Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/36

Viestiketju: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Aamulehden uutisen mukaan Tampere ja Turku suunnittelevat raitiotien yleissuunnitelmien tekemistä yhteistyössä. Mitä kaikkia teemoja pitäisi käsitellä yhdessä? Ainakin kaluston mitoitus, radan, sähkönsyötön ja liikenteenohjauksen tekniset määrittelyt olisi hyvä tehdä yhteisesti.Aamulehti 3.5.2012

  2. #2

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Varsin hyvä uutinen. Pitäisiköhän valmistelussa olla ainakin kuunteluoppilaan ominaisuudessa mukana joku myös Helsingistä tai HSL:ltä?

  3. #3
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Muuten ihan hyvä, mutta pienellä varauksella suhtautuisin kun Siemens ilmeisesti yrittää uida ainakin Turun liiveihin ja siitä on sitten helppo hypätä Tampereellekin sotkemaan asioita yhteistyön merkeissä.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    TS kertoo vähän enemmän kuin AL: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/341...suunnittelussa

    Oikein hyvä uutinen. Yhteistyössä kannattaa tietysti aivan ensin laatia yhteiset tekniset reunaehdot: kaarresädevaatimukset, kalustoleveydet, raideleveydet ym. Suunnittelu kannattaa tehdä yhdessä, samoin toteutus lie edullisinta kilpailuttaa ja rakennuttaa yhdessä. Kalusto kannattaa hankkia yhdessä mahdollisimman pitkälti; voi tietysti olla, että matkustajamääräennusteiden erilaisuus sitten vaikuttaa esim. kaluston pituuteen eri tavoin eri kaupungeissa, mutta perusratkaisu voi olla sama. Osa tukitoiminnoista voidaan varmaan tehdä yhdessä eli esim. niin, että harvemmin tarvittava ratatyökone hankitaan yhteisesti ja siirretään valtion rataverkkoa pitkin kaupungista toiseen tarpeen mukaan.

    Kouvo, en minä olisi Siemensistä niin huolissani. Ihan normaalia liiketoimintaa, tosin tietysti Siemensin maine on hiukan kyseenalainen. Mutta eiköhän turkulaiset osaa pitää riittävästi etäisyyttä. Alstom on muuten toinen firma, joka tarjoaa mielellään kokonaisratkaisupaketteja vähän avaimet käteen -periaatteen mukaisesti. Olisin yllättynyt, jos ei se olisi kolkutellut suomalaistenkin kaupunkien ovia. Mutta ei se sitä tarkoita, että ensimmäinen kolkuttelija saa kaiken.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #5

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    969

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Varsin hyvä uutinen. Pitäisiköhän valmistelussa olla ainakin kuunteluoppilaan ominaisuudessa mukana joku myös Helsingistä tai HSL:ltä?
    Kun hankkeessa on kyse modernista 2000-luvun raitioliikenteestä, ei taida pääkaupungilla olla paljon kerrottavaa.

  6. #6
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Kun hankkeessa on kyse modernista 2000-luvun raitioliikenteestä, ei taida pääkaupungilla olla paljon kerrottavaa.
    Kuunteluoppilaan ominaisuudessa!

  7. #7

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Laskisivatpa sitten yhdessä kustannuksiakin. Hesassakin on raitiovaunulla paikkakilometrin hinta kaksinkertainen linja-autoihin verraten.
    antti

  8. #8

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Hesassakin on raitiovaunulla paikkakilometrin hinta kaksinkertainen linja-autoihin verraten.
    Niin kai, kun yksikään Helsingin raitiovaunu ei aja moottoritiellä eikä muutenkaan ruuhkattomalla väylällä, mutta joutuu palvelemaan siellä, missä asukas- ja työpaikkatiheyskin on suurin. Jos lasketaan, pitää osata vertailla omenoita ja appelsiineja oikein.

  9. #9

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Kun hankkeessa on kyse modernista 2000-luvun raitioliikenteestä, ei taida pääkaupungilla olla paljon kerrottavaa.
    Helsingin juuri hyväksytyssä rahoitussuunnitelmassa on milli Raide-Jokerin suunnittelurahaa ensi vuodelle. Kerrottavaa ei ehkä ole, mutta voisi olla kuunneltavaa ja keskusteltavaa. Jokerin tekniset standardit voisivat hyvinkin olla mahdollisesti raideleveyttä lukuun ottamatta yhteiset Turun ja Tampereen kanssa.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2950

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Kun hankkeessa on kyse modernista 2000-luvun raitioliikenteestä, ei taida pääkaupungilla olla paljon kerrottavaa.
    Ensin pitäisi keksiä se moderni raitiotie, että sellaista edes voitaisiin suunnitella. Aikamatkaaminen vuosisadan loppupäähänkään tuskin auttaisi, sillä tuskin sellaista on siihen mennessäkään kehitetty.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Kerrottavaa ei ehkä ole, mutta voisi olla kuunneltavaa ja keskusteltavaa.
    Helsingin (KSV, HKL, HSL) ja Tampereen edustajien kesken on pidetty viime vuoden keväästä alkaen noin puolen vuoden välein yhteisiä pienimuotoisia seminaareja pikaraitioteihin ja raitioteihin liittyen. Jatkossa myös Turun edustajat on tarkoitus pyytää mukaan.

  12. #12

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Hesassakin on raitiovaunulla paikkakilometrin hinta kaksinkertainen linja-autoihin verraten.
    Perustelisitko?

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    Perustelisitko?
    Bussien ja raitiovaunujen paikkakilometrin hinta selviää HSL:n yksikkökustannusraportista. Vuonna 2010 ilman infraa 0,05 senttiä ja 0,09 senttiä. Infran kanssa 0,05 ja 0,12. Eroa selittää varsinkin keskinopeuksien huomattava ero.

    Erikseen voidaan tietenkin kysyä mikä on oikea mittari. Onko myytävä tuote matka vai matkan pituus? Nousijaa kohden raitioliikenne on edullisempaa osin samoista syistä kuin se on kilometriä kohden kalliimpaa eli raitioliikenne painottuu keskustaan ja monet matkat ovat lyhyitä.

    Tampereen raitiotien alustavan yleissuunnitelman laskelmien perusteella vastaavan palvelutason tarjoaminen suunnitellulla pikaraitiotiellä on edullisempaa kuin busseilla.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    Perustelisitko?
    Antti on aiemmin ollut kovasti Turun raitiotiehanketta vastaan. En varmaan muista kaikkia hänen perustelujaan, mutta ainakin mieleen on jäänyt, että Turun kadut ovat liian ahtaita ja asukasluku liian pieni. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Minusta on positiivista, että Antti kertoo mielipiteensä lisäksi myös perustelut. Liian moni jättää perustelematta.

    Helsingin osalta Antti ehkä tarkoittaa, että yksi kokopäiväinen ratikkavuoro maksaa enemmän kuin kaksi kokopäiväistä bussivuoroa. Se on valitettavasti totta, mutta sillä on kovin vähän tekemistä Turun taikka Tampereen raitiotiesuunnitelmien kanssa. Myös mangojen kilohinta on suurempi kuin appelsiinien, mutta silti ostin kaupasta tänään jogurttia.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #15
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Ensin pitäisi keksiä se moderni raitiotie, että sellaista edes voitaisiin suunnitella. Aikamatkaaminen vuosisadan loppupäähänkään tuskin auttaisi, sillä tuskin sellaista on siihen mennessäkään kehitetty.
    Eikö Le Mans'n, Mulhousen, Strassburgin, Saarbrückenin, Karlsruhen, Bergenin yms. kaupunkien raitiotiet ole mielestäsi moderneja?
    Sakari Kestinen

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 18.12.2012, 09:36
  2. Poliisin ja kunnan yhteistyö
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 20.11.2010, 13:08
  3. Turun ja Tampereen raiteiden valtionrahoitus
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 05.10.2006, 13:51
  4. Bussilla 27-37% Turun ja Tampereen keskustojen asioinnista
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.11.2005, 18:39
  5. Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 05.07.2005, 18:04

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •