Helsingin raitioteiden hyödyntäminen tavarankuljetuksessa?

Liittynyt
26 Kesäkuu 2008
Viestit
546
Tämä idea nousi esiin Facebookin Ratikka Tampereelle -ryhmässä. Koska aihe ajautui siellä "hieman" sivupoluille. päätin foorumisti Allenin ehdotuksesta avata uuden ketjun aiheesta täällä.

Dresdenissä liikennöi Volkswagenille autonosia kuljettava CarGoTram (http://en.wikipedia.org/wiki/CarGoTram, video: http://www.youtube.com/watch?v=zhLKcvOc_hU&feature=share). Amsterdamissa kokeiltiin 2007 rahtia kuljettavia ratikoita keskustan jakeluliikenteen korvaajina; kokeilu oli menestynyt ja tarkoituksena oli rakentaa laaja rahtiratikkajärjestelmä 52 vaunulla, mutta ajatus kaatui myöhemmin rahoituksen puutteeseen (lisää esim. täällä: http://en.wikipedia.org/wiki/Tram#Cargo_trams). Rahtiratikathan eivät sinällään ole mikään uusi konsepti, esim. Göteborgin ja Mölndalin välillä hoidettiin tavarankuljetusta ratikalla 1922-1958, Wikipedian mukaan Melbournessa oli rahtiratikoita 1927-1977 ja kotoperäisesti Helsingissäkin taidettiin kuljettaa tavaraa aikoinaan (ainakin) Munkkiniemen ja Haagan raitioradoilla.

Olisiko Helsingissä mitään mahdollisuutta hyödyntää raitioteitä tavaran kuljettamisessa esim. keskustan jakeluliikenteen korvaajana? Tarvittavan kaluston voisi rakentaa kätevästi esim. matkustajaliikenteestä poistuvista Nr1-vaunuista, rahti kun ei välttämättä tarvitse matalaa lattiaa.
 
Olisiko Helsingissä mitään mahdollisuutta hyödyntää raitioteitä tavaran kuljettamisessa esim. keskustan jakeluliikenteen korvaajana?

Äkkiseltään tulee mieleen ainakin yksi vastustava tekijä: ei ole sivuraiteita, joita pitkin rahtiratikat voisivat päästää matkustajaratikat ohitseen. Vai tarkoititko ehkä, että jakelu suoritettaisiin yöaikaan?
 
Jep, ja itse olin siis kovin skeptinen tuon suhteen paristakin syystä:

- Helsingissä ei ole raitiotieverkon äärellä valmistavaa tuotantoa (which is nice, näin asukkaiden kannalta) ainakaan rautatiekuljetusten mittakaavassa. Ratikka olisi kuitenkin vain kevyt rahtirautatie. Telakallekin meni ihan oikea rautatie. Se valmistus, mitä löytyy, ei ole riittävän isoa ja säännöllistä.

- Helsingin jakeluliikenne olisi vaikea järjestää ratikan kanssa, koska keskustaan ei saa jakeluterminaalia. Ratikalla ei voisi kuitenkaan jaella perille asti, vaan pitäisi siirtokuormata pienempiin, todennäköisesti pieniin sähkökuormureihin. Näin kai oli suunniteltu Hollannissa, Amsterdamissako? Lisäksi keskustasta löytyy jo huoltotunneli, joskaan se ei varsinaisesti poista sitä pitkää siirtymää kantakaupungin rajalta tunnelille. Mutta on suuri houkutus ajaa suoraan kumipyörin sinne tunneliin.

Mutta jos pitää visioida, ensimmäisenä kannattaisi varmaan pohtia, voisiko Käpylän asemalta saada toimivan rahtiratikan keskustaan. Siellä olisi tilaa toisen pään terminaalille ja muutenkin logistiikkaan käytetty alue. Jotta rahtiratikka olisi kannattava, uskoisin että rautatieyhteys on välttämätön. Kumipyörin ei syntyisi sellaisia virtoja, jotka kannattaisi ratikkaan siirtää. Enkä kyllä tiedä, miten sinnekään järkevästi terminaalin tekisi. Pasilasta pohjoiseen Ratapihantietä voisi olla ehkä parempi. Mutta oletan, että tuo pitäisi syntyä ilman kalliita infrainvestointeja terminaaliin, ja en heti kyllä keksi, miten sellaisen järjestäisi Ilmalan seudulle ilman siltoja ja tunneleita.
 
Väärä raideleveys ja kuormaulottuma estää ainakin rautatievaunujen käytön sellaisenaan, tai edes lavettivaunun päällä. Myös merikontit taitaa olla aika mahdottomia tässä tapauksessa. Eli raskaan tavaraliikenteen osalta ei toivoa.

Mutta voisiko olla jokin muu kevyempi käyttötarkoitus, johon sisältyy myös tavaran kuljetus? Onhan meillä jo nyt "kulttuuriratikka" ja pubiratikka "Spårakoff".

Itselleni tulee mieleen ainakin että ratikoita voisi käyttää postin kuljettaminen, tai "liikkuvana postikonttorina" toimiminen? Tai "myymäläratikkana", "kirjastoratikkana", "rokotus- tai terveydenhoitoratikkana", ongelmajäteratikkana"? Eli olisi sellainen joka toisi jotain tiettyä palvelua ihmisten luo, jota ei joka päivä tarvita?

t. Rainer
 
Vakavasti ottaen mun on nimenomaan Helsingin kohdalla vaikea nähdä hyötyä rahdinkuljetuksesta nykyisenlaisilla raitioteillä – ikävä kyllä. Tampereella teollisuuskaupunkina siihen on potentiaalia enemmänkin, kun tavara-asema on melkein keskustassa ja ydinkeskustassa on vielä toistaiseksi ihan oikea tehdas (Takon röökikartonkitehdas), josta kulkee tavara-asemalle ympäristöhäiriötä aiheuttava pendelirekka.

Jakeluliikenteessä pitäisi löytää toimiva konsepti, jossa raiteet toimisivat ja toisivat lisäarvoa, Siwojen jakelukuljetuksia ei kannata kuvitellakaan hoidettavan raitiovaunuin. Ainakin se vaatii lastausraiteet ja -laiturit jakeluterminaaleihin. Ehkä Ilmalasta ja lentoasemalta ympäri pääkaupunkiseutua aluekeskuttaisiin jakelunoodeihin, josta jatkoyhteys sähköpakettiautoin ja rahtipolkupyörin?

Raideverkon pitää ulottua vähintään Kehä I:n tasalle, mielellään III:n tasalle, jotta rahtiraitioteistä on hyötyä ja oikeasti käyttää rahaa kevyiden kiskojen rakentamiseen ennakkoluulottomasti. Myös logistiikka ja teollisuus pitäisi puhua ympäri ja tarjota open access rahtiyrityksille - HKL:n monopoliksi touhua ei pidä jättää.
 
Myös merikontit taitaa olla aika mahdottomia tässä tapauksessa. Eli raskaan tavaraliikenteen osalta ei toivoa.

Merikonttien leveys on 2,4 metriä ja pituus yleensä 6 tai 12 metriä. Tiukille menisi, mutta sopivan kiinnistysmekanismin löytyessä konttien kuljettaminen Helsingin raitioteillä voisi ainakin teoreettisesti olla mahdollista. Eri asia on tietysti, olisiko konttikuljetuksissa mitään järkeä. Ennemmin näkisin rahtiratikat Helsingissä korvaamassa keskustan jakeluliikennettä, mutta kuten esim. Sakari yllä toteaa, ei tämäkään ole mitenkään ongelmatonta.
 
Helsingissä kun ei enää lihakauppoja juuri ole (hallit pl), niin liikkuva lihakauppa raiteilla olisi mainio.
Pitkä-Manne käyttöön, jossa matalaosuus olisi kylmätila, peräosassa myytäisiin makkaraa ja leikkeitä ja etuosassa raakaa lihaa. Kun sivuraiteita ei ole ja pitää olla koko ajan liikkeellä, niin tietyn suuruinen ostos sallisi matkustaa takaisin sille pysäkille, josta ostaja nousi vaunuun.
Tämän pitää tietysti odottaa, että Kalasataman rataverkko on valmis. Sieltä voi vetää lyhyen piston Teurastamolle.
Tilaa ei vaunussa tietenkään ole liikaa. Mutta uudella luovalla myyntitiskien suunnittelulla ongelma varmasti ratkaistaan.
Yöaikaan vaunulla voitaisiin kuljettaa lihatuotteita Teurastamolta kauppahalleihin!
 
Itselleni tulee mieleen ainakin että ratikoita voisi käyttää postin kuljettaminen, tai "liikkuvana postikonttorina" toimiminen? Tai "myymäläratikkana", "kirjastoratikkana", "rokotus- tai terveydenhoitoratikkana", ongelmajäteratikkana"? Eli olisi sellainen joka toisi jotain tiettyä palvelua ihmisten luo, jota ei joka päivä tarvita?

Nämä kävivät itsellänikin mielessä, mutta niissä on yksi iso vaikeus: niiden pitäisi seisoa pitkiä aikoja yhdessä paikassa. Koska ei ole kovin järkevää hypätä kirjastoratikkaan kotipysäkillä ja kävellä sitten kahden kilometrin päästä takaisin. Lisäksi nämä ovat niin harvoin tarvittavia palveluja, ettei niiden ajaminen ratikkana auttaisi mihinkään liikennemääriin. Hauskana kuriositeettina tietysti, muttei siis oikean liikenneongelman ratkaisuna (kuten Dresdenin CarGoTram).

---------- Viestit yhdistetty klo 21:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:12 ----------

Eri asia on tietysti, olisiko konttikuljetuksissa mitään järkeä.

Vaikea on ainakin keksiä keskustasta paikkoja, jotka haluaisivat ottaa rahtinsa vastaan kontteina. Ja vieläpä sellaisia määriä, että niiden hoitaminen ratikoin olisi rekkoja olennaisesti parempaa. Pitäisi olla ainakin sellainen kontti, joka tulee junalla ja joka tapauksessa siirtokuormattaisiin joko ratikkaan tai rekkaan.
 
Vaikea on ainakin keksiä keskustasta paikkoja, jotka haluaisivat ottaa rahtinsa vastaan kontteina. Ja vieläpä sellaisia määriä, että niiden hoitaminen ratikoin olisi rekkoja olennaisesti parempaa. Pitäisi olla ainakin sellainen kontti, joka tulee junalla ja joka tapauksessa siirtokuormattaisiin joko ratikkaan tai rekkaan.

Matkustaja-autolautat länsi- ja eteläsatamassa. Nythän niihin ei mene rautatietä enää mutta raitiotie kyllä.

Täytyy myöntää että nyky-Helsingissä ei oikein löydy mitään järkevää kuljetettavaa raitiovaunuilla, paitsi ihmisiä. Silloin kun kaupungissa oli vielä paljon savupiipputeollisuutta niin asia olisi ollut toinen. Ihmettelen sikäli että miksi ei silloin ollut Tampereen Finlaysonin? tyyppistä kuljetusta tehtaiden välillä katurataa pitkin?

t. Rainer
 
Öö, miten roroon tuotaisiin kontteja ratikalla? Konttialukset ovat kuitenkin Vuosaaressa.

Eikö tavallisissa matkustaja-autolautoissa enää kulje kontteja? Olen nähnyt kyllä Katajanokalla kun Viikkarin laivaan on työnnetty trukilla kontteja jotka ovat jollain tilapäisellä lavetilla.

t. Rainer
 
Eikö tavallisissa matkustaja-autolautoissa enää kulje kontteja? Olen nähnyt kyllä Katajanokalla kun Viikkarin laivaan on työnnetty trukilla kontteja jotka ovat jollain tilapäisellä lavetilla.

OK, enpä tiennyt näinkin tehtävän. Tuollaisten kuljettaminen ratikalla olisi sitten ehkä niitä harvoja tapauksia, joissa rahtiratikkaa voisi Helsingissä harkita. En kyllä ennustaisi kovin todennäköiseksi sitä. Jos sinne laivalle menee kuitenkin montakymmentä rekkaa, niistä voitaisiin ratikalla korvata vain muutama. Ei taitaisi oikein riittää perustelemaan tuota. Epäsäännöllisyys on myös ongelma.
 
Eikö tavallisissa matkustaja-autolautoissa enää kulje kontteja? Olen nähnyt kyllä Katajanokalla kun Viikkarin laivaan on työnnetty trukilla kontteja jotka ovat jollain tilapäisellä lavetilla.

Kyseessä on todennäköisesti ollut laivan proviantti (siis laivalla myytäväksi menevät tavarat). Rahtia ei (tietääkseni) ilman rekka-osioita autolautoilla kuljeteta - poislukien irtoperät eli rekkojen perävaunut, jotka matkaavaat yli ilman rekan veturi-osaa.
 
Hieman aihetta liipaten, joskus käynyt mielessä että eikö metrorataa voisi (öisin) käyttää tavarankuljetuksiin?
 
Takaisin
Ylös