Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

  • Lentokenttäpikametro (lyhyempi ja/tai vähemmän välipysäkkejä)

    Äänet: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    45
  • Äänestys suljettu. .
Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,437
Mitä Helsingin metron kehityshanketta tukisit tärkeimpänä/kiireellisimpänä seuraavaksi Länsimetron jälkeen, vai tukisitko mitään? Voit valita useampia, jos kaikki valitsemasi jakaisivat mielestäsi ykkösprioriteettisijan. Äänestys koskee nimenomaan nykyistä raskasraidemetroa sille tällä hetkellä suunnitellulla kalustolla. Jos rastitat sekä "Lakkauttamista/korvaamista kevyemmällä ratkaisulla" että jotain laajennusta, toteat olevasi rastittamasi laajennuksen kannalla mutta vastustavasi nykyiseen kalustoon pohjautuvaa järjestelmää koko metron osalta. Duoratkaisuja ei ole otettu huomioon, mutta niistäkin voi keskustella vapaan tekstin muodossa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni Länsimetron kaavailtu jatko Saunalahteen on toteutettava heti nykyisen osan valmistuttua, niin kuin on suunniteltukin. Myös Kaisaniemen ja Sörnäisten toisten sisäänkäyntien rakentaminen voisi olla kannattava investointi.
 
Äänestin Munkkivuori-Katajanokka. Toki alkupään tulisi sijaita Huopalahden asemalla ja loppupään Laajasalossa ja Katajanokka voidan jötjättää väliin. Toteutustapa mieluiten
light rail metro joka on yhteensopiva Jokerin ja Kruunuvuoren ratikan kanssa, ja joka on maanalainen Meilahdesta keskustaan.

t. Rainer
 
Mielestäni Länsimetron kaavailtu jatko Saunalahteen on toteutettava heti nykyisen osan valmistuttua, niin kuin on suunniteltukin.

Noinkohan tuo menee Espoon valtuustossa läpi... Jatkosta päätettäessä lienee tiedossa Länsimetron hyväksyttämiseen käytetty kustannusarvio ja sen rakentamisen todellinen loppusumma. Saunalahteenkin on kaavailtu tehtävän tunnelia koko matka.
 
Länsi on oikeastaan ainoa vaihtoehto. Länsimetro + muut typerät raideratkaisut söivät joka tapauksessa edellytykset järkevältä joukkoliikenneratkaisulta. Kevyempään standardiin muuttaminen, hel**tin hieno ajatus, mutta vähän sama kuin Joulupukkiin uskominen. Maksaa v*****i, mutta länsimetro ilman ainakin Kivenlahden jatkoa on liikenteellisesti aivan järkyttävää typeryyttä (taloudellisuudestahan tässä ei olla
enään pitkään aikaan oltu kiinnostuneita). Jep, länsi kai se on (ainakin Kivenahteen asti), muissa suunnissa on kuitenkin vielä mahdollisuuksia olla pilaamatta järkeviä raideratkaisuja.
 
Äänestin sitten niitä mitä pidin järkevänä, eli uusia sisäänkäyntejä ja Vuosaaren sataman jatkoa. Hetken harkittuani myös länsimetron jatkoa, koska kun se alkuun rakennetaan, niin kyllä sitä jatkaa melkein pitää, jos vaan rahat riittävät.

Uusi sisäänkäynti pitäisi muuten avata myös Siilitielle ja selvittää kaikilla muillakin yksiportaisilla asemilla.

Siitä lienee tosiaan realistista lähteä, että nykymetron tekniikkaa ei merkittävästi ruveta muuttamaan. Sen sijään kaikki uudet linjat tulevaisuudessa rakennettaneen kevyemmillä ratkaisuilla. Oli niiden nimi sitten ratikka, metro, juna tai mitä hyvänsä.

---------- Viesti lisätty kello 8:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:41 ----------

Niin tuo otsikko muuten on monitulkintainen: luin sen ensin, että mitä odotan seuraavaksi tapahtuvan. Vasta viestejä lukemalla selvisi, että kyse on siitä, mitä toivoisin tapahtuvan.
 
Onko Espoon kaupunkiradan muuttaminen metroksi ollut jotenkin vakavasti esillä? Eihän tuommoisessa muutoksessa olisi yksinään mitään tolkkua. Asia olisi tietysti toinen, jos rata jotenkin yhdistettäisiin nykyiseen metroon, mutta nythän on suunnitelmissa Pisara, jota kukaan ei kai ole esittänyt tehtäväksi metron standardeilla. Jos vaan halutaan VR:n tilalle operaattoriksi HKL, niin ei kai edes Helsingissä olla niin älyvapaita, että sen takia muutettaisiin yksi kaupunkiradan pätkä muiden kanssa epäyhteensopivaksi.
 
Jos vaan halutaan VR:n tilalle operaattoriksi HKL, niin ei kai edes Helsingissä olla niin älyvapaita, että sen takia muutettaisiin yksi kaupunkiradan pätkä muiden kanssa epäyhteensopivaksi.

Niin, miksi edes pitäisi, kun kaikki hoituisi niinkin yksinkertaisesti kuin maalaamalla kaupunkiratajunia oransseiksi ja varustamalla ne oranssein muovipenkein.
 
Onko Espoon kaupunkiradan muuttaminen metroksi ollut jotenkin vakavasti esillä? Eihän tuommoisessa muutoksessa olisi yksinään mitään tolkkua.

Ei siinä olekaan mitään tolkkua, mutta on sitä suunniteltu. 1990-luvun puolivälissä tutkittiin vakavissaan Martinlaakson junaradan muuttamista metroksi ja kaksoisraiteen rakentamista Huopalahdesta Leppävaaraan metrona. No, kaksoisraide tuli sitten rautatienä, jolloin tuo suunnitelma onneksi haudattiin.

Ja 2000-luvulla käytiin virkamiehistössä käsittääkseni ihan vakavaa keskustelua siitä, että operointikustannukset YTV-alueen lähiliikenteessä saa alas vain muuttamalla lähijunat metroiksi.

Jos vaan halutaan VR:n tilalle operaattoriksi HKL, niin ei kai edes Helsingissä olla niin älyvapaita, että sen takia muutettaisiin yksi kaupunkiradan pätkä muiden kanssa epäyhteensopivaksi.

Ollaan toki. Tuohan on tyypillinen Helsingin erityisolosuhteisiin soveltuva ratkaisu.
 
Onko Espoon kaupunkiradan muuttaminen metroksi ollut jotenkin vakavasti esillä? Eihän tuommoisessa muutoksessa olisi yksinään mitään tolkkua. Asia olisi tietysti toinen, jos rata jotenkin yhdistettäisiin nykyiseen metroon, mutta nythän on suunnitelmissa Pisara, jota kukaan ei kai ole esittänyt tehtäväksi metron standardeilla. Jos vaan halutaan VR:n tilalle operaattoriksi HKL, niin ei kai edes Helsingissä olla niin älyvapaita, että sen takia muutettaisiin yksi kaupunkiradan pätkä muiden kanssa epäyhteensopivaksi.

Kyllä tuota on ehdotettu Kiskoksen jossain kaupungille tekemässä visiopaperissa. Ja juurikin siitä syystä, että noiden virallisten tilastojen perusteella metroliikenne on selkeästi paikallisjunaliikennettä halvempaa... No, on tuolle ihan järkeväkin perustelu: yhdessä Rantaradan haaran kanssa länsimetron matkustajamäärät olisivat tasapainossa idän suunnan kanssa. Käytännössä kai rata olisi haaroitettu Kampissa ja kohtuullisen lyhyellä yhdystunnelilla pääsisi kaupunkirataan kiinni. Sitten vain pitäisi miettiä, mitä tuolle Martinlaakson radalle tekisi... Kiitos kahden erillisen järjestelmän, tällainen linjaston muokkaus olisi kohtuuttoman kallista hyötyihin nähden.

Jos metron kanssa olisi otettu hiukan toisenlainen kehityspolku, niin ehkä mahdollista olisi ollut yhteiskäyttörata kaupunkijunien ja metrojunien kanssa. Ehkä ei mahdotonta vieläkään, kun täysautomaatti näyttää jäävän jäähylle. Suurimpana esteenä taitaa olla laiturikorkeus. Ennen flirttien hankintaa olisi tosin voitu tehdä päätös myös kaupunkiratojen muuttamisesta metriseen laiturikorkeuteen. sm1 ja sm2 junista olisi vaivatta remontoinut korkealle laiturille sopivan ja niillä olisi voinut (kuten nytkin) liikennöidä kunnes uutta kalustoa olisi saatu.
 
Sinänsä typerää, mutta varsin luonnollista että HKL haluaa lähijunat muutettavan metrostandardiin. Minä heitän semmosen idean että miksei toisinpäin?

Tämmönen kehitelmä:
-Länsimetron rakentaminen nykymuodossa jäihin
-"Länsimetro" toteutetaan pintaratana länsiväylän varressa asemat vaikka Tapiola - Matinkylä - Kivenlahti - Kirkkonummi (ELSA-radan jälkeen Hankooseen asti)
-Nykymetrosta karsittaisiin puolet asemista ja molemmat haarat
-Idässä jatke Porvoon kautta Kotkaan.
-Virroittimet katolle
-Huippunopeus 160km/h
-Pääkaupunkiseudun sisäinen liikenne hoidettaisiin pääasiassa raitiovaunuin

Jos metro halutaan pitää nykyisellään voitaisiin myös harkita yhteysvälille Kalasatama - Pasila rataa Teollisuuskadun alle cut and cover tunneliin. Tosin (pinta)ratikka olisi monella tavalla järkevämpi, vaikka niin että se vedetään metron vieressä sillalla niin että vaihdot tapahtuu laiturin yli.
 
Minä heitän semmosen idean että miksei toisinpäin?

Tästä on foorumilla ollut pitkät keskustelut ja kaikenlaisia integroituja rataverkkoja on esitetty.

-Länsimetron rakentaminen nykymuodossa jäihin

Taitaa olla myöhäistä kun tunneleiden louhiminen on jo vauhdissa.

-"Länsimetro" toteutetaan pintaratana länsiväylän varressa asemat vaikka Tapiola - Matinkylä - Kivenlahti - Kirkkonummi (ELSA-radan jälkeen Hankooseen asti)

Espoo ei selvästikään halunnut metrorataa maan pinnalle, kun Länsimetroon ei käytetty olemassa olevia aluevarauksia. Jatkokin on suunniteltu kokonaan maan alle, vaikka ehkä maanpinnallakin olisi mahdollista löytää tilaa.

Tuossa Kiskoksen esityksessä on nimenomaan Espoon kaupunkiradan yhdistäminen nykyiseen metroon Kampissa. Jos äänestyksessä tarkoitettiin tätä vaihtoehtoa, niin sen olisi ehkä voinut sanoa selvemmin.
 
Kun kyse on Helsingin metrosta, äänestin sen mukaan.
Kivenlahdet ja Porvoot ovat jossain muualla ;)
 
Takaisin
Ylös