Metron laajennussuunnitelmat Tukholmassa

Vs: Metron laajennus Tukholmassa....

Mielenkiintoinen tieto. Tukholmassahan panostetaankin kunnolla laadukkaaseen eristettyyn joukkoliikenteeseen oikein kunnolla. Kaupungissahan on rakenteilla myös 16,3 miljardin kruunun (2007 rahassa) eli noin 1,8 miljardin euron Citibanan projekti (kolme asemaa ja kuusi kilometriä), jonka avulla saadaan myös Tukholman paikallisjunat hyvinkin metromaiseen liikenteeseen, kun tähän asti niillä on ollut kovinkin pitkiä vuorovälejä, kun Tukholman läpi menevä kaksiraiteinen junaratayhteys on ollut hyvinkin tukkoinen. Se luo Tukholmaan myös vähän pitemmän matkan metrotyyppisen verkon tunnelbanan kaveriksi.
 
En ole nähnyt kenenkään kommentoivan sitä että Tukholman maakäräjien (Landstinget) poliitikot ovat nyt päättäneet aloitttaa tutkimukset Sinisen linjan jatkamisesta Nackaan itäisen Södermalmin kautta.

Tukholmassa on kyllä tehty useitakin selvityksiä raideliikenteestä ilman, että niitä olisi täällä kommentoitu. Tästä tapauksesta on vielä aika pitkä matka rakentamispäätöksiin. Toivottavasti saavat asian liikkeelle jollain tavalla, metrona tai muuten.
 
En ole nähnyt kenenkään kommentoivan sitä että Tukholman maakäräjien (Landstinget) poliitikot ovat nyt päättäneet aloitttaa tutkimukset Sinisen linjan jatkamisesta Nackaan itäisen Södermalmin kautta.

Onkin hyvä juttu, että siellä päin asuvat muistavat laittaa viestiä näistä, sillä täällä harvempi varmaan seuraa kovin säännöllisesti Tukholman tilannetta, ei ainakaan samaan tapaan kuin suomalaisia kaupunkeja. Muutama yksittäinen henkilö varmaan seuraa ruotsalaista mediaa ja joku ehkä ruotsalaisia harrastajaforumeita, mutta muuten... Eli laita vaan jatkossakin linkkejä, jos jotain mielenkiintoista tapahtuu. Sitten saattta tulla niitä kommenttejakin...
 
Eikö Slusseniin mahdu enempää junia vihreiden ja punaisten sekaan, vai onko tässä pitkässä meritunnelissa joku muu pointti?
 
Eikö Slusseniin mahdu enempää junia vihreiden ja punaisten sekaan

Juu, niissä on vissiin melkoisia kapasiteettipaineita. Sininen linjahan oli alun perinkin suunniteltu jatkettavaksi.

Tvärbanan ja Saltsjöbanan suunnitelmia soudeltiin ja huopailtiin aikansa ja uutta siltaa Danvikin kanavan yli ja Slussenin tunneliremonttia pidettiin liian kalliina. Noiden lehtijuttuen mukaan nyt oltaisiin sitten tekemässä vaihtoehto "kaikki edellä mainitut yhdessä" ja metron uusi osuus lienee väistämättä tunnelissa koko matkan. Rahaa ilmeisesti on. Maksaa Nackan nykyinen bussiliikennekin tietysti.
 
Eikö Slusseniin mahdu enempää junia vihreiden ja punaisten sekaan, vai onko tässä pitkässä meritunnelissa joku muu pointti?
Linja ei taida oikein taipua Kungsträdgårdenista. Mutkasta tullee liian jyrkkä, ainakin melko hankala. Nykyisen Slussenin alla oleva sinisen linjan asema on kyllä ollut jossain kartoissa, mutta ehkei virallisissa.

Asia on ollut pitkään esillä ja siitä on puhuttu etenkin Tvärbananin itäjatkon yhteydessä (jotkut tahot haluaa jättää integroinnin Saltsjöbananiin sikseen ja korvata koko homman kahden kolmen aseman tunnelbanalla (jippii!!)). Koko sinisen linjan jatkon aikaperspektiivi on kuitenkin aika karu. Puhutaan aikaisintaan vuodesta 2030. Sen vuoksi olen itse jättänyt päätöksestä uutisoinnin toistaiseksi omaan arvoonsa. Kuten aiemmin mainittu, tuo jatko on ollut kartoissa jo 50 vuotta.

---------- Viesti lisätty kello 10:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:07 ----------

Tvärbanan ja Saltsjöbanan suunnitelmia soudeltiin ja huopailtiin aikansa ja uutta siltaa Danvikin kanavan yli ja Slussenin tunneliremonttia pidettiin liian kalliina.

Tästäkin on kuitenkin tehty jo hyväksyvä päätös (siksi olen vähän skeptinen Tunnelbanapäätöksen suhteen). Nyt en löydä sitä netistä, mutta tässä uutisessa on maininta asiasta.
 
Linja ei taida oikein taipua Kungsträdgårdenista. Mutkasta tullee liian jyrkkä, ainakin melko hankala. Nykyisen Slussenin alla oleva sinisen linjan asema on kyllä ollut jossain kartoissa, mutta ehkei virallisissa.

Jep, ei se taida taipua. Lieneekö koskaan edes harkittu että sininen taivutettaisiin samaan uraan punaisen ja vihreän kanssa jo T-Cenralenissa? Mahtuneeko kapasiteetin puolesta (jos Slusseniin louhittais oma asema josta sitten jatkot Nackaan) tai onko fyysisesti edes jossain määrin inhimillisillä kustannuksilla mahdollista? Kunkunpuutarha vaikuttaa kuitenkin aika hiljaiselta asemalta (6300 hlö/arkipäivä) ja ehkä jopa uhrattavissa (tai kai se vois sinisen yhtenä päättärinä edelleen jatkaa). Nooh, kunhan pohdiskelin tuntematta juurikaan asiaa. Mietin vaan onko Tukholmassakin hirttäydytty yhden totuuden malliin miettimättä tosissaan vaihtoehtoisia linjauksia.
 
Miten minusta vaikuttaa, ihan kuin tuosta suunnitelmasta puuttuisi jotain. Pelkkä Nackan yhteys ei oikein riitä noin isolle investoinnille. Mutta vihreän linjan kuormituksen keventäminen voisi jo tuoda tuolle enemmän mahdollisuuksia.

Mutta onkohan sininen linja kuitenkin ajateltu jaettavan sininen linja kahteen osaan Hammarby Sjöstadissa?

Eli Kungträdgården - Hammarby Sjöstad olisi molemmille päille yhteistä osuutta ja sitten päät olisivat:

Hammarby Sjöstad - Nacka
Hammarby Sjöstad - Skärmarbrink - Fastra Strand (Skärmarbrink - Fastra Strand nykyistä vihreää linjaa, jonka tuosta pätkästä siis modernisoitaisiin sininen.) tai sitten Hammarby Sjöstad - Gullmarplan/Globen - Hagsätra (Gullmarplan/Globen - Hagsäträ nykyistä vihreää.)

Tuo sininen Hagsätraan muuten olisi aikalailla 1965 suunnitelmien mukainen laajennus. Voi kuitenkin olla että sininen taipuisi helpommin Farsta strandiin (tai Skarpnäckiin). Mikä muuten vihreän linjan eteläisistä haaroista on kuormitetuin?
 
Viimeksi muokattu:
Luettuani DN'n artikkelin jäin miettimään että onko tarkoitus että Saltsjöbanan jatkuu nykyisenkaltaisena esikaupunkirautatienä erillään Tvärbanan jatkeesta kohti Slussenia?
 
Luettuani DN'n artikkelin jäin miettimään että onko tarkoitus että Saltsjöbanan jatkuu nykyisenkaltaisena esikaupunkirautatienä erillään Tvärbanan jatkeesta kohti Slussenia?

Ymmärtääkseni Saltsjöbanan-vuoroja halutaan ajaa sekä suoraan Slussenille että Katarinavägeniä. Näin etenkin, jos jatkoa joskus seuraa. Näin tietenkin myös tehtäisi myös Tvärbananilla. Tämähän olisi muutenkin järkevintä. Joka toinen vuoro pikavuoro Slussenille, joka toinen katuratikkana Gamla Stanin läpi kohti keskustaa.
 
Muutama huomio:

Sinisen linjan jatko Nackaan perustui aiemmin ajatukseen radasta Slussenin kautta. Nyttemmin tämä linjaus on todettu ongelmalliseksi toteuttaa, ja siksi vaihtoehtoiset linjaukset kulkevat Sofian ja Hammarby Sjöstadin kautta, siten että jälkimmäisessä tulee vaihtoyhteys Tvärbanaan. Kungsträdgårdenin ja Sofian asemien välillä rata alittaa meren joko betonitunnelissa (putkessa) tai kalliotunnelissa.

Aiemmin esillä on ollut malli, jossa Tvärbana ja Saltsjöbana yhdistetään toisiinsa Sicklassa, siten että Saltsjön rata muutetaan raitiovaunuilla ajettavaksi ja yhteydet Sicklassa onnistuvat vaihdotta kaikkiin suuntiin. Metrosuunnitelma on mitä suurimmassa määrin taustalla siinä, että tämä suunnitelma viime vuonna laitettiin jäihin. Nyt metrosuunnitelmaa viedään eteenpäin siten, että vaihtoehtoina tältä osin on kolme vaihtoehtoa: a) Saltsjön rata muutetaan raitiotieksi, ja yhteys Saltsjön ja Tvärbanan suunnasta Slussenille säilyy muodossa tai toisessa tai useammassa (katuratayhteys ja pikalinja), kuten aiemmin oli tarkoitus, b) Saltsjön rata ja Tvärbana yhdistetään läpimeneväksi radaksi ilman yhteyttä Slussenille ja c) Saltsjön rata lakkautetaan kokonaan. Pidän näistä b-vaihtoehtoa todennäköisimpänä, jos metro todella toteutuu. Poikittaisrata ulottuisi siten Saltsjöbadeniin asti, mutta Sicklan ja Slussenin välinen rata suljettaisiin kokonaan.

Miten ikinä, käytännössä en pidä todennäköisenä, että Saltsjön ratayhteys Slussenille säilyisi, jos myös metro rakennetaan. Det är antingen eller som gäller, inte både och.
 
Eikö Slusseniin mahdu enempää junia vihreiden ja punaisten sekaan, vai onko tässä pitkässä meritunnelissa joku muu pointti?

Vastaan vielä uudemman kerran, tällä kertaa virallisen tiedon kanssa.
Muuta selitystä en nyt löydä kuin, että teknisistä syistä johtuen Slussenin kautta ei ole mahdollista mennä:
AB Storstockholms Lokaltrafik sanoi:
Sträckningar som går via Slussen bedöms inte möjliga av tekniska skäl.

Teksti löytyy tästä dokumentista, sivulta 26, jonne on myös piirrelty tutkituiksi päätettyjä vaihtoehtoja. Tuolta mahdollisesti löytyy myös tarkempaa tietoa asiasta (en ole jaksanut käydä koko höskää vielä läpi).

Jos nyt kuitenkin niin päätettäisiin, että Slussenin kautta mentäisiin vaikka väkisin, olisi varmaankin järkevintä luovuttaa Tunnelbanalle Saltsjöbanan raiteet Sicklasta eteenpäin ja koukauttaa Tvärbanan Slussenille, jolloin siis koko Saltsjöbanan jäisi historiaan kaikissa muodoissa.
 
Jos nyt kuitenkin niin päätettäisiin, että Slussenin kautta mentäisiin vaikka väkisin, olisi varmaankin järkevintä luovuttaa Tunnelbanalle Saltsjöbanan raiteet Sicklasta eteenpäin ja koukauttaa Tvärbanan Slussenille, jolloin siis koko Saltsjöbanan jäisi historiaan kaikissa muodoissa.

Näyttäis siltä, että tunnelbanan lähtökohdaksi on asetettu, että se menee Nacka C:hen, mikä ei onnistu Saltsjöbanan nykyisillä raiteilla. Nacka C:hen ei metro oikein mahdu pinnalla, joten radan pitäisi sukeltaa Saltsjöbanan uralta takaisin maan alle. Tunnelin suut tulevat rakentamisessa vissiin kalliiksi, joten tuo ei ehkä ole tarkoituksenmukaista. Itselleni tuli mieleen kaksi haaraa siniselle linjalle kuten sen toisessakin päässä on, siis Nacka C tunnelissa ja Saltsjöbaden nykyistä rataa pitkin, haarautuminen jossain Sicklan paikkeilla. Monta kruunua tuo tietty maksaisi, enkä tiedä, onko haarojen kuormitus mitenkään tasapainossa.
 
Takaisin
Ylös