Valtakunnallinen lippujärjestelmä ja matkakortti

ELY-liikenne maksaa kuitenkin Matkahuollon linja-autoasemien käytöstä ihan siinä missä muukin bussiliikenne - myös esim. OnniBus, jossa eivät käy Matkahuollon liput, mutta jonka aikataulutiedot Matkahuolto näyttää.
Oletko aivan varma, että se "asemien käyttöön" liittyvä maksu sellaisenaan sisältää myös informaatiopalvelut? Onnibushan saattaa maksaa erillisen maksun informaatiopalveluista, mistä syystä heidän aikataulut näkyvät MH:nkin aikataulupalveluissa.
Tilaaja - tuottaja -liikenteessä informaatiopalvelujen ostajana voi muuten olla toimivaltainen viranomainen - siis liikenteen tilaaja. On mahdollista, että osa tilaajista on tehnyt informaatiosopimuksen Matkahuollon kanssa, ja osa ei.

Seuraavat vuodet näyttävät, siirtyvätkö informaatiopalvelut yhteiskuntavetoiseksi. Aivan viime aikoina tapahtunut kehitys antaa kiistattomia viitteitä sellaisesta. Paineita tällaiseen saattaa olla senkin vuoksi, että nyt asioista vastaava yksityinen toimija on saattanut hoitaa omistajiensa edunvalvontaa mm. vaikuttamalla aikataulunäytöissä esitettävään sisältöön.
 
Aika tuntuu ajaneen Waltista ohi ennätysvauhdilla. Sitä ryhdyttiin aikanaan suunnittelemaan erilaisessa toimintaympäristössä kuin missä nyt ollaan, yhtenäisen valtakunnallisen linja-autojärjestelmän aikakaudella. Nyt ala päinvastoin hajautuu, ja yhtenäisyys murentuu niin lipputuotteissa kun aikatauluhauissa.

Asiakas kärsii, mutta sehän ei haittaa, jos kärsijä sattuu olemaan kilpailijan asiakas.
 
Teknisesti muuten valtiolla on jo oma aikataulupalvelu eli matka.fi: http://www.matka.fi/ Pientä viilausta ja ylläpidon terävöittämistä tuo kyllä voi kaivata.

Kaipaisi juu pientä viilausta. Oletusarvoilla haettu matka Tampere Linja-autoasema -> Helsinki linja-autoasema. Vasta sitten kun antaa vaihtoehdoksi lyhyin kävelymatka palvelu näyttää Linja-autoasemalta lähtevät bussit. Satunnainen matkailija voisi ihmetellä että eikö täällä kulje busseja ollenkaan...
matka.fi.jpg
 
...varmaan voisi myös auttaa, jos ottaisi ruksin pois kohdasta Juna ;) Tuolla välillä ei bussi taida nopeudessa pärjätä junalle moottoriteistä huolimatta...
 
Siinä pitäisi olla tarkennettu haku jossa voi ruksata enemmän vaihtoehtoja.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:11 ----------

Aika tuntuu ajaneen Waltista ohi ennätysvauhdilla. Sitä ryhdyttiin aikanaan suunnittelemaan erilaisessa toimintaympäristössä kuin missä nyt ollaan, yhtenäisen valtakunnallisen linja-autojärjestelmän aikakaudella. Nyt ala päinvastoin hajautuu, ja yhtenäisyys murentuu niin lipputuotteissa kun aikatauluhauissa.

Asiakas kärsii, mutta sehän ei haittaa, jos kärsijä sattuu olemaan kilpailijan asiakas.

Ja se kilpailija on siinä tapauksessa oma auto.

t. Rainer
 
...varmaan voisi myös auttaa, jos ottaisi ruksin pois kohdasta Juna ;) Tuolla välillä ei bussi taida nopeudessa pärjätä junalle moottoriteistä huolimatta...

En tiedä minkälaisella insinööriajattelulla ajatellaan, että asiakas haluaa lähteä ensiksi kävellen linja-autoasemalta rautatieasemalle, vaikka bussi lähtisi vierestä.... ja nykypäivänä monelle matkan hinta tuntuu olevan aikaa tärkeämpi kriteeri kulkuneuvoa valittaessa.
 
En tiedä minkälaisella insinööriajattelulla ajatellaan, että asiakas haluaa lähteä ensiksi kävellen linja-autoasemalta rautatieasemalle, vaikka bussi lähtisi vierestä.... ja nykypäivänä monelle matkan hinta tuntuu olevan aikaa tärkeämpi kriteeri kulkuneuvoa valittaessa.

Samainen asiakas on kuitenkin pyytänyt järjestelmältä optimaalisia reittejä mukaanlukien junayhteyden. Linja-autoasema on yksi lähtöpiste muiden joukossa eikä sen voi olettaa implikoivan mitään erillisiä halua bussin käyttöön.
 
Valtio luopuu Waltti-lippujärjestelmästä

Valtio luopuu omistajuudesta Waltti-lippujärjestelmässä, kertoo Liikenne- ja viestintäministeriö. Omistuksesta luopumiselle on varattu reilusti aikaa, ja se tapahtuu heinäkuussa 2018.

Valtion luovuttua yhtiön omistuksesta Waltista tulee yksi toimittaja muiden lippu- ja maksujärjestelmiä tarjoavien tahojen kanssa. Ministeriö linjasi jo liikennekaaren valmistelun aikana, ettei valtion joukkoliikenteen kilpailutuksissa Walttia saa pitää ainoana hyväksyttynä lippuratkaisuna.

Alueellisten lippujärjestelmien ja aikataulutietojen yhteentoimimattomuus on ollut kansalaisten ongelmana jonkin aikaa. Asia on ollut myös ministeriön huolena.

– Lippujärjestelmien toimimattomuus on seurausta siitä, että sähköiseen tiedonsiirtoon tarvittavia rakenteellisia uudistuksia ei joukkoliikenteen osalta ole tehty. Joukkoliikenteen lippu- ja aikataulutiedot ovat olleet osin yksittäisten toimijoiden omistuksessa tai vain paikallisessa käytössä, toteaa liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikkö Laura Vilkkonen.

TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy on valtion ja kuntien omistama sisäinen yhtiö (inhouse), joka tuottaa Waltti lippu- ja maksujärjestelmäpalveluja kaupunkien ja kuntien ostamaan joukkoliikenteeseen. Valtion omistusosuus TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:stä on 14 prosenttia. Valtiota yhtiössä edustaa Liikennevirasto. Joukkoliikenteen kilpailutuksia toteuttavat kunnat ja alueelliset ELY-keskukset.

Kaisu Lötjönen

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/.../842431?pwbi=013c9ee55a6b915ed90e886ec5f07260
 
ELY-liikenne maksaa kuitenkin Matkahuollon linja-autoasemien käytöstä ihan siinä missä muukin bussiliikenne - myös esim. OnniBus, jossa eivät käy Matkahuollon liput, mutta jonka aikataulutiedot Matkahuolto näyttää.

No, valtio tekee nyt sitten oman aikatauluhaun. Matkahuolto "pääsee" keskittymään entistä enemmän muuhun liiketoimintaansa.
Jotenkin tuntuu, että MH on tällä aikataulujen näyttämättömyydellään kaivamassa omaa kuoppaansa. MH voisi olla se "joukkoliikenteen google", eli luoda ilmaisten hakupalvelujen ympärille ekosysteemi ja monetisoida se jotenkin, esim. lipunmyyntiprovikoin. Mutta sen sijaan näyttäisi siltä, että "joukkoliikenteen google" on… Google. :D
 
Jotenkin tuntuu, että MH on tällä aikataulujen näyttämättömyydellään kaivamassa omaa kuoppaansa. MH voisi olla se "joukkoliikenteen google", eli luoda ilmaisten hakupalvelujen ympärille ekosysteemi ja monetisoida se jotenkin, esim. lipunmyyntiprovikoin. Mutta sen sijaan näyttäisi siltä, että "joukkoliikenteen google" on… Google. :D

Koska matkahuollon systeemiin kuuluu myös bussirahti, se ei haluanne päästää virtuaalibussiyhtiöönsä kuulumattomia liikennöitsijät hyötymään lipunvarausjärjestelmästään. Jos matkahuolto olisi pelkästään lippupalvelu, sen olisi paljon helpompi muuttaa bisnesmallinsa tuollaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös