Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Aamulehden uutisen mukaan Tampere ja Turku suunnittelevat raitiotien yleissuunnitelmien tekemistä yhteistyössä. Mitä kaikkia teemoja pitäisi käsitellä yhdessä? Ainakin kaluston mitoitus, radan, sähkönsyötön ja liikenteenohjauksen tekniset määrittelyt olisi hyvä tehdä yhteisesti.Aamulehti 3.5.2012
 
Varsin hyvä uutinen. Pitäisiköhän valmistelussa olla ainakin kuunteluoppilaan ominaisuudessa mukana joku myös Helsingistä tai HSL:ltä?
 
Muuten ihan hyvä, mutta pienellä varauksella suhtautuisin kun Siemens ilmeisesti yrittää uida ainakin Turun liiveihin ja siitä on sitten helppo hypätä Tampereellekin sotkemaan asioita yhteistyön merkeissä.
 
TS kertoo vähän enemmän kuin AL: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/34...hteistyohon+kaupunkiraitiotien+suunnittelussa

Oikein hyvä uutinen. Yhteistyössä kannattaa tietysti aivan ensin laatia yhteiset tekniset reunaehdot: kaarresädevaatimukset, kalustoleveydet, raideleveydet ym. Suunnittelu kannattaa tehdä yhdessä, samoin toteutus lie edullisinta kilpailuttaa ja rakennuttaa yhdessä. Kalusto kannattaa hankkia yhdessä mahdollisimman pitkälti; voi tietysti olla, että matkustajamääräennusteiden erilaisuus sitten vaikuttaa esim. kaluston pituuteen eri tavoin eri kaupungeissa, mutta perusratkaisu voi olla sama. Osa tukitoiminnoista voidaan varmaan tehdä yhdessä eli esim. niin, että harvemmin tarvittava ratatyökone hankitaan yhteisesti ja siirretään valtion rataverkkoa pitkin kaupungista toiseen tarpeen mukaan.

Kouvo, en minä olisi Siemensistä niin huolissani. Ihan normaalia liiketoimintaa, tosin tietysti Siemensin maine on hiukan kyseenalainen. Mutta eiköhän turkulaiset osaa pitää riittävästi etäisyyttä. Alstom on muuten toinen firma, joka tarjoaa mielellään kokonaisratkaisupaketteja vähän avaimet käteen -periaatteen mukaisesti. Olisin yllättynyt, jos ei se olisi kolkutellut suomalaistenkin kaupunkien ovia. Mutta ei se sitä tarkoita, että ensimmäinen kolkuttelija saa kaiken.
 
Varsin hyvä uutinen. Pitäisiköhän valmistelussa olla ainakin kuunteluoppilaan ominaisuudessa mukana joku myös Helsingistä tai HSL:ltä?
Kun hankkeessa on kyse modernista 2000-luvun raitioliikenteestä, ei taida pääkaupungilla olla paljon kerrottavaa.
 
Laskisivatpa sitten yhdessä kustannuksiakin. Hesassakin on raitiovaunulla paikkakilometrin hinta kaksinkertainen linja-autoihin verraten.
 
Hesassakin on raitiovaunulla paikkakilometrin hinta kaksinkertainen linja-autoihin verraten.

Niin kai, kun yksikään Helsingin raitiovaunu ei aja moottoritiellä eikä muutenkaan ruuhkattomalla väylällä, mutta joutuu palvelemaan siellä, missä asukas- ja työpaikkatiheyskin on suurin. Jos lasketaan, pitää osata vertailla omenoita ja appelsiineja oikein.
 
Kun hankkeessa on kyse modernista 2000-luvun raitioliikenteestä, ei taida pääkaupungilla olla paljon kerrottavaa.

Helsingin juuri hyväksytyssä rahoitussuunnitelmassa on milli Raide-Jokerin suunnittelurahaa ensi vuodelle. Kerrottavaa ei ehkä ole, mutta voisi olla kuunneltavaa ja keskusteltavaa. Jokerin tekniset standardit voisivat hyvinkin olla mahdollisesti raideleveyttä lukuun ottamatta yhteiset Turun ja Tampereen kanssa.
 
Kun hankkeessa on kyse modernista 2000-luvun raitioliikenteestä, ei taida pääkaupungilla olla paljon kerrottavaa.

Ensin pitäisi keksiä se moderni raitiotie, että sellaista edes voitaisiin suunnitella. Aikamatkaaminen vuosisadan loppupäähänkään tuskin auttaisi, sillä tuskin sellaista on siihen mennessäkään kehitetty.
 
Kerrottavaa ei ehkä ole, mutta voisi olla kuunneltavaa ja keskusteltavaa.

Helsingin (KSV, HKL, HSL) ja Tampereen edustajien kesken on pidetty viime vuoden keväästä alkaen noin puolen vuoden välein yhteisiä pienimuotoisia seminaareja pikaraitioteihin ja raitioteihin liittyen. Jatkossa myös Turun edustajat on tarkoitus pyytää mukaan.
 
Perustelisitko?

Bussien ja raitiovaunujen paikkakilometrin hinta selviää HSL:n yksikkökustannusraportista. Vuonna 2010 ilman infraa 0,05 senttiä ja 0,09 senttiä. Infran kanssa 0,05 ja 0,12. Eroa selittää varsinkin keskinopeuksien huomattava ero.

Erikseen voidaan tietenkin kysyä mikä on oikea mittari. Onko myytävä tuote matka vai matkan pituus? Nousijaa kohden raitioliikenne on edullisempaa osin samoista syistä kuin se on kilometriä kohden kalliimpaa eli raitioliikenne painottuu keskustaan ja monet matkat ovat lyhyitä.

Tampereen raitiotien alustavan yleissuunnitelman laskelmien perusteella vastaavan palvelutason tarjoaminen suunnitellulla pikaraitiotiellä on edullisempaa kuin busseilla.
 
Perustelisitko?

Antti on aiemmin ollut kovasti Turun raitiotiehanketta vastaan. En varmaan muista kaikkia hänen perustelujaan, mutta ainakin mieleen on jäänyt, että Turun kadut ovat liian ahtaita ja asukasluku liian pieni. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Minusta on positiivista, että Antti kertoo mielipiteensä lisäksi myös perustelut. Liian moni jättää perustelematta.

Helsingin osalta Antti ehkä tarkoittaa, että yksi kokopäiväinen ratikkavuoro maksaa enemmän kuin kaksi kokopäiväistä bussivuoroa. Se on valitettavasti totta, mutta sillä on kovin vähän tekemistä Turun taikka Tampereen raitiotiesuunnitelmien kanssa. Myös mangojen kilohinta on suurempi kuin appelsiinien, mutta silti ostin kaupasta tänään jogurttia.
 
Ensin pitäisi keksiä se moderni raitiotie, että sellaista edes voitaisiin suunnitella. Aikamatkaaminen vuosisadan loppupäähänkään tuskin auttaisi, sillä tuskin sellaista on siihen mennessäkään kehitetty.
Eikö Le Mans'n, Mulhousen, Strassburgin, Saarbrückenin, Karlsruhen, Bergenin yms. kaupunkien raitiotiet ole mielestäsi moderneja?
 
Takaisin
Ylös