja 8 asemaa. Molemmat maksavat nyt sen 1,2 miljardia.

Metrovarikko ja Maku-indeksi selittävät osan jatkeen järkyttävistä kustannuksista. Loput jäävät selittämättä.
 
Espoon kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Kivenlahden metron tarkennetun hankesuunnitelman ja yli 350 miljoonan euron kustannusnousun.
Kaupunginhallitus teki saman jo 2 viikkoa sitten.

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina kokouksessaan länsimetron Kivenlahteen ulottuvan kakkosvaiheen tarkennetun hankesuunnitelman. Samalla valtuusto päätti myös nostaa omavelkaisen lainatakauksensa Länsimetro oy:lle enintään 1 032 miljoonaan euroon.

Vuonna 2014 valtuusto päätti lainatakauksesta enintään 560 miljoonan euroon asti. Metron toisen vaiheen nousseiden kustannusten vuoksi lainakattoa piti kuitenkin nostaa.

Nyt hyväksytyn hankesuunnitelman mukaan metron luovutus operaattorille eli Helsingin kaupungin liikennelaitokselle (HKL) tapahtuisi vuoden 2023 aikana. Tarkennettu kustannusarvio metrojatkeen rakentamiskustannuksista on 1,159 miljardia euroa.

Alkuperäisessä, vuonna 2012 hyväksytyssä hankesuunnitelmassa Kivenlahden metron hinnaksi oli nykyhintataso huomioon ottaen arvioitu 801 miljoonaa euroa ja valmistumisajankohdaksi vuosi 2020.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005610304.html
 
Kun näyttää siltä, ettei 2,5 minuutin vuoroväli ole toteutuskelpoinen Matinkylään asti, mahtaako tilanne olla sama aikanaan Kivenlahden suhteen? Mahtaako tästä aiheutua ongelmia joskus tulevaisuudessa, vai pitäisikö kapasiteetin riittää mahdolliseen automatisointiin asti? Oliko niin, että Tapiolaa lännemmäs ei nyt olla rakentamassa muuta kääntöraidetta kuin Kivenlahti?

Toinen asia, mitä olen miettinyt, on se, riittääkö nykyinen kalusto vai onko metroja tulossa Kivenlahden metroa varten lisää? Vuoden aikana muistelen kuitenkin nähneeni ainakin kaksi ilmoitusta kalustopulan aiheuttamista vuoroperuutuksista (tosin 302 ja 303 eivät varmaan ole yhäkään käyttökunnossa ja tietysti on olemassa mahdollisuus kunnostaa 103-106). En ole mistään löytänyt tuohon vastausta.
 
Kun näyttää siltä, ettei 2,5 minuutin vuoroväli ole toteutuskelpoinen Matinkylään asti, mahtaako tilanne olla sama aikanaan Kivenlahden suhteen? Mahtaako tästä aiheutua ongelmia joskus tulevaisuudessa, vai pitäisikö kapasiteetin riittää mahdolliseen automatisointiin asti?

Kyselin tästä jossain Länsimetron tilaisuudessa, ja paikalla ollut edustaja huokaisi syvään. Sain vastauksesta sen kuvan, ettei Kivenlahdessa ole sen parempia mahdollisuuksia 2,5 minuutin vuoroväliin kuin Matinkylässäkään.

Oliko niin, että Tapiolaa lännemmäs ei nyt olla rakentamassa muuta kääntöraidetta kuin Kivenlahti?

Kyllä, edes Matinkylän nykyiset kääntöraiteet eivät ole jatkossa käytössä, koska ne ovat tulevien linjaraiteiden alut. Kysyin samassa tilaisuudessa, onko suunnitelmia mahdollista muuttaa ja lisätä kääntöraide esim. Espoonlahteen. Vastaus oli, että tulisi kalliiksi ja viivästyttäisi projektia entisestään (vähintään useilla kuukausilla).

Toinen asia, mitä olen miettinyt, on se, riittääkö nykyinen kalusto vai onko metroja tulossa Kivenlahden metroa varten lisää? Vuoden aikana muistelen kuitenkin nähneeni ainakin kaksi ilmoitusta kalustopulan aiheuttamista vuoroperuutuksista (tosin 302 ja 303 eivät varmaan ole yhäkään käyttökunnossa ja tietysti on olemassa mahdollisuus kunnostaa 103-106). En ole mistään löytänyt tuohon vastausta.

Jos samaa tilaisuutta on uskominen, ei riitä, vaan lisää pitää tilata. Samalla kuulemma voidaan tilata korvaavat junat M100- ja M200-sarjoille (toinen on vanha ja toinen huono).
 
Jos samaa tilaisuutta on uskominen, ei riitä, vaan lisää pitää tilata. Samalla kuulemma voidaan tilata korvaavat junat M100- ja M200-sarjoille (toinen on vanha ja toinen huono).

Siis ainakaan ennen Kivenlahden jatkeen avautumista ei uusia junia pitäisi olla tulossa. M100- ja M200-sarjat ovat käymässä lähiaikoina läpi peruskorjausta, jotta jaksavat vielä ainakin 2020-luvun loppuun.
 
Hesarissa on vaihteeksi juttua Kivenlahden metron nykytilanteesta ja rakentamisen etenemisestä. Valmiusaste on nyt noin 80% ja rakentamisen pitäisi valmistua ensi kesän jälkeen. Sen jälkeen alkavat jo koeajot, joille onkin varattu paljon aikaa, kun liikenteen pitäisi alkaa joskus vuonna 2023.
 
Hesarissa on vaihteeksi juttua Kivenlahden metron nykytilanteesta ja rakentamisen etenemisestä. Valmiusaste on nyt noin 80% ja rakentamisen pitäisi valmistua ensi kesän jälkeen. Sen jälkeen alkavat jo koeajot, joille onkin varattu paljon aikaa, kun liikenteen pitäisi alkaa joskus vuonna 2023.
Joo, en ymmärrä miksi pitää koeajaa 2 vuotta? Espoonlahden kauppakeskus-problematiikan ymmärrän mutta sillekin ongelmalle on keinot hanskata.

t. Rainer
 
Joo, en ymmärrä miksi pitää koeajaa 2 vuotta? Espoonlahden kauppakeskus-problematiikan ymmärrän mutta sillekin ongelmalle on keinot hanskata.

Eipä siellä koeajetakaan kahta vuotta, vaan vielä enemmän on puuhaa ja testattavaa kiinteistö- ja tunnelitekniikan saralla. Erilaiset koeajot ovat vain yksi osa käyttöönoton kokonaisuudessa.
 
Joo, en ymmärrä miksi pitää koeajaa 2 vuotta?

Eivät ymmärtäneet länsimetron 1. vaiheen käyttöönottoaikataulujen tekijätkään :D Nykyaikainen metroinfra koostuu kymmenistä eri sulautetuista järjestelmistä. Rakennusvaiheessa jokainen niistä rakennetaan erikseen ja testaus- ja käyttöönottovaiheessa vasta päästään testaamaan niiden integroituminen toisiinsa. Ja kuten tietoteknisten järjestelmien kanssa yleensä on, virheitä löytyy, ja niiden korjaamiseen kuluu aikaa.

Testaamatta jättäminen olisi vähän sama kuin ison ohjelmistokokonaisuuden julkaisu testaamatta. Rakennusten tapauksessa se ei edes ole vaihtoehto, koska rakennusvalvonta ei anna käyttöönottolupaa ennen kuin testit on suoritettu onnistuneesti.
 
Viimeksi muokattu:
Eivät ymmärtäneet länsimetron 1. vaiheen käyttöönottoaikataulujen tekijätkään :D Nykyaikainen metroinfra koostuu kymmenistä eri sulautetuista järjestelmistä. Rakennusvaiheessa jokainen niistä rakennetaan erikseen ja testaus- ja käyttöönottovaiheessa vasta päästään testaamaan niiden integroituminen toisiinsa. Ja kuten tietoteknisten järjestelmien kanssa yleensä on, virheitä löytyy, ja niiden korjaamiseen kuluu aikaa.

Testaamatta jättäminen olisi vähän sama kuin ison ohjelmistokokonaisuuden julkaisu testaamatta. Rakennusten tapauksessa se ei edes ole vaihtoehto, koska rakennusvalvonta ei anna käyttöönottolupaa ennen kuin testit on suoritettu onnistuneesti.

Kaksi vuotta tuntuu kuitenkin aika pitkältä ajalta, ja jos 2. vaihe käyttää enimmäkseen samaa teknikkaa kuin 1. vaihe niin kuvittelisi että palikoiden yhteensovittaminen testaamisineen sujuisi rutiinilla.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös