- Liittynyt
- 26 Kesäkuu 2008
- Viestit
- 546
Tämä idea nousi esiin Facebookin Ratikka Tampereelle -ryhmässä. Koska aihe ajautui siellä "hieman" sivupoluille. päätin foorumisti Allenin ehdotuksesta avata uuden ketjun aiheesta täällä.
Dresdenissä liikennöi Volkswagenille autonosia kuljettava CarGoTram (http://en.wikipedia.org/wiki/CarGoTram, video: http://www.youtube.com/watch?v=zhLKcvOc_hU&feature=share). Amsterdamissa kokeiltiin 2007 rahtia kuljettavia ratikoita keskustan jakeluliikenteen korvaajina; kokeilu oli menestynyt ja tarkoituksena oli rakentaa laaja rahtiratikkajärjestelmä 52 vaunulla, mutta ajatus kaatui myöhemmin rahoituksen puutteeseen (lisää esim. täällä: http://en.wikipedia.org/wiki/Tram#Cargo_trams). Rahtiratikathan eivät sinällään ole mikään uusi konsepti, esim. Göteborgin ja Mölndalin välillä hoidettiin tavarankuljetusta ratikalla 1922-1958, Wikipedian mukaan Melbournessa oli rahtiratikoita 1927-1977 ja kotoperäisesti Helsingissäkin taidettiin kuljettaa tavaraa aikoinaan (ainakin) Munkkiniemen ja Haagan raitioradoilla.
Olisiko Helsingissä mitään mahdollisuutta hyödyntää raitioteitä tavaran kuljettamisessa esim. keskustan jakeluliikenteen korvaajana? Tarvittavan kaluston voisi rakentaa kätevästi esim. matkustajaliikenteestä poistuvista Nr1-vaunuista, rahti kun ei välttämättä tarvitse matalaa lattiaa.
Dresdenissä liikennöi Volkswagenille autonosia kuljettava CarGoTram (http://en.wikipedia.org/wiki/CarGoTram, video: http://www.youtube.com/watch?v=zhLKcvOc_hU&feature=share). Amsterdamissa kokeiltiin 2007 rahtia kuljettavia ratikoita keskustan jakeluliikenteen korvaajina; kokeilu oli menestynyt ja tarkoituksena oli rakentaa laaja rahtiratikkajärjestelmä 52 vaunulla, mutta ajatus kaatui myöhemmin rahoituksen puutteeseen (lisää esim. täällä: http://en.wikipedia.org/wiki/Tram#Cargo_trams). Rahtiratikathan eivät sinällään ole mikään uusi konsepti, esim. Göteborgin ja Mölndalin välillä hoidettiin tavarankuljetusta ratikalla 1922-1958, Wikipedian mukaan Melbournessa oli rahtiratikoita 1927-1977 ja kotoperäisesti Helsingissäkin taidettiin kuljettaa tavaraa aikoinaan (ainakin) Munkkiniemen ja Haagan raitioradoilla.
Olisiko Helsingissä mitään mahdollisuutta hyödyntää raitioteitä tavaran kuljettamisessa esim. keskustan jakeluliikenteen korvaajana? Tarvittavan kaluston voisi rakentaa kätevästi esim. matkustajaliikenteestä poistuvista Nr1-vaunuista, rahti kun ei välttämättä tarvitse matalaa lattiaa.