Sivu 12 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 289101112131415 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 166-180/220

Viestiketju: Yhteys Kumpulan kampukselle

  1. #166
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti

    Tähän liittyen oikeastaan tarkentava kysymys: ovatko ratikat joskus kulkeneet tuosta Koskelaan laakson pohjalla käyden?
    Hämeentien silta valmistui muistaakseni 1964 ja raitioliikenne siirtyi sille 1965. Sitä ennen käytiin laakson pohjalla.
    Vaikka Hämeentie 101 - 105:n kohdilta näkyy Hämeentien silloinen linjaus (aikaisempia, erilaisia linjauksia on toki ollut).
    Siinä sitä mentiinkin ratikalla aika haipakaa (4x mv + 4x pv).
    Silta rakennettiin, koska rata Sörnäisiin siirrettiin lähteväksi Pasilasta. Aiemmin rata tuli Vallilan aseman kautta.
    Viimeisin muokkaaja Albert; 08.12.2011 kello 12:44. Syy: a

  2. #167

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tähän liittyen oikeastaan tarkentava kysymys: ovatko ratikat joskus kulkeneet tuosta Koskelaan laakson pohjalla käyden?
    Ovat. Hämeentie löytyy vieläkin sen sillan viereltä ihan katuosoitteenakin (esim. 103) Hermannin puolella, eli se kulki siitä sillasta vähän itään.

  3. #168
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Hämeentien silta valmistui muistaakseni 1964 ja raitioliikenne siirtyi sille 1965. Sitä ennen käytiin laakson pohjalla.
    Ajatusleikkinä olen mietiskellyt, että nyt kun satamarataa ei enää ole, mitäpä jos Arabian raitiotie siirrettäisiin vanhalle Hämeentien linjaukselle laakson pohjan kautta. Eli Vallilassa rata siirrettäisiin Hämeentie keskeltä sen itäreunaan ja Paavalin kirkolta se sukeltaisi suoraan Arabian kauppakeskukselle. Näin ratikat sivuuttaisivat kivuttomasti suurimmat tukoksensa eli Sturenkadun risteyksen ja Kustaa Vaasantien risteyksen. Ainoaksi estevaikutukseksi jäisi Rantatien ylitys. Rakennetun ympäristön profiili taitaa tosin olla sellainen, että ratikkasilta olisi ainoa vaihtoehto fiksuun ylitykseen. Ajatusleikkinä päättyy täten liian suureen hintalappuun.

    Jos nykyisenlaista Arabianrantaa alettaisiin rakentaa tänä päivänä, tutkisin vakavasti raitiotien sijoittamisvaihtoehtona reittiä Arabianranta-Toukolankatu-Hermanni-Hämeentie.

  4. #169

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Ympäristön profiilissa on ainoa kyttyrä tuo Rantatieltä Hämeentielle nouseva ramppi. Sen molemmilla puolilla maan taso on oleellisesti alempana. Rampin yleisen tukkoisuuden vuoksi on teknisesti realistista rakentaa ramppi jatkamaan normaalissa profiilissa jonkin verran pidemmälle kohti Hämeentietä ennen nykyistä jyrkempää kääntymistä ja ylämäkeä Hämeentielle. Tässä tarvitaan lähinnä kaivinkonetta ja asfalttikonetta, pahimmillaan betonisulkuja Hämeentien sillan päädyn korkeuseroja varten.

  5. #170
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6001

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    10 - 5 ääniin KH:sta valtuustoon esityksen mukaan
    Ja valtuustossa asia hyväksyttiin tänään äänin 46 - 37.

  6. #171
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Tämä on sellainen asia, joka todennäköisesti ei olisi kunnallisvaalien jälkeen enää mennyt läpi. Minulla on vahva epäilys siitä, että Helsingin kokdem-diktatuuri kaatuu ensi vaaleissa. Tosin vihreitä enemmän kokdemin kannatusta syönee perussuomalaiset. Se, millaista liikennepolitiikkaa puolue tulee Helsingissä harjoittamaan, jää arvailujen varaan. Mutta jotenkin luulen, että tällaiseen hankkeeseen heidän kantansa olisi ollut negatiivinen.

    Kaikkine valituksineen KHO:hon asti menee vuosikausia ennen kuin tuolla mitään rakennetaan. Saattaapa käydä niinkin, että asia jonkun mutkan kautta vielä tulee uudenkin valtuuston päätettäväksi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #172

    Liittynyt
    12.11.2009
    Viestejä
    10

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Tällaista uutisoi HS.
    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...lilanlaaksoon/

    Ihmettelin tosiaan itsekin mistä tuo 10 - 5 tulos on löytynyt.

  8. #173

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Täpärästi meni läpi, pontena olennaisesti että pitäisi selvittää miten autot pidetään sieltä pois.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämä on sellainen asia, joka todennäköisesti ei olisi kunnallisvaalien jälkeen enää mennyt läpi. Minulla on vahva epäilys siitä, että Helsingin kokdem-diktatuuri kaatuu ensi vaaleissa. Tosin vihreitä enemmän kokdemin kannatusta syönee perussuomalaiset. Se, millaista liikennepolitiikkaa puolue tulee Helsingissä harjoittamaan, jää arvailujen varaan. Mutta jotenkin luulen, että tällaiseen hankkeeseen heidän kantansa olisi ollut negatiivinen.

    Kaikkine valituksineen KHO:hon asti menee vuosikausia ennen kuin tuolla mitään rakennetaan. Saattaapa käydä niinkin, että asia jonkun mutkan kautta vielä tulee uudenkin valtuuston päätettäväksi.
    Käsittely alkaen http://www.helsinkikanava.fi/fi/kaup...4-12.2011#7308
    Persuista Huru, Kanerva, Sademies esityksen puolesta, Halla-aho ainoana tyhjää, en tiedä miksi. Pontta vastusti ainoana Huru, muut heitin ryhmästä tyhjää.

  9. #174
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Mun mielestä paras ja kenties helpoin ratkaisu olisi ollut jo useaan kertaan mainittu ratikkalinja Arabiasta Pasilan kautta Meilahteen, reitti olisi siis Hämeentie-Sturenkatu-Mäkelänkatu-Radanrakentajantie-Ratamestarinkatu-Asemapäällikönkatu-Pasilansilta-Pasilankatu-Nordenskiöldinkatu-Reijolankatu-Mannerheimintie-Tukholmankatu-Haartmaninkatu-Sairaala-alue. Suurin osa radasta on jo olemassa, tarvittaisiin vain pienet pätkät Pasilankadulle, Reijolankadulle, Haartmaninkadulle ja sairaalan piha-alueelle. Tällainen ratikkalinja olisi jo olemassa, mutta sen sijaan ollaan keskitytty tappelemaan uudesta kalliista Joukkoliikennekadusta josta mitä ilmeisimmin tapellaan oikeudessa vielä vuosia! Jos tämä Arabia-Pasila-Meilahti ratikkalinja olisi perustettu, niin linja 506 olisi voitu lakkauttaa samoin kuin linja 58B peruslinjaa 58 vahvistamalla.

  10. #175

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Olisiko noin? Korkeuserot siinä ovat melkoiset, ja menee sen ali se satamaratakin. Jollei siltaa olisi, alamäki Kumpulasta olisi vielä hurjempi ja Paavalinkirkko kallioleikkauksen reunalla toisella puolella.
    Kyllä siitä sillasta toki muutakin iloa on. Satamarata ja mäen tasaus eivät kuietnkaan vaadi läheskään tuon kokoluokan siltaa, eiklä eritasoristeys rantatie kanssakaan. Silta on melkein kolme kertaa pidempi kuin sen tarvitsisi niitä varten olla. Ja satamaratahan leikkaa vilkkaan Rantatienkin tasossa; sen kannalta silta tuksin oli välttämätön (paitsi juna- ja ratikkakiskojen risteämisen tasossa haluaisin kyllä nähdä. Onko moista tehty missän?)

    Tässä muuten sillan rakentamista varten tehty asemakaavan muutos http://ptp.hel.fi/kaavat/5340.pdf.

    Sen verran täytyy kyllä tosiaan korjata aiempaani, että tuohan on tehty ennen Smith-Polvista. Varautuminen länteen jatkuvaan motariin vaikuttaa silti ilmeiseltä. Smith-Polvisen tästä lähtevän moottorikadun E II suunnitelmissa sanotaan:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Smith-Polvinen
    Huolimatta siitä, että tieosuus on sijainniltaan näinkin keskeisellä paikalla, sille on löytynyt verraten vapaa, rakentamaton tiealue. Tämä johtuu suurelta osalta siitä, että aikaisemmissa suunnitelmissa kyseisellä suunnalla on varauduttu rakentamaan lännestä ja idästä Vapaudenkadulle sunnatut moottirtiet, jotka tässä vaihtoehdossa on johdettu pohjoisempaa.
    Jonkinlainen tielinjaus näyttäisi tuosta löytyvän 23- ja 32-luvun kaavapiirroksissa (joiden tarkkaa statusta en nyt tiedä), mutta -45 se taas oli vedetty suoraan Kumpulan läpi, kuten sen veti Eliel Saarinenkin Stor helsingingorsissa. Tuon S&P:n pohjalta on kuitenkin aika selvää, että jonkinlainen (moottori)tiesuunnitelma on ollut olemassa, ja looginen selitys sillan ylimitoitukselle olisi juuri siihen varautuminen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.12.2011 kello 09:14. Syy: siistitty lainausta

  11. #176
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Juna- ja ratikkakiskojen risteämisen tasossa haluaisin kyllä nähdä. Onko moista tehty missän?
    Turun satamassa on tuollainen ihme ollut vuosikymmeniä, tosin rautatie ei silloin ollut sähköistetty. Lähimmät edelleen olemassa olevat esimerkit löytynevät Pietarista, sieltäkin tosin vähäkäyttöisiltä teollisuusradoilta.

  12. #177
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Turun satamassa on tuollainen ihme ollut vuosikymmeniä, tosin rautatie ei silloin ollut sähköistetty. Lähimmät edelleen olemassa olevat esimerkit löytynevät Pietarista, sieltäkin tosin vähäkäyttöisiltä teollisuusradoilta.
    Tallinna lienee lähempänä kuin Pietari. Koplin radalla on ratojen risteys.

  13. #178

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Ja satamaratahan leikkaa vilkkaan Rantatienkin tasossa; sen kannalta silta tuksin oli välttämätön (paitsi juna- ja ratikkakiskojen risteämisen tasossa haluaisin kyllä nähdä. Onko moista tehty missän?)
    Jos tarkoitat risteystä sähköistetyn junaradan kanssa, niin niin kummallista kuin se onkin, ei välttämättä Melbournea lähempää löydy: http://www.ptua.org.au/2011/05/09/po...ain-crossings/ (vaan eiköhän Euroopassa ole useita)

    ---------- Viesti lisätty kello 9:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:15 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Tallinna lienee lähempänä kuin Pietari. Koplin radalla on ratojen risteys.
    Tuossakin tapauksessa junarata on sähköistämätön.

  14. #179
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Ei se Sörkan satamarata ollut sähköistetty.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #180

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Se argumentti että Kalasataman ratikkalinjan liikennöinti ei kannata ennen kuin alue on rakentunut on vähän outo.

    Nykyisin Pasila Senaatintori on aikataulun mukaan 25 Töölön kautta ja 21 minuuttia Hakaniemen kautta. Eli kiertoaika 46 minuuttia sekä 7A että 7B, eli 5+5 vuoroa 10 min vuorovälillä.

    Jos tehtäisiin vaikka näin http://maps.google.fi/maps/ms?msid=2...22654,0.077162

    Uusi 7A Kalasatama - Pasila - Töölö - Senaatintori jossa kilvenvaihto
    7B Senaatintori - Hakaniemi - Länsi-Pasila.

    7A ei kierrä Länsi-Pasilan lenkkiä vaan ajaa suoraan Pasilankatua, 7B taas oikaisee Itä-Pasilassa Asemapäällikön kautta, ja kyllä se käy yksisuuntaisesti kiertämässä Länsi-Pasilan lenkin. Jos halutaan niin ysi voi kiertää sen toiseen suuntaan, mutta ei nyt mennä siihen.

    Ajoajat sivuuttain:
    7A
    - Arvataan Kalasatama - Messukeskus 9 min.
    - Länsi-Pasilan kiepin pois jättäminen säästänee 3 min, eli aikataulun mukainen ajoaika Messukeskus - Senaatintori 22 min.
    - Yhteensä 31 min.
    7B
    - Senaatintori - Pasila nyt siis aikataulun mukaan 21 min, Messukeskuksen kiepin pois jättäminen tiputtanee tuon 20 min.
    - Kieppi Pasila (asema) - Länsi-Pasila - Pasila (asema) lienee noin 3 min lisää suuntaans.
    - Yhteensä 23 min.

    Eli 31 + 23 = 54 x 2 = 108, eli 11 vuoroa 10 min vuorovälillä. Eli yksi vuoro lisää.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampere - Pietari -yhteys
    kirjoittanut jawahl foorumissa Junat
    Vastauksia: 224
    Viimeisin viesti: 19.12.2012, 13:14
  2. HSL: Bussit palaavat Kumpulan kampukselle 18.2.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 14:00
  3. HSL: Poikkeusreitti Kumpulan kampuksella
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.02.2010, 11:20
  4. Liikenteen ja taloudellisen kasvun yhteys
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 24.04.2008, 22:09
  5. Joensuu - Oulu -yhteys kuntoon
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 08.03.2008, 17:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •