
Alunperin kirjoittanut
vompatti
Tämäkin on ehkä etu, joka valkenee vasta, kun ajattelee Tampereelle suunniteltua Suomi-rataa.
Tampereelle haluttu tunnin junayhteys on liikenteellisesti hankala. Nopeimmat junat kulkevat nyt 220 km/h ja tuolla nopeudella ei Helsingistä (tai edes Vantaalta, olkoon sitten lentoasema tai Tikkurila) pääse Tampereelle tunnissa. Junan pitäisi kulkea nopeampaa, 250 km/h. Tällaista kalustoa tai muuta rataa Suomessa ei ole. Tampereen nopean radan liikenteelle on kaksi vaihtoehtoa:
1. Vaihdetaan koko junakalusto nopeisiin juniin. Nämä ajavat Helsingistä Tampereelle nopeasti ja sitten loppumatkan Vaasaan, Ouluun, Jyväskylään jne. hitaammin, 140-200 km/h. Kenties Tampereen pohjoispuolella raahataan mukana tyhjiä vaunuja Ouluun saakka, ellei sitten tamperelaisille järjestetä kokonaan omia junavuoroja.
2. Hankitaan nopeat junat vain Helsinki-Tampere-liikenteeseen. Oulun ja Jyväskylän junilla ajonopeus on jatkossakin 200 km/h, mutta matka silti nopeutuu uuden radan ansiosta hieman. Uusia nopeita junia käytetään tehokkaasti Tampere-Helsinki-heiluriliikenteessä eikä vaunuja ajeta tarpeettomasti hitailla radoilla. Oulu ja Jyväskylä ei tällöin saa nopeinta mahdolista yhteyttä.
Turussa tätä ongelmaa ei ole. Operaattori voi hankkia kaluston vain tätä yhtä lyhyttä rataosuutta varten. Kalliin suurnopeusjunan ei tarvitse madella vajaakäytöllä hidasta rataa pitkin Raumalle tai Poriin vaan se voi heti Turkuun saavuttuaan lähteä paluumatkalle. Nykyinen rantarata väliltä Karjaa-Salo voitaisiin uuden radan jälkeen purkaa tarpeettomana, sillä liikennetarvetta sille ei olisi.