Yhteys Kumpulan kampukselle

Tuo tarkoittaa siis sitä, että
- satamaradan paikalle ei tule bussikatua
- jo kaavassa oleva (?) Pietari Kalmin katu rakennetaan

Sikäli kslk:n päätös toteutuu joka tapauksessa osittain, koska keskeistä siinä oli nimenomaan se, että lautakuntan ei halunnut tehdä bussikatua satamaradan paikalle.

Onko nyt niin, että tuo Pietari Kalmin katu, joka on karttoihinkin katkoviivalla merkitty, on jo asemakaavassa? Jos, niin silloin sen rakentamisesta ei kai enää voi valittaa minnekään. Mielenkiintoista nyt sitten nähdä, mitä kslk seuraavaksi tekee. Se on jo kerran tyrmännyt Pietari Kalmin kadun kautta kulkevan bussireitin, mutta joutunee nyt sitten hyväksymään sen. Jos on niin, että katu on jo kaavassa, niin sitten siitä tehtäneen seuraavaksi liikennesuunnitelma, jonka kslk hyväksyy (jos hyväksyy).
 
Onko nyt niin, että tuo Pietari Kalmin katu, joka on karttoihinkin katkoviivalla merkitty, on jo asemakaavassa? Jos, niin silloin sen rakentamisesta ei kai enää voi valittaa minnekään. Mielenkiintoista nyt sitten nähdä, mitä kslk seuraavaksi tekee. Se on jo kerran tyrmännyt Pietari Kalmin kadun kautta kulkevan bussireitin, mutta joutunee nyt sitten hyväksymään sen. Jos on niin, että katu on jo kaavassa, niin sitten siitä tehtäneen seuraavaksi liikennesuunnitelma, jonka kslk hyväksyy (jos hyväksyy).
Tämä ilmeisesti kuitenkin menee vielä kaupunginvaltuustoon, kysyin aiheesta Elina Moisiolta (vihr. kaupunginhallitus) ja siitä josko sille kadulle jos se nyt kerran tehdään, voisi kerrankin saada ajoesteet:
Elina Moisio sanoi:
Tämä onkin vähän kinkkisempi juttu. Se on asemakaavan mukainen, mutta suunnitelmassa on muutama kohta, jotka tulevat vaatimaan asemakaavan muutoksen, joten se ei menekään ihan heittämällä läpi. Eli tämänhetkisten tietojen valossa se tulee kuin tuleekin vielä valtuustoon. Joten siinä yhteydessä tämän asian ajattelin ottaa esille kokouksessa.
http://elinam.vuodatus.net/blog/1779929#comments
 
Eli hommasta tulee pitkä kuin nälkävuosi, koska ei ole ollenkaan varmaa, että tuo uusi asemakaavanmuutos pärjää yhtään sen paremmin kuin tämä nykyinenkään. Ja vaikka lautakunta sen siunaisi, ja jopa valtuustokin, niin valituksten kanssa tuo homma jatkuu hamaan ikuisuuteen...
 
HS uutisoi taas. Penttilä joutuu viemään Pietari Kalmin kadun suunnitelman tietysti taas kslk:hon, mutta yrittää nyt sitten runnoa sen siellä väkisin läpi ainakin HS:n uutisen sävystä päätellen. Siitäkin tulee takuuvarmasti valitus asukkaiden reaktioista päätellen. Enpä osaa ottaa kantaa tuohon yleiskaavan vastaisuuteen, enkä siihen, ovatko poikkeamat asemakaavasta niin suuria, että se vaatisi uuden kaavankin. Mutta valitus syntyy aivan varmasti eikä homma etene.

Keskusta teki 11.2. valtuustoaloitteen, jonka sisältö on alla. Siinäpä oiva ratkaisu tuohon Pasila-yhteyteen ainakin tilapäisesti!

---

Valtuustoaloite 11.2.2009:

Raitiolinja Itä-Pasilasta Arabiaan

Helsingin kaupunginvaltuusto on 25.9.2005 asettanut tavoitteen, jonka mukaan poikittaisessa joukkoliikenteessä tulee saavuttaa 17 %:n kulkumuoto-osuus vuoteen 2012 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi liikennelaitos on viime vuosina lisännyt poikittaislinjojen tarjontaa.

Arabian ja Kumpulan korkeakoulukeskittymässä opiskelee lukuvuonna 2008–09 yhteensä

10 500 henkeä ja käy päivittäin töissä noin 1700 henkeä. Huomattava osa Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan sekä Taideteollisen korkeakoulun ja Arcada-ammattikorkeakoulun opiskelijoista kulkee päivittäin joukkoliikenteellä Pasilan kautta.

Laadukas ja nopea raitioyhteys Pasilan asemalta Taideteolliselle korkeakoululle ja Arcada-ammattikorkeakoululle voidaan toteuttaa nykyisellä rataverkolla Ratapihantieltä Mäkelänkadun, Sturenkadun ja Hämeentien kautta. Tällöin raitiolinjan perustaminen ei vaadi investointi- eikä perustamiskustannuksia.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että liikennelaitos aloittaa uuden raitiolinjan Itä-Pasila Arabia suunnittelun.

Terhi Peltokorpi
Laura Kolbe
Mari Kiviniemi
 
Kumpa suunnittelisivat sen saman tien lännessä päättymään Meilahden sairaala-alueelle

Mä taas toivon, ettei aloite hautaannu siihen ikuisuuspinoon, missä kaikki muutkin ratikkahankkeet, kuten Munkkivuori, ovat. Selvitetään ja selvitetään, mutta mitään ei tapahdu...

Aloite olisi voinut olla muotoiltu niin, että esitetään vaan, että liikennelaitos aloittaa liikenteen välillä Pasila-Arabia.

Sitten, kun on äkkiä rykäisty käyntiin eka vaihe, voidaan rauhassa selvittää jatkoa Meilahteen, Munkkiniemeen ja jopa rajan yli Otaniemeen, niin kuin tietysti pitäisi tehdä. Mutta jos nyt yritetään liian suurta askelta kerralla, voi käydä niin, ettei saada mitään.
 
Ihan järkiperäinen aloite, mutta ehdottaomasti linja jatkettava samantien Länteen.
Länsi-Pasilan kiemuran oikaisu on tehtävä joka tapauksessa.
Reijolan kadulle kiskot tai kalliimpi ajatus mennä suoraan Topeliuksen kadulle
Kuusitien silmukka on melko väärässä paikassa ajatellen sairaala-aluetta.
Sairaala-aluekin tulee tarvitsemaan silmukan jollei sitten käydä kääntymässä Munkinseudun alueella, josta on tällä hetkellä monia bussiyhteyksiä Espoon puolelle jokeria odotellessa.
 
Ihan järkiperäinen aloite, mutta ehdottaomasti linja jatkettava samantien Länteen.

Ihan kuten 339-DF kirjoitti, linja kannattaisi avata ensin osuudella joka ei vaadi uutta radanrakentamista, muuten koko homma päätyy taas tehottoman päätöksentekokoneiston jauhamisen jälkeen hyvien ideoiden hautausmaalle.
 
muuten koko homma päätyy taas tehottoman päätöksentekokoneiston jauhamisen jälkeen hyvien ideoiden hautausmaalle.

Miksiköhän se meillä tosiaan on niin vaikeata.
Liian vaikea ja kallis byrokratia ja henkilöt eivät uskalla tuoda rohkeasti omia kantojaan esille.
Jokainen hanke vaatii meikempä yhden sukupolven.
 
Vähän ihmetyttää tää mahdoton liikennetarve Kumpulan kampukselta jonnekin Otaniemeen, ohkohan ihan todellista. Vai ovatko nykyajan opiskelijat niin veteliä, etteivät jaksa kävellä paria sataa metriä Kustaa Vaasantielle, mistä on keskikaupungille ihan hyvät yhteydet. Kun ja nimenomaan kun metro alkaa kulkea Otaniemeen on Kurvissa sujuvat yhteydet Espooseenkin. Jos matkoihin soveltuu paremmin 506, on senkin Kumpulanmäeltä kohtuullisella etäisyydellä. Vaikka sen kulkijamäärä tuplaantuisi, ei sittenkään ole mitään raitiovaunukuormia.
 
Ei siellä ainakaan vielä ole juurikaan todellista tarvetta Otaniemi-Kumpula -yhteydelle. Otaniemi-Arabia -yhteydelle on jonkinlainen tarve, TKK ja TaiK ovat jotain toimintoja ja laitteita siirrelleet ja yhdistelleet, ja jotkut opiskelijat joutuvat sukkuloimaan.

Aalto-yliopisto lisää sukkulointitarvetta, ja sillä tuota tiedelinjaa perustellaan. Sekin sukkulointi tosin on ymmärtääkseni Otaniemi-Arabia -välillä eikä niinkään Kumpulaan. Mutta oikaisu ei ainoastaan tuo tiedebussia lähelle Kumpulan kampusta, se myös lyhentää matka-aikaa.

Matka-ajan lyhennyksellä on toki merkitystä, mutta niin kauan kuin linjan vuoroväli on niin pitkä kuin nyt ja aikataulussa pysyminen yhtä huonolla tolalla kuin nyt, ei siitä tule kovin houkuttelevaa yhteyttä vaikka se Pietari Kalmin kautta kulkisikin.

Sen sijaan kampusratikan tarve sekä Arabiasta että Kumpulasta Pasilaan on ihan todellinen ja olemassa jo nyt. Tiedelinja ei siihen auta juuri pitkän vuorovälinsä ja etenkin säännöttömyytensä vuoksi. Sen tähden raitiolinja tuolle välille olisi tarpeellinen.

Toki sitä kampusratikkaa voi busseillakin ajaa, mutta silloin kohdataan useita ongelmia, joista osa ylitsepääsemättömiä.

Ensinnäkin kampusbussi edellyttää investointikustannuksia, kuten Radanrakentajantien päällystämistä bussikaduksi (jolloin sitä alkaa autoliikennekin käyttää liikennemerkeistä huolimatta).

Bussi olisi myös raitiovaunua hitaampi, sillä raitiovaunuille voidaan helpommin järjestää valoetuudet Sturenkadun-osuuden molempiin päihin. Mäkelänkadulta Sturenkadulle kääntyvä bussi ei myöskään voi käyttää risteyksen bussipysäkkiä (tärkeä yhteys Haaga-Helia Amk:lle), koska se joutuu ryhmittymään vasemmanpuoleiselle kaistalle kääntymistä varten.

Vain raitiovaunulle on mahdollista järjestää oma ryhmittymiskaista Sturenkadulta Hämeentielle. Se tapahtuu poistamalla muutama parkkipaikka ja tiemerkinnät uusimalla. Iltaruuhkassa tuossa kohden odotellaan ilman ryhmittymiskaistaa helposti kahdet valot. Busseille ryhmittymiskaistaa ei saa, sillä tehtiin kaista ratikkakiskoille tai kadun oikeaan reunaan, niin se ei voi jatkua risteyksen yli, kun bussin on päästävä jommallekummalle Hämeentien asvalttikaistalle.

Käytännössä on siis niin, että jos Arabian ja Pasilan välille tehdään kampuslinja, sitä on ajettava raitiovaunuilla.
 
Helsingin Uutisten viikonloppunumero kirjoittaa näyttävästi kampusratikasta oikein kartan kanssa. Samalla sivulla on myös uutinen alueen asukasyhdistysten ensi viikon tiistaina järjestämästä keskustelu- ja mielenilmaustempauksesta. Paikka on Pietari Kalmin kadun rakennettava osuus puistossa, ti 10.3. klo 17.
 
Takaisin
Ylös