Näytä äänestyksen tulokset: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

Äänestäjiä
45. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Matinkylä-Kivenlahti

    15 33,33%
  • Matinkylä-Kauklahti

    2 4,44%
  • Tapiola-Suursuo-Espoon keskus

    2 4,44%
  • Mellunmäki-Länsisalmi-Östersundom-Majvik-Porvoo

    3 6,67%
  • Mellunmäki-Länsisalmi-Östersundom-Majvik

    3 6,67%
  • Mellunmäki-Länsisalmi

    2 4,44%
  • Kamppi-Eira

    4 8,89%
  • (Munkkivuori-)Meilahti-Kamppi-Esplanadi-Katajanokka

    5 11,11%
  • Pasila-Meilahti-Kamppi-Esplanadi-Katajanokka-Laajasalo-Santahamina

    6 13,33%
  • Lentokenttämetro (Suunnitellusti: Kampista Pasilan kautta, 8 välipysäkkiä)

    5 11,11%
  • Lentokenttäpikametro (lyhyempi ja/tai vähemmän välipysäkkejä)

    0 0%
  • Pitkä Viikin metro (Suunnitellusti Kampista Pasilan kautta)

    8 17,78%
  • Lyhyt Viikin metro (Esim. Itäkeskuksesta/Hakaniemestä/Herttoniemestä)

    2 4,44%
  • Vuosaari-Vuosaaren satama

    14 31,11%
  • Vuosaari-Vuosaaren satama-Östersundom

    2 4,44%
  • Roihupellon asema

    5 11,11%
  • Kaisaniemen ja Sörnäisten asemien molempiin päihin sisäänkäynnit

    23 51,11%
  • Espoon kaupunkiradan muuttaminen metrolinjaksi

    1 2,22%
  • Lakkauttamista/korvaamista kevyemmällä ratkaisulla

    5 11,11%
  • En mitään, en haluasi Helsingin metroa laajennettavan lainkaan

    5 11,11%
Monivalintaäänestys.
Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/32

Viestiketju: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

  1. #1
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Mitä Helsingin metron kehityshanketta tukisit tärkeimpänä/kiireellisimpänä seuraavaksi Länsimetron jälkeen, vai tukisitko mitään? Voit valita useampia, jos kaikki valitsemasi jakaisivat mielestäsi ykkösprioriteettisijan. Äänestys koskee nimenomaan nykyistä raskasraidemetroa sille tällä hetkellä suunnitellulla kalustolla. Jos rastitat sekä "Lakkauttamista/korvaamista kevyemmällä ratkaisulla" että jotain laajennusta, toteat olevasi rastittamasi laajennuksen kannalla mutta vastustavasi nykyiseen kalustoon pohjautuvaa järjestelmää koko metron osalta. Duoratkaisuja ei ole otettu huomioon, mutta niistäkin voi keskustella vapaan tekstin muodossa.
    Viimeisin muokkaaja Knightrider; 20.12.2011 kello 20:24. Syy: poistettu turha sivulause

  2. #2
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Mielestäni Länsimetron kaavailtu jatko Saunalahteen on toteutettava heti nykyisen osan valmistuttua, niin kuin on suunniteltukin. Myös Kaisaniemen ja Sörnäisten toisten sisäänkäyntien rakentaminen voisi olla kannattava investointi.

  3. #3

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Äänestin Munkkivuori-Katajanokka. Toki alkupään tulisi sijaita Huopalahden asemalla ja loppupään Laajasalossa ja Katajanokka voidan jötjättää väliin. Toteutustapa mieluiten
    light rail metro joka on yhteensopiva Jokerin ja Kruunuvuoren ratikan kanssa, ja joka on maanalainen Meilahdesta keskustaan.

    t. Rainer

  4. #4

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Mielestäni Länsimetron kaavailtu jatko Saunalahteen on toteutettava heti nykyisen osan valmistuttua, niin kuin on suunniteltukin.
    Noinkohan tuo menee Espoon valtuustossa läpi... Jatkosta päätettäessä lienee tiedossa Länsimetron hyväksyttämiseen käytetty kustannusarvio ja sen rakentamisen todellinen loppusumma. Saunalahteenkin on kaavailtu tehtävän tunnelia koko matka.

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Länsi on oikeastaan ainoa vaihtoehto. Länsimetro + muut typerät raideratkaisut söivät joka tapauksessa edellytykset järkevältä joukkoliikenneratkaisulta. Kevyempään standardiin muuttaminen, hel**tin hieno ajatus, mutta vähän sama kuin Joulupukkiin uskominen. Maksaa v*****i, mutta länsimetro ilman ainakin Kivenlahden jatkoa on liikenteellisesti aivan järkyttävää typeryyttä (taloudellisuudestahan tässä ei olla
    enään pitkään aikaan oltu kiinnostuneita). Jep, länsi kai se on (ainakin Kivenahteen asti), muissa suunnissa on kuitenkin vielä mahdollisuuksia olla pilaamatta järkeviä raideratkaisuja.

  6. #6

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Äänestin sitten niitä mitä pidin järkevänä, eli uusia sisäänkäyntejä ja Vuosaaren sataman jatkoa. Hetken harkittuani myös länsimetron jatkoa, koska kun se alkuun rakennetaan, niin kyllä sitä jatkaa melkein pitää, jos vaan rahat riittävät.

    Uusi sisäänkäynti pitäisi muuten avata myös Siilitielle ja selvittää kaikilla muillakin yksiportaisilla asemilla.

    Siitä lienee tosiaan realistista lähteä, että nykymetron tekniikkaa ei merkittävästi ruveta muuttamaan. Sen sijään kaikki uudet linjat tulevaisuudessa rakennettaneen kevyemmillä ratkaisuilla. Oli niiden nimi sitten ratikka, metro, juna tai mitä hyvänsä.

    ---------- Viesti lisätty kello 8:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:41 ----------

    Niin tuo otsikko muuten on monitulkintainen: luin sen ensin, että mitä odotan seuraavaksi tapahtuvan. Vasta viestejä lukemalla selvisi, että kyse on siitä, mitä toivoisin tapahtuvan.

  7. #7

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Onko Espoon kaupunkiradan muuttaminen metroksi ollut jotenkin vakavasti esillä? Eihän tuommoisessa muutoksessa olisi yksinään mitään tolkkua. Asia olisi tietysti toinen, jos rata jotenkin yhdistettäisiin nykyiseen metroon, mutta nythän on suunnitelmissa Pisara, jota kukaan ei kai ole esittänyt tehtäväksi metron standardeilla. Jos vaan halutaan VR:n tilalle operaattoriksi HKL, niin ei kai edes Helsingissä olla niin älyvapaita, että sen takia muutettaisiin yksi kaupunkiradan pätkä muiden kanssa epäyhteensopivaksi.

  8. #8

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Jos vaan halutaan VR:n tilalle operaattoriksi HKL, niin ei kai edes Helsingissä olla niin älyvapaita, että sen takia muutettaisiin yksi kaupunkiradan pätkä muiden kanssa epäyhteensopivaksi.
    Niin, miksi edes pitäisi, kun kaikki hoituisi niinkin yksinkertaisesti kuin maalaamalla kaupunkiratajunia oransseiksi ja varustamalla ne oranssein muovipenkein.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Onko Espoon kaupunkiradan muuttaminen metroksi ollut jotenkin vakavasti esillä? Eihän tuommoisessa muutoksessa olisi yksinään mitään tolkkua.
    Ei siinä olekaan mitään tolkkua, mutta on sitä suunniteltu. 1990-luvun puolivälissä tutkittiin vakavissaan Martinlaakson junaradan muuttamista metroksi ja kaksoisraiteen rakentamista Huopalahdesta Leppävaaraan metrona. No, kaksoisraide tuli sitten rautatienä, jolloin tuo suunnitelma onneksi haudattiin.

    Ja 2000-luvulla käytiin virkamiehistössä käsittääkseni ihan vakavaa keskustelua siitä, että operointikustannukset YTV-alueen lähiliikenteessä saa alas vain muuttamalla lähijunat metroiksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Jos vaan halutaan VR:n tilalle operaattoriksi HKL, niin ei kai edes Helsingissä olla niin älyvapaita, että sen takia muutettaisiin yksi kaupunkiradan pätkä muiden kanssa epäyhteensopivaksi.
    Ollaan toki. Tuohan on tyypillinen Helsingin erityisolosuhteisiin soveltuva ratkaisu.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #10

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Onko Espoon kaupunkiradan muuttaminen metroksi ollut jotenkin vakavasti esillä? Eihän tuommoisessa muutoksessa olisi yksinään mitään tolkkua. Asia olisi tietysti toinen, jos rata jotenkin yhdistettäisiin nykyiseen metroon, mutta nythän on suunnitelmissa Pisara, jota kukaan ei kai ole esittänyt tehtäväksi metron standardeilla. Jos vaan halutaan VR:n tilalle operaattoriksi HKL, niin ei kai edes Helsingissä olla niin älyvapaita, että sen takia muutettaisiin yksi kaupunkiradan pätkä muiden kanssa epäyhteensopivaksi.
    Kyllä tuota on ehdotettu Kiskoksen jossain kaupungille tekemässä visiopaperissa. Ja juurikin siitä syystä, että noiden virallisten tilastojen perusteella metroliikenne on selkeästi paikallisjunaliikennettä halvempaa... No, on tuolle ihan järkeväkin perustelu: yhdessä Rantaradan haaran kanssa länsimetron matkustajamäärät olisivat tasapainossa idän suunnan kanssa. Käytännössä kai rata olisi haaroitettu Kampissa ja kohtuullisen lyhyellä yhdystunnelilla pääsisi kaupunkirataan kiinni. Sitten vain pitäisi miettiä, mitä tuolle Martinlaakson radalle tekisi... Kiitos kahden erillisen järjestelmän, tällainen linjaston muokkaus olisi kohtuuttoman kallista hyötyihin nähden.

    Jos metron kanssa olisi otettu hiukan toisenlainen kehityspolku, niin ehkä mahdollista olisi ollut yhteiskäyttörata kaupunkijunien ja metrojunien kanssa. Ehkä ei mahdotonta vieläkään, kun täysautomaatti näyttää jäävän jäähylle. Suurimpana esteenä taitaa olla laiturikorkeus. Ennen flirttien hankintaa olisi tosin voitu tehdä päätös myös kaupunkiratojen muuttamisesta metriseen laiturikorkeuteen. sm1 ja sm2 junista olisi vaivatta remontoinut korkealle laiturille sopivan ja niillä olisi voinut (kuten nytkin) liikennöidä kunnes uutta kalustoa olisi saatu.
    Ville

  11. #11
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Kyllä tuota on ehdotettu Kiskoksen jossain kaupungille tekemässä visiopaperissa.
    Pääkaupunkiraiteita, HKL / T:mi Kiskos, C: 3/2009.
    Sakari Kestinen

  12. #12

    Liittynyt
    12.12.2007
    Viestejä
    24

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Sinänsä typerää, mutta varsin luonnollista että HKL haluaa lähijunat muutettavan metrostandardiin. Minä heitän semmosen idean että miksei toisinpäin?

    Tämmönen kehitelmä:
    -Länsimetron rakentaminen nykymuodossa jäihin
    -"Länsimetro" toteutetaan pintaratana länsiväylän varressa asemat vaikka Tapiola - Matinkylä - Kivenlahti - Kirkkonummi (ELSA-radan jälkeen Hankooseen asti)
    -Nykymetrosta karsittaisiin puolet asemista ja molemmat haarat
    -Idässä jatke Porvoon kautta Kotkaan.
    -Virroittimet katolle
    -Huippunopeus 160km/h
    -Pääkaupunkiseudun sisäinen liikenne hoidettaisiin pääasiassa raitiovaunuin

    Jos metro halutaan pitää nykyisellään voitaisiin myös harkita yhteysvälille Kalasatama - Pasila rataa Teollisuuskadun alle cut and cover tunneliin. Tosin (pinta)ratikka olisi monella tavalla järkevämpi, vaikka niin että se vedetään metron vieressä sillalla niin että vaihdot tapahtuu laiturin yli.

  13. #13

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Clepe Näytä viesti
    Minä heitän semmosen idean että miksei toisinpäin?
    Tästä on foorumilla ollut pitkät keskustelut ja kaikenlaisia integroituja rataverkkoja on esitetty.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Clepe Näytä viesti
    -Länsimetron rakentaminen nykymuodossa jäihin
    Taitaa olla myöhäistä kun tunneleiden louhiminen on jo vauhdissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Clepe Näytä viesti
    -"Länsimetro" toteutetaan pintaratana länsiväylän varressa asemat vaikka Tapiola - Matinkylä - Kivenlahti - Kirkkonummi (ELSA-radan jälkeen Hankooseen asti)
    Espoo ei selvästikään halunnut metrorataa maan pinnalle, kun Länsimetroon ei käytetty olemassa olevia aluevarauksia. Jatkokin on suunniteltu kokonaan maan alle, vaikka ehkä maanpinnallakin olisi mahdollista löytää tilaa.

    Tuossa Kiskoksen esityksessä on nimenomaan Espoon kaupunkiradan yhdistäminen nykyiseen metroon Kampissa. Jos äänestyksessä tarkoitettiin tätä vaihtoehtoa, niin sen olisi ehkä voinut sanoa selvemmin.

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Kun kyse on Helsingin metrosta, äänestin sen mukaan.
    Kivenlahdet ja Porvoot ovat jossain muualla

  15. #15
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Kun kyse on Helsingin metrosta, äänestin sen mukaan.
    Kivenlahdet ja Porvoot ovat jossain muualla
    Virallinen nimi on Helsingin metro, vaikka sitä ollaankin laajentamassa moneen suuntaan Helsingin ulkopuolelle. Ajaahan Helsingin bussiliikenne Oy:kin Espoossa, nimi on nimi, sillä sipuli, ei käytännön merkitystä muille kuin näsäviisastelijoille.
    http://www.hel.fi/hki/hkl/fi/hkl-metroliikenne
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_metro

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Metrot
    Vastauksia: 538
    Viimeisin viesti: 10.02.2015, 00:04
  2. Mitä linjaa nopeutettaisiin seuraavaksi?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 08.05.2011, 18:29
  3. Mitä tehdä Lauttasaaren vesitornille?
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 14.03.2011, 13:37
  4. Mitä saa mainostaa ja miten?
    kirjoittanut Ilmari Syrjälä foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 21.09.2008, 09:34

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •