Äkkiseltään ajateltuna asettuisin tukemaan sinistä linjausta raitiolinjana kuitenkin siten, että linja alkuvaiheessa kulkisi Kustaa Vaasan tietä eikä Arabianrantaan.
A
Tätä tukee asukkaiden mielipide (bussikatua ei haluta takapihalle, mutta nurmiratana toteutettu rv on ihan eri asia, jos se osataan markkinoida asukkaille oikein). Siksi siis nimen omaan rv eikä bussi.
B
Tätä tulee myös se, että Pasilan-Arabianrannan ideasuunnitelman mukaan raitiolinjalle on riittävä pohja mitä matkustajamääriin tulee. Luonnollista toki on, että nysäksi jäävää linjaa on jatkettava Pasilasta joko Meilahteen ja Munkkiniemeen (ehkä tulevaisuudessa Tapiolaankin, vaikka siitä on turha puhua tässä vaiheessa) tai sitten Nordenskiöldinkadulta etelään.
C
Kustaa Vaasan tien valitsisin vaihtoehdoksi sen vuoksi, että kadulla ei nyt ole linjaliikennettä, mutta kun sitä sinne saadaan, niin todennäköisesti joukkoliikenteen kokonaiskäyttäjämäärä nousee. Pysäkki Kustaa Vaasan tiellä on myös lähempänä laitoksia, ei metreissä niinkään mutta henkisesti kun ei tarvitse ylittää sekä Hämeentietä että koko Kustaa Vaasan tietä vaan ainoastaan puolet jälkimmäisestä. Kampus siis saattanee hyväksyä tämän paremmin.
---
Entäs sitten nykyisen tiedelinjan bussi? Vaihto raitiovaunuun voitaneen järjestää mahdollisimman kivuttomaksi niille (harvoille?), jotka kulkevat tällä poikittaislinjalla koko matkan Espoon puolelta Kumpulaan asti. Onkohan heitä suurikin määrä? Olettaisin, että määrä ei ole niin suuri etteikö vaihtoa voitaisi hyväksyä.
---
Mitä tulee pidemmän tähtäyksen suunnitelmiin niin Kalasataman osalta mielestäni järkevin linjaus on seiskan vieminen Hakaniemenrannasta Merihaan kautta Kalasatamaan ja edelleen tätä uutta rataa pitkin Pasilaan. Seiskan suuri kierto Kalasataman kautta ei haittaa, sillä tulevaisuudessa ysi korvaa sen tehokkaasti. Ajatukseni sinisen radan toteuttamisesta ei myöskään estä taikka rajoita Kalasataman myöhempiä ratkaisuja.