Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

Sekä Tampereella että Turussa on tosiaan selvitetty johdinautojen käyttömahdollisuutta bussien runkolinjastolla.
Johdinautoista ei ole raitioliikenteen korvaajiksi, koska raitioliikennettä on suunniteltu nimenomaisesti kapasiteetin ja matkamäärien lisäämiseksi.
Johdinauton kapasiteetti on täsmälleen sama kuin polttomoottoribussijärjestelmänkin.

Turun osalta selvitys löytyy tästä:
Turun johdinautomuistio
 
Näissä molemmissa kaupungeissa on hyvä edellytys raitiovaunun sijasta kokeilla johdinautoverkkoa. Erityisesti siksi, että Tampereella on paljon asiaan liittyvää osaamista, koska Tampereellahan oli johdinautoliikenne.
Tampereen rollikkaosaaminen alkaa vähitellen olla Koukkuniemessä ja Kalevankankaalla.
 
Näissä molemmissa kaupungeissa on hyvä edellytys raitiovaunun sijasta kokeilla johdinautoverkkoa. Erityisesti siksi, että Tampereella on paljon asiaan liittyvää osaamista, koska Tampereellahan oli johdinautoliikenne. Nyt on vielä mahdollista pysäyttää raitiovaunuhanke ja korvata bussilinjastoa asteettain saastettomalla, lähes äänettömällä ja raitiovaunua edullisellammalla johdinautolla.

Johdinautolla on kyllä puolensa. Ja juuri siksi niitä on selvitelty ja suunniteltu. Lopputulema vaan on, että ainakin nykytilanteessa ne eivat vain ole taloudellisesti järkeviä. Perussyynä on työvoimakulujen kasvu suhteessa muihin kustannuksiin. Sen myötä johdinauton kustannusetu busseihin verrattuna kapenee ja raitiovaunun kustannusetu johdinautoon nähden kasvaa.

Mutta sen sijaan uskoisin, että koko bussiliikenne muuttuu hiljakseen sähköiseksi. Nythän esimerkiksi täällä Tampereella kokeillaan hybridibusseja. Ja jos jossain vaiheessa lähes kaikki bussit toimivat sähkömoottorilla (vaikka sitten olisikin se diesel tuottamassa sähköä), niin saattaisi olla kannattavaa lisätä sarvet bussien katoille ja vetää piuhat vilkkaimpien bussiväylien kohdalle. Näin saataisiin sitä johdinautojen edullista käyttövoimaa, äänettömyyttä ja saasteettomuutta, mutta ei tarvitsisi luopua bussien joustavuudesta. Mutta tällä kehityspolulla ensimmäinen askel on ilman muuta hybridien tulo ja seuraavana akkukäyttöisten tai vastaavien yleistyminen.
 
Kumma kun ei Espoon metron tilalle rakennettu/ehdotettu trollikkaa!?

Pikaraitiotie on kehitystason nosto, eikä pelkästään kaluston vaihtamista vihreään. Joskus ei päivitetä pelkästään uudempaan, vaan myös suurempaan ja sopivampaan. Raiteilla on kaupungissa tietty tehtävä, joka poikkeaa muusta joukkoliikenteestä. Se luo pohjan kaupunkiliikenteen dynaamisuudelle, joka ei jumiudu edes kaupungin muun liikenteen ruuhkautuessa. Autokaupunki on kuin yksikaistainen tietoverkko, se voi mennä tukkoon, raideliikenne varmistaa että niin ei koskaan tapahdu, vaan kaupunki toimii aina täydellä teholla.
 
Kumma kun ei Espoon metron tilalle rakennettu/ehdotettu trollikkaa!?

Mikä harmi, kun vasta nyt heitit tämän!
Kaikki olisi voinut olla vielä korjattavissa ja puutteet paikattavissa raitiovaunuilla vuonna 2030, kun Etelä-Espooseen olisi miljardin sijaan laitettu haisemaan vain muutama sata miljoonaa sähköbusseihin, ja tämäkin vielä ihan kannavuuden rajoilla (siis metroon verrattuna, ei muuten :lol:)!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä on asia, jota väliin ajatellaan aivan liian monimutkaisesti ja taitetaan peistä. Autojen kohdalla 'kaikki' tietävät ilman muuta, että auton kulutus maantiellä on eri asia kuin kulutus kaupunkiajossa, ja jos joku menisi väittämään, että A-merkkinen auto on B-merkkistä parempi, koska A kulututtaa maantiellä vähemmän kuin B kaupungissa, niin tällaiselle argumentoinnille nauraisi aivan kaikki. .

Kun henkilö jolle on iskenyt autokuume, perustelee puolisolleen, miksi perheeseen pitää hankkia uusi auto, ja juuri sellainen jonka hän haluaa, käytetään nimenomaan tällaista argumentointia ihan naama vakavana :D

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös