Sivu 5 / 14 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456789 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/196

Viestiketju: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

  1. #61

    Liittynyt
    16.02.2010
    Viestejä
    5

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Braide Näytä viesti
    Mitäs tälle ELSA-projektille kuuluu...? Tuleeko se vielä tällä vuosisadalla...? ku viime vuosisadalla sitä ei saatu rakennettuu..
    http://www.rhk.fi/hankkeet/suunnitte...ustava_yleiss/

    Eli YVA on käynnissä, YVA-selostus valmistuunee toukokuussa 2010, jonka jälkeen menee poliitikojen ja NIMBYjen hampaisiin. Syksyllä 2010 päätetään sitten projektin jatkosta.

  2. #62
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    23.10.2010
    Viestejä
    200

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lohja–Salo-oikorata kääntäisi Salon katseen Turusta Helsinkiin

    Tässä mielenkiintoinen mielipide Varsinais-Suomesta siihen, miksi rataa ei pitäisi rakentaa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 17.12.2010 kello 21:33. Syy: lisätty selite linkille

  3. #63

    Liittynyt
    03.04.2008
    Viestejä
    121

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut I-Tuovinen Näytä viesti
    Lohja–Salo-oikorata kääntäisi Salon katseen Turusta Helsinkiin

    Tässä mielenkiintoinen mielipide Varsinais-Suomesta siihen, miksi rataa ei pitäisi rakentaa.
    Kiinnostava näkemys - salolaisten pääsyä Helsinkiin tulee vaikeuttaa, jotta Turku pysyy elinvoimaisena.

  4. #64

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Turun Sanomat
    Metropolin helmi olisi kokonaan uusi yliopistocampus Lahden oikoradan varressa.
    Aiheen vierestä, mutta kukahan tuossa on hengitellyt outoja kaasuja? Onko tuommoista oikeasti joku esittänyt vai oliko tämä toimittajan luovaa tulkintaa? Aalto-yliopiston uusi kampus tuleekin Mäntsälään? Siitä tietysti väistämättä alkaisi Suomen teknistaloudellinen voittokulku.

    Heitto 300 km/h junista on myös aika mystinen, ellei sitten rataa suunnitella jonnekin hamaan tulevaisuuteen Pendolinojen hylkäämisen jälkeiseen aikaan. Ero 95 km:n pätkällä 220 km/h Pendolinon ja 300 km/h junan välillä on 7 minuuttia.

  5. #65
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Salon ja Lohjan välinen ratayhteys nytkähti eteenpäin
    Kotimaa | Turun Sanomat 4.12.2012 12:51
    http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/422...ahti+eteenpain

    Päivitetty 4.12.2012 12:55


    Jatkossa Turun ja Helsingin välinen työmatkaliikenne saattaa sujua aiempaa nopeammin. Ympäristöministeriö vahvisti tänään Salo-Lohja-ratalinjaa koskevan Varsinais-Suomen vaihemaakuntakaavan.

    Kaava sisältää ratayhteyden Salon ja Lohjan välillä osana Helsingin ja Turun välistä nopeaa ratayhteyttä.

    Suunniteltu ratayhteys on pituudeltaan noin 95 kilometriä, ja se sijoittuu sekä Varsinais-Suomen että Uudenmaan alueelle.

    Kaavasta tehtiin kuusi valitusta. Valitukset käsittelivät muun muassa nopean ratayhteyden tarvetta sekä radan aiheuttamia haittoja alueen asukkaille, luontoarvoille sekä kulttuuriympäristölle. Valitukset hylättiin, sillä kaavaratkaisun mukainen ratalinjaus katsottiin vaikutusten arvioinnin perusteella kokonaisuutena vähiten haitalliseksi ja maakuntakaavan sisältövaatimukset täyttäväksi.

    TS
    Kummallista, en löytänyt ELSA-radalle omaa ketjua. Jos sellainen kuitenkin on niin tämän voi yhdistää siihen.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 8:13 ----------

    Salo-Lohja-ratalinjan vaihemaakuntakaava

    Salo-Lohja -ratalinjaa koskeva vaihemaakuntakaavan (SaLora) laadinta on käynnissä. Varsinais-Suomen tavoite vaihemaakuntakaavalle on varmistaa nopean Turku-Helsinki-Pietari -ratayhteyden kehittämismahdollisuudet, sekä osoittaa ratalinjan sijainti, jotta yleis- ja asemakaavoituksessa voidaan ko. ratalinjaus ottaa huomioon ja siihen varautua.

    Maakuntavaltuusto 12.12.2011

    Maakuntavaltuusto hyväksyi Salo–Lohja -ratalinjan vaihemaakuntakaavan ja päätti toimittaa kaavan ympäristöministeriön vahvistettavaksi.

    Kaava-asiakirjat:

    Kaavakartta: http://www.varsinais-suomi.fi/images...a_20111212.pdf

    Kaavaselostus: http://www.varsinais-suomi.fi/images...s_20111212.pdf


    http://www.varsinais-suomi.fi/index....id=333&lang=fi
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 07.12.2012 kello 14:52. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  6. #66

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Suurnopeusjuna Turusta Helsinkiin vaatii uuden radan Turun Sanomat 26.7.2013

    http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/515...ii+uuden+radan

    Miksiköhän rantaradan uudelleen rakentamisen myötä tyydytään vain 220 Km/h nopeuksiin? 250 Km/h loisi paremmat edellytykset LamaSalon muuntumisesta pendelöinti alueeksi. Halpa asua/ helppo käydä töissä.

  7. #67

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TimppaTT Näytä viesti
    Miksiköhän rantaradan uudelleen rakentamisen myötä tyydytään vain 220 Km/h nopeuksiin?
    Itse uutisessahan ei mitään tällaista lue. Uutisessa mainittu "nykyiset suunnitelmat" ei viittaa Elsa-rataan, vaan lähivuosien radanparannuksiin sekä nykyisen kaluston käyttöön ja kaluston uusimissuunnitelmiin. Nykyisellään tosiaankaan ei ole minkäänlaisia suunnitelmia yli 220 km/h kulkevasta kalustosta.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:43 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TimppaTT Näytä viesti
    250 Km/h loisi paremmat edellytykset LamaSalon muuntumisesta pendelöinti alueeksi. Halpa asua/ helppo käydä töissä.
    Ja jos LamaSalo taas johonkin suuntaan alkaa pendelöidä, se on Turkuun. Sinne riittää 160 km/h nopeuskin erinomaisesti.

  8. #68

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Turkkarin kuva ilmeisesti radan vanhanaikaisuuta esittämään tarkoitetusta tasoristeyksestä on tosin Turku-Toijala -radalta. Olis noita ollut Turun kaupungin alueella Rantaradallakin .
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 08.08.2013 kello 18:27. Syy: Hesari -> Turkkari

  9. #69

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    97

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Kun Ranrarata sähköistettiin ja kunnostettiin 90-luvulla, niin se ilmeisesti toteutettiin halvalla ja hutaisten. Liikennöinti oletettiin tapahtuvan Pendolinoin, jotka ovat veturijunia kevyempiä rasittaen rataa vähemmän. Ja tietenkin niissä on kallistus. Kunnostamalla rata Pendolinoille ja huippunopeudelle 200 km/h voitaisiin päästä matka-aikaan 1½ tuntia. Lisäksi tarvittaisiin kaksoisraideosuus Salon ja Paimion välille. Tämä olisi jo varsin kilpailukykyinen malli. Sen sijaan junatiheys pysyisi nykyisellään (tunnin välein molempiin suuntiin), sillä tiheämpi liikennöinti edellyttäisi käytännössä lähes koko radan kaksiraiteistamista. Tämä ei liene järkevää Kirkkonummen ja Salon välillä; parempi olisi sen sijaan toteuttaa ELSA-rata. Pendolinoliikenne edellyttäisi tietenkin uuden kaluston hankkimista. Radan kunnostaminen samalle tasolle IC-junille olisi jo huomattavasti kalliimpaa.
    Juha

  10. #70

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Rantaradan peruskorjaus tehtiin pitkällä aikavälillä, eikä todellakaan hutiloiden. Luultavasti urakan laajuus selvisi sen tekijöillekin vasta siinä vaiheessa, kun työt oli jo aloitettu, eikä sitä oikein enää voinut keskeyttääkään.
    Remontti aloitettiin vuonna 1984. Aluksi tavoitteena oli oikaista mutkia ja saada aikaan kelpo rata, jota operoidaan dieselkalustolla. Ennen pitkää selvisi, että vanhaa ratapohjaa ei voisi hyödyntää metriäkään, eli käytännössä vanhan radan viereen ja osittain päälle olisi rakennettava kokonaan uusi. Olisiko ELSa ollut edullisempi, ei ollut muotia pohtia silloin. Sähköistys alkoi vasta -90-luvulla.
    Missä määrin ELSan kaatoi Svenska Folkpartietin halu pitää Karjaa risteysasemana, ei liene kovin olennainen asia kokonaisuuden kannalta. Noin surkea rata kun ei viime kädessä palveleketään, olipa kieli mikä tahansa.

    Rantarata on karmein virhe suomalaisessa radanrakennuspolitiikassa. Se linjattiin väärin, siitä tehtiin vain yksiraiteinen, vaikka päivänselvää oli, että Virallisen ja Torellisen pääkaupungin välille olisi tarvittu nopea tuplarata. Lohjan kautta linjattaessa radalle olisi -oikoradan tyylisesti- voitu toteuttaa myös muutama taajamajunapysäkki, jolloin InterRegio-liikenne olisi saatu tukemaan IC-junia, joiden ei olisi tarvinnut pysähtyä missään.

  11. #71

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Remontti aloitettiin vuonna 1984.
    Minun muistikuvien mukaan alkoi jo 1981 Kirkkonummen ja Karjaan välillä. Oli siinhen aikaan intissä ja matkustin lomille Turun-Helsingin juniulla ja ikkunasta näkyivät työmaat. Jotkut kanssamatkustajat luulivat korkeata sorapenkkaa joka pilkahti puiden välissä "uudeksi moottoritieksi".

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Missä määrin ELSan kaatoi Svenska Folkpartietin halu pitää Karjaa risteysasemana, ei liene kovin olennainen asia kokonaisuuden kannalta. Noin surkea rata kun ei viime kädessä palveleketään, olipa kieli mikä tahansa.
    ELSA:n torppaamisesta 1970-luvun puolivälissä ei voi syyttää pelkästään RKP:tä ja sen mobilisoimia kyläpolitikkoja. Ihan valtakunnan huippupolitikot, mm liikenneministeri Tarjanne (Lib) jonka aikana hylkäyspäätös tehtiin oli sitä mieltä että rataan uppoaisi liikaa rahaa sen hyötyihin nähden koska junamatkustus Turun ja Helsingin välillä väheni koko ajan ja että bussiliikenne ja mahdollinen uusi moottoritie Turkuun poistaisi radan tarpeen. Myös ruotsinlaivavarustamojen päätökset vaihtaa suurimpien ja uusimpien alustensa lähtösatamaksi Helsinki Turun sijaan ja laivamatkailun muuttaminen risteilypainotteisemmaksi reittiliikenteen sijaan lienee vaikuttanut siihen aikaan että junakmatkustus Helsingin ja Turun välillä suorastaan romahti 1970-luvulla.

    Jatkaakseni vielä nin tärkeintä olisi saada Turun ja Helsingin välinen junaliikenen täsmällisemmäksi ja luotettavammaksi, nopeudesta ei ole niin väliä koska autolla ajamine ei ole juuri nopeampaa . Kaksisraide Salon ja Paimion tai jopa Turkuun asti olisi saatava aikaan, samoin Hangon radan sähköistys + mahdollinen kaksoisraide Karjaalta Kirkolle. Tammisaaren seudulle olisi muuttajia PK-seudulta jos junayhteys saataisiin kuntoon.

    t. Rainer

  12. #72

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jatkaakseni vielä nin tärkeintä olisi saada Turun ja Helsingin välinen junaliikenen täsmällisemmäksi ja luotettavammaksi, nopeudesta ei ole niin väliä koska autolla ajamine ei ole juuri nopeampaa . Kaksisraide Salon ja Paimion tai jopa Turkuun asti olisi saatava aikaan, samoin Hangon radan sähköistys + mahdollinen kaksoisraide Karjaalta Kirkolle. Tammisaaren seudulle olisi muuttajia PK-seudulta jos junayhteys saataisiin kuntoon.
    En usko, että koko matkalle kummallakaan välillä on tarvetta kaksoisraiteelle, vaan sen sijaan uusille kohtauspaikoille, jotka voisi tehdä myös vaikka muutaman kilometrin pituisiksi ja sn80-vaihtein. Paikkoina esim. Turkuun päin Hajala, Piikkiö, Littoinen.

    Mutta on selvää, että olisi erittäin edullista Hangon-junille, jos ne voitaisiin ajaa Y-junina Helsinkiin asti. Uskoisin, että kysyntäkin nousisi sen verran, että Y-junia voitaisiin lisätä sen verran, että niitä olisi saman verran kuin junia ja busseja Hankoon nyt. En tiedä onko Hangon-radan sähköistys kannattavaa, mutta eiköhän se siitä huolimatta silti tehdä.

  13. #73
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Minun muistikuvien mukaan alkoi jo 1981 Kirkkonummen ja Karjaan välillä. Oli siinhen aikaan intissä ja matkustin lomille Turun-Helsingin juniulla ja ikkunasta näkyivät työmaat.
    Oikaisuja valmistui mm. seuraavasti: Kaunislahti 1981, Päivolä 1982, Vuohimäki 1983, Viima - Siuntio 1984 ja Kela - Viima 1985. Kaunislahden oikaisu saatettiin tehdä kahdessa tai useammassa vaiheessa, ja edellä mainitsemani Kela - Viima ja Viima - Siuntio luetaan ilmeisesti usein yhdeksi kokonaisuudeksi nimellä Siuntion oikaisu.

  14. #74

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Olisikohan sitten niin, että vasta -84 ryhdyttiin remonttiin, jonka tavoitteena oli saada koko Rantarata kuntoon. Karis öst-osuuden remontinhan olisi voinut perustella silläkin, että kunnollinen Hangon satamaa palveleva rata tarvittiin ja vanha ratahan oli hajoamassa käsiin.
    Tosiasia kuitenkin on, että jos tuolloiset päättäjät olisivat voineet tietää, mitä Rantaradan uudelleenrakentaminen tulee maksamaan, ELSAn kannatus olisi ollut yksimielinen. Jo silloin juna oli suoraa rataa edetessään merkittävästi autoa nopeampi kulkupeli.

    Mitä tulee laivayhtiöiden ratkaisuihin, ainakin autoilijoiden eniten suosimat yhteydet olivat -80-luvullakin Turusta ja Naantalista Ruotsiin kulkeneet linjat. Vikingin uudisaluksista neljä sijoitettiin vuosina 1979-80 näille linjoille ja myös Silja lisäsi hetkeksi vuorojensa määrää Turun ja Tukholman välillä kesällä -81. Totta toki sekin, että HEL-STO-reitin volyymeja vuorokohtaisesti kasvatettiin noina vuosina suhteellisesti enemmän.

  15. #75
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ruotsinlaivavarustamojen päätökset vaihtaa suurimpien ja uusimpien alustensa lähtösatamaksi Helsinki Turun sijaan ja laivamatkailun muuttaminen risteilypainotteisemmaksi reittiliikenteen sijaan lienee vaikuttanut siihen aikaan että junakmatkustus Helsingin ja Turun välillä suorastaan romahti 1970-luvulla.
    1980-luvulla kohtalaisen paljon Helsingin ja Turun väliä matkustaneena muistuttaisin vielä siitäkin tosiasiasta, että tuolloin junia meni 5-6 päivässä kumpaakin suuntaan ja matka kesti vuorosta riippuen 2:40 - 3 h. Turun päässä juna pysähtyi vain päärautatieasemalla, joka ei ole ydinkeskustaa ja josta jatkoyhteydet ovat useimmiten vaihdollisia. Pikalinjalla pääsi tunnin välein 2:10 - 2:20 h keskustasta keskustaan. Vanhan Suurtorin ja Linja-autoaseman pysäkit riittävät tarjoamaan vaihdottoman jatkoyhteyden minne tahansa Turun seudulla. Junan puolesta puhui vain muutaman markan halvempi hinta; lastenlippu Helsingistä Turkuun maksoi 1980-luvun alkupuolella noin 15 mk, bussilla muutaman markan enemmän.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin nopean raideliikenteen verkosto 2035
    kirjoittanut Renne foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 74
    Viimeisin viesti: 05.01.2013, 20:42
  2. Rauman henkilöjunat, selvitys
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 03.09.2012, 22:48
  3. Selvitys: vakiominuuttiaikataulut Helsinkiin
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 24.02.2010, 18:07
  4. Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 98
    Viimeisin viesti: 28.12.2009, 00:42
  5. Helsingin ja Turun väliseen bussiliikenteeseen muutoksia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 05.02.2006, 14:19

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •