Kampin terminaali, vaikutus matkustajamääriin

Edelleenkin vähän harmittaa ettei sitä tehty lähemmäs rautatieasemaa. Silloin vaikutus olisi ollut joukkoliikenteen kokonaiskäytön kannalta vieläkin edullisempi. Ainakin kaukoliikenteessä. Totuushan ettei Matkakeskusta ole mitään järkeä toteuttaa hajautetusti, koska sen tarkoitus on eri joukkoliikenne muotojen saumaton yhdistäminen.

Siis ainakin minun mielestä.

Mutta turha valittaa. Mennään sillä mitä on. Ja pyritä parantamaan Rautatieaseman ja Kampin välistä liikennettä. Vaikka kohtuu hintaisempaa liikennettä Kampin-Rautatietorin-Kamppi välille kaukoliikenteen käyttäjille. Jos ei ole matkatavaroita taituu väli nopeasti, mutta parin 20 kilon laukun kanssa on vähän vaikeampaa.
 
Edelleenkin vähän harmittaa ettei sitä tehty lähemmäs rautatieasemaa. Silloin vaikutus olisi ollut joukkoliikenteen kokonaiskäytön kannalta vieläkin edullisempi. Ainakin kaukoliikenteessä. Totuushan ettei Matkakeskusta ole mitään järkeä toteuttaa hajautetusti, koska sen tarkoitus on eri joukkoliikenne muotojen saumaton yhdistäminen.
Niinpä.

No, onhan meillä "matkakeskus", sillä rautatieaseman molemmin puolin on bussiasemat.

Jos touhu hoidettaisiin järkevästi, kumpienkin nykyinen käyttö poistuisi, kun bussilinjat yhdistettäisiin keskustan läpi ajaviksi. Sitten olisikin tilaa kaukoliikenteen busseille rautatieaseman vieressä kuten pitääkin olla.

Ai että mitä sitten tehdään Kampilla? No sieltähän vapautuu oivallista tilaa keskustan pysäköintihalleiksi. Ei tarttisi louhia Hakasalmen huvilan alle, esimerkiksi.

Antero
 
Ja pyritä parantamaan Rautatieaseman ja Kampin välistä liikennettä. Vaikka kohtuu hintaisempaa liikennettä Kampin-Rautatietorin-Kamppi välille kaukoliikenteen käyttäjille. Jos ei ole matkatavaroita taituu väli nopeasti, mutta parin 20 kilon laukun kanssa on vähän vaikeampaa.

Voitaisiin kokeilla vaikka jatkaa sitä maanalaista jalankulkutunnelia siitä, missä on uloskäynti entiselle linja-autoasemalle, eli Forumin nurkilta, sinne Kamppiin saakka. Voitaisiin Tukholman T-Centralin tapaan tehdä pitkiä hihnoja, eli kun kävelee sellaisen päällä, hihna antaa vielä kävelyyn tasaisella maalla vielä lisää vauhtia. Tai sitten voi matkatavaroineen vain seistä hihnalla ja antaa sen viedä eteen päin.
 
Jos touhu hoidettaisiin järkevästi, kumpienkin nykyinen käyttö poistuisi, kun bussilinjat yhdistettäisiin keskustan läpi ajaviksi. Sitten olisikin tilaa kaukoliikenteen busseille rautatieaseman vieressä kuten pitääkin olla.

Toisaalta, sitten ei voisi enää mennä ajoissa terminaalissa bussiin ja napata hyvää istumapaikkaa valmiiksi lähtöään odottavasta bussista :) Keskustalinjoilla kun on harmillisen täyttä, varsinkin jos kahdestaan matkustaa, niin ei saa helpolla vierekkäistä paikkaa. Terminaalista sellaisen saa, jos malttaa sinne asti matkustaa.
 
Toisaalta, sitten ei voisi enää mennä ajoissa terminaalissa bussiin ja napata hyvää istumapaikkaa valmiiksi lähtöään odottavasta bussista :) Keskustalinjoilla kun on harmillisen täyttä, varsinkin jos kahdestaan matkustaa, niin ei saa helpolla vierekkäistä paikkaa. Terminaalista sellaisen saa, jos malttaa sinne asti matkustaa.
Tämä on mukava inhimillinen näkökohta, erityisesti siis kaksin matkustus. Mutta ei hätä ole tämän näköinen.

Kun bussitkin ovat keskustan läpi ajavia, voitte nousta siihen bussiin jo siellä, missä nyt otatte ratikan tai toisen bussin, jolla pääsette ensin Kamppiin. Mitä todennäköisimmin sillä nousupysäkillänne on vaunussa tilaa enemmän kuin sitten, kun bussi on Kampin kohdalla.

Tätä asiaa voi havainnollistaa vaikka metrolla:). Jos Hesan metro toimisi kuten Kamppiin päättyvät bussilinjat, metron pääteasema olisi esimerkiksi Kaisaniemi (tai peräti Hakaniemi!). Kaisaniemessä alkavat istumapaikat jo olla vähissä iltapäivän ruuhka-aikaan. Eli jos Kaisis olisi päättäri kuten Kamppi, tyhjä lähtevä juna täyttyisi kerralla siellä niin täyteen kuin junat ovat nyt.

Mutta kun junat ajavat nyt keskustan läpi, junaan voi nousta jo vaikka Ruoholahdessa. Eikä siis tarvitse ensin ajaa bussilla tai ratikalla Kaisaniemeen, jossa vaihdetaan metroterminaaliin pyydystämään vapaita "sohvia" lähtöään odottavasta metrosta.

Antero
 
Voitaisiin kokeilla vaikka jatkaa sitä maanalaista jalankulkutunnelia siitä, missä on uloskäynti entiselle linja-autoasemalle, eli Forumin nurkilta, sinne Kamppiin saakka.

Rautatieasemalta on jo nyt katettu yhteys Kamppiin Forumin ja Simonkentän läpi.
 
Rautatieasemalta on jo nyt katettu yhteys Kamppiin Forumin ja Simonkentän läpi.

Niin on, tiedän, mutta tämä on kiertelevä reitti. Liukuportailla matkusteluun menee aikaa ja reitti ei ole käytettävissä Forumin ollessa suljettuna. Tulisi olla suorempi reitti, jolla ei ole tasonvaihtoja. Tällainen on suunnitteilla Narinkkatorin alitse, katselin eräästä Kampin keskuksen piirroksesta.
 
Niin on, tiedän, mutta tämä on kiertelevä reitti. Liukuportailla matkusteluun menee aikaa ja reitti ei ole käytettävissä Forumin ollessa suljettuna. Tulisi olla suorempi reitti, jolla ei ole tasonvaihtoja.
Mutta mutta, mitäs marinaa tämä on? Rautatieasemaltahan pääsee mukavasti säältä suojassa Kamppiin eikä tarvitse edes kävellä! Ainahan tuon välin voi matkustaa metrolla! :lol:

Antero
 
Mutta mutta, mitäs marinaa tämä on? Rautatieasemaltahan pääsee mukavasti säältä suojassa Kamppiin eikä tarvitse edes kävellä! Ainahan tuon välin voi matkustaa metrolla! :lol:

Kysymys on kait siitä, että pitääkö landepaukun, jolla ei ole YTV:n matkakorttia saati sitten aikaa ladatuna siihen, joka haluaa vaihtaa junan ja maaseutubussin välillä Helsingissä, maksaa kertalipun hinta päästääkseen kilometrin päässä toisistaan sijaitsevien asemien välillä.

Tuosta bussiterminaalisen sijoittamisesta, niin ehdottaisin, että viimeistään silloin kun länsimetro otetaan käyttöön, vaihdetaan päittäin kaukoliikenteen bussien ja Mannerheimintietä kulkevien 200-400 -alkuisten bussien terminaaleja keskustassa keskenään. Kaukobussit voisivat lähteä siis Elielinaukoilta ja seutubussit Kampista. Ei edes mitään asemaa tarvitse rakentaa, Matkahuolto voisi vuokrata joko rautatieasemalta tai postitalosta myymälätilat lipunmyyntiä varten.

t. Rainer
 
Mutta mutta, mitäs marinaa tämä on? Rautatieasemaltahan pääsee mukavasti säältä suojassa Kamppiin eikä tarvitse edes kävellä! Ainahan tuon välin voi matkustaa metrolla! :lol:

Heh. Metro on hyvä kulkupeli, mutta tässä on kyse kelvottomasta järjestelmän suunnittelusta, jos kantakaupungin joukkoliikenneterminaali on jaettu kahteen osan, jotka ovat yhteydessä ainoastaan metrolla tai pitkää kävelyreittiä pitkin. Ei se metromatka siinä aiheuta murinaa, vaan tämä kelvoton hajauttaminen noinkin tärkeiden terminaalien kohdalla.
 
Onhan Kamppi ainakin hyvä Helsingin kahvilayrittäjille. Jos vaikka tulee kaukoliikenteen bussilla Kamppiin ja on varannut suhteellisen tiukan, mutta normaali oloissa riittävän ajan kävelyyn Kampista-Rautatieasemalle. Mutta bussi on myöhässä vaikka tietyömaan takia. Tästä seuraa myöhästyminen junasta.
Mitä teet? Minä ainakin menisin syömään jos olisi nälkä tai kävisin ostamassa jonkun hyvän porkkarin. Ja näin olen "joutunut" muutaman kerran tekemään... Eihän sillä olisi niin väliä jos kyse olisi lähiliikenteenjunasta arkena....
 
Onhan Kamppi ainakin hyvä Helsingin kahvilayrittäjille. Jos vaikka tulee kaukoliikenteen bussilla Kamppiin ja on varannut suhteellisen tiukan, mutta normaali oloissa riittävän ajan kävelyyn Kampista-Rautatieasemalle. Mutta bussi on myöhässä vaikka tietyömaan takia. Tästä seuraa myöhästyminen junasta.
Mitä teet? Minä ainakin menisin syömään jos olisi nälkä tai kävisin ostamassa jonkun hyvän porkkarin. Ja näin olen "joutunut" muutaman kerran tekemään... Eihän sillä olisi niin väliä jos kyse olisi lähiliikenteenjunasta arkena....
Toisaalta sillä että bussit tulevat Kamppiin ei ole mitään merkitystä tuon ehtimisen kannalta - olethan huomioinut sen jo aikataulua suunnitellessasi. Vaikka bussi ajaisi junalaiturille, junaan ei ehdi jos se on jo lähtenyt.
 
Tuosta bussiterminaalisen sijoittamisesta, niin ehdottaisin, että viimeistään silloin kun länsimetro otetaan käyttöön, vaihdetaan päittäin kaukoliikenteen bussien ja Mannerheimintietä kulkevien 200-400 -alkuisten bussien terminaaleja keskustassa keskenään. Kaukobussit voisivat lähteä siis Elielinaukoilta ja seutubussit Kampista. Ei edes mitään asemaa tarvitse rakentaa...
Ja mikähän estää tekemästä tuon ihan heti?

No tietenkin se, että Elielinaukiolle nyt matkustavat eivät halua vaihtaa matkanpäätänsä Kamppiin, koska nyt pääsevät keskustaan. Kampin kannattajat puolestaan sanovat, että eivät kaukobussien matkustajat halua vaihtaa hienosta terminaalista ulkosalle Elieliin. Mutta jos niin olisi, silloinhan Elieliin nyt matkustavien pitäisi haluta mieluummin Kamppiin hienoon terminaalin ja Kamppiin matkustavien väärässä paikassa olevasta terminaalista oikeaan paikkaan!

Minusta oikea ratkaisu on siirtää kaukoliikenne Elieliin ja muuttaa lähibussit keskutan läpi ajaviksi, niin ne eivät tarvi sen enempää Kamppia kuin Elieliäkään. Näinhän jo aiemmin kirjoitin.

Antero
 
Tuosta bussiterminaalisen sijoittamisesta, niin ehdottaisin, että viimeistään silloin kun länsimetro otetaan käyttöön, vaihdetaan päittäin kaukoliikenteen bussien ja Mannerheimintietä kulkevien 200-400 -alkuisten bussien terminaaleja keskustassa keskenään. Kaukobussit voisivat lähteä siis Elielinaukoilta ja seutubussit Kampista. Ei edes mitään asemaa tarvitse rakentaa, Matkahuolto voisi vuokrata joko rautatieasemalta tai postitalosta myymälätilat lipunmyyntiä varten.

Kaukoliikenteen busseilla on myös henkilöliikenteen lisäksi erittäin merkittävä rooli pakettipalvelujen suhteen. Matkalippujahan voi pääsääntöisesti ostaa kyllä autostakin, miksei vaikka tulevaisuudessa Internetistä ja/tai automaateistakin, mutta rahtitoiminnot vaativat tähän tarkoitukseen kyllä muutakin kuin pelkän lipunmyyntikojun.

Kaukoliikenteessä on myöskin hyvin yleinen tapa noudattaa tiettyjä lähtöaikoja, jolloin tietyillä hetkillä voisi tulla helposti tilanne että nykyinen Elielinaukio tulisi helposti täyteen. Erikoispyhinä (esim pääsiäinen, joulu) vielä tupla- ja tripla-autot tähän samaan terminaaliin, voisi olla aika hankala yhtälö. Hyvin harvoilla yhtiöillä on käytössä muita lähtöaikoja kuin xx:00, xx:05, xx:10 jne aina viiden minuutin portain. Jos Kamppiin on ollut hankala sovittaa kaikki liikennemäärä, en usko Elielin olevan yhtään sen helpompi tapaus.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös