Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Katu-metro -hanke (Kaupunkitutkimus ja metropolipolitiikka) on julkaissut raportin Näkökulmia kaupunkirakenteen tiivistymiseen Helsingin seudulla (linkistä aukeaa raportti PDF-muodossa, koko 7,5 Mt).
Yksi raportin artikkeleista on kirjoittamani ja otsikolla Raitioliikenteen mahdollisuudet kaupunkirakenteen tiivistämisessä ja eheyttämisessä. Se on raportti tutkimuksesta, jonka tavoitteena oli selvittää, voiko raitioliikenteellä tukea kaupunkirakenteen tiivistämistä ja eheyttämistä.
Raportti on suunnattu myös muille kuin liikennesuunnittelijoille, joten raportti sisältää yleis- ja perustietoa raideliikenteestä. Tähän liittyen raportissa on määritelty käsitteitä vastaamaan raideliikenteen nykytilannetta, mutta myös kaupunkirakenteen tiivistämisen ja eheyttämisen käsitteet on jouduttu määrittelemään niistäkin vallitsevien vaihtelevien tulkintojen vuoksi.
Raportissa on tarkasteltu raitioliikenteen soveltamissa Helsingin seudulla. Raportti päätyy toteamaan, että tiedossa olevien ja käytännössä koettujen periaatteiden mukainen raitioliikenne kykenee palvelemaan auton kanssa kilpailukykyisesti Helsingin seudun liikennettä myös niillä Helsingin kantakaupungin ulkopuolisilla alueilla, joilla joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus nyt on alhainen ja joille ei ole teknisesti mahdollista toteuttaa raskaan raideliikenteen palveluita.
Tutkimustyö on tehty vuoden 2010 aikana. Olennaista on ehkä ymmärtää, että vaikka raportti on julkaistu vasta nyt, se on kirjoitettu ennen HSL:n runkobussiselvitystä sekä Siru Kauppisen ym. julkaisemaa seudullista pikaratikkasuunnitelmaa. Näissä kolmessa esiintyvät yhtäläisyydet eivät siis ole toistensa kopiointia, vaan erillään syntyneitä tuloksia.
Antero
Yksi raportin artikkeleista on kirjoittamani ja otsikolla Raitioliikenteen mahdollisuudet kaupunkirakenteen tiivistämisessä ja eheyttämisessä. Se on raportti tutkimuksesta, jonka tavoitteena oli selvittää, voiko raitioliikenteellä tukea kaupunkirakenteen tiivistämistä ja eheyttämistä.
Raportti on suunnattu myös muille kuin liikennesuunnittelijoille, joten raportti sisältää yleis- ja perustietoa raideliikenteestä. Tähän liittyen raportissa on määritelty käsitteitä vastaamaan raideliikenteen nykytilannetta, mutta myös kaupunkirakenteen tiivistämisen ja eheyttämisen käsitteet on jouduttu määrittelemään niistäkin vallitsevien vaihtelevien tulkintojen vuoksi.
Raportissa on tarkasteltu raitioliikenteen soveltamissa Helsingin seudulla. Raportti päätyy toteamaan, että tiedossa olevien ja käytännössä koettujen periaatteiden mukainen raitioliikenne kykenee palvelemaan auton kanssa kilpailukykyisesti Helsingin seudun liikennettä myös niillä Helsingin kantakaupungin ulkopuolisilla alueilla, joilla joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus nyt on alhainen ja joille ei ole teknisesti mahdollista toteuttaa raskaan raideliikenteen palveluita.
Tutkimustyö on tehty vuoden 2010 aikana. Olennaista on ehkä ymmärtää, että vaikka raportti on julkaistu vasta nyt, se on kirjoitettu ennen HSL:n runkobussiselvitystä sekä Siru Kauppisen ym. julkaisemaa seudullista pikaratikkasuunnitelmaa. Näissä kolmessa esiintyvät yhtäläisyydet eivät siis ole toistensa kopiointia, vaan erillään syntyneitä tuloksia.
Antero