Sivu 14 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4101112131415 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 196-210/220

Viestiketju: Yhteys Kumpulan kampukselle

  1. #196

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Uudenmaan ELY kuulemma totesi Vallilanlaakson joukkoliikennekadun Maakunta- ja Yleiskaavan vastaiseksi.

    Hyvä Helsinki, näin tää etenee kuin juna.

  2. #197

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Uudenmaan ELY kuulemma totesi Vallilanlaakson joukkoliikennekadun Maakunta- ja Yleiskaavan vastaiseksi.
    Siltähän tuo näyttää. Vilkaisin sekä maakuntakaavaa että yleiskaavaa ja kummassakin Vallilanlaakso oli merkitty kaupunkipuistoksi että arvokkaaksi kulttuurimaisemaksi. Sehän on tietenkin tulkintakysymys, voiko kaupunkipuistossa olla joukkoliikennekatu. Taikka edes raitiotietä. Kaavamerkkiselityksen mukaan kaupunkipuistoon saa rakentaa "välttämättömiä liikenneyhteyksiä" ja kulttuurimaisemaa tulee kehittää siten, että "kulttuurihistorialliset arvot säilyvät". Siitä vaan arpomaan...
    Ville

  3. #198
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Todennäköisesti nykyisessä kaavassa kuitenkin on rautatiealue satamaradan paikalla. Jos sinne rakennetaan ratikkarata, se ehkä onnistuu jopa ilman kaavamuutoksia.

    KSV ei havainnekuvista pahemmin perusta kun ratikkayhteyksiä piirrellään, mutta nurmiratakuva kyllä osoittaisi, ettei ratikka muuta kulttuurimaiseman luonnetta olennaisesti, toisin kuin 8 m leveä asvaltoitu bussiväylä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #199
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Todennäköisesti nykyisessä kaavassa kuitenkin on rautatiealue satamaradan paikalla. Jos sinne rakennetaan ratikkarata, se ehkä onnistuu jopa ilman kaavamuutoksia.
    Suurimmassa osassa laaksoa ei näytä olevan voimassa olevaa asemakaavaa. Uintikeskuksen kaavassa on merkittynä nykyinen ratatunneli asianmukaisella merkinnällä. Asemakaavoihinhan voi tutustua Helsingin paikkatietopalvelussa. Vasemmalta pitää valita kaavahakemisto.

  5. #200

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Mä en edelleenkään löydä sitä oikaisukehoitusta, mutta siihen tässä kuitenkin viitataan:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut ELY
    ELY-keskus puolestaan tulkitsee, että asemakaava on yleiskaavan vastainen eikä sen valmistelussa ole otettu riittävästi huomioon Kumpulan kartanon rakennusperinnön suojelemisesta tehtyä esitystä.

    Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan rakennettua ympäristöä ja kulttuuriympäristöä tulee vaalia eikä niihin liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää.

    Näillä perusteilla ELY-keskus katsoo, että kaupunginvaltuuston tulee päätöstä uudelleen käsitellessään jättää asemakaava hyväksymättä esitetyn joukkoliikennekadun rakentamisen osalta.
    Koko juttu, http://fifi.voima.fi/uutinen/2012/ta...aattaa-saastya

  6. #201
    mv
    mv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Suurimmassa osassa laaksoa ei näytä olevan voimassa olevaa asemakaavaa. Uintikeskuksen kaavassa on merkittynä nykyinen ratatunneli asianmukaisella merkinnällä. Asemakaavoihinhan voi tutustua Helsingin paikkatietopalvelussa. Vasemmalta pitää valita kaavahakemisto.
    Niin näyttää. Kun kliksuttelin tuon läpi niin tässä suora linkki interaktiiviseen palveluun: http://ptp.hel.fi/ptpa/Default.aspx?...1-238cb1dba2fb

  7. #202
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Suurimmassa osassa laaksoa ei näytä olevan voimassa olevaa asemakaavaa. ...
    Kaavahierarkia menee niin, että jos on voimassa oleva asemakaava, yleis- ja maakuntakaavalla ei ole merkitystä. Niillä on merkitystä vain silloin, kun asemakaavaa säädetään sekä silloin, kun alemman tason kaavaa ei ole voimassa.

    Asemakaavaa siis ei saa laatia kaavoittamattomalle alueelle yleis- eikä maakuntakaavan vastaisesti, eikä voimassa olevaa asemakaavaa saa myöskään muuttaa yleis- ja maakuntakaavan vastaisesti.

    ELY:n lausunnon ydinasia on, että ELY on tulkinnut, ettei rataa leveämpi asfaltoitu katu, joka on tarkoitettu kaupunginosia yhdistäväksi ja Helsingin joukkoliikennejärjestelmään liittyväksi väyläksi, ole yleiskaavassa tarkoitettu yhdyskuntateknisen huollon liikenneväylä. Lisäksi joukkoliikennekadun rakentaminen on vastoin yleiskaavassa määriteltyä toiminta-, kohtaamis- ja luontoympäristöä. Eli asemakaava on laadittu Maankäyttö- ja rakennuslain vastaisesti siten, ettei se ota huomioon voimassa olevaa yleiskaavaa.

    Antero

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ELY
    Oikaisukehotus asemakaavasta; maankäyttö- ja rakennuslaki 195 §;
    Vallilanlaakson asemakaava ja asemakaavan muutos nro 11978

    Helsingin kaupunginvaltuusto on 14.12.2011 hyväksynyt edellä kerrotun asemakaavan muutoksen. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) esittää maankäyttö- ja rakennuslain 195 §:n säännökset huomioon ottaen asiassa seuraavaa:

    Asemakaava-alue ja asemakaavan sisältö.

    Kaupunginvaltuuston hyväksymä asemakaava mahdollistaa joukkoliikennekadun rakentamisen siirtolapuutarha-alueen ja kasvitieteellisen puutarhan väliin. Katu tulisi rakennettavaksi käytöstä poistuvan junaradan paikalle. Joukkoliikennekatu rajoittuisi toisaalla Vallilan siirtolapuutarhaan ja toisaalla Kumpulan kasvitieteelliseen puutarhaan ja Kumpulan kartanoon.

    Kaavaselostuksen mukaan ratapenger on savialueella. Rakennettavaa joukkoliikenneyhteyttä varten ratapengertä tultaisiin leventämään, jolloin joudutaan tekemään pohjanvahvistustoimenpiteitä.

    Ympäristöministeriön 8.11.2006 vahvistamassa Uudenmaan maakuntakaavassa alue on taajamatoimintojen aluetta. Lisäksi alueelle on osoitettu viheryhteystarve. Helsingin yleiskaava 2002:ssa alue on kaupunkipuistoaluetta, jota kehitetään monipuolisena toiminta-, kohtaamis- ja luontoympäristönä. Yleiskaavamääräyksen mukaan alueelle saa rakentaa tarpeellisia yhdyskuntateknisen huollon tiloja ja liikenneväyliä.

    Kumpula-seura on 12.8.2011 tehnyt ELY-keskukseen esityksen Kumpulan kartanon alueen suojelemisesta rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain (498/2010) säännösten nojalla.

    Asemakaavan suhde lain säännöksiin.

    Helsingin yleiskaava 2002:ssa on esitetty tavoitellun kehityksen periaatteet. Nyt kysymyksessä olevan asemakaavan alue sijaitsee yleiskaavan kaupunkipuistoalueella johon voi lisäksi liittyä kulttuurihistoriallisia arvoja. Eri tyyppisillä viheralueilla on lisäksi myös laajempaa merkitystä ekologisina käytävinä. ELY-keskuksen näkemyksen mukaan alueella voimassa olevaa yleiskaavaa tai sen määräyksiä ei voi tulkita niin, että kaavamääräyksessä mainitut liikenneväylät tarkoittaisivat eri kaupunginosia yhdistävän, Helsingin joukkoliikennejärjestelmään liittyvän kadun rakentamista. Yleiskaava ei näin ollen ole ollut maankäyttö- ja rakennuslain 42 §:ssä tarkoitetulla tavalla ohjeena asemakaavaa laadittaessa eikä yleiskaavaa näin ole otettu huomioon 53 §:n 1 momentissa säädetyllä tavalla.

    Maankäyttö- ja rakennuslain 53 §:n 2 momentin säännösten mukaan rakennettua ympäristöä ja kulttuuriympäristöä tulee vaalia eikä niihin liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää. Kun otetaan huomioon kyseisen joukkoliikennekadun tilan tarve sekä toisaalta edellä mainittu suojeluesitys, ELY-keskus katsoo, että asemakaavaa hyväksyttäessä ei ole voitu pitää täysin selvitettynä rakennetun ympäristön laatua, laajuutta eikä erityisiä arvoja.

    Oikaisukehotus

    Edellä esitetyn perusteella ELY-keskus katsoo, että kaupunginvaltuuston tulee näissä oloissa jättää asemakaava hyväksymättä siltä osin, kun se mahdollistaa kyseisen joukkoliikennekadun rakentamisen.

    Yksikön päällikkö Tarja Laine

  8. #203
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kaavahierarkia menee niin, että jos on voimassa oleva asemakaava, yleis- ja maakuntakaavalla ei ole merkitystä. Niillä on merkitystä vain silloin, kun asemakaavaa säädetään sekä silloin, kun alemman tason kaavaa ei ole voimassa.
    Kyllä. Viestissäni vastasin siihen arveluun, että alueella olisi voimassa jokin ratayhteyden erikseen salliva kaava. Sellaista ei ole, koska alueella ei ole voimassa olevaa asemakaavaa eikä yleiskaavassa ole ratayhteyttä. Vanha rata on rakennettu joko aikaisemman kaavan perusteella tai täysin ilman kaavaa. Ratahan on varsin vanha. Pelkän raitiotienkin rakentaminen siis vaatii asemakaavan muutoksen. Ei ole tiedossa pitäisikö Ely-keskus tällaista muutosta yleiskaavan mukaisena.

  9. #204
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Vanha rata on rakennettu joko aikaisemman kaavan perusteella tai täysin ilman kaavaa. Ratahan on varsin vanha.
    Liikenne alkoi 1965. Olisikohan niin, että tuohon aikaan Vallilanlaaksoa pidettiin lähinnä joutomaana, joka tarjosi hyvää tilaa moottoritieutopialle nimeltä Expressway E II Munkkiniemi – Kyläsaari. Se piirrettiin pääasiassa juuri valmistuneen radan päälle ja rata sirrettiin hieman etelämmäksi siirtolapuutarhan päälle. Radan tekeminen oli luonnollinen Helsingin kaupungin intressi, sillä johtihan rata Helsingin omaan kasvavaan ja uusittuun satamaan. En tunne tuon ajan lainsäädäntöä, mutta arvelen, että radan tekeminen on ollut lähinnä ilmoitusasia myös muille kuin kaupungin viranomaisille.

    Antero

  10. #205
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Radan tekeminen oli luonnollinen Helsingin kaupungin intressi, sillä johtihan rata Helsingin omaan kasvavaan ja uusittuun satamaan.
    Antero
    Lisäksi haluttiin Vallila -Sörnäinen rata pois "häiritsemästä" katuverkon kehitystä.

  11. #206
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Kyllä. Viestissäni vastasin siihen arveluun, että alueella olisi voimassa jokin ratayhteyden erikseen salliva kaava. Sellaista ei ole, koska alueella ei ole voimassa olevaa asemakaavaa eikä yleiskaavassa ole ratayhteyttä. Vanha rata on rakennettu joko aikaisemman kaavan perusteella tai täysin ilman kaavaa. Ratahan on varsin vanha. Pelkän raitiotienkin rakentaminen siis vaatii asemakaavan muutoksen. Ei ole tiedossa pitäisikö Ely-keskus tällaista muutosta yleiskaavan mukaisena.
    Satamaradallekin on aikoinaan tehty asemakaava, joka on vahvistettu sisäministeriössä vuonna 1963: Linkki alkuperäiseen asemakaavaan

    Saisikohan raitiotien rakentaa asemakaavassa rautatiealueeksi merkitylle alueelle? Jos se edes näyttäisi rautatieltä...
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  12. #207
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Saisikohan raitiotien rakentaa asemakaavassa rautatiealueeksi merkitylle alueelle? Jos se edes näyttäisi rautatieltä...
    En näe mitään estettä sille, että asemakaavassa rautatiealueeksi merkitylle alueelle rakennetaan 2-raiteinen rautatie. Sellainen tuohon näyttää mahtuvan vallan hyvin. Raitiovaunuilla ei ole kiellettyä ajaa rautatiellä.

    Antero

  13. #208
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Satamaradallekin on aikoinaan tehty asemakaava, joka on vahvistettu sisäministeriössä vuonna 1963: Linkki alkuperäiseen asemakaavaan
    Tuo kaava ei kuitenkaan ulotu kuin lyhyen pätkän laakson puolelle. Sinänsä LR-alueelle saanee rakentaa raitiotien.

  14. #209

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Helsingin kaupunginvaltuusto äänesti juuri KH:n esitystä vastaan ja ELYn muistutuksen puolesta ääniin 42 (Vihr + Vas + RKP + Kesk) - 42 (SDP + Kok), puheenjohtajan (Krohn/Vihr.) äänen ratkaistessa. Eli kaava raukeaa, koska esityksen tuontia pantattiin niin kauan että vastausaika ELYlle umpeutui.

  15. #210

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Yhteys Kumpulan kampukselle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Helsingin kaupunginvaltuusto äänesti juuri KH:n esitystä vastaan ja ELYn muistutuksen puolesta ääniin 42 (Vihr + Vas + RKP + Kesk) - 42 (SDP + Kok), puheenjohtajan (Krohn/Vihr.) äänen ratkaistessa. Eli kaava raukeaa, koska esityksen tuontia pantattiin niin kauan että vastausaika ELYlle umpeutui.
    Voisitko vähän avata kontekstia?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampere - Pietari -yhteys
    kirjoittanut jawahl foorumissa Junat
    Vastauksia: 224
    Viimeisin viesti: 19.12.2012, 13:14
  2. HSL: Bussit palaavat Kumpulan kampukselle 18.2.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 14:00
  3. HSL: Poikkeusreitti Kumpulan kampuksella
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.02.2010, 11:20
  4. Liikenteen ja taloudellisen kasvun yhteys
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 24.04.2008, 22:09
  5. Joensuu - Oulu -yhteys kuntoon
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 08.03.2008, 17:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •