Vaasan sataman rata

Liittynyt
12 Joulukuu 2010
Viestit
610
Nyt kun Vaasanlaivat on noussut haudasta Uumajan ja Vaasan kaupunkien yhteisomisteisen NLC Ferry Ab Oy:n osalta ja liikenne on alkanut, olisiko täysin mahdoton ajatus, että rata Vaasasta Vaskiluotoon kunnostettaisi sellaiseen happeen, että siellä voisi liikennöidä henkilöliikennekalustolla? Toki tämä edellyttäisi myös itse sataman aseman junalaiturin uudelleenrakennusta, mutta se lienee pikkuseikka tässä. Rahaa tuskin hyvällä tahdollakaan tällaiseen hankkeeseen saa viittä miljoonaa enempää poltettua, tokkopa edes suomalaisissa erityisolosuhteissa (tm).

Rataa ei tarvitse sähköistää tällaista hanketta varten: riittää kun aikataulusuunnittelu tehtäisi niin, että Vaasaan joka tapauksessa diesel-voimalla tulevat henkilöjunat jatkaisivat satamaan asti ja sama toisin päin.

Onko tämä liian helppo hanke toteutettavaksi? Onko Ole Norrback vielä hengissä? Raippaluodon silta tehtiin Olen aikana ja sen hintalapun desimaalin pilkku oli hieman eri kohdassa loppusummaa kuin tämän ajatuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Rataa ei tarvitse sähköistää tällaista hanketta varten: riittää kun aikataulusuunnittelu tehtäisi niin, että Vaasaan joka tapauksessa diesel-voimalla tulevat henkilöjunat jatkaisivat satamaan asti ja sama toisin päin.

Tarvitsee, ellei sitten kaikkia taajamajunia muuteta diesel-vetoiseksi. Tällä hetkellä nimittäin ainoat diesel-vetoiset henkilöjunat siellä ovat Jyväskylästä saapuva 445 ja 44min päästä siitä takaisin Jyväskylään lähtevä 450. Muut ajetaan Sr1:llä (poikkeukset tietenkin mahdollisia).
 
Tarvitsee, ellei sitten kaikkia taajamajunia muuteta diesel-vetoiseksi. Tällä hetkellä nimittäin ainoat diesel-vetoiset henkilöjunat siellä ovat Jyväskylästä saapuva 445 ja 44min päästä siitä takaisin Jyväskylään lähtevä 450. Muut ajetaan Sr1:llä (poikkeukset tietenkin mahdollisia).

Eli siis tässä on sama ongelma näillä eväin kuin, mikä oli vuosina 2006-2008 Kemijärven yöjunaliikenteessä? Ei kai me nyt niin typeriä olla, että tällaista propagandaa uskottaisi. Hoppas inte.
 
Eli siis tässä on sama ongelma näillä eväin kuin, mikä oli vuosina 2006-2008 Kemijärven yöjunaliikenteessä?

Vaasan asemalta satamaan sähköistettävää olisi ehkä kolme tai neljä kilometriä, eli ei nyt ehkä kannata vielä tehdä vallankumousta tapaus Kemijärveen vedoten. Vaasan satamarata kulkee osin aika puistomaisessa ympäristössä keskellä kaupunkia, jolloin sähköistämisessä voisi olla vähän toisenlaisia ongelmia kuin Lapin erämaissa.
 
Vaasan asemalta satamaan sähköistettävää olisi ehkä kolme tai neljä kilometriä, eli ei nyt ehkä kannata vielä tehdä vallankumousta tapaus Kemijärveen vedoten. Vaasan satamarata kulkee osin aika puistomaisessa ympäristössä keskellä kaupunkia, jolloin sähköistämisessä voisi olla vähän toisenlaisia ongelmia kuin Lapin erämaissa.

En tiedä kuinka paljon sitä rautalankaa tarvitsee esimerkkien aukikertomiseen: VR kiristi LiViltä sähköistyksen Kemijärvelle ja Vaasaan sillä perusteella, että liikenne nopeutuu ja/tai sitä on pitkässä juoksussa mahdotonta jatkaa nykymuodossa. Toisin sanoen, se on aivan se ja sama, onko sähköistettävän pätkän pituus 3 metriä vai kolme kilometriä, aina se on yhtä hankalaa, mikäli kyseessä ei ole aluepoliittinen päätös. Joku hel*etin viisas kaveri voi mulle vaikka yksityisviestillä kertoa ne edut, mitkä loppuvuonna valmistuva Kjä:n sähköistys tuo tullessaan.

Spekulointeja tai arvailuita en kannata.

Ei Vaasan satama Pendolinoja kaipaa - sen sijaan Vss:n matkustajille riittää se, että suoraan laivasta on näppärää jatkaa matkaa muualle Suomeen.
 
Joku hel*etin viisas kaveri voi mulle vaikka yksityisviestillä kertoa ne edut, mitkä loppuvuonna valmistuva Kjä:n sähköistys tuo tullessaan.

Saadaan parempi vetovoima (Sr2), nopeampi vauhti? (en tiedä Kemijärven radan rajoituksia) ja aikataulu paranee. Nämä eivät faktoja ole, pelkkiä oletuksia ja Sr2 -veturi sillä että pari 265/274 ajetaan nykyiselläänkin Helsinki - Rovaniemi välillä ko. veturityypillä. Nythän juna ajetaan Rovaniemeltä Kemijärvelle yleensä yhdellä Dv12:lla. Siihen onko sähköistyksen hinta tuolla perusteltu tai edes oikeasti siellä tarpeellinen, en ota kantaa. Dv12-vetureitahan ollaan kuitenkin pikkuhiljaa poistamassa, tai ainakin vähentämässä ja tuskin ne uudet diesel-veturin ennen 2020 tulee.
 
Ei irroitella niitä kommentteja liika otsikosta... :lol:

Kuukanko näkee tarpeelliseksi tehdä oman ketjun aiheesta, jos alkaa liikaa mennä ohi aiheen. Tai sitten voit itse tehdä aiheen vaikka "Kemijärven radan sähköistys" tai Suomen raitateiden sähköistys". Itselläsihän se juttu alko ohi aiheen mennä, kun Kemijärven radan sähköistyksestä aloit puhumaan, minä vain vastasin sinulle.
 
Joku hel*etin viisas kaveri voi mulle vaikka yksityisviestillä kertoa ne edut, mitkä loppuvuonna valmistuva Kjä:n sähköistys tuo tullessaan.

Kai tuo nyt on kaikille selvää, että sekä Vaasan että Kemijärven ratojen sähköistämisessä on kyse politiikasta, ei taloudesta tai raideliikenteen tarpeista. Sähköistämisen hinnalla sopivaa dieselkalustoa olisi noilla radoilla ajettu piiitkään, mutta politiikkaa sekin, että semmoista kalustoa ei valtakunnassa ole ja jos onkin, niin siitä ollaan hankkiutumassa eroon.

Ei Vaasan satama Pendolinoja kaipaa - sen sijaan Vss:n matkustajille riittää se, että suoraan laivasta on näppärää jatkaa matkaa muualle Suomeen.

No, ne näppärät junayhteydet muualle Suomeen sattuvat olemaan Pendolinoja ja IC-junia. Kai tuommoisen pätkän sähköistyksen voi vaikka Vaasan kaupunki kustantaa itse, jos se koetaan jotenkin ratkaisevaksi.
 
Kuukanko näkee tarpeelliseksi tehdä oman ketjun aiheesta, jos alkaa liikaa mennä ohi aiheen. Tai sitten voit itse tehdä aiheen vaikka "Kemijärven radan sähköistys" tai Suomen raitateiden sähköistys". Itselläsihän se juttu alko ohi aiheen mennä, kun Kemijärven radan sähköistyksestä aloit puhumaan, minä vain vastasin sinulle.

Jesh, hjuva ja tack.
 
Kyllä Turussakin vuosia sitten puhuttiin että TYPHoonin laiturille pitää saada sähköt. Juniakaan sinne ei mene koskaan,
kiitos Vapaavuoren. Muttaku joskus kerran kolmessa vuodessa saattaa narrien tilausjuna tulla, niin ei tarttisi vaihtaa veturii..
 
Vaasan satamaan suuntautuvaa laivajunaliikennettä vaikeuttaa jonkin verran se, että ainakin tämän hetken aikataulujen mukaan Wasa Express saapuu ja lähtee Vaasasta vaihtelevin kellonajoin eri päivinä. Lähtöaika Vaasasta on päivästä riippuen 8.00, 9.00, 14.30 tai 20.00 ja saapuminen 0.00, 13.00, 14.00, 18.00 tai 23.00. Ei sillä, jos vaan juna tulee/lähtee Vaasaan/-sta sopivaan aikaan ei liene mahdotonta jatkaa sitä satamaan sopivina päivinä.
 
Kuukanko näkee tarpeelliseksi tehdä oman ketjun aiheesta, jos alkaa liikaa mennä ohi aiheen.

Muistuttaisin foorumin sääntöjen kohdasta 8:
--
Pysy aiheessa. Jos vastauksesi alkaa lipsumaan ketjun alkuperäisestä aiheesta, käytä foorumin hakutoimintoa etsiäksesi sopivan ketjun viestillesi. Jos aiheesta ei ole aiemmin keskusteltu, aloita uusi ketju.
--

Jos joudun siirtämään viestejä toiseen ketjuun, ovat viestiketjun sivuraiteille vienyt ja väärässä ketjussa käytävään keskusteluun osallistuneet rikkoneet foorumin sääntöjä, mitä minä ainakaan en pidä erityisenä meriittinä.
 
Jospa tutkittaisiin koko Seinäjoki-Vaasa Satama välin ajamista vaikka Sm5-junan kaltaisella vehkeellä vaikka kerran tunnissa. Pikajunat ja pendot jäisivät normaalisti Vaasan asemalla, mutta tuo paikallisjuna palvelisi myös matkan varrella olevia pikkuasemia ja Wasalandiaa. Juna ei olisi aivan sama kuin Sm5 vaan ennemmin se toinen malli kaukoliikennesisustuksella jota on Valko-Venäjällä. Junan liikennöinti mahdollistettaisiin RKP:n kautta eduskunnassa, ovat he siellä vaikka mitä muutakin saaneet itselleen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En tiedä kuinka paljon sitä rautalankaa tarvitsee esimerkkien aukikertomiseen: VR kiristi LiViltä sähköistyksen Kemijärvelle ja Vaasaan sillä perusteella, että liikenne nopeutuu ja/tai sitä on pitkässä juoksussa mahdotonta jatkaa nykymuodossa. Toisin sanoen, se on aivan se ja sama, onko sähköistettävän pätkän pituus 3 metriä vai kolme kilometriä, aina se on yhtä hankalaa, mikäli kyseessä ei ole aluepoliittinen päätös. Joku hel*etin viisas kaveri voi mulle vaikka yksityisviestillä kertoa ne edut, mitkä loppuvuonna valmistuva Kjä:n sähköistys tuo

Vaasan sähköistyksen maksoivat Vaasan kaupunki ja Mustasaaren kunta, VR:llä ei ollut asian kanssa mitään tekemistä. Kemijärven radan sähköistys on pelkkää aluepolitiikkaa. Sähköistyksellä tyynnyteltiin äänestäjiä sellutehtaan lakkauttamisen jälkeen. VR:ää on tästäkin turha syyttää vaikka vrleaks tietenkin mielellään syyttää kaikesta pahaa monopoliyritystä.

VR ajaa junia Kemijärvelle ministeriön pakottamana ja liikenteen edellytys täyttyi jo 1,4 miljoonan hintaisen akrekaattivaunun hankinnan myötä. Tämä vaunu tosin maksoi VR:n konepajalla tehtynä noin 100 000 euroa kun se tehtiin vanhan vaunun alustalle. ;)
 
Takaisin
Ylös