Yhteys Kumpulan kampukselle

Hermannin rantatien ratikka on viimeinen toteutettavista Kalasataman raitioyhteyksistä, siis 2020-2025 tienoilla.

Aikaisempaa toteuttamista harkitaan. Liikenne-ennusteiden perusteella kysyntää välillä on runsaasti. Yhteys kytkeytyy kuitenkin Kalasataman pohjoisosan kaavoituksen ja siihen liittyvien Hermannin rantatien muutosten rakentamisaikatauluihin. Vaikutusta on myös Laajasalon raitiotien toteuttamisaikataululla. Resurssit eivät riitä tehdä isoja hankkeita samaan aikaan usealla suunnalla.

Yhteys olisi myös hyvä saada Meilahteen asti. Silloin voitaisiin korvata tasapainoisemmin bussiliikennettä Pasilan molemmilla puolilla. Tarvittaisiin kääntöpaikka ja raiteet Reijolankadulle. En pidä Keskuspuiston yli esitettyä siltaa kovin todennäköisenä. Vaikka Keskuspuiston ylittäminen sallittaisiin, Länsi-Pasilasta ei tahdo löytyä sopivaa reittiä talojen välistä.
 
Hyviä uutisia raitioliikenteelle siis. Mitään siltoja nyt ei ainakaan. Onhan noita reittivaihtoehtoja:
2wekwsx.jpg


Martanpengertä voi leventää ja jos Palkkatilankadulle eikä Palkkatilantorille mahdu kahdet raiteet voidaan ne jakaa näiden kesken. Tai miettiä jossakin ahtaassa kohtaa Mikonkadun tyylistä ratkaisua.

Ratsastuskenttä on niin vähäisessä käytössä, ja sen urheilullinen funktio on melko olematon sijaitsemaan näin keskeisellä paikalla, se tulisikin siirtää syvemmälle keskuspuistoon tai lakkauttaa kokonaan. Myöskään Laakson ja Auroran sairaaloiden sekä ratsastuskentän välissä oleva keskuspuiston osa, mikä on käytännössä suuri parkkipaikka, tulisi lakkauttaa. Siihen voisi suunnitella hillittyä rakentamista ja viherväylä Nordenskiöldinkadulle, tai sitten kokonaan vihreväyläksi eli puistoksi.

Laakson kohdalla keskuspuisto voi olla pienempi, nythän siinä on kalliota ja joutomaata ja risukkoa mitkä eivät edes näytä metsälle, metsämäiselle saati puistolle.
wa1t9x.jpg


Lääkärinkadulta ja Palkkatilankadulta ei voi olla autoyhteyttä Nordenskiöldinkadulle, eikä niiden välillä, vaan esim. pylväiden avulla jättää vain raitiovaunun mentävä aukko kummankin kadun päähän, siis kaksi raitiovaunun mentävää aukkoa, mutta ei yhtä kahden raitiovaunun mentävää aukkoa.
 
Palkkatilankadun ja Lääkärinkadun välillä on aikamoiset korkeuserot, joten tuo Rennen ehdotus tuskin onnistuisi ilman siltaa tai melkoisia kallioleikkauksia.
 
Varsinkin jos epäkäytännöllinen, harvoin käytetty ja epätarkoituksenmukainen ratsastuskenttä poistetaan tältä alueelta, samoin suuri parkkipaikka, voisi alueella suorittaa viherkäytävän eli puiston rakentamisen - eli maisemoinnin siten, että Lääkärinkadun ja Palkkatilankadun väliin jäävä "iso kuoppa" täytetään maa-ainekselle ja koko ympäristö maisemoidaan uudelleen. On totta että siinä on nyt alamäki ja ylämäki.
 
Vallilanlaakso KH:ssa tänään käsittelyssä, saa nähdä miten käy. Vihreät ja Vasemmistoliitto haluaa pelkän ratikkaradan, ja mielestäni perustelut on arkirealismissaan hyvät. Muiden puolueiden kantaa en tiedä. Lopullisesti asian päättää valtuusto.
Helsingin Vihreät sanoi:
Vihreät eivät hyväksy autoja Vallillanlaaksoon 7.12.2011

Vihreiden kaupunginhallitusryhmä teki yksimielisesti vasemmistoliiton kannattamana tänään palautusehdotuksen Vallillanlaakson joukkoliikennekadun kaavaan.

Busseille tarkoitettu joukkoliikennekatu vaarantaa väistämättä alueen virkistysarvot, puhumattakaan sen kulttuuriarvoista. Kaksikaistainen katu lohkaisee valtaisan maa-alueen ja rikkoo alueen virkistysmahdollisuudet. Se myös tuhoaisi olemassa olevan ekologisen käytävän ja kaupunkipuiston. Mitkään puomit tai esteet ei estä joukkoliikenteelle tai kävelijöille tarkoitettujen uusien teiden valumista satunnaisten autoilijoiden käyttöön, kuten vastaavat hankkeet kaupungissa ovat osoittaneet.

Vihreiden mielestä alueelle sopisi vanhaa junarataa pitkin kulkeva raitioliikennetie, jonka pystyisi maisemoimaan hyvin nurmipohjalla.
http://helsinginvihreat.fi/blog/vihreat-eivat-hyvaksy-autoja-vallillanlaaksoon/

Ihan noin yleisemmin, minusta ei ole joukkoliikenteen edistämistä että päivän Hesari otsikoi "Finnoon lintuja uhkaa nyt joukkoliikenne".

---------- Viesti lisätty kello 16:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:45 ----------

Niin ja valtuustohan tuon lopulta päättää.
 
Tämä on ehdottoman kannatettava esitys vihreiltä ja vasemmistolta. Mutta jos ne haluavat tämän oikeasti läpi, on pakko saada taakse jompikumpi suurista puolueista, muuten tämä jää vain sanahelinän tasolle. Toivotaan, että vihreät käyvät nyt ahkerasti kauppaa!
 
10 - 5 ääniin KH:sta valtuustoon esityksen mukaan, puolesta SDP + KOK + RKP + PS, vastaan VIHR + VAS. Ihmettelen demareita, mutta toisaalta ne on demareita.
 
10 - 5 ääniin KH:sta valtuustoon esityksen mukaan, puolesta SDP + KOK + RKP + PS, vastaan VIHR + VAS. Ihmettelen demareita, mutta toisaalta ne on demareita.

Onko tässä joku salaliitto, joka haluaa ehdottomasti autolla ajettavan uran tuonne, vai mistä moinen yksimielisyys muilla? Vai eikö raitiotien rakentamiseen tuolle reitille vaan uskota? Sen saatan uskoa, että nurmiradan kuvitteleminen käy yli päättäjien hahmotuskyvyn. Ehdotus pitäisi varmaan esitellä ulkomailla kuvattua videota näyttämällä.
 
Vai eikö raitiotien rakentamiseen tuolle reitille vaan uskota?

Jos näin on, ei siitä oikein voi poliitikoja syyttääkään. Sen verran hankalaa raitiotiehankkeiden käynnistäminen on meillä ollut. Jätkäsaaren ykkösvaiheen jälkeen taitaa kestää kauan, ennen kuin seuraava saadaan aluille.

Sen saatan uskoa, että nurmiradan kuvitteleminen käy yli päättäjien hahmotuskyvyn.

Meillä ei tyypillisesti viitsitä teettää havainnekuvia tällaisista "pikkujutuista". Esimerkiksi Korkeavuorenkadun raitiotien kohdalla havainnekuvista olisi ollut todella paljon apua, kun asukkaat ovat nyt yrittäneet maailalla mielessään kuka millaisia kauhukuvia ratikasta siellä.
 
Onko tässä joku salaliitto, joka haluaa ehdottomasti autolla ajettavan uran tuonne, vai mistä moinen yksimielisyys muilla? Vai eikö raitiotien rakentamiseen tuolle reitille vaan uskota? Sen saatan uskoa, että nurmiradan kuvitteleminen käy yli päättäjien hahmotuskyvyn. Ehdotus pitäisi varmaan esitellä ulkomailla kuvattua videota näyttämällä.

Joku Bryggare tai Rautava ymmärrä näistä mitään, ja Halla-aholle unohdettiin kertoa että ne on ulkomaalaisia busseja.

Eli kyllä tästä tunaroinnista syytän ihan virkamieskuntaa.

On semmoinen pikkujuttu kuin maisema, mutta perusteenahan oli että se on jo pilattu Hämeentien sillalle, ja odotankin jätevoimalaa Pihlajasaareen koska sekin maisema on jo pilattu Merihaalla. Sitäpaitsi joukkoliikennevirkamies vetää bussilinjoja minne EMME sanoo, tiesuunnitteluvirkamies suunnitelee Smith-Polvisen mukaan jossa on tuolla kokonainen moottoritie, läpiajon esto hoituu liikennemerkillä ja jos ei hoidu niin se on poliisin ongelma (*), ja vaikka puistoestetiikan erikoisasiantuntijavirastoa ei ole vielä määrärahojen puutteessa perustettu, niin sen reviirille ei sovi mennä.

Eli unohdetaan toi pehmoilu. Eikä nää oikeasti tajua että jos tuostaa tulee puoliksikaan niin kamala kuin on syytä pelätä, niin joka ikinen joukkoliikennehanke joka menee läheltäkään viheraluetta torpataan, koska Vallilanlaakso. Tai tietenkin jos oikein laiskottaa niin aina voi piirtää tunnelin, se mistä siihen raavitaan rahaa onkin taas tunnelikeijuosaston päänvaiva.

*) Poliisi tosin on sitä mieltä että on kohtuutonta sakottaa kävelytiellä ajamisesta, koska ei liikennemerkejä nyt autoilijan voi olettaa tuntevan tai näkevän, http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...taa_uudella_kavelykadulla/?ref=tf_iOKboksi_p2
 
Viimeksi muokattu:
10 - 5 ääniin KH:sta valtuustoon esityksen mukaan, puolesta SDP + KOK + RKP + PS, vastaan VIHR + VAS. Ihmettelen demareita, mutta toisaalta ne on demareita.
Onko tämä jollekin yllätys? Helsingissä valtaa pitää kaksi puoluetta, betonipuolue ja autopuolue. Nämä ovat mitä suurimmassa määrin arvopuolueita. Eli ne määrittelevät omat arvonsa, ja ne arvot menevät yli asiaperusteiden ja asiantuntemuksen – jos sellaista jossain esiintyy.

Katsokaa huviksenne tämä sivu: http://www.kaupunkiliikenne.net/Kumpula.html tammikuulta 2006. Siis noin 6 vuotta sitten. Kumpulan kampuksen liikenneolot ovat edelleen ennallaan. Betoni- ja autopuolueiden arvoihin ei sovi se, mikä on kaupunkilaisten arki. Joka aamu, satoi räntää tai paistoi katuvalon kajastus.

Kaupungille on ehdotettu joulukuussa 2008 (siis 3 vuuotta sitten) myös ratikkalinjaa Pasilan ja Arabian välille olemassa olevia kiskoja pitkin ja olemassaolevia vaunuja käyttäen. Voisi aloittaa vaikka huomenna aamulla sen liikenteen. Ei kelpaa.

Betoni- ja autopuoueiden arvot ovat autoliikenteen sujuvoittamisessa. Se menee yli kaiken muun, vaikka kaikilla muilla tavoilla liikkuvia olisikin enemmän ja sujuvoittaminen tarkoittaa muiden liikkumisen hankaloittamista. Mutta kun näin on, kaikki muut hankkeet ovat yhdentekeviä, niitä ei tarvitse pohtia, niiden edistyminen tai viivästyminen on samantekevää ja yhtä kaikki, ne ovat aina tarpeettomia ja voidaan jättää tekemättä. Sen sijaan mikä vain motarirampin pätkä on aina välttämätön. Siksi sen kannattavuutta ei ole tarpeen pohtia millään menetelmällä. Eikä sen hinnalla ole mitään merkitystä. Hinta vain todetaan, ja otetaan rahat jostain muusta.

Teme ihmetteli, voisiko joku rahoittaa Vallilanlaaksoon tunnelin. Jota siis ei missään tapauksessa tarvita yhtään mihinkään. Kyllä voisi. Ne, jotka lukivat viime viikonvaihteen HBL:stä (3.12.) Rautavan haastattelun keskustatunnelista, tietävät, mistä rahaa on tulossa ihan mihin hyvänsä typeryyteen: Kun Kreikka ja muutamat muut maat eivät enää lainaakaan rahaa kaikenlaisiin kivoihin infrahankkeisiin, nämä ”markkinavoimat” etsiskelevät uusia kohdemaita ja megaprojekteja itselleen. Eli sieltä on tyrkyllä rahaa keskustatunneliin ja ilmeisesti myös Espoon ”itse” rahoittamaan Kivenlahden metroon. Joten eiköhän sieltä saada rahaa Vallilanlaakson bussitunneliin (vrt. Keskuspuiston bussitunneli). Sillä tavallahan se tunneli ei maksa mitään, kun sen rahoittavat ulkomaiset sijoittajat, eikö... Terveisiä vain betoni- ja autopuolueille, että rahoitus ja kustantaminen ovat ihan vähän eri asiat.

Antero
 
No oli toi silleen pieni yllätys, että demarit kuitenkin äänesti sitä Pietari Kalmin kadun jatko vasteen. Ilmeisesti puiston saa pirstoa kunhan se tapahtuu vajaa sata metriä etelämpänä.

En puhunut rahoitusmielessä Kumpulan tunnelista, vaan niistä tusinoista raskaista ratkaisusta jotka on edessä kun ei osata tehdä edes ensimmäistä esimerkkiä siitä kuinka puistostakin voisi tehdä siististi radan läpi. Tai siis ei niitä tehdä, koska ei ole rahaa. Tunnelikeijun lähisukulainen on elinkaarikeiju, valtiovarainministeriöllä esimerkiksi on siitä aika paljon purevaa sanottavaa, ja joka tapauksessa kalliorakentajille ei kelpaa satuolentojen mielikuvitusraha. Vähän aiheen vierestä, mutta nurkilta, minusta se on kerrankin ihan järkevä tunnelihanke mutta mietin vaan mitä tapahtuu jos Hermannin tunneliin ei ole rahaa. Jätetään Kalasataman keskus rakentamatta?
 
tiesuunnitteluvirkamies suunnitelee Smith-Polvisen mukaan jossa on tuolla kokonainen moottoritie

Se motari, eli Moottorikatu E II Munkiniemi-Kyläsaari löytyy tästä http://aulis.sange.fi/~otso/stuff/smith-polvinen/Smith-Polvinen-II_E2-Munkkiniemi-Kyl%c3%a4saari.pdf

Se menee aika lailla täsmälleen nyt suunniteltua linjaa, joskin nelikaistaisena ja yksityisautoiluun tarkoitettuna. Selittää muuten sen Hämeentien lähes turhan sillaan: se on siinä tulevaa motaria ylittämässä.

Samassa hakemistossa muitakin kantakaupungin Smith-polvisia. Lisään sinne loppujakin kunhan joudan skannaamaan.
 
Selittää muuten sen Hämeentien lähes turhan sillaan: se on siinä tulevaa motaria ylittämässä.

Olisiko noin? Korkeuserot siinä ovat melkoiset, ja menee sen ali se satamaratakin. Jollei siltaa olisi, alamäki Kumpulasta olisi vielä hurjempi ja Paavalinkirkko kallioleikkauksen reunalla toisella puolella.

---------- Viesti lisätty kello 12:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:28 ----------

Tähän liittyen oikeastaan tarkentava kysymys: ovatko ratikat joskus kulkeneet tuosta Koskelaan laakson pohjalla käyden?
 
Takaisin
Ylös