Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-36/36

Viestiketju: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

  1. #31
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Sekä Tampereella että Turussa on tosiaan selvitetty johdinautojen käyttömahdollisuutta bussien runkolinjastolla.
    Johdinautoista ei ole raitioliikenteen korvaajiksi, koska raitioliikennettä on suunniteltu nimenomaisesti kapasiteetin ja matkamäärien lisäämiseksi.
    Johdinauton kapasiteetti on täsmälleen sama kuin polttomoottoribussijärjestelmänkin.

    Turun osalta selvitys löytyy tästä:
    Turun johdinautomuistio

  2. #32
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Näissä molemmissa kaupungeissa on hyvä edellytys raitiovaunun sijasta kokeilla johdinautoverkkoa. Erityisesti siksi, että Tampereella on paljon asiaan liittyvää osaamista, koska Tampereellahan oli johdinautoliikenne.
    Tampereen rollikkaosaaminen alkaa vähitellen olla Koukkuniemessä ja Kalevankankaalla.
    Sakari Kestinen

  3. #33

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Näissä molemmissa kaupungeissa on hyvä edellytys raitiovaunun sijasta kokeilla johdinautoverkkoa. Erityisesti siksi, että Tampereella on paljon asiaan liittyvää osaamista, koska Tampereellahan oli johdinautoliikenne. Nyt on vielä mahdollista pysäyttää raitiovaunuhanke ja korvata bussilinjastoa asteettain saastettomalla, lähes äänettömällä ja raitiovaunua edullisellammalla johdinautolla.
    Johdinautolla on kyllä puolensa. Ja juuri siksi niitä on selvitelty ja suunniteltu. Lopputulema vaan on, että ainakin nykytilanteessa ne eivat vain ole taloudellisesti järkeviä. Perussyynä on työvoimakulujen kasvu suhteessa muihin kustannuksiin. Sen myötä johdinauton kustannusetu busseihin verrattuna kapenee ja raitiovaunun kustannusetu johdinautoon nähden kasvaa.

    Mutta sen sijaan uskoisin, että koko bussiliikenne muuttuu hiljakseen sähköiseksi. Nythän esimerkiksi täällä Tampereella kokeillaan hybridibusseja. Ja jos jossain vaiheessa lähes kaikki bussit toimivat sähkömoottorilla (vaikka sitten olisikin se diesel tuottamassa sähköä), niin saattaisi olla kannattavaa lisätä sarvet bussien katoille ja vetää piuhat vilkkaimpien bussiväylien kohdalle. Näin saataisiin sitä johdinautojen edullista käyttövoimaa, äänettömyyttä ja saasteettomuutta, mutta ei tarvitsisi luopua bussien joustavuudesta. Mutta tällä kehityspolulla ensimmäinen askel on ilman muuta hybridien tulo ja seuraavana akkukäyttöisten tai vastaavien yleistyminen.
    Ville

  4. #34

    Liittynyt
    08.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    195

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Kumma kun ei Espoon metron tilalle rakennettu/ehdotettu trollikkaa!?

    Pikaraitiotie on kehitystason nosto, eikä pelkästään kaluston vaihtamista vihreään. Joskus ei päivitetä pelkästään uudempaan, vaan myös suurempaan ja sopivampaan. Raiteilla on kaupungissa tietty tehtävä, joka poikkeaa muusta joukkoliikenteestä. Se luo pohjan kaupunkiliikenteen dynaamisuudelle, joka ei jumiudu edes kaupungin muun liikenteen ruuhkautuessa. Autokaupunki on kuin yksikaistainen tietoverkko, se voi mennä tukkoon, raideliikenne varmistaa että niin ei koskaan tapahdu, vaan kaupunki toimii aina täydellä teholla.
    One track mind is a monobrain!
    Turun raitiotien yleissuunnitelman katutason luonnokset:
    Kauppatori - Runosmäki, Varissuo, Skanssi

  5. #35

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JaniP Näytä viesti
    Kumma kun ei Espoon metron tilalle rakennettu/ehdotettu trollikkaa!?
    Mikä harmi, kun vasta nyt heitit tämän!
    Kaikki olisi voinut olla vielä korjattavissa ja puutteet paikattavissa raitiovaunuilla vuonna 2030, kun Etelä-Espooseen olisi miljardin sijaan laitettu haisemaan vain muutama sata miljoonaa sähköbusseihin, ja tämäkin vielä ihan kannavuuden rajoilla (siis metroon verrattuna, ei muuten )!
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.05.2012 kello 21:43. Syy: kiroilu pois

  6. #36

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Tässä on asia, jota väliin ajatellaan aivan liian monimutkaisesti ja taitetaan peistä. Autojen kohdalla 'kaikki' tietävät ilman muuta, että auton kulutus maantiellä on eri asia kuin kulutus kaupunkiajossa, ja jos joku menisi väittämään, että A-merkkinen auto on B-merkkistä parempi, koska A kulututtaa maantiellä vähemmän kuin B kaupungissa, niin tällaiselle argumentoinnille nauraisi aivan kaikki. .
    Kun henkilö jolle on iskenyt autokuume, perustelee puolisolleen, miksi perheeseen pitää hankkia uusi auto, ja juuri sellainen jonka hän haluaa, käytetään nimenomaan tällaista argumentointia ihan naama vakavana

    t. Rainer

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 18.12.2012, 09:36
  2. Poliisin ja kunnan yhteistyö
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 20.11.2010, 13:08
  3. Turun ja Tampereen raiteiden valtionrahoitus
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 05.10.2006, 13:51
  4. Bussilla 27-37% Turun ja Tampereen keskustojen asioinnista
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.11.2005, 18:39
  5. Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 05.07.2005, 18:04

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •