Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tässä pientä haastetta joukkoliikenteen ystäville.
Lyhyesti ongelma on, että eri puolilta keskustaa Kumpulaan muuttaneille laitoksille on tullut nyt työmatkaongelma. Keskustaan ei tarvinnut autoa, mutta joukkoliikenne Kumpulaan on kehnoa verrattuna keskustaan. Moni tulee junalla, lähin asema on Pasila. Lännestä tulevien tuskan voinette aistia. Reittiopas ehdottaa Ruoholahdesta metro + ratikka 6 yhteensä 28 min. Otaniemestä 37 min, kun tulee Ruoholahteen 102:lla tai 103:lla. Siis ei tiedelinjaa!
Jo vuoden 1984 yleiskaavassa oli varaus katuyhteydelle, josta pääsee suunnilleen suoraan Pasilasta Kumpulan kampukselle. Nyt on ensin rakennettu tuon katuyhteyden tuntumaan asuntoja ja sitten nyt kampus. Eivätkä asukkaat enää halua uutta katua puistoonsa.
"Ongelma" on esillä kaupunkisuunnittelulautakunnassa ensi torstaina. Asiaa koskeva esityslitan kohta on tässä. Erilaisia KSV:n suunnittelemia vaihtoehtoja näkyy tässä kartassa. Kartassa ei ole näkyvissä mittakaavaa, mutta Mäkelänkadun ja Hämeentien väli on noin 1 km.
Kartan vihreä bussireitti on syksyllä hylätty, koska se menee puiston läpi. Vihreän reitin alapuolella on kasvitieteellinen puutarha, siitä ei läpi mennä. Punainen bussireitti on lähes mahdoton ajaa U-käännöksen ja puiston läpi menevän osuuden korkeuserojen vuoksi. Katuyhteys kampukselta Kustaa Vaasan tielle on niin jyrkkä, että bussiliikenteen tarpeisiin katu on lämmitettävä talvella sulaksi.
Pasilasta tulee raitiotie Mäkelänkadulle. Sinisen reitin kaari kulkee nykyisellä satamaradalla. Hämeentiellä ja Kustaa Vaasan tiellä on raitiotierata. Tiedelinjan pitäisi päästä Hämeentielle, kohti Arabiaa ja edelleen Viikkiä, jonne on tulossa raitiotie. Raitiotie on tulossa myös nykyisen satamaradan linjalle kohti Kalasatamaa, jonne jo rakennetaan metropysäkkiä.
Kampuksen väki (10.000 työntekijää ja opiskelijaa) haluaisi tietenkin bussipysäkin kampukselle oven eteen. Tuon pysäkin ja Kustaa Vaasan tiellä olevan ratikkapysäkin (ei piirretty kuvaan) välinen etäisyys on noin 100 metriä. Kampus on ehkäpä 10 metriä korkeammalla kuin Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien risteys.
Kampuksen väki on tottunutta ja halukasta joukkoliikenteen käyttäjää. Mutta kun se ei nyt palvele, on entisille joukkoliikenteen käyttäjille tullut kampuksella pula autopaikoista.
Tässä siis käytännön pähkinää!
Antero
KS-lautakunna varajäsenenä hyviä neuvoja kysymässä
Lyhyesti ongelma on, että eri puolilta keskustaa Kumpulaan muuttaneille laitoksille on tullut nyt työmatkaongelma. Keskustaan ei tarvinnut autoa, mutta joukkoliikenne Kumpulaan on kehnoa verrattuna keskustaan. Moni tulee junalla, lähin asema on Pasila. Lännestä tulevien tuskan voinette aistia. Reittiopas ehdottaa Ruoholahdesta metro + ratikka 6 yhteensä 28 min. Otaniemestä 37 min, kun tulee Ruoholahteen 102:lla tai 103:lla. Siis ei tiedelinjaa!
Jo vuoden 1984 yleiskaavassa oli varaus katuyhteydelle, josta pääsee suunnilleen suoraan Pasilasta Kumpulan kampukselle. Nyt on ensin rakennettu tuon katuyhteyden tuntumaan asuntoja ja sitten nyt kampus. Eivätkä asukkaat enää halua uutta katua puistoonsa.
"Ongelma" on esillä kaupunkisuunnittelulautakunnassa ensi torstaina. Asiaa koskeva esityslitan kohta on tässä. Erilaisia KSV:n suunnittelemia vaihtoehtoja näkyy tässä kartassa. Kartassa ei ole näkyvissä mittakaavaa, mutta Mäkelänkadun ja Hämeentien väli on noin 1 km.
Kartan vihreä bussireitti on syksyllä hylätty, koska se menee puiston läpi. Vihreän reitin alapuolella on kasvitieteellinen puutarha, siitä ei läpi mennä. Punainen bussireitti on lähes mahdoton ajaa U-käännöksen ja puiston läpi menevän osuuden korkeuserojen vuoksi. Katuyhteys kampukselta Kustaa Vaasan tielle on niin jyrkkä, että bussiliikenteen tarpeisiin katu on lämmitettävä talvella sulaksi.
Pasilasta tulee raitiotie Mäkelänkadulle. Sinisen reitin kaari kulkee nykyisellä satamaradalla. Hämeentiellä ja Kustaa Vaasan tiellä on raitiotierata. Tiedelinjan pitäisi päästä Hämeentielle, kohti Arabiaa ja edelleen Viikkiä, jonne on tulossa raitiotie. Raitiotie on tulossa myös nykyisen satamaradan linjalle kohti Kalasatamaa, jonne jo rakennetaan metropysäkkiä.
Kampuksen väki (10.000 työntekijää ja opiskelijaa) haluaisi tietenkin bussipysäkin kampukselle oven eteen. Tuon pysäkin ja Kustaa Vaasan tiellä olevan ratikkapysäkin (ei piirretty kuvaan) välinen etäisyys on noin 100 metriä. Kampus on ehkäpä 10 metriä korkeammalla kuin Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien risteys.
Kampuksen väki on tottunutta ja halukasta joukkoliikenteen käyttäjää. Mutta kun se ei nyt palvele, on entisille joukkoliikenteen käyttäjille tullut kampuksella pula autopaikoista.
Tässä siis käytännön pähkinää!
Antero
KS-lautakunna varajäsenenä hyviä neuvoja kysymässä