Valtakunnallinen lippujärjestelmä ja matkakortti

Mitkä kaupungit käyttävät Buscomin lukijoita? PK-seutu ainakin.

Oulu (Koskilinjat) käytti aikanaan, mutta eipä käytä enää. Kemin-Tornion alueella Velj. Salmelan busseissa on tietämäni mukaan Buscomin rahastuslaitteet. Onhan heidänkin liikenne osittain paikallisliikennettä vaikka eivät linjanumeroita käytäkään.
 
Mä koitin sitä Waltti-sivustoa katsella, mutta en sieltä mistään pikaisella lukemisella keksinyt, että kuinka sitä korttuia käytetään: Millaiset lukijat? Pitääkö painella jotain nappeja? Näytetäänkö korttia bussiin noustessa ja sieltä poistuttaessa? Jotenkin tuntui että Waltti-sivuilla kuorrutus oli tärkeämpä kuin tiedon julkistaminen...

pekka

Tietysti Waltti-sivuilla on kuorrutus tärkeää, koska itse tuotteestahan ei ole paljon kerrottavaa. Suunnitelmat ja tavoitteet ovat hienoja,
mutta toimivuus surkeaa. Kortin pitäisi tulla "lähiaikoina" käyttöön, mutta ilmeisesti ollaan edelleen aikalailla alkutekijöissä kehityksen suhteen.
Ainakaan Jyväskylässä ei ole saatu kokeiluissa hommaa toimimaan ollenkaan. Ilmeisesti vanha lippujärjestelmä ja Waltti eivät suostu Pusatecissa
toimimaan yhtaikaa, tuloksena on että kortinlukijat eivät suostu toimimaan ollenkaan. Kuljettajat joutuvat käyttämään kaikki kortit rahastuslaitteessa, jolloin bussit ovat ruuhka-aikana pahasti myöhässä.
 
Julkinen sektori ideoi ja Tieto toteuttaa. Onko siinä oikeasti minkäänlaisia edellytyksiä onnistua?
 
Julkinen sektori ideoi ja Tieto toteuttaa. Onko siinä oikeasti minkäänlaisia edellytyksiä onnistua?
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä tiedon julkisen sektorin referenssit, jotka ovat onnistuneet ja pysyneet budjetissaan.

Ministeriö kerkesikin jo myöntämään waltin olleen kokeilu, eikä tiedetä roolia tulevaisuudessa.
http://yle.fi/uutiset/ministerio_waltti-kortti_tuli_kayttoon_keskeneraisena/8056515

Verorahoille voisi olla parempaakin käyttöä.
 
Naurattais jos ei itkettäisi... Tiedon liikeidea on siis tietenkin lisätä muiden tuskaa ja olla itse huomaamatta ja tuntematta yhtään mitään.
 

Eihän tässä aikatauluasiassa oikeasti tarvitsisi mitään ongelmaa olla. Nämä vuorot voisivat näkyä MH:n aikatauluhaussa kuten ennenkin, mutta olisi maininta että MH:n lipputuotteet eivät käy kyseisessä vuorossa. Muistaakseni näin toimittiin myös OB:n kanssa.
 
Eihän tässä aikatauluasiassa oikeasti tarvitsisi mitään ongelmaa olla. Nämä vuorot voisivat näkyä MH:n aikatauluhaussa kuten ennenkin, mutta olisi maininta että MH:n lipputuotteet eivät käy kyseisessä vuorossa. Muistaakseni näin toimittiin myös OB:n kanssa.

Uutisen mukaan valtio (Ely-keskus) ei halua maksaa Matkahuollolle palvelusta.
 
Ja Ely ihmettelee, miksi nyt pitäisi maksaa kun ei ennenkään tarvinnut.

Valtio on maksanut MH:lle aikaisemmin korvausta MH:n tekemästä työstä joka on ollut paljon muutakin kuin aikataulutiedot. MH:n on mm hoitanut mm. seutu-, opiskelija- ym. tuettujen lippujen clearingin, laskutuksen jne. samalla kaikki bussivuorot joissa em. liput ovat käyneet on näkynyt MH:n haussa. Nyt kun valtio haluaa itse hoitaa matkaliput jää MH:lle aikataulutietojen näyttö, mistä valtio ei enää haluakaan maksaa mitään. Em. ely-keskuksen kommentti kertoo vain että taisi tulla virkamiehille yllätyksenä että mitä kaikkea bussiliikenteen hoito vaatii. Tähän asti ei ole tarvinnut eväänsä liikuttaa bussiliikenteen eteen kun kaiken käytännön työn on tehnyt Matkahuolto ja bussiyhtiöt niin nyt joutuu itse miettimään ja hoitamaan asioita...

Kärjistäen voisi sanoa että jos valtio haluaa leikkiä bussifirmaa, niin hoitakoon sitten myös kaiken liikenteeseen liittyvän taustatyön.
 
Nyt kun valtio haluaa itse hoitaa matkaliput jää MH:lle aikataulutietojen näyttö, mistä valtio ei enää haluakaan maksaa mitään.

ELY-liikenne maksaa kuitenkin Matkahuollon linja-autoasemien käytöstä ihan siinä missä muukin bussiliikenne - myös esim. OnniBus, jossa eivät käy Matkahuollon liput, mutta jonka aikataulutiedot Matkahuolto näyttää.

No, valtio tekee nyt sitten oman aikatauluhaun. Matkahuolto "pääsee" keskittymään entistä enemmän muuhun liiketoimintaansa.
 
Takaisin
Ylös