Sivu 11 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 789101112131415 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 151-165/246

Viestiketju: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

  1. #151

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3826

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    Miten käy sähköistetylle ja lukuisia oikaisuja ja tunneleita sisältävälle Salo-Karjaa-välille?
    Jos ELSA rakennetaan, tuo rata puretaan, ei sille ole enää mitään tarvetta.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  2. #152

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    841

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Elämä tulee hankaloitumaan jos liikenneyhteyksiä ei kehitetä ottamalla lisää maanalaisia ratkaisuja käyttöön. Helsinki tulee häviämään houkuttelevuudessa Tukholmalle, Kööpenhamnalle, Oslolle, Hampurille ym joissa nämä asiat ovat kunnossa ja sijoittuisi samaan sarjaan Talliinnan, Riian tai Vilnan kanssa jos liikenneiinfraa ei kehitetä. Riiassa on ihan kivä käydä turistina koska kaikki on niin halpaa ja tytötkin näyttävät kauniimmilta mutta ei se eläminen varmaan yhdessä EU:n köyhimmistä maista mitään hauskaa ole.
    Tällä foorumilla on kirjoituksia, joita minä en ymmärrä. Yllä on lainattuna yksi pätkä, jota ehkä ei voi ymmärtää muut kuin sen kirjoittaja. Tulkitsinko oikein, että Rainer haluaa lisää metroa ja keskustatunnelia, ja jos näitä ei tule, on Helsinki pelkkää slummia ja poltettuja taloja ja työttömyyttä?

    Varsinainen kysymykseni kuuluukin, että onko tälle houkuttelevuudelle jokin mittari ja onko olemassa numeerisia mittaustuloksia? Onko Helsinki jo lähellä Tallinnaa ja miten Turku sijoittuu asteikolle? Parin muutin hakukonekyselyillä löytyy seuraavaa: Tallinna on Euroopan kuudenneksi paras kaupunki start-up-yrityksille, linkki tech.co-sivustolle ja Tallinna, Helsinki ja Tukholma ovat maailman 12 parhaan kaupungin joukossa busineksen tekemiselle (linkki CNN:n sivustolle). Muistelen nähneeni tuoreempiakin tutkimuksia siitä, kuinka Tallinna on houkuttelevampi kuin Helsinki.

    Olen muuten harkinnut muuttoa Riikaan opiskelemaan. Tunnen muutamia Riiassa asuvia latvialaisia, eikä heidän mukaansa Riika mitenkään huono kaupunki ole. Rainerin kannattaisi joskus kokeilla Tallinnan ja Riian joukkoliikennettä ja siten, että kulkisi muuallekin kuin turistikohteisiin. Joukkoliikenne Riiassa on yllättävän nopeaa vaikka mitään tunneleita ei ole.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  3. #153

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Tällä foorumilla on kirjoituksia, joita minä en ymmärrä. Yllä on lainattuna yksi pätkä, jota ehkä ei voi ymmärtää muut kuin sen kirjoittaja. Tulkitsinko oikein, että Rainer haluaa lisää metroa ja keskustatunnelia, ja jos näitä ei tule, on Helsinki pelkkää slummia ja poltettuja taloja ja työttömyyttä?
    Kyllä liikenneinfra vaikuttaa kaupungin taloudelliseen kehitykseen. Keskustatunnelista en välitä muttta mielestäi olisi tärkeä rakentaa Helsinkiin etelä-pohjois suuntainen maanalainen rata: joko pisara-lähijunaradan, metron tai maanalaisen pikaraitiotien muodossa, jos tänne todella on muuttamassa montasataa tuhatta asukasta lisää. Nykyinen katu- ja raitiotieverkko varsinkaan pohjoisesta tultaessa Mannerheimintietä ja sen sivukatuja pitkin ei yksinkertaisesti vedä suurempia liikennemääriä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Varsinainen kysymykseni kuuluukin, että onko tälle houkuttelevuudelle jokin mittari ja onko olemassa numeerisia mittaustuloksia? Onko Helsinki jo lähellä Tallinnaa ja miten Turku sijoittuu asteikolle? Parin muutin hakukonekyselyillä löytyy seuraavaa: Tallinna on Euroopan kuudenneksi paras kaupunki start-up-yrityksille, linkki tech.co-sivustolle ja Tallinna, Helsinki ja Tukholma ovat maailman 12 parhaan kaupungin joukossa busineksen tekemiselle (linkki CNN:n sivustolle). Muistelen nähneeni tuoreempiakin tutkimuksia siitä, kuinka Tallinna on houkuttelevampi kuin Helsinki.
    Startup yritykset eivät mittaa kaikkea. Suurin osa jonkun ison kaupungin ihmisistä tai ihmiset ylipäänsä työllistyy vallan muualla kuin startup-yrytyksissä. Jollain tavisten on elettävä.Enkä usko että Tallinna tai Riika pystyisi ottamaan vastaan useitakymmeniä tuhansia pakolaisia, tai kyseisten maiden hallitukset kai ovat hienovaraisesti ilmoittaneet että eivät yksinkertaisesti ota.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Olen muuten harkinnut muuttoa Riikaan opiskelemaan. Tunnen muutamia Riiassa asuvia latvialaisia, eikä heidän mukaansa Riika mitenkään huono kaupunki ole. Rainerin kannattaisi joskus kokeilla Tallinnan ja Riian joukkoliikennettä ja siten, että kulkisi muuallekin kuin turistikohteisiin. Joukkoliikenne Riiassa on yllättävän nopeaa vaikka mitään tunneleita ei ole.
    Olen kulkenut Riian ja Tallinnan raitiovaunuilla. En kuitenkaan niillä kaikkein uusimmilla vaunuilla. Raitioteiden kiskot oli Riiassa tosi kehnossa kunnossa silloin kun viimeksi kävin siellä, mutta siitä on yli 10 vuotta aikaa. Matka keskustasta kantakaupungin laitamille kesti n 45 minuuttia ilman ruuhkaa. Matkustin myös lähjunalla Jurmalaan ja se kulki etananvauntia. Riiassa ja entisen Neuvostoliiton suurkaupungeissa on erikoista että rautateitä riittää mutta matkustajajunia kulkee harvakseltaan ja johdinauto tai dieselbussi on se jolla kuljetaan lähiöihin jos ei ole omaa autoa, ja silloin tunti on ihan normaali matka-aika. Länsimaalaisena on varaa tietenkin vuokrata kämppä lähempänä keskustaa ja arvokkaammilta paikoilta kuin missä suurin osa riikalaisista joutuu asumaan. Tietysti jokainen prioisoi omat tarpeensa ja se on varmaan kokemuksen arvoinen reissu jos lähtee sinne opiskelemaa, jos olisin nuori ja sinkku lähtisin itse varmaan.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja R.Silfverberg; 18.04.2016 kello 23:08.

  4. #154
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7954

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olen kulkenut Riian ja Tallinnan raitiovaunuilla. En kuitenkaan niillä kaikkein uusimmilla vaunuilla. Raitioteiden kiskot oli Riiassa tosi kehnossa kunnossa silloin kun viimeksi kävin siellä, mutta siitä on yli 10 vuotta aikaa. Matka keskustasta kantakaupungin laitamille kesti n 45 minuuttia ilman ruuhkaa. Matkustin myös lähjunalla Jurmalaan ja se kulki etananvauntia. Riiassa ja entisen Neuvostoliiton suurkaupungeissa on erikoista että rautateitä riittää mutta matkustajajunia kulkee harvakseltaan ja johdinauto tai dieselbussi on se jolla kuljetaan lähiöihin jos ei ole omaa autoa, ja silloin tunti on ihan normaali matka-aika. Länsimaalaisena on varaa tietenkin vuokrata kämppä lähempänä keskustaa ja arvokkaammilta paikoilta kuin missä suurin osa riikalaisista joutuu asumaan. Tietysti jokainen prioisoi omat tarpeensa ja se on varmaan kokemuksen arvoinen reissu jos lähtee sinne opiskelemaa, jos olisin nuori ja sinkku lähtisin itse varmaan.
    Nyt on ihan pakko kysyä, että ovatko nämä samanlaisia minuutteja kuin ne, joita käyttäen ratikkamatka Munkasta keskustaan kestää 45 minuuttia, kuten joskus täällä kirjoitit. Minulla ei ole käsitystä Riian seudun matka-ajoista, mutta värikkäiden kirjoitustesi perusteella rohkenen hiukan epäillä näitä arvioita.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #155

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    904

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Tallinnassa ainakin joukkoliikenne on selvästi huonompaa kuin Helsingissä. Lähijunien peruspalvelutaso on yksi juna tunnin välein ja liikenee loppuu kello 23, paitsi yhdellä 18 minuutin pituisella pätkällä, jossa junia menee tiheästi. Raitiotieverkoston pituus on 19 km. Raitiovaunujen aikataulut, nopeudet ja kalusto muistuttavat aika paljon Helsingin vastaavia, mutta asiakaskunta vaikuttaa jostain syystä olevan lähinnä lapsia, nuoria, vanhuksia, köyhiä ja vammaisia. Raitiotieverkon ja lähijunien lisäksi ei ole muuta raideliikennettä.

    Karjaan ja Salon välille voisin hyvinkin kuvitella tulevan päivittäin 2 tai 3 vuoroa suuntaansa. Tuollaisia ratojahan löytyy Suomesta paljon, Turku on merkittävä kaupunki ja sinne on Karjaalta vain tunti.

  6. #156

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nyt on ihan pakko kysyä, että ovatko nämä samanlaisia minuutteja kuin ne, joita käyttäen ratikkamatka Munkasta keskustaan kestää 45 minuuttia, kuten joskus täällä kirjoitit. Minulla ei ole käsitystä Riian seudun matka-ajoista, mutta värikkäiden kirjoitustesi perusteella rohkenen hiukan epäillä näitä arvioita.
    Ruuhka-aikana saa hyvinkin keskustasta Munkkaan uppoamaan 45 minuuttia jos on vielä jotain katutöitä matkan varrella. Riiassa linjat ovat pidemmät kuin Helsingissä, olen vain kerran mennyt oikein kauas ratikalla siellä mutta olen saanut vahvistuksen myös sikäläiseltä asukkaalta. Sen kerran kun matkustin oli matkaseura aika erikoista, kesken matkaa nousi komppania tai ainakin joukkue sotilaita raitiovaunun kyytiin, heillä ei ollut rynkkyjä vaan lapioita mukanaan.


    ---------- Viestit yhdistetty klo 09:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:24 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Karjaan ja Salon välille voisin hyvinkin kuvitella tulevan päivittäin 2 tai 3 vuoroa suuntaansa. Tuollaisia ratojahan löytyy Suomesta paljon, Turku on merkittävä kaupunki ja sinne on Karjaalta vain tunti.
    Jos nopea ELSA-rata rakennetaan voidaan liikenne Karjaalta Turkuun hoitaa myös Lohjan kautta. Karjaalta Lohjalle on 20 minuuttia ja sieltä Turkuun vajaa tunti. 1990-luvulla uusitun rantaradan ongelma on että Karjaan ja salon välillä ei ole mitään muuta taajamaa radan varrella kuin Pohjankuru. Tietysti jos joku yksityinen yhtiö ottaisi liikenteen hoidettavaksi niin sinne voisi saada vaikka mitä.

    t. Rainer

  7. #157

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    841

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nyt on ihan pakko kysyä, että ovatko nämä samanlaisia minuutteja kuin ne, joita käyttäen ratikkamatka Munkasta keskustaan kestää 45 minuuttia, kuten joskus täällä kirjoitit. Minulla ei ole käsitystä Riian seudun matka-ajoista, mutta värikkäiden kirjoitustesi perusteella rohkenen hiukan epäillä näitä arvioita.
    Pakko vastata vaikka onkin ihan off-topicia: kyllä ne ovat samanlaisia minuutteja. Rainerin kannattaisi hankkia sellainen rautatiemiesten kello, joka käy aikaa. Kyllähän silloin toki voi esiintyä asiantuntijana, jos on kymmenen vuotta sitten viimeksi jossain käynyt. Riiassa on huomioitava, että esimerkiksi linja 2 (ajetaan puolen tunnin välein neliakselisilla vaunuilla) on hitaampi kuin esimerkiksi linja 7 (ajetaan tiheästi pitkillä vaunuilla). Ruuhkat käytännössä vaikuttavat vain muutamassa isossa risteyksessä. Täältä voi katsella kolmannen osapuolen tietoja Riian raitiovaunujen linjojen pituuksista ja ajo-ajoista: http://en.sporvognsrejser.dk/lines/riga

    Rainer voisi vastata kysymykseeni ja kertoa, oliko tähän houkuttelevuuteen jotain muuta mittaria kuin esittämäni kaksi linkkiä? Lisäksi miten Turku sijoittuu asteikolle?

    Tallinnassa ja Riiassa sähköinen junaliikenne on täysin suhteessa radanvarren rakennustehokkuuteen. Kumpaakaan kaupunkiin ei ole tarvinnut rakentaa Tikkuriloita ja Leppävaaroja, joten tarvetta 10 minuutin välein kulkevalle junalle tai metrolle ei ole. Tallinnasta Paldiskiin ja Riisipereen suuntautuvan radan varressa asuu noin 25 000 ihmistä. Suurin kaupunki on Keila (10 000 asukasta), jonne ajetaan kaksi junaa tunnissa. Tästä eteenpäin kohti päätepisteitä asuu asemien lähellä noin 7000 ihmistä. Tallinnasta länteen vievän sähköradan varrella asuu noin 10 000 ihmistä (ainoa kaupunki Kehra, 3000 asukasta). Junia ajetaan tunnin välein ja suunnitelmissa on ajaa junia 20 minuutin välein. Riiassa sähköratojen varsilla on suurempia kaupunkeja ja vilkkaampaa liikennettä. Tämä varmaan on mielestänne negatiivinen asia, kun Tikkuriloita ja Leppävaaroja ei ole rakennettu?

    Turussa ei tällä hetkellä ole lähijunaliikennettä lainkaan. Näin pikaisesti tarkasteltuna asutus on yhtä lähellä rautatietä ja yhtä harvassa kuin Tallinnan lähistön sähköistettyjen ratojen varsilla. Turussa voitaisiin siis hyvin ajaa vähintään Tallinnan tasoista junaliikennettä. Lisäisikö tämä Turun houkuttelevuutta? Ja olisiko lähijunista ja raitioteistä Turulle enemmän hyötyä kuin nykyistä hieman nopeammasta junayhteydestä Helsinkiin?

    Kuulun niihin, joiden mielestä nopea rata Turun ja Helsingin välille olisi pitänyt rakentaa jo 20-30 vuotta sitten ja vanha Rantarata olisi pitänyt museoida. Voisiko valtio (sen jälkeen, kun uusi nopea rata on rakennettu) palauttaa vanhan Rantaradan mutkineen edes välille Karjaa-Salo?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  8. #158

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Rainer voisi vastata kysymykseeni ja kertoa, oliko tähän houkuttelevuuteen jotain muuta mittaria kuin esittämäni kaksi linkkiä? Lisäksi miten Turku sijoittuu asteikolle?
    Riian väkiluku on vähentynyt 25 vuodessa n 900.000 ->650.000, lähinnä maastamuuton takia ja syntyvyyden alijäämäisyyden takia kuolleisuuteen nähden. Latviasta on heikon talouskehityksen takia joutunut useita satojatuhansia työikäisiä muuttamaan muualle länsi-Eurooppaan.

    Tallinnan väkimäärä on kanssa tippunut neuvostoajoista mutta pohja on ohitettu. Tallinnan etu Riikaan verrattuna on läheisyys Helsinkiin ja suomalaisten sinne kantamat matkailu- shoppailu- ja viihde-eurot. Viro on niin pieni valtio että isompiin ja jäykempiin naapureihin verrattuna se voi houkutella alempien verojen avulla yrityksiä. Viro vastaa kooltaan ja väkiluvultaan Suomen Uuttamaata. Millainenkohan Uusimaa olisi jos ei olisi muun Suomen köyhiä alueita rasitteenaan?

    Turku kuten muut vastaavankokoiset kaupungit ovat manioita paikkoja jos löytää alansa töitä. Kaikki eivät löydä niin helposti kuin Helsingistä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Turussa ei tällä hetkellä ole lähijunaliikennettä lainkaan. Näin pikaisesti tarkasteltuna asutus on yhtä lähellä rautatietä ja yhtä harvassa kuin Tallinnan lähistön sähköistettyjen ratojen varsilla. Turussa voitaisiin siis hyvin ajaa vähintään Tallinnan tasoista junaliikennettä. Lisäisikö tämä Turun houkuttelevuutta? Ja olisiko lähijunista ja raitioteistä Turulle enemmän hyötyä kuin nykyistä hieman nopeammasta junayhteydestä Helsinkiin?
    Lähijunaliikenteestä voisi olla hyötyä koska Turku on risteyskohdassa josta lähtee ratoja 4 suuntaan, uusia ratoja ei tarvitsisi edes rakentaa, vain hommata junat. Isoja radanvarsilähiöitä ovat ainakin -Raision keskusta ja Varsissuo. Eli infra antaisi myöten kahden linjan "S-Bahn":ille. Raitiovaunu on turkulaisille lähinnä kulttuuri-/perinnekysymys. Pragmaatikkojen mielestä bussit riittää mutta busseissa ei ole sitä charmia.

    Nopeammasta junayhteydestä Helsinkiin on hyötyä lähinnä Lohjalle ja Salolle. Tavalliselle matkustajalle on yksi hailee jos juna Turusta Helsinkiin kestää puolitoista vai kaksi tuntia. Kahdessa tunnissa ehtii ottaa nokoset tai flirttailla samaan vaunuosastoon eksyneiden daamien kanssa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Kuulun niihin, joiden mielestä nopea rata Turun ja Helsingin välille olisi pitänyt rakentaa jo 20-30 vuotta sitten ja vanha Rantarata olisi pitänyt museoida. Voisiko valtio (sen jälkeen, kun uusi nopea rata on rakennettu) palauttaa vanhan Rantaradan mutkineen edes välille Karjaa-Salo?
    Mun mielestäni hyvän museoradan (kapearaiteisen?) saisi jo nyt Fiskarsista Billnäsin kautta Karjaalle vanhan kapearaiteisen + vanhan rantaradan pengertä pitkin. Koko rantarata on liian laaja projekti museoksi.

    t. Rainer

  9. #159

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    449

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Kuuluu oikeastaan tähän viestiketjuun. Turun kh:n puheenjohtaja Manni asetti valtion rahoituksessa vaihtoehdoiksi Turun raitiotien ja Tunnin junan (TS 6.11). Hankkeilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, koska ns. Tunnin juna hyödyttää Uuttamaata paljolti enemmän kuin Varsinais-Suomea. Yhtähyvin voisi asettaa vaihtoehdoiksi Raide-Jokerin ja Tunnin junan, joka palvelee lähinnä läntistä Uuttamaata, Espoota ja Helsinkiä.

  10. #160

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2289

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Lähijunaliikenteestä voisi olla hyötyä koska Turku on risteyskohdassa josta lähtee ratoja 4 suuntaan, uusia ratoja ei tarvitsisi edes rakentaa, vain hommata junat. Isoja radanvarsilähiöitä ovat ainakin -Raision keskusta ja Varsissuo.
    Tästä on ollut ennenkin puhetta. Radat ovat yksiraiteisia eikä niissä ole lähiliikenteen asemalaitureita/laituriraiteita. Naantalin ja Uudenkaupungin radat ovat myös sähköistämättömiä. Varissuolla ja Raisiossa rata ei ole kävelymatkan päässä keskustasta. Turku on myös päättänyt kehittää Skanssiin uuden alueen ja siinä sivussa päättänyt jättää Varissuon ja Lausteen kehittämättä, eli Varissuon/Littoisten "asemanseudulle" ei ole edes visioitu mitään. "Vain hommata junat" ei pidä alkuunkaan paikkaansa, jos tarkoitetaan joukkoliikenteen kannalta merkittävää liikennettä eikä vain satunnaista museolinjaa. Sinänsä järjestelmän kehittäminen Turun seudulla voisi olla helpompaa kuin Tampereella, koska raiteilla varmaan on paljonkin paremmin tilaa lähiliikenteen junille. Aika paljon pitäisi silti rakentaa.

  11. #161

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tästä on ollut ennenkin puhetta. Radat ovat yksiraiteisia eikä niissä ole lähiliikenteen asemalaitureita/laituriraiteita. Naantalin ja Uudenkaupungin radat ovat myös sähköistämättömiä. Varissuolla ja Raisiossa rata ei ole kävelymatkan päässä keskustasta. Turku on myös päättänyt kehittää Skanssiin uuden alueen ja siinä sivussa päättänyt jättää Varissuon ja Lausteen kehittämättä, eli Varissuon/Littoisten "asemanseudulle" ei ole edes visioitu mitään. "Vain hommata junat" ei pidä alkuunkaan paikkaansa, jos tarkoitetaan joukkoliikenteen kannalta merkittävää liikennettä eikä vain satunnaista museolinjaa. Sinänsä järjestelmän kehittäminen Turun seudulla voisi olla helpompaa kuin Tampereella, koska raiteilla varmaan on paljonkin paremmin tilaa lähiliikenteen junille. Aika paljon pitäisi silti rakentaa.
    Liikenne käyntiin vaan diesel-hybridi raitiovaunulla ja sivuraiteet Skanssiin ja Raisio Cityyn. Sitten kun Turun varsinainen raitiotie on valmis voisivat nämä aunut kulkea myös sillä.

    t. Rainer

  12. #162

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2289

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Liikenne käyntiin vaan diesel-hybridi raitiovaunulla ja sivuraiteet Skanssiin ja Raisio Cityyn. Sitten kun Turun varsinainen raitiotie on valmis voisivat nämä aunut kulkea myös sillä.
    Tossa on jo ainakin 3 km rataa ja yksi moottoritien ylitys. Ei pitänyt tarvita kuin junat.

  13. #163
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5092

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Tunnin juna synnyttäisi 1,5 miljoonan ihmisen työssäkäyntialueen, kertoo YLE.

  14. #164

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1207

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    100 kilometriä uutta rataa, vanhan parentelua ja 300km/h kulkevia junia. Ehkä miljardi-investöinti?

    Olisiko rahoille parempaa käyttötarkoitusta? Turun raitiotie, Lohjan kaupunkirata?

    Turun oikoradan ensimmäinen ongelma on se, että vieressä kulkee moottoritie, joka mahdollistaa nopeamman a:sta b:hen kulkemisen kuin juna. Eli jos sattuu asumaan missä tahansa muualla kuin Puolalanpuiston vieressä ja käy töissä missä tahansa muualla kuin Kaivokadulla, niin nopeiten kulkee autolla ja matka on joukkoliikenteellä edelleen päivittäiseksi työmatkaksi liian pitkä.

    Toinen ongelma on se, että rata päättyy Turkuun. Ja koska rata päättyy Turkuun, sillä ei ole tarpeeksi matkustajia, jotka perustelisivat miljardi-investoinnin. Vrt. Tampere, johon voi suunnilleen rakentaan niin nopean ja kalliin radan kuin rahkeet kestävät, koska matkustajia on Ouluun saakka. Eli paitsi että nopeasta radasta hyötyvät Helsingin ja Tampereen välillä kulkijat, siitä hyötyvät myös Helsingistä Vaasaan, Seinäjoelle, Keski-Pohjanmaalle jne kulkijat.

    En ymmärrä, miksi tätä edes selvitetään. Resurssien haaskausta. Päivän selvää, ettei kannata ja selvittelyllä vain ylläpidetään turhia haaveita, jotka estävät realistisemman kehityksen. Ei tehdä sitä ja tätä, koska jos pikarata, niin se ratkaisee.

    edit: Turussa ja Varsinais-Suomessa voitaisiin tehdä paljon paikallisesti ja alueellisesti, eikä elätellä toiveita, että yhteys Helsinkiin tulee ja pelastaa. Telakalla on hyvä pöhinä, Uudessakaupungissa autotehdas, Raumalla yksi Suomen suurimmista sellutehtaista. Satama on vilkas, lentokentältä pääsee Tukholman kautta minne vain. Oikeastaan alueella on aika paljon Suomelle elintärkeää vientiteollisuutta, yhteyksien puolesta eväät rakentaa oma menestys ja silti haikaillaan yhteistä työssäkäyntialuetta Helsingin kanssa.
    Viimeisin muokkaaja j-lu; 22.03.2017 kello 11:44.

  15. #165

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2289

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Eli jos sattuu asumaan missä tahansa muualla kuin Puolalanpuiston vieressä ja käy töissä missä tahansa muualla kuin Kaivokadulla, niin nopeiten kulkee autolla ja matka on joukkoliikenteellä edelleen päivittäiseksi työmatkaksi liian pitkä.
    Nykyisellään sekä Turussa että Espoossa/Helsingissä kolme pysäkkiä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Rauman henkilöjunat, selvitys
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 11.11.2020, 19:54
  2. Helsingin nopean raideliikenteen verkosto 2035
    kirjoittanut Renne foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 74
    Viimeisin viesti: 05.01.2013, 19:42
  3. Selvitys: vakiominuuttiaikataulut Helsinkiin
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 24.02.2010, 17:07
  4. Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 98
    Viimeisin viesti: 27.12.2009, 23:42
  5. Helsingin ja Turun väliseen bussiliikenteeseen muutoksia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 05.02.2006, 13:19

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •